Lantion liikkuvuus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jonkun puoli vuotta olen nyt aktiivisesti venytellyt, ihan huvikseni ja notkeutta saadakseni. Venyttelen vähintään 30 minuuttia päivässä, ja puolessa vuodessa olen nyt kaikkialta muualta kohtuullisen luukkiva ja notkea, mutta lantiota en saa liikkuvaksi sitten millään. Jalkojen sisäosat nivusten, lonkankoukistajien ja kaikki mitä siellä jalkojen välissä nyt onkaan ovat järkyttävän kankeat.

Millaisia liikkeitä/venytyksiä kannattaisi tehdä? Ne liikkeet mitä olen yrittanyt kotona tehdä ovat olleet pirun kivuliaita, eikä niissä pysty lihasta venyttämään. :kuvia:

Ikää on siis 16 vuotta.

Meneppä istumaan semmoiseen istuma asentoon missä jalat ovat levällään sivuilla ja vaikka tuet jalkoja sängyn laitaan ja yrität saada munat kiinni sängyn laitaan, en kyllä tiedä tajusitko kun en oikeen osaa selittää.

Venytä vähintään minuutin ajan. Tän varmaan jo tiesitkin :david:
Jotkut paikat voi olla jäykkiä ihan vartalon rakenteesta johtuen. Sillon niitä ei saa välttämättä koskaan kovin notkeiksi.

Meneppä istumaan semmoiseen istuma asentoon missä jalat ovat levällään sivuilla ja vaikka tuet jalkoja sängyn laitaan ja yrität saada munat kiinni sängyn laitaan, en kyllä tiedä tajusitko kun en oikeen osaa selittää.

Tota olen tehnyt, mutta noi ei ole ne lihakset jotka ovat jäykimmästä päästä lantiossa. :)

Venytä vähintään minuutin ajan. Tän varmaan jo tiesitkin :david:
Jotkut paikat voi olla jäykkiä ihan vartalon rakenteesta johtuen. Sillon niitä ei saa välttämättä koskaan kovin notkeiksi.

Juu, useamman minuutin pituisia venytyksiä teen. Saattaapi olla luontaista kankeutta, mutta kaipa venyttelystä jotain apua kuitenkin on.

Hmm, olisiko mahdollista osallistua muutamalle astangajoogatunnille? Jooga avaa nimenomaan lantion aluetta erittäin tehokkaasti.

Olisiko passiivinen venyttely ratkaisu?
Itse teen n 2-3krt viikossa parin kanssa seuraavanlaisia liikkeitä. Tuloksia näillä on tullut.

- Leveä haara-asento jalat auki itse eka maksimiin. Pari liikuttaa jalkoja vielä lisää auki ja painaa perseestä kohti maata niin että tuntuu (ei liikaa). 60- 70s
- Spagaati. Eka itte maksimiin. Pari pistää taas pikkusen lisää + tarkistaa lantion ja jalkojen oikean asennon, nostaa ylävartalon ylös (kannattaa tässä + painaa lantiosta alas. Ei painetta selälle!) 60-70s ja toinen puoli pienen levon jälkeen. Venytys ottaa myös lonkankoukistajiin oikein tehtynä.
- Istualtaan toinen polvi koukkuun ja toinen jalka siihen päälle sivuttain. Seinää vasten. Pari painaa koko pakettia rintaa vasten. Arse venyy.

Sitten on myös jalannostoliikkeitä tuelle. Vaatii hyvää tasapainoa ja parin on vaikeahkoa korjata asentoa. ei välttämättä tule mitään.

Dynaamisestä venyttelystä kannattaa kokeilla jalan heilutuksia. Ei kannata lähteä repimään, heilutukset jalan normaalien liikeratojen mukaan. Heiluriliikkeitä. Avaa tehokkaasti lantiota. Kantsii tehdä lämmittelyn yhteydessä.
- Eteen
- Taakse
- sivulle.
- etukautta kiertäen sivulle
- -''- reippaasti taakse

Muistaa vaan hengitellä mahdollisimman syvään. Tuntuu perin epämukavalta, mutta elämä on. Yrittää vaan rentouttaa lihaksia ja keskittyä hengittämiseen.
venytyksen tunnetta saa tuntua vain lihaksissa, ei nivelissä, eikä selässä.
Oikotietä onneen ei ole. Venyttely sattuu, mutta siihenkin tottuu. Muistettakoon kohtuus kaikessa.:thumbs:

Täällä on erilaisia liikkeitä mitä kannattaa kokeilla:
http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php

Hyvät ohjeet ja vieläpä pienet animaatiot miten se venytys tehdään. Tuolla oli jotain sellaisia liikkeitä mitä en ollu aikasemmin missään nähny ja tuntui itellä toimivan kun kokeilin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom