Langattoman verkon asennuspalvelu, ottaa vai ei

Olemme muuttamassa asuntoon, johon saa Elisan Laajakaista Superin.

100/160 eurolla (riippuen onko kiinteä vai langaton) saisi asennuspalvelun, joka sisältäisi:

" 5-porttisen Ethernet -kytkimen tai 4-porttisen WLAN-tukiaseman, selainasetuksien määrittelyn ja toimintojen testauksen sekä langattomassa palvelussa verkon suojauksen ulkopuolisilta käyttäjiltä.
Ei sisällä tietokoneessa tarvittavaa lähiverkko- tai WLAN-sovitinta eikä sen asennusta."

Pelkän verkkosovittimen saisi asennttuna jollain 70 euroa.

Onko tuo 160 euroa paha hinta? Eikö se sovintinkin maksa joka tapauksessa jo useamman kympin. Tosin en tiedä kuinka helppo nykyään on kaikki asetukset itse määritellä. Itsellä on ainakin ollut yksi niin paska wlan modeemi, että sitä ei ikinä saanut kunnolla toimimaan.

Kämppään tulisi kuitenkin ainakin 3 laitetta, jotka pitäisi liittää verkkoon ja ajattelin, että langaton olisi kaikkein helpoin, kun ei ole sidottu esim. läppärit mihinkään tiettyyn huoneeseen. Ja aina vähemmän piuhoja penskojen revittäväksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis, tuoko sisältää pelkän ADSL reitittimen ja sen konffauksen?
Aika paljolta kuulostaa... 50 kympillä saa hyvän reittittimen ja satasella helvetin hyvän. Jos tuo sisältää myös jotain pistokkeiden seinäasennuksia yms. niin sitten ei ole paha hinta.

Asetuksien laitto ei kovin paha rasti ole, mutta toki se voi hankalaa olla, jos ei ole ennen tehnyt.

Nuo tuon verran siinä kuvauksessa sanotaan. En kyllä edes tiedä mitä oikeasti tarkoittaa esim. tuo "selainasetuksien määrittelyn ja toimintojen testauksen sekä langattomassa palvelussa verkon suojauksen ulkopuolisilta käyttäjiltä."

Eli onko kyseessä nyt vain se, että jos itse haen sen wlan reitittimen kaupasta ja kytken sen seinään ja yhteyden koneeseen ohjekirjan avulla. Eli tarkoittaako tuo nyt sitten käytännössä mitää muuta kuin sitä, että siihen lootaan märitellään suojausasetukset ja muut mitä normaalistikin pitää tehdä? Vai onko sillä jotain vaikutusta, että kyseessä on joku taloyhtiön sisäinen kuituverkko vai mikä lienee. Pistokkeet ym. on kaikki valmiina.

Nuo tuon verran siinä kuvauksessa sanotaan. En kyllä edes tiedä mitä oikeasti tarkoittaa esim. tuo "selainasetuksien määrittelyn ja toimintojen testauksen sekä langattomassa palvelussa verkon suojauksen ulkopuolisilta käyttäjiltä."

Eli onko kyseessä nyt vain se, että jos itse haen sen wlan reitittimen kaupasta ja kytken sen seinään ja yhteyden koneeseen ohjekirjan avulla. Eli tarkoittaako tuo nyt sitten käytännössä mitää muuta kuin sitä, että siihen lootaan märitellään suojausasetukset ja muut mitä normaalistikin pitää tehdä? Vai onko sillä jotain vaikutusta, että kyseessä on joku taloyhtiön sisäinen kuituverkko vai mikä lienee. Pistokkeet ym. on kaikki valmiina.

Mä ymmärsin tuon tekstin nimenomaan niin, että siihen kuuluu reititin + perusasetukset, eli verkko toimii ja WLAN on suojattu. Ja tosiaan, jos se tuon sisältää niin en kyllä maksaisi siitä 160€...

Jos jotain verkonasetuksia sattuu tarvitsemaan niin operaattorin pitää kyllä kertoa ne ihan ilmaiseksi, kun vaan soittaa ja kysyy.

160 kuulostaa paljolta, satanen vähän paremmalta, jos ei sinulla ole yhtään aikaisempaa kokemusta noitten kanssa säätämisestä ja rahaa on, niin sitten varmaan ihan pätevä vaihtoehto. Vaikka itsellä ei Elisan vermeitä olekaan, niin olen usein käyttänyt heidän sivujaan omien tuotteiden asennuksessa, niillä kun on tosi hyvä ohjeet netissä. Onnistuu vähän tumpelommaltakin. Jos saat selville modeemin mallimerkinnän jo etukäteen, niin voit sivuilta käydä pällistelemässä, miten homma toimii.

Asetukset ja palvelimet
Käyttöoppaat

E: Hidas. Ei ne muuta tee kuin laittaa systeemit päälle ja salaukseen, ihan sen käyttöoppaan mukaan.

No sitten ostan varmaan vain se 64 euron reitittimen. Tosin muutossa on mukana säätämässä pieni lapsi ja vauva ja juuri silloin on aika varmasti kiire töissäkin niin täytyy miettiä lähempänä. Ei se 100 euroa paljon tunnu siinä kämpän hinnassa.

E: Mitään A-Linkin paskaa en kyllä enää ikinä hanki.

A-Linkin NATti on kyllä ääreispaska, mutta ilman toimii, kuten pitääkin. Tuolta löytyy myös ohjeet siltaavaan tilaan, en tosin tiedä montako IP:tä sitä palveluntarjoajalta saa, kun sulla on noita härveleitä melko runsaasti. Omat kaksi skulaa ainakin.

Jos boksissa on DHCP ja NAT niin voi olla kuin monta laitetta vaan (ainakin se 254). DHCP jakaa sisäverkkoon yksityiset osoitteet ja nettiinpäin riittää se yksi ainoa. Eli ei ole väliä onko 3 vai 57 läppäriä taloudessa. Mutta muistaakseni ainakin Sonera tarjoaa 5 julkista iipparia jos niillä mennään.

WLAN boksi + täydellinen konffaus (kaikki suojaus-asetukset + tyäasema asetukset, palomuuri?) jne hintaan 160e ei ole liikaa. Menee siinä se tuntipari työtä kuitenkin, ei kukaan halvemmallakaan tee.

Tuli kolme vuotta takaperin asenneltua mm. noita avaimet käteen -paketteja ihmisille työksi. Kyllä ne asentajat(minä ainakin) aika hyvin tekee haluttavat toimenpiteet vehkeille. Saattavat mukavalle asiakkaalle vielä tehdä työhön kuulumatontakin. Voisin sanoa kuitenkin, että yleensä laitteiden mukana tulevissa ohjeissa on riittävät ohjeet asennukseen. Purkin säätäminen kuntoon, varsinkin jos haluaa WLAN-verkkoa käytettävän saattaa vaatia vähän lähiverkkojen tuntemusta.

Epäilen tuohon palveluun kuuluvan vain WLAN-modeemin ja yhden kotikoneen säätäminen kuntoon. Jos ei tiedä juuri mitään tietokoneista eikä tunne tietokone-ihmisiä, niin voisin suositella palvelun ostamista. Mutta jos on itseluottamusta ja vähän tuntemusta, niin varmasti onnistuu!

Mulle noi hommat on ollu aina pikku nassikasta asti selviöitä etten ole osannut ajatellat muiden vinkkelistä. Noissa hommissa kuitenkin näki paljon ihmisiä, joilta ei ois moinen pienikin homma onnistunut. Osa ei edes uskaltanut itse tökätä johtoja kiinni.

Noi DSL-modeemit toimii periaatteella lykkää johdot kiinni, ja homma toimii. Ainoastaan joissain poikkeustapauksissa(modeemi saatu muualta kuin operaattorilta, ja asetukset väärin) ja WLAN-säädöissä pitää koskea purkin asetuksiin.

Ps. Tulen jyrsii nilkkaa jos ei säädetä WLAN-verkkoa suojatuksi...

Omaan keskivertoa paremman atk-taidon mutta silti ne langattomat verkot mitä olen joutunut tekemään on vaatinut sitä osaamista ohjeiden ulkopuolelta. Joko mukana tulleet ohjeet ollu huonot tai muuten vaan homma tökkiny milloin mistäkin syystä ja vieny rutosti aikaa.

Esim edellinen wlan asennus jumitti siihen ettei IE7 kautta päässyt hallintasivulle, ei sitten millään. Siellä tehtiin vaikka mitä ja epäiltiin purkkia risaksi ennenkun lopuksi tajusin kokeilla Firefoxilla. Siinä ois kokematon ollut ihmeissään.

Mutta kannattaa ainakin kokeilla ensin ite asentaa.

vielä olisi pari muuta kysymystä. Mitenköhän tuollainen langaton muuten toteutetaan kämpässä, kun piuha tulee kytkinkaappiin, josta sitten voisi yhdellä verkkokaapelilla kytkeä sen johonkin tiettyyn huoneeseen.

Sillä reitittimillähän saa sitten jaettua yhteyden vaikka kaikkiin huoneisiin. Ilmeisesti se reititin lätkäistään sinne samaan kytkinkaappiin möllöttämään.

Mutta miten se langaton verkko toteutetaan. Tuskin se mötikkä sieltä kaapista käsin toimii.

Tää on muutenkin hiukan hankala tietää itsekään mitä se asennus pitää sisällään. Sen olen useaan kertaan tehnyt, että olen säätänyt WLAN-modeemin asetukset ja salaukset ja sitten vain liittänyt koneen tai useamman verkkoon. Jos vain tuo pitää tehdä nytkin niin se kyllä onnistuu.

Helpommallahan pääsisi, jos ottaisi vain sen langallisen reitittimen ja käyttäisi verkkokaapelia niissä huoneissa, missä yhteyttä tarvitsee, mutta mieluummin toteutan sisustamisen ilman yhtään ylimääräistä piuhaa.

Vielä arveluttaa myös se, että asunto on kaksikerroksinen ja ylä- ja alakerran väli on umpibetonia. Mahtaako kuuluvuus riittää?

vielä olisi pari muuta kysymystä. Mitenköhän tuollainen langaton muuten toteutetaan kämpässä, kun piuha tulee kytkinkaappiin, josta sitten voisi yhdellä verkkokaapelilla kytkeä sen johonkin tiettyyn huoneeseen.

Sillä reitittimillähän saa sitten jaettua yhteyden vaikka kaikkiin huoneisiin. Ilmeisesti se reititin lätkäistään sinne samaan kytkinkaappiin möllöttämään.

Ei mulla käynyt mielessäkään tunkea langatonta reititintä kytkinkaappiin, tuskin mahtuisikaan. Pikku johdolla kytkin kaapissa verkkoyhteyden olohuoneeseen ja laitoin reitittimen kiinni olohuoneen verkkopistokkeeseen. Olohuoneen nurkasta sitten lähtee langatonta verkkoa asuntoon.

Tuohon 160€ sisältyy joku ruoska wlan-purkki.

Kaupasta saat hieman alle 100€ hyvän wlan-modeemin, ja oikein valittuna 50-60€ maksavista löytyy hyviä toimivia malleja. Testit kertovat, en itse muista. Zyxelillä suht. luotettavia, mutta kokemuksia on monia. Itse maksanut D-linkeistä yli 100€, ja toimivat, ainakin muutaman kuukauden ilman ongelmia.

Ok jokatapauksessa, laite n. 80€ + lehti-ilmoituksen perusteella joku dataniska tulee tekemään duunin n. 50€/tunti hintaan. Kertokaa terveiset kaverilta joka tekee it-hommia, niin tajuaa ettei kannata kusettaa. On siis valmis 10 minuutissa.

Langattomaan tukiasemaan on 2 vaihtoehtoa. Applen molemmat. Airport Express, jos tahdot soittaa musiikkia langattomasti kytkemällä tukiaseman kaapelilla stereoihin (tuo oikeasti toimii, ja vain iTunesilla).
Toinen vaihtoehto on uusi TimeCapsule jossa on sisäänrakennettu kovalevy: 500 tai 1000gb.

Langattomaan tukiasemaan on 2 vaihtoehtoa. Applen molemmat. Airport Express, jos tahdot soittaa musiikkia langattomasti kytkemällä tukiaseman kaapelilla stereoihin (tuo oikeasti toimii, ja vain iTunesilla).
Toinen vaihtoehto on uusi TimeCapsule jossa on sisäänrakennettu kovalevy: 500 tai 1000gb.

Pakko myöntää että ominaisuuksien kanssa tuo Airport Express on halpa.

En silti lähtisi tuohon, kun NAS + Squeezebox hoitaa homman niin s***tanan hienosti, ilman tietokonetta. Mutta juu, erittäin :offtopic:

Ja siis... onko kysyjällä Mac ja siis OS X? Jos ei, iTunes aiheuttaa itsemurhan.

Mulla on itselläni tämä:
http://www.zyxel.fi/?kuvaus=1&deptID=11178&productID=272

Näyttää maksavan 51€-73€ paikasta riippuen ( http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/51174 ).

Laite toiminut moitteetta, asetukset on helppo laittaa ja esim. port forwarding (tarvitaan mm. torrent clientien yms. kanssa) toimii niinkuin pitääkin ja siihen on helpot ohjeet saatavilla netistä.

Tuo osaa myös hyvin käyttää operaattorilta tulevia asetuksia automaattiasetuksella, eli pelkkää surffaamista varten ei luultavammin tartte konffata yhtään mitään muuta kuin se salasana langattomalle verkolle.

Mulla on itselläni tämä:
http://www.zyxel.fi/?kuvaus=1&deptID=11178&productID=272

Näyttää maksavan 51€-73€ paikasta riippuen ( http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/51174 ).

Laite toiminut moitteetta, asetukset on helppo laittaa ja esim. port forwarding (tarvitaan mm. torrent clientien yms. kanssa) toimii niinkuin pitääkin ja siihen on helpot ohjeet saatavilla netistä.

Tuo osaa myös hyvin käyttää operaattorilta tulevia asetuksia automaattiasetuksella, eli pelkkää surffaamista varten ei luultavammin tartte konffata yhtään mitään muuta kuin se salasana langattomalle verkolle.

Tuollaisen ottaisin, jos en olisi idioottina d-linkkiin mennyt sijoittamaan. D-link kyllä loistava uuden hallintasoftan osalta, mutta laite vaan takkuaa sillointällöin. Ehkä. Ei ole selvästi syyllinen, mutta epäilen...

eDIT: niin ja 2x halvempi tuo zyxel.

Ei mulla käynyt mielessäkään tunkea langatonta reititintä kytkinkaappiin, tuskin mahtuisikaan. Pikku johdolla kytkin kaapissa verkkoyhteyden olohuoneeseen ja laitoin reitittimen kiinni olohuoneen verkkopistokkeeseen. Olohuoneen nurkasta sitten lähtee langatonta verkkoa asuntoon.
Juu, en mäkään sitä kaappiin ole tunkemassa. Juuri tuota ajoin takaa, että miten se langaton reititin kytketään. Ja tuo riittää vastaukseksi.

Toimisiko esim. tuo MTM1977:n mainitsema Zyxel juurikin noin. Eli lykkään sen sitten vaikka olkkarissa seinään kiinni?

Kysyjällä on ihan perus PC, ja tarvetta ei ole muulle kuin sille, että saa langattomasti kaksi kannettavaa ja PS3:n verkkoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom