GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Lantionpohjan lihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
En ole tutustunut em. metodiin, mutta kaikkia Kyllin lainaamia kohtia en kyllä menisi allekirjoittamaan. Eniten särähti korvaan tuo ensimmäinen. Lantiopohjan lihaksilla ei ole mitenkään fysiologisesti mahdollista runnoa kohtua alaspäin. Lihasten tarkoitus on nimenomaan kannattaa vatsaontekon elimiä pystyasennossa ja pystyasennossa niitä tulee myös käyttää. Jos lantiopohjan lihakset osaa pitää aktiivisina bussipysäkillä, kävellessä, treenatessa, pyykkiä pestessä jne, niin ei siinä enää paljoa muuta treeniä tarvita. Aloittelijalle ja äskettäin synnyttäneelle lihasten tunnistaminen ja supistaminen on helpointa makuuasennossa, joten harjoittelu kannattaa toki aloittaa siitä. Ehkä metodissa tarkoitettiin tätä? (Jos taas ei, niin enpä laittaisi moiselle metodille paljoakaan painoarvoa)

Yksipuolinen suorien vatsalihasten treenaaminen ilman lantionpohjan aktivaatiota sen sijaan lisää lantionpohjaan kohdistuvaa painetta ja on syynä joidenkin paljon liikkuvien naisten (ja miesten) heikkoihin lantiolihoihin. Ongelma on helposti vältettävissä, kun muistetaan kaikessa treenissä aktivoida myös se lantonpohja. Ei siihen mitään naama sinisenä puristamista tarvita, vaan sellainen pieni "tuntuma" lantionpohjassa, jota moni pitää ihan normaaliin ryhtiin kuuluvana (ilmeisesti ainakin Taskuamatsoni, jonka mavetekniikka on kunnossa ihan by nature).

Ja vielä vähän tätimäistä paasausta loppuun, kun ollaan kerran yhdessä lempiaiheistani: Lantiopohjan lihakset assosioidaan yleensä seksiin ja pisun pidättelyyn sitten vanhemmilla päivillä. Ja tärkeitä ne ovat niissäkin tarkoituksissa, mutta usein unohdetaan niiden merkittävä rooli syvien vatsa- ja selkälihasten aktivoinnissa ja sen myötä koko selän terveydessä. Selittämättömät, pitkäaikaiset selkäongelmat vaivaavat monia nuoria liikunnanharrastajia, eikä vähiten punttaajia. Monet vuosia vaivanneet kivut ovat helpottuneet yksinkertaisin keinoin, kuin lantiopohjan lihakset on herätelty tukemaan keskivartaloa. Joten, nyt kaikki yhdessä: imuuu... :whip:

Viimeksi muokattu:
En ole tutustunut em. metodiin, mutta kaikkia Kyllin lainaamia kohtia en kyllä menisi allekirjoittamaan. Eniten särähti korvaan tuo ensimmäinen. Lantiopohjan lihaksilla ei ole mitenkään fysiologisesti mahdollista runnoa kohtua alaspäin. Lihasten tarkoitus on nimenomaan kannattaa vatsaontekon elimiä pystyasennossa ja pystyasennossa niitä tulee myös käyttää. Jos lantiopohjan lihakset osaa pitää aktiivisina bussipysäkillä, kävellessä, treenatessa, pyykkiä pestessä jne, niin ei siinä enää paljoa muuta treeniä tarvita. Aloittelijalle ja äskettäin synnyttäneelle lihasten tunnistaminen ja supistaminen on helpointa makuuasennossa, joten harjoittelu kannattaa toki aloittaa siitä. Ehkä metodissa tarkoitettiin tätä? (Jos taas ei, niin enpä laittaisi moiselle metodille paljoakaan painoarvoa)

Perusteluna tähän ohjeeseen on se, että alkaessaan harjoittamaan lantionpohjan lihaksia nainen rupeaa helposti työntämään alas/ulospäin. Tarkoituksena on kuitenkin vetää lihaksilla sisäänpäin. Pahimmillaan tällaisen työntötekniikan käyttö voisi siis aiheuttaa kohdun laskeutumista samoin kuin kyseisten lihasten treenaamattomuus. En ole lääkäri enkä fysioterapeutti, mutta tämä metodi on kyseisten ammattilaisten hyväksymä ja he suosittelevat sitä omillekin potilailleen. Ehkä joku palstan fysioterapauteista osaa sanoa tähän jotain fiksua? :)

Siinä ulospäin työnnössä ovat pääsuorittajina vatsalihakset. Aloittelija voi kyllä vahingossa tehdä työn niillä, jos lantionpohjan lihakset ovat täysin hukassa ja kehon hahmotus keturallaan. Samaan asiaan perustuu tuo aiemmin mainitsemani yksipuolisen vatsalihastreenin vaikutus lantionpohjaan, ja se voi pahimmillaan tosiaan johtaa jopa kohdunlaskeumaan. Siis jatkuessaan vuosia/vuosikymmeniä tai tapahtuessaan heti synnytyksen jäkeen. Päivittäisillä vessareissuillahan lihasten roolit ovat juuri niin päin, että vatsalihakset työntävät ja lantionpohja on passiivinen, joten en usko muutaman väärin tehdyn harjoitussupistuksen vahingoittavan ketään.. Kyseisen ohjeen tarkoituksena lienee siis kuitenkin ehkäistä vatslaihasten aktiivisuus harjoteltaessa? Lantiopohjan lihakset eivät yksinään paljoa työnnä.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että harjoittelu kannattaa aloittaa selinmakuulla, jossa supistuksen opettelu on helpompaa. Lihaksia pitää kuitenkin käyttää pystyasennossa, jos haluaa saada oppimastaan jotain hyötyäkin. Kuulisin myös mielelläni muidenkin fysioterapeuttien kokemuksia asiasta. Varsinkin fiksuja sellaisia. :)

Ohjeita lantionpohja treeniin fysiatrian kirjasta...

Tunnistamisharjoitus:
- supista peräaukko kevyesti ja vedä sisäänpäin
- supista emätin kevyesti ja vedä sisäänpäin
-yhdistä edelliset

lihasten toiminnan testaaminen sormitestillä:

testillä varmistetaan, että olet löytänyt oikeat lihakset ja oppinut supistamaan+ rentouttamaan lantionpohjan lihakset.

testi: laita sormi tai kaksi emättimeen, supista lantionpohja. Sormiin pitäisi tuntua supistus ja imu sisältäpäin. Jos tunnet työnnön teet supistuksen väärään suuntaan. Siirry makuuasentoon ja tee testi uudelleen.

maksimivoima harjoitus: )
supista lantionpohjan lihakset voimakkaasti.Jatka supistusta viiteen laskien ja rentouta. Pidä rentona 10 sek. toista 6 harjoitusta peräkkäin. lepo.

kestävyysvoimaharjoitus: )
Supista lantiopohjalihakset kevyesti 10 sek. ajan. Rentouta lihakset 20 sek.

Kun tämä sujuu pidennä kestoa 30 sekunttiin. Rentouta lihaksia kaksinkertainen aika supistuksen kestoon nähden. Toista harjoitus niin, että lihakset väsyvät. lepo.

Nopeusharjoitus: )
Supista lantionpohjanlihaksia räjähdysmaisen nopeasti 10 kertaa.

:thumbs: :whip:

Tätä ohjeistuista HUSin fysioterapeutit käyttävät ja siellä on tosi päteviä tyyppejä. Sitä varten tehdään noita tunnistamis harjoituksia että homma tulsi tehtyä oikein.

Sali treenissä kantsii tehdä homma niin että ensin lantion pohjan jännitys, lisätään syvän vatsanjännitys ja sitten vasta raudan nosto. Mä teen noui vielä pilates tyyppisesti eli aloitan ulos hengityksellä ja hengitän koko ajan hiljalleen ulos.

hmm, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa eli lantionpohjanlihakset on ihan krampissa punttailun ja muun urheilun takia? Lääkärin mukaan "ylikireys" (kipujakin jopa) on urheilevien naisten yleinen vaiva. Ois mielenkiintoista tietää, että miten lantionpohjan lihaksia vois rentouttaa? Orgasmi ei auta. Ainut, jolla nyt vähän on ollu myönteistä vaikutusta on lämmin suihku ja sauna. Jotain liikettä tms?

hmm, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa eli lantionpohjanlihakset on ihan krampissa punttailun ja muun urheilun takia? Lääkärin mukaan "ylikireys" (kipujakin jopa) on urheilevien naisten yleinen vaiva. Ois mielenkiintoista tietää, että miten lantionpohjan lihaksia vois rentouttaa? Orgasmi ei auta. Ainut, jolla nyt vähän on ollu myönteistä vaikutusta on lämmin suihku ja sauna. Jotain liikettä tms?

Yksi tapa on sähköhoito, jota voidaan käyttää myös esim hyvin heikkojen lihasten vahvistamiseen (se on kai tavallisempaa). Jumppaliikkeitä olisi hyvä tehdä vaikka päivittäin mutta toisin kun vahvistavassa treenissä, vain kerran päivässä ja eikä sillonkaan kovin paljon.

Semmonen niinkun auton tupakansytyttimeen työnnettävä "töpseli" (sama millä mitataan lantionpohjanlihasten puristusvoimaa) laitetaan emättimeen ja housuntaskuun patterilla toimiva virtalähde. Sitten laitteessa on ohjema, joka sähköisesti rentouttaa (tai kuntouttaa) lantiopohjan lihaksia. Sairaaloitten fysioterapiaosastoilta saa lähetteellä kotikäyttöön; ensin tehdään toimintakokeet (supistelet seisten, istuen, selällä, kyljellä) ja sitten päätetään minkälainen ohjelma voisi auttaa ongelmaan (aina liian kireä, treenin jälkeen liian kireä, tunnistamisongelma, kestovoimaongelma...).

Yksi tapa on sähköhoito, jota voidaan käyttää myös esim hyvin heikkojen lihasten vahvistamiseen (se on kai tavallisempaa). Jumppaliikkeitä olisi hyvä tehdä vaikka päivittäin mutta toisin kun vahvistavassa treenissä, vain kerran päivässä ja eikä sillonkaan kovin paljon.

Semmonen niinkun auton tupakansytyttimeen työnnettävä "töpseli" (sama millä mitataan lantionpohjanlihasten puristusvoimaa) laitetaan emättimeen ja housuntaskuun patterilla toimiva virtalähde. Sitten laitteessa on ohjema, joka sähköisesti rentouttaa (tai kuntouttaa) lantiopohjan lihaksia. Sairaaloitten fysioterapiaosastoilta saa lähetteellä kotikäyttöön; ensin tehdään toimintakokeet (supistelet seisten, istuen, selällä, kyljellä) ja sitten päätetään minkälainen ohjelma voisi auttaa ongelmaan (aina liian kireä, treenin jälkeen liian kireä, tunnistamisongelma, kestovoimaongelma...).

Kiitos Kati vinkistä. Tällainen sähköhoito voisi olla se ns. viimeinen keino. Eli olisi kiva kokeilla jotain ns. kotikonsteja ensin. Jos jollain ois tiedossa sellasia? Ei niitä kyllä taida hirmuisesti olla :( Mulla tää kramppi on ainakin ihan jatkuvaa, eli ei pelkästään treenin jälkeen. Varsinaisia kipuja ei ole (mainitsin kivut aikaisemmin, koska joillakin sellaisiakin kuulemma on). Tosin hieman inhottavia yhdyntäkipuja tähän liittyy. Ja ne eivät onneksi kestä kuitenkaan sen koko seksisession ajan vaan ainoastaan siinä alussa, kun mies työntyy ensimmäisen kerran sisälle. Kipu on joskus aivan suunnaton ja mietin vaan, että mitenhän sitten, kun joskus synnytän :/ Voi olla astetta tuskaisempi kokemus.

Nämä "ylikireys" ongelmat saattavat myös olla psyykkisiä, vaginismi. Onko endometrioosi poissuljettu eli tutkittu?

Nämä "ylikireys" ongelmat saattavat myös olla psyykkisiä, vaginismi. Onko endometrioosi poissuljettu eli tutkittu?

Eikös endometrioosissa kivut ole hieman erilaisia? Siellä ikään kuin syvempänä, sekä alavatsassa. Siihen liittyy paljon muitakin oireita, joita mulla ei kyllä ole. Myöskään mitään raiskausta tms seksuaalista väkivaltaa en ole kokenut, joten tuskin vaginismistakaan kyse. Minulle on tehty ihan tavallinen gynekologinen tutkimus, jossa lääkärin mielestä kaikki oli ok. Uskon, että liikunta on aiheuttanut tän kireyden.

Eikös endometrioosissa kivut ole hieman erilaisia? Siellä ikään kuin syvempänä, sekä alavatsassa. Siihen liittyy paljon muitakin oireita, joita mulla ei kyllä ole. Myöskään mitään raiskausta tms seksuaalista väkivaltaa en ole kokenut, joten tuskin vaginismistakaan kyse. Minulle on tehty ihan tavallinen gynekologinen tutkimus, jossa lääkärin mielestä kaikki oli ok. Uskon, että liikunta on aiheuttanut tän kireyden.

Endometrioosissa on yhdyntäkipuja, mutta hyvä juttu jos se on poissuljettu sinulta :). Minusta kuulostaa hyvinkin oudolta, että liikunta aiheuttaisi "ylikireyttä" ja lantionpohjan jatkuvia kramppeja noin isoksi haitaksi asti ja että se olisi yleinen vaiva urheilevilla naisilla. Se on tietysti selvää, että lantionpohjan lihakset ovat varmasti paljon liikkuvilla naisilla huomattavasti vahvemmat kuin vähän liikkuvalla sisarella, mutta että ne aiheuttaisi noin suurta vaivaa ja tuskaa, kuulostaa hyvin oudolta. Toivottavasti löydät keinon olosi helpottamiseksi, tuo kuulostaa aika ikävältä vaivalta :(.

Synnytyksistä sen verran, että lääkärini sanoin aikoinaan, että vahvat lantionpohjanlihakset ja vahvat vatsalihakset saattava panna hanttiin synnytyksen aikana. En tiedä mikä laittoi hanttiin, mutta eka synnytykseni kesti ikuisuuden ja ponnistusvaihe 3h, jonka jälkeen lapsi saatettiin ulos imukupilla eli kudoksia repivällä tavalla (ainakin minun tapauksessani). Kaksi seuraavaa meni jo hieman helpommin :). Hyvä puoli hyvistä lantionpohjanlihaksista on se, että synnytyksistä palautuu helpommin ja nopeammin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä luulen että yhdyntäkivuissa on lähinnä kyse psyykkisistä ongelmista (siis nyt tarkoitan sellaisia tapauksia mihin ei liity endometrioosi tms.) Ainakin siis oman kokemukseni mukaan.

Itse painiskelin näiden asioiden kanssa aiemmin, enkä suostunut uskomaan että korvien välissä vois olla mitään vikaa. Ajattelin että on vaan omasta tahdosta riippumatonta kireyttä lantionpohjan lihaksissa.

Mut kyllä se oli muussa se vika. Vaikeissa tapauksissa sitä oikeestaan alitajuisesti jännittää eikä osaa rentouttaa lantionpohjan lihaksiaan. Siitä muodostuu herkästi tapa josta on vaikea päästä eroon. Luulin ennen että en voi vaikuttaa tähän hankalaan tilanteeseen, mutta nyt olen onneksi päässyt asian yli ja oppinut hallitsemaan kehoani paremmin.

Nykyään mulla on lantionpohjanlihakset paremmassa kunnossa kuin ikinä, ja ikävät ongelmat on tiessään. Tämän takia en myöskään pysty uskomaan, että tämä ongelma olisi yleinen vaiva urheilevilla naisilla kuten ladybird totesi.

Tsemppiä vaan kaikille tämän ongelman kanssa painiskeleville, koettakaa ottaa oma kehonne hallintaan. :)

Mä luulen että yhdyntäkivuissa on lähinnä kyse psyykkisistä ongelmista (siis nyt tarkoitan sellaisia tapauksia mihin ei liity endometrioosi tms.)

Minä uskon myös tuohon. Korvien väli vaikuttaa aika moneen asiaan joko tietoisesti tai tiedostamatta.

En tiedä mikä laittoi hanttiin, mutta eka synnytykseni kesti ikuisuuden ja ponnistusvaihe 3h, jonka jälkeen lapsi saatettiin ulos imukupilla eli kudoksia repivällä tavalla (ainakin minun tapauksessani). Kaksi seuraavaa meni jo hieman helpommin :). Hyvä puoli hyvistä lantionpohjanlihaksista on se, että synnytyksistä palautuu helpommin ja nopeammin.

Hui, kuulostaa aika hurjalta:eek:

Mä luulen että yhdyntäkivuissa on lähinnä kyse psyykkisistä ongelmista (siis nyt tarkoitan sellaisia tapauksia mihin ei liity endometrioosi tms.) Ainakin siis oman kokemukseni mukaan.

Itse painiskelin näiden asioiden kanssa aiemmin, enkä suostunut uskomaan että korvien välissä vois olla mitään vikaa. Ajattelin että on vaan omasta tahdosta riippumatonta kireyttä lantionpohjan lihaksissa.

Mut kyllä se oli muussa se vika. Vaikeissa tapauksissa sitä oikeestaan alitajuisesti jännittää eikä osaa rentouttaa lantionpohjan lihaksiaan. Siitä muodostuu herkästi tapa josta on vaikea päästä eroon. Luulin ennen että en voi vaikuttaa tähän hankalaan tilanteeseen, mutta nyt olen onneksi päässyt asian yli ja oppinut hallitsemaan kehoani paremmin.

Nykyään mulla on lantionpohjanlihakset paremmassa kunnossa kuin ikinä, ja ikävät ongelmat on tiessään. Tämän takia en myöskään pysty uskomaan, että tämä ongelma olisi yleinen vaiva urheilevilla naisilla kuten ladybird totesi.

Tsemppiä vaan kaikille tämän ongelman kanssa painiskeleville, koettakaa ottaa oma kehonne hallintaan. :)

Mä en oikein jaksa uskoa, että tää juuri mun kohdalla johtuis psyykkisistä tekijöistä. En todellakaan ainakaan tietoisesti jännitä mitään. Ja jos joskus olen humalassakin seksiä harrastanut, niin sama ilmiö on myös silloin. Eli vois jotenkin kuvitella, että humala nyt ainakin poistais kaikki jännitykset? Kyseessä ei kuitenkaan ole sen luokan ongelma, että se jotenkin todella rajoittais mun elämää tai seksin harrastamista. On se vaan sellanen vähän ikävä tunne siinä alussa :/ Kuitenkin pystyn nauttimaan seksistä ihan normaalisti, kun se paha alku on mennyt ohi :)

Pepelu, mua kuitenkin kiinnostais tietää, että miten sä opit hallitsemaan kehoasi sitten? Liittyikö sulla tähän jotain seksuaalista traumaa vai muuten vaan jotain jännitit?

En nyt sitten tiedä kuin yleinen vaiva tämä todellisuudessa on, ehkä mua vaan yritettiin lohduttaa sanomalla, että muillakin on :(

edit: pepelu ymmärsinkö oikein, että silloin kun itse kärsit tästä ongelmasta niin lantionpohjan lihaksesi olivat heikossa kunnossa?

Pepelu, mua kuitenkin kiinnostais tietää, että miten sä opit hallitsemaan kehoasi sitten? Liittyikö sulla tähän jotain seksuaalista traumaa vai muuten vaan jotain jännitit?
Ei mulla mitään traumaa onneksi ole ollut. Luulen että tämä perinteinen juttu; muutaman kerran "vahingossa" jännittää, sitten se jääkin päälle, ja lopulta ei enää edes tiedosta että jännittää.

Lopulta kyllästyin siihen etten enää voinut nauttia seksistä. Tein miehellenikin selväksi että nyt tästä on tultava loppu. Tajusin että kivun oli pakko johtua minusta itsestäni ja että tein jotain väärin. Rupesin vaan tarkkailemaan kehoani, ja pikkuhiljaa opin rentoutumaan.

Vaikea selittää, mutta jotenkin noin se meni. :)

Lantionpohjan lihakset on tosi herkät jännittymään, mutta kyllä ne pystyy "voittamaan".

edit: pepelu ymmärsinkö oikein, että silloin kun itse kärsit tästä ongelmasta niin lantionpohjan lihaksesi olivat heikossa kunnossa?
Ei, kyllä ne oli keskimääräistä paremmassa kunnossa. Siksi minuun sattuikin, koska lantionpohjan lihakset "laittoi vastaan" eivätkä suostuneet rentoutumaan.

Ei mulla mitään traumaa onneksi ole ollut. Luulen että tämä perinteinen juttu; muutaman kerran "vahingossa" jännittää, sitten se jääkin päälle, ja lopulta ei enää edes tiedosta että jännittää.

Lopulta kyllästyin siihen etten enää voinut nauttia seksistä. Tein miehellenikin selväksi että nyt tästä on tultava loppu. Tajusin että kivun oli pakko johtua minusta itsestäni ja että tein jotain väärin. Rupesin vaan tarkkailemaan kehoani, ja pikkuhiljaa opin rentoutumaan.

Vaikea selittää, mutta jotenkin noin se meni. :)

Lantionpohjan lihakset on tosi herkät jännittymään, mutta kyllä ne pystyy "voittamaan".

Ei, kyllä ne oli keskimääräistä paremmassa kunnossa. Siksi minuun sattuikin, koska lantionpohjan lihakset "laittoi vastaan" eivätkä suostuneet rentoutumaan.

Tuota tietoista rentouttamista mäkin olen yrittänyt, muttei se oikein auta. Pitäis kai yrittää vielä kovemmin :rolleyes: Mä oisin kiinnostunut kuulemaan, että miten lantionpohjan lihaksia pystyy venyttämään? :confused:

Eikös endometrioosissa kivut ole hieman erilaisia? Siellä ikään kuin syvempänä, sekä alavatsassa.

Endoa voi olla aika veikeissäkin paikoissa, rektovaginaalinen on kai aika tavallinen mutta minulta sitä on poistettu mm. maksan ja pallean välistä. Jos endon kanssa joutuu tekemisiin, niin kannattaa varautua siihen, että joka lääkärillä on aina eri mielipide. Endokipu on useimmiten jollain lailla kiertoon sidoksissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom