Lama tulossa

jos työttömyys kauheasti kasvaa niin noiden subprimesotkujen jälkeen laukeaa alt-a:t käsille jenkkilässä. mun mielestäni saisivat antaa vaikkapa 50% pankeista kaatua rauhassa niin hillitsisi seuraavaa kuprua sitten. ei oltais enää niin varmoja että "Ollaan niin isoja, ei valtio anna meidän mennä konkkaan. kasvatetaan riskiä ja kerätään kermat päältä omiin taskuihin." ..ja sit on piikit auki verovaroista jos ei konkkaan päästetä.

onneksi maailmassa on muitakin markkinoita kuin jenkkilän markkinat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ekä perinteisten suurten teollisuusyhtiöiden kurssikehitystä mittaava Dow Jones-indeksi että teknologiapainotteisten osakkeiden Nasdaq-pörssi olivat pian kaupankäynnin alkamisen jälkeen yli 2,5 prosenttia miinuksella.

Reilu tunti avauksen jälkeen kurssiluisu oikeni Dow-indeksissä 1,5 prosenttiin ja Nasdaqissa noin prosenttiin.


Finanssikriisin keskiössä olevien yhtiöiden kursseja kuritettiin kovalla kädellä. Suuren asuntoluotottajan Washington Mutualin kurssista hävisi kertaheitolla 24 prosenttia. Jo ennen tätä romahdusta Washington Mutualia oli veikattu kriisin seuraavaksi uhriksi.


Myös muu rahoitussektori oli rajussa laskussa. Keskuspankilta tukea hakenut suurvakuuttaja AIG halventui kokonaista 40 prosenttia, minkä jälkeen sen henkiinjäämisen mahdollisuudet ovat olennaisesti entistä pienemmät. Viime perjantaina AIG:n osakekurssi nimittäin romahti yli 30 prosenttia ja yhtiö tuotti ensimmäisen vuosipuoliskon mittaan yli 13 miljardin dollarin tappion.

Investointipankki Merrill Lynchin osake sen sijaan kallistui neljänneksen verran. Yhdysvaltain toiseksi suurin pankki Bank of America sopi viikonloppuna Merrillin ostamisesta.

Akuutin kriisin ulkopuolelle säästyneet rahatalot halventuivat nekin selvästi. Citigroupin kurssi oli yli viiden, investointipankki Goldman Sachsin niin ikään viiden ja sen kilpailijan Morgan Stanleyn yli kymmenen prosentin laskussa."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/U...tti+osakemarkkinoita+kaikkialla/1135239451008

yleisesti ottaen tosiaankin yllättävän kevyitä laskuja, mutta noiden parin osalta aika raju tiputus.
 
No Suomalaiset nyt voisi sitä kulutusta vähän hillitä, koska viimeaikoina se on tehty hyvin pitkälle velkaantumalla. Tuo ei ole pitkä tie kuitenkaan. Mutta ei pidä mennä siinäkään asiassa ääripäästä toiseen.

Eiköhän tässä vielä alaspäin lasketella. Ehkä 5000 pistettä voisi pitää alarajana. Kirjoitin jossain vaiheessa näin:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1923260&postcount=90

Ja näin

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2066060&postcount=1583

Toivottavasti voin sanoa joskus tulevaisuudessa, että "onneksi" pidin rahat tuolla Seligsonin AAA:ssa. Ainoa minkä kanssa lipsahdin oli Neste Oil, eli sitä löytyy salkusta. Pieni määrä tosin, ja mielestäni varsin hyvällä hinnalla.

Mutta joo, ostokohtia voisi alkaa katsomaan jossain 7500 ja 5000 välimaastossa. Esim. Timban puhuman Fortumin kurssin pitäisi omasta mielestäni pudota jonnekin alle 20 euroon että viitsisi ostaa. Nämä on omia mutuja, ei kannata varmaankaan käyttää perusteena omille osto/myyntiarvioille.

PS.

Pankkien Lehman-sijoitusten määrän lisäksi on mielenkiintoista, paljonko vastaavia sijoitusinstrumentteja löytyy kotimaisten institutionaalisten sijoittajien, kuten työeläkeyhtiöiden, salkuista.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14452&sort=false
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14446
 
Toivottavasti tuo niin sanottu lama ei vie kauhean monelta työpaikkoja alta.
90-luvun lamasta mulla on huonoja kokemuksia. Silloinen firma missä olin töissä kaatui ja uuden työpaikan hommaaminen ei ollut silloin helppoa. Pari vuotta olin sitten varastohommissa ennenkuin menin taas omalle alalleni töihin.
 
Tänään ymmärsin vasta todella, että ei tää olekkaan mitään leikkiä. No onneks suomalaiset yritykset on kuitenkin keskimäärin aika hyvässä jamassa. Että turha varmaan mitään massatyöttömyyttä on alkaa pelätä. Tottakai kaikkien kannattaa laittaa överikuluttamista ja velan ottamista aisoihin. Mutta sitten se lama vasta tuleekin jos jengi vaan alkaa istua himassa syömässä makaronia ja tunkee rahaa sukanvarteen.
 
Sitä mun ainakin henkilökohtasesti on välillä vaikea ymmärtää miksi niin kovin moni tuntuu olevan ihan kusessa/hädissään jonkun laman takia. Mä koen ainakin asian niin että ainahan täällä on selvitty ja ainahan jotain keksii vaikka se lama tulisikin. Turha sitä on isommin stressata tai funtsia, jos se tulee niin se tulee ja sen kanssa pitää vaan sitten elää. Jotenkin uskosin että siinä(kin) kohtaa sen on loppupeleissä itsestä kiinni miten siitä selviää.
 
Sitä mun ainakin henkilökohtasesti on välillä vaikea ymmärtää miksi niin kovin moni tuntuu olevan ihan kusessa/hädissään jonkun laman takia. Mä koen ainakin asian niin että ainahan täällä on selvitty ja ainahan jotain keksii vaikka se lama tulisikin. Turha sitä on isommin stressata tai funtsia, jos se tulee niin se tulee ja sen kanssa pitää vaan sitten elää. Jotenkin uskosin että siinä(kin) kohtaa sen on loppupeleissä itsestä kiinni miten siitä selviää.

Ei lama itseänikään tule puraisemaan kovinkaan kovaa, periaatteessahan lama voi vaikuttaa jopa positiivisesti ihmiseen, kun palataan ihan elämän perusasioiden pariin.

Itseäni lähinnä kiinnostaa tämä siksi, että kyseessä historiallinen tapahtuma ja se vaikuttaa suuresti maailmaan ja tulevaisuuteen.
 
Ei lama itseänikään tule puraisemaan kovinkaan kovaa, periaatteessahan lama voi vaikuttaa jopa positiivisesti ihmiseen, kun palataan ihan elämän perusasioiden pariin.

Itseäni lähinnä kiinnostaa tämä siksi, että kyseessä historiallinen tapahtuma ja se vaikuttaa suuresti maailmaan ja tulevaisuuteen.

Juurikin näin. Tollai minäkin sen laman näen.
 
Juu kyllä se lama nyt taas tulee ei voi mitään, näyttää asiat ihan samalta kun 20v sitten. Sinänsä mitään syytä ei taaskaan oikein ole mutta tämä lama nyt vaan lietsotaan tässä ja se aikaansaa kierteen jota ei pysäytä enää mikään...

Edit: onneks on 6kk irtisanomisaika
 
Vois ottaa fudut ja sais 6kk liksan, kyllä kävis. Ei kyllä pysty kun menee hyvin ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Darn. Noh, kai se on kärvisteltävä ja otettava mitä vastaan tulee :D

Jooh, tuskin mitään lamaa tulee edes, jotain pienempaa taantumaa, mutta 2kk ja mennään taas ylöspäin, viimeistään vuodenvaihteessa. :thumbs:
 
Mutta joo, ostokohtia voisi alkaa katsomaan jossain 7500 ja 5000 välimaastossa. Esim. Timban puhuman Fortumin kurssin pitäisi omasta mielestäni pudota jonnekin alle 20 euroon että viitsisi ostaa. Nämä on omia mutuja, ei kannata varmaankaan käyttää perusteena omille osto/myyntiarvioille.

No tuon pitäisi olla itsestään selvyys, että kaikki täällä heittää omaa mutua, eikä pelkästään näiden pohjalta voi ratkaisuja tehdä. Tukena omaan ajatukseen niitä voi toki käyttää.

Enkä mä pidä mahdottomana, etteikö Fortum alittaisi 20 euroa. Pidän itse vain sopivana aloitustasona ostaa Fortumia siinä 22 euron kieppeillä. Sitten voisi lisätä esim. 20, 18, 16 jos noin alas vajoaa. Eli itse käytän aina jotain tietynlaista osto-ohjelmaa.
 
Koko uudisrakentamisen rakennusluvat tippuneet 12% Tammi-Kesäkuu viime vuoteen verrattuna mutta silti rakentaminen edelleen vilkasta joten ei näy vielä kotomaassa tämä asia juurikaan, joten ihan heti ei suomessa tunnu tuo lama sitten kuitenkaan :)
 
Koko uudisrakentamisen rakennusluvat tippuneet 12% Tammi-Kesäkuu viime vuoteen verrattuna mutta silti rakentaminen edelleen vilkasta joten ei näy vielä kotomaassa tämä asia juurikaan, joten ihan heti ei suomessa tunnu tuo lama sitten kuitenkaan :)

Pakko esittää kyllä eriävä mielipide.Pahalta näyttää ainakin tuo uudisrakentaminen,lomautuksia jaetaan ja tullaan jakamaan lisää vielä pitkin syksyä..Työmaiden aloituksia lykätään ens vuodelle ja kaikilla on erittäin varovaiset suhtautumiset tulevaisuudesta..Tavallinen tallaaja tulee huomaamaan sen vasta 1-3kk päästä kun koko uudisrakentaminen on jäissä.Rakennusalan voi pelastaa remontit,joita on ja tulee tarjolle paljon.
 
Back
Ylös Bottom