Lapset etsivät vanhempiaan kapakoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tytteli
  • Aloitettu Aloitettu
Iltasanomat 7.11:

Noin 10-vuotias pikkutyttö etsi kaksivuotiaan pikkuveljensä kanssa isäänsä ja äitiään sunnuntaina aamuyöllä Hämeenlinnan kapakoista.

10-vuotias tyttö työnsi rattaissa pikkuveljeään. Mukana oli hieman vanhempi tyttö, jolla oli vaalea labradorinnoutaja.

- He ovat muutamasta ravintolasta etsineet ravintoloiden vahtimestareiden avustuksella vanhempiaan ja sitten palanneet kotiin tuloksetta, kertoo vanhempi konstaapeli Jenni Saarela Hämeenlinnan poliisista.

- Lasten tai heidän vanhempiensa henkilöllisyydestä ei ole tietoa.

Lapset etsivät vanhempiaan kapakoista sunnuntaina aamuyöllä noin kello 1-1.30 Ojoisten kaupunginosassa, joka sijaitsee lähellä Hämeenlinnan keskustaa.

- Ravintoloiden vahtimestarit ovat kertoneet, että tällainen kaksikko kävi kahdessa paikassa. Useampi poliisipartio haeskeli yöllä lapsia, mutta heitä ei löydetty. Voidaan vain olettaa, että he ovat menneet kotiinsa. Ei ole tullut ilmoitusta, että he olisivat kateissa, Saarela kertoo.

- Vettä satoi ja lapset olivat märkiä. Onneksi ei ollut pakkasyö.

Että pistää vihaksi tälläiset tapaukset, törkeä heitteillejättö:curs:
Ihmettelen vain, mikseivät ravintolan vahtimestarit soittaneet heti poliisille, nythän lasten kohtalosta ei ole tietoa. Tapaus ainakin täyttää kiireellisen huostaanoton kriteerit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lastensuojeluun ilmoitus ja muksut pois tollasilta idiooteilta...

Juuh.. itekkin just moisen jutun luin ja hieman ihmettelin, ettei missään oltu heti soitettu poliisille, joka olisi hoitanut sitten nuo selvittelyt, sekä "jatkohoidon"...

Ois voinu nuo portsarit ottaa 10-vuotiaat likomärät lapset ehkä sisälle lämmittelemään. Aika naurettavaa toimintaa.

Iltalehden mukaan ravintolan työntekijät siis lähettivät yksin kotiin hätääntyneet ja likomärät lapset:eek: todella:david: -toimintaa! Vasta jälkeen päin soitettiin poliisille...tälläisessa tilanteessa AINA soitetaan sosiaalipäivystykseen tai sitten heti poliisille.

Itsekkin ihmettelen että miksei ne portsarit huolehtineet niistä lapsista niin kauan kunnes poliisit saapuivat. Onhan se nyt selvä että ei niitä muksuja olisi enää pitänyt päästä mihinkään. Toivottavasti tuommoisilta vanhemmilta otetaan ne lapset pois...

Alla vähän uutta tietoa IltaLehdestä kopsattuna....

"Hämeenlinnan poliisi on löytänyt vanhempiaan viikonloppuna etsineet lapset. Myös lasten vanhempien henkilöllisyydet ovat selvillä. Poliisi aloittaa asiassa esitutkinnan. Se voidaan kuitenkin keskeyttää, mikäli tapahtumaan ei näyttäisi liittyvän rikosta.

- Asia ei tämän hetken arvion mukaan vaikuta yhtä pahalta, kuin mitä ensimmäisen ilmoituksen perusteella olisi voinut päätellä, sanoi rikosylikomisario Kari Suominen.

"Tytöt hätääntyivät"

Hämeenlinnan poliisi sai sunnuntain vastaisena yönä ilmoituksen 10- ja 12-vuotiaista tytöistä, jotka etsivät kahdesta hämeenlinnalaisesta ravintolasta vanhempiaan. Tytöillä oli mukanaan lastenvaunut, joissa oli vuoden ikäinen vauva. Lapset palasivat kotiin, sillä he eivät löytäneet vanhempiaan.

Poliisin tietojen mukaan tytöt olivat jääneet kotiin hoitamaan vauvaa vanhempien lähdettyä viettämään iltaa muualle. Tytöt olivat ilmeisesti hätääntyneet, koska eivät saaneet matkapuhelimella yhteyttä vanhempiinsa. "

Kärpäsestä härkänen. Mistään heitteillejätöstä ei ole kysymys, vaan korkeintaan ajattelemattomuudesta. En tosin itse luottaisi johonkin 12 vuotiaaseen lapsenvahtiin niin paljoa että jättäisin yksin kotiin...

Aika nuorena on lapset kotiin jätetty ja ite paineltu viihteelle. Omasta mielestäni noille kaikille kolmelle olis pitäny olla täysikänen lapsenvahti, ja vanhemmat ehdottomasti tavoitettavissa jos jokin hätä tulee, mut ei näin...

Tomppa85 kanssa oikeastaan samaa mieltä. Kokoajanhan sitä tapahtuu että noin 10-12 vuotias muksu jätetään kotiin yksin ja kenties vielä pikkuveikka/sisko vahdittavaks. Sitten taas se että porukat on kapakassa niin tuntuu siltä että ei kotiolot ehkä ole parhaat mahdolliset. Ehkä hiukan väärin kapakkareissun takia jättää tuon ikäiset yksin kotiin. Ainoastaan joidenkin ylitsepääsemättömien muiden menojen takia voisi jättää IMO.

Mikähän tässä on sitten totuus? Itse en ainakaan näe mitää väärää siinä, että vanhemmat ovat ~21.00-22.00 laittaneet lapset nukkumaan ja lähteneet itse sitten juhlimaan esim. kaverin polttareita, anopin synttäreitä tai muita kissan ristiäisiä.

Meillä 11v poika on katsonut pikkuveljiään sen verran, että olen käynyt naapurissa/lähikaupasta maitoa tms jossa aikaa kuluu max 10min. Mieleeni ei tulisi sälyttää 11-vuotiaalle lapselle vastuuta sisaruksistaan ja lähteä baariin! Ei tuon ikäinen vielä osaa toimia aikuisen tavoin, eikä ole tarviskaan. Kyllä lapsille hommataan täysikäinen (ja täyspäinen) hoitaja, jos on jotain menoja!

ja perkules vielä, kyllä ne vanhemmat ovat lapsiaan varten, eikä lapset vanhempiaan. Ja jos niitä tehdään, niin pitäisi sitten hoitaakin!

thymorg sanoi:
Mikähän tässä on sitten totuus? Itse en ainakaan näe mitää väärää siinä, että vanhemmat ovat ~21.00-22.00 laittaneet lapset nukkumaan ja lähteneet itse sitten juhlimaan esim. kaverin polttareita, anopin synttäreitä tai muita kissan ristiäisiä.

Ei ole väärää, vai? Lapset kenties laitettiin nukkumaan illalla, mutta millä todennäköisyydellä he eivät heräisi yöllä esim. vessaan menemään. Siinä vaiheessa iskee pikkulapsella paniikki, kun vanhemmat ovatkin kateissa. Sitten vielä, ettei saada millään tavalla yhteyttä vanhempiin. Se on jo täysin holtitonta toimintaa. Kertoivatko vanhemmat edes minne olivat menossa tai kertoivatko he olevansa edes lähdössä?
Mikähän oli vanhempien ikä, muutes?

thymorg sanoi:

Minulla nyt ei kyllä ole itsellä lapsia, mutta kyllä 10 vuotias 2 vuotiaan hoitajana on vähän paksua minun mielestäni. Sen jo kertoo sekin että muksut hätääntyivät ja lähtivät kapakoita kiertään. Toisekseen jos jättää lapset hoitoon, niin luulisi että pitää puhelimen aina käsillä jos nyt sitten on pakko (alkoholisti) lähteä baariin ja jättää vauva lapsen hoidettavaksi. Olkoonkin sitten kuinka vaan nukkumassa kun lähtevät.

Se ettei ravintolan henkilökunta heti soittanut poliisia vähän ihmetyttää. Kyseessä oli kuitenkin selvästi alaikäset lapset vauvan kanssa. Tämä nyt menee vähän jälkiviisastelun puolelle, mutta kuitenkin...

Heavy-rock sanoi:
Sen jo kertoo sekin että muksut hätääntyivät ja lähtivät kapakoita kiertään.

Muksut tosiaan tiesivät mistä etsiä vanhempiaan jos ovat kapakoiden oville menneet kyselemään. Kukin kanssa samaa mieltä, että kyllä tosiaan joku 10min jos pitää käydä kaupassa tai jotain muuta, mutta ei itselläkään tulisi mieleen jättää pidemmäksi aikaa.

Se ettei ravintolan henkilökunta heti soittanut poliisia vähän ihmetyttää. Kyseessä oli kuitenkin selvästi alaikäset lapset vauvan kanssa. Tämä nyt menee vähän jälkiviisastelun puolelle, mutta kuitenkin...

Tuota ihmettelin itsekin. Tuossahan olisi heti pitänyt soittaa poliiseille.

thymorg sanoi:
No, sä oletkin vasta 18 eikä sulla varmaan ole tai ole edes tulossa lapsia. Ja mieiti sitä paniikkia mikä voi tulla 12-vuotiaallekin, kun herää yöllä tyhjässä talossa.

Tosin tuo juttu vaikuttaa siltä, että ei tosiaan ekaa kertaa olla etsimässä äitiä ja isiä kaupungilta, kun noin hyvin tiedettiin mistä hakea.

Kuki sanoi:
Meillä 11v poika on katsonut pikkuveljiään sen verran, että olen käynyt naapurissa/lähikaupasta maitoa tms jossa aikaa kuluu max 10min. Mieleeni ei tulisi sälyttää 11-vuotiaalle lapselle vastuuta sisaruksistaan ja lähteä baariin! Ei tuon ikäinen vielä osaa toimia aikuisen tavoin, eikä ole tarviskaan. Kyllä lapsille hommataan täysikäinen (ja täyspäinen) hoitaja, jos on jotain menoja!

ja perkules vielä, kyllä ne vanhemmat ovat lapsiaan varten, eikä lapset vanhempiaan. Ja jos niitä tehdään, niin pitäisi sitten hoitaakin!
Juuri näinhän sen pitää olla! Noin pieniä lapsia ei tule missään nimessä jättää yöksi ilman kunnollista hoitajaa...toivon mukaan sosiaaliviranomaiset toimivat tässä tapauksessa ja pistävät vastuuttomat vanhemmat koville...(mikäli se vanhempia edes kiinnostaa:( )

Itse olen kerran joutunut todistamaan tilannetta jossa sellainen 10-vuotias tyttö tulee hakemaan äitiään lähiöbaarista. "Äiti tuu jo kotiin" ja äiti on tuhannen kännissä ja hyvä että edes huomaa lastaan "juu tulen kohta" ja jatkaa kuhertelua jonkun kammotuksen kanssa. Sen jälkeen lapsi joutuu lähtemään baarista ja jäädä odottamaan baarin ulkopuolelle äitään joka ottaa vielä "yhden". PERKELE tuollainen on edesvastuutonta ja tuollaisilla ihmisillä ei ole mitään oikeutta hankkia lapsia!

Kuki sanoi:

Noin mäkin ajattelen. Kyllä 10-12-vuotias on kykenevä katsomaan pienempää lasta hetken, mutta ei tosiaan koko iltaa.

Valitettavan paljon olen kuullut kanssa lähiöbaarien edustoilta bongatuista lapsista. Jossain vaiheessa osat on vaihtunut ja lapset joutuvat olemaan huolissaan ryyppävistä vanhemmista ja etsimään niitä ravintoloista. On se niin surullista :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom