Lapset etsivät vanhempiaan kapakoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tytteli
  • Aloitettu Aloitettu
Tytteli sanoi:
Juuri näinhän sen pitää olla! Noin pieniä lapsia ei tule missään nimessä jättää yöksi ilman kunnollista hoitajaa...

Noin pieniä? Eihän siellä ollut kuin yksi pieni lapsi. Se kyllä tarvitsee hoitaa, mutta ei enää mikään 10-12 vuotias. Tai en ainakaan itse tarvinnut. Omat vanhemmat olivat melkein koko kesäloman aina pois kotoa.. mökillä. Ei silloin mitään kännyköitä ollut. Tai taisi olla jotain talon kokoisia, mutta olivat todella kalliita.
Itse vietin siis viikkojakin yksin alle 10 vuotiaana ja reilusti allekin. Erona nyt on kuitenkin se, että ei ollut ketään hoidettavaa ja itse vaatimalla vaatisin saada olla yksin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raven sanoi:
Noin pieniä? Eihän siellä ollut kuin yksi pieni lapsi. Se kyllä tarvitsee hoitaa, mutta ei enää mikään 10-12 vuotias. Tai en ainakaan itse tarvinnut. Omat vanhemmat olivat melkein koko kesäloman aina pois kotoa.. mökillä. Ei silloin mitään kännyköitä ollut. Tai taisi olla jotain talon kokoisia, mutta olivat todella kalliita.
Itse vietin siis viikkojakin yksin alle 10 vuotiaana ja reilusti allekin. Erona nyt on kuitenkin se, että ei ollut ketään hoidettavaa ja itse vaatimalla vaatisin saada olla yksin.

Lapset ovat erilaisia. Olit luultavasti tottunut viettämään aikaa tosiaan yksin, mutta tässä tapauksessa saattoi olla ensimmäinen kerta kun lapset jätetään holtittomasti yksin ja vieläpä yöllä! Syykin oli tosi mahtava:evil:
Nykyään sitä paitsi lapset tottuvat olemaan vanhempien kanssa ja niin pitäisikin, koska ei sitä tarvi opettaa lasta itsenäistymään 10-vuotiaana. Murrosiässä sen vaiheen voi aloittaa.
Ymmärrän kantasi täysin, en väitä tässä vastaan:piis:

Raven sanoi:

Jos oisit ollu mun lapsi niin et olisi saanut jäädä yksin, vaikka olisit vaatimalla vaatinut ;)

Itse tuli oltua kyllä tuossa 12-ikävuoden paikkeilla illalla kotona yksin jos vanhemmat olivat jossain, sen ikäisen pitää jo osata olla ilman isää ja äitiä kohtalaisen pituisia aikoja. 7-vuotiaanahan sitä jo aletaan olemaan pidempiä aikoja yksin koska koulut alkaa ja vanhemmat töissä, ja tarha-ikäisiäkin treenataan olemaan yksin kotona esim sen ajan kun vanhemmat käyvät kaupassa.

Ongelma tossa on enemmän se ettei noin pientä lasta saisi jättää alle 16-vuotiaan hoiviin [mun mielipide]. Ehkä vanhemmat jotenkin olivat ajatelleet että vauva nukkuu koko sen ajan ja tytöillä ei oikeasti ole 'hoitamisen tarvetta', kunhan vain ovat paikalla.

Voi olla jokseenkin suurenneltu juttu mutta ikävä tapaus kuitenkin:rolleyes:

Raven sanoi:
Noin pienten ei pidä olla lapsenvahtina 2-vuotiaalle, mitä tahansa voi sattua, ja kuka silloin on vastuussa? Kyllähän 10-12-vuotias voi olla jo jonkin aikaa yksinään, mutta en itse jättäisi yön yli, etenkään jos syynä on vanhempien baarireissu. Alle 10-vuotiasta ei kyllä saa jättää viikoiksi yksin, vaikka lapsi itse niin haluaisikin...:david:

sivarinlötkö sanoi:
Mikäs se juttu on, että alle 15-vuotiasta ei saa jättää yksin yhdeksikään yöksi ilman "hoitajaa"?
Jotenkin mä en saa päästäni mitenkään pois ajatusta "olispa mullakin ollut sellainen 'hoitaja' joka yö kun olin 15..." :D

Tytteli sanoi:
Alle 10-vuotiasta ei kyllä saa jättää viikoiksi yksin, vaikka lapsi itse niin haluaisikin...:david:

Ja miksi ei saisi, mikäli lapsi siihen todellakin pystyy?! Jos ei siihen kykene, niin ei silloin tietenkään jätetä. :david:

Raven sanoi:
Ja miksi ei saisi, mikäli lapsi siihen todellakin pystyy?! Jos ei siihen kykene, niin ei silloin tietenkään jätetä. :david:
Kyse ei varmasti ole siitä, etteikö lapsi siihen pystyisi...kysymys on siitä, että sen ikäinen lapsi ei vielä ymmärrä omaa etuaan. Eli lapsi on vielä vanhempien vastuulla, eikä itse välttämättä ymmärrä mitä ei saa ja mitä saa tehdä. Tuonikäinen lapsi ei välttämättä osaa huolehtia itsestään, syömisistään, kouluunmenosta, mitä ohjelmia katsotaan TV:stä, milloin pitää mennä nukkumaan jne. Nämä ovat asioita, joita vanhempien pitää valvoa. Itse työskentelen lastensuojelualalla ja näitä tapauksia valitettavasti näkee kun lapsi on "omillaan"...eli huusholli on sikolätti ja lapset likaisia jne. Onnistuipa yksi poika polttamaan kotinsakin...

Raven sanoi:
Ja miksi ei saisi, mikäli lapsi siihen todellakin pystyy?!
Ettei niistä tulisi tommosia kuin sä. :)

Herää nyt! Alle 10 vuotias viikkokausiksi yksin? No, jos et tajua niin et tajua, ei voi auttaa.

lej sanoi:
No, sä oletkin vasta 18 eikä sulla varmaan ole tai ole edes tulossa lapsia. Ja mieiti sitä paniikkia mikä voi tulla 12-vuotiaallekin, kun herää yöllä tyhjässä talossa.

Tosin tuo juttu vaikuttaa siltä, että ei tosiaan ekaa kertaa olla etsimässä äitiä ja isiä kaupungilta, kun noin hyvin tiedettiin mistä hakea.
Eikö 12 vuotias ole jo yläasteella? Mä ainakin täytin vasta seiskalla 13.. Kyllä nyt yläasteikäinen osaa kotona yksin olla ja jotain pentua kattella. Tai no kaikki ei näemmä osaa.. Mä oon muistaakseni jostain about 3-4 luokalta asti ollut iltoja yksin himassa kun mutsi on ollut iltavuorossa.

EDIT : Sanottiinko muuten edes missään että ne vanhemmat oli kapakissa? Vai etsikö ne pennut niitä sieltä muuten vaan? En jaksa kahlata koko triidiä läpi uudestaan :nolo:

Janne sanoi:
.

EDIT : Sanottiinko muuten edes missään että ne vanhemmat oli kapakissa? Vai etsikö ne pennut niitä sieltä muuten vaan? En jaksa kahlata koko triidiä läpi uudestaan :nolo:
No mitenkäs muuten ne lapset olis osannu vanhempiaan lähteä kapakasta hakemaan...? Oli tilanne sitten mikä hyvänsä, oli lapset olleet kovasti hätääntyneet, ja siihenkin on varmasti joku syy...:(

Janne sanoi:
Eikö 12 vuotias ole jo yläasteella? Mä ainakin täytin vasta seiskalla 13.. Kyllä nyt yläasteikäinen osaa kotona yksin olla ja jotain pentua kattella. Tai no kaikki ei näemmä osaa.. Mä oon muistaakseni jostain about 3-4 luokalta asti ollut iltoja yksin himassa kun mutsi on ollut iltavuorossa.
No joo, se nyt meni yleisessä tuohtumuksessa ehkä vähän yli. Ajoin takaa kuitenkin sitä, että silläkin on eroa, että jos keskellä yötä herää eikä vanhempia ole paikalla. Tietysti siihenkin tottuu, kun oppii, että isi ja äippä ovat vaan lähteneet kaatamaan ja tulevat aamuyöstä takaisin nyrkkeilemään.

Ja ainakin jutun perusteella puhutaan todellakin eri asiasta, kuin siitä, että mutsi menee yövuoroon. Ja 12-vuotias ei todellakaan osaa 1-vuotiasta "kattella". Tai "kattella" osaa, mutta kyllä se 1-vuotias tarvitsee vähän muutakin kuin 12-vuotiaan siskon hoitajaksi.

Raven sanoi:

Mistä helvetistä sinä päättelet onko lapsi "pystyväinen" tohon?????????????????????????Täytyypä näin Perhekodilla työskennelleenä todeta, että on maailmassa monta asiaa väärin..mutta harmillisinta on se, että sellaiset ihmiset joilla ei ole minkäälaisia edellytyksiä olla vanhempi, voivat myös saada lapsia.
Sitten on niitä, jotka olisivat hyviä vanhempia, mutteivat saa lapsia.....
On aika eri asia, jos ollaan ryyppäämässä..tai mökillä.....get it????
Mun työpaikallakin on välillä tämmösiä, koska vanhemmat on jossain fuckin baarireissulla, joka on vähän "venähtänyt" ja lapset on jätetty oman onnensa nojaan...10 tai 12v lapsiko siellä sitten laittelee ruokaa ja vaihtelee vaippoja pienemmälle??
Jos tuo sun viesti on provo, niin onnistuit aika hyvin.....

On se vaan ihme kun noi vanhemmat nyt on niin juopponarkkarinyrkkeilijöitä vaikka ilmeisesti ei vieläkään ole mitään tietoa että missä ne on edes ollut ja minkä mallin ihmisiä.

Tytteli sanoi:
Kyse ei varmasti ole siitä, etteikö lapsi siihen pystyisi...kysymys on siitä, että sen ikäinen lapsi ei vielä ymmärrä omaa etuaan. Eli lapsi on vielä vanhempien vastuulla, eikä itse välttämättä ymmärrä mitä ei saa ja mitä saa tehdä. Tuonikäinen lapsi ei välttämättä osaa huolehtia itsestään, syömisistään, kouluunmenosta, mitä ohjelmia katsotaan TV:stä, milloin pitää mennä nukkumaan jne.

Kesälomalla mitään koulua ole. :)
Ehkä mä sitten olen vain niin tyhmä etten tajunnut mistään mitään ja siksi pärjäsin. :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom