Laktoositon ruokavalio

Anteeksi tämä hieman :Wanha:

Olen alkanut epäilemään laktoosi-intoleranssia, koska runsaasta maidonjuonnista on usein iltasin ilmavaivoja, joten ajattelin olla pari viikkoa laktoosittomalla ruokavaliolla.

Ongelmaksi tulee tarvittava proteiinin saanti kouluruokailulla milloin olen yleensä hoitanut homman kolmella lasillisella maitoa, koska koulun ruoka on todella hanurista ja ravinto on pääasiassa jotain perunaa ja riisiä ja lihaa ei paljon nimeksikään. HYLA maitoa en pysty juoda koska niin pahaa.

Voisitteko laktoosi-intorelanssiset kertoa päivittäisestä syömisistänne ja hyvistä laktoosittomista elintarvikkeista ja lisäravinteista. Onko kenelläkään ns. hellittänyt laktoosi-intoleranssi vähälaktoosisten tuotteiden avulla?

Kouluruokailu askarruttaa myös.

Tällä hetkellä suoraan sanottuna vituttaa ankarasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite olen lipittäny valion kevytmaitojuomaa, joka on täysin laktoositon maito ja maistuu minusta aivan tavalliselta maidolta...tätä tuotetta ennen oli itselläkin ongelmia ja mun intoleranssi todettiin jo -95, jolloin ei ollut tietoakaan näistä uusista tuotteista.2 kertaa käyny testauttamassa että miten herkkä vatsa on laktoosille ja toisella kerralla oli jo vähän rauhottunu ja totta kai jos sitä vatsaa on rauhoitettu.Ei se laktoosin pilkkoja entsyymi silti mitään comebackia voi tehdä vaikka kuinka pidättäytyisit laktoosista, mutta oma vatsa ainakin kestää nykyään paljon paremmin satunnaisia laktoosituotteiden syömisiä kuten suklaata johon olen aika koukussa :) , kyllä kaverit sit muistaa aina ilmoittaa jos on suklaata tullu syötyä vähän liikaa :D

Ei muutaku laktoosit minimiin ja seuraamaan sitä vatsan käytöstä :thumbs:

Minkälaisia kokemuksia maitohappobakteerivalmisteista onko ollut hyötyä?

Olin alle 4-vuotias kun mulla todettiin laktoosi-intoleranssi. Se ilmeni mm. niin että juotuani lasin maitoa oksensin kohta raejuustoa. Ei siitä nyt kannata olla huolissaan jos suoli vähän raikaa maidon juonnin takia.

Nykyään voi käyttää jo kaikkia maitotuotteita, tavallista maitoa en kuitenkaan juo. Sitäpaitsi HYLA-maito on paljon parempaa!

Ei se hylamaito nyt niin pahaa ole, se on asennekysymys. Itselläni maha sanoi sopimuksen irti laktoosin suhteen vuosi sitten, ja päätin, että en kyllä hylaakaan juo. No siinä sitten eleltiin kokonaan ilman maitoa, ja paino tippui parissa kuukaudessa 7 kiloa. Maidon kanssa kun tuli läträiltyä aikaisemmin aikalailla paljon. Sitten päätin ruveta lipittämään hylaa, ja kyllä sen makuun tottu, kun aikansa sitä hörppi. Nykyään kyseistä litkua uppoaa neljä litraa päivässä, ja tekkee hyvvee :thumbs:

Juuba väittää niinku juovansa 28 litraa hyla-maitoa viikossa...älä pahastu jos epäilen tota vahvasti :lol2: . En tietysti voi tietää, mutta tuntuu vähän turhan suurelta määrältä maitoa päivässä...nautitko jotain muuta proteiinia sisältävää päivän aikana,jos et niin sit ymmärrän.

No siis jos päivä on "normaali", eikä koulupäivä pistä aikatauluja perseelleen, niin litra maitoa menee aamupalalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla. Siinäpä se neljä litraa tulee. Sanotaan nyt vaikka että 80% päivistä menee tuon kaavan mukaan :)
Taustana tuohon juopotteluun on enimmäkseen se, että on vaan aina tottunut juomaan paljon, niin mitäpä sitä muuttamaan. Ja proteiinipitoiset eväät ovat muuten aika vähissä, joten maito kattaa sitten nekin.
Tässä on kyllä juuri menossa ruokatottumusten ankara tutkiminen, joten voisihan muutoksia tehdessä tietysti jotain muutakin maidon tilalle keksiä ;)

Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi ehkä jotain 7 vuotta sitten. Siirryin vähälaktoosiseen ruokavalioon ja join hyla-maitoa. Kun jotain vuosia myöhemmin menin lukioon, en jaksanut ilmoittaa koulun keittiöön erityisruokavaliosta ja siitä lähin olen syönyt tavallista ruokaa. Vähitellen sitten aloin juomaan myös tavallista maitoa jos se oli lähempänä kättä kuin hyla. Ainakaan ruuan ei tarvitse olla laktoositonta, ei tule enää mitään ongelmia tavallisesta ruuasta. Tavallisesta maidosta saattaa joskus ilmetä hienoisia ilmavaivoja mutta ei mitään erityistä.

Ps. Ei se hylamaito mitään pahaa ole, ja iskukuumennettu vasta hyvää onkin.

Mulla kanssa on ollut laktoosi-intoleranssi pikkuskidistä saakka. Se oli nuorempana todella paha, mutta iän myötä on helpottanut. Mulla auttoi oireisiin se, että rupesin pikku hiljaa lisäilemään tavallisia maitotuotteita ruokavalioon ja lopetin hyla-tuotteiden käytön. Nykyään pystyy juomaan jo maitoakin pari litraa päivässä ilman oireita. Rahkaa olen pystynyt aina käyttämään, eli sen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Kokeilkaapas muuten laktoosi-intolerantikot ulkomailla käydessänne juoda paikallista maitoa. Veikkaan että suurimmalla osalla teistä tulee paljon pienemmät oireet kuin Suomessa maidosta. Suomessa taitaa se maito olla niin pilkottua ja pastöroitua, että siitä menee raavaammallakin miehellä pakki sekaisin. Jossain Keski-Euroopassa ei tule mulla ainakaan minkäänlaisia oireita vaikka vetäisin maitoa niin paljon kuin napa vetää.

edelbrock sanoi:
Kokeilkaapas muuten laktoosi-intolerantikot ulkomailla käydessänne juoda paikallista maitoa. Veikkaan että suurimmalla osalla teistä tulee paljon pienemmät oireet kuin Suomessa maidosta. Suomessa taitaa se maito olla niin pilkottua ja pastöroitua, että siitä menee raavaammallakin miehellä pakki sekaisin. Jossain Keski-Euroopassa ei tule mulla ainakaan minkäänlaisia oireita vaikka vetäisin maitoa niin paljon kuin napa vetää.

Sisko vetas Pekingissä paikallista valiota ja pasko ittensä melkein hengiltä. Näki se kiinan muurin bussin ikkunasta :lol2:

Mulla on tilanne seuraavanlainen. Syön rahkaa aamupalla sen 250 grammaa ja muutenkaan en välttele maitotuotteita, mutta jos maitoa juo enemmän kun lasillisen ruokailun yhteydessä niin pieruu irtoaa urakalla ja haju on aika karsee...eli voiko maidon käyttö pahentaa tilannetta?? siis että kävis niin ettei vois pian käyttää mitään laktoosipitosta?? Vai voiko rauhassa vetään niinpaljon kun "oireet" vaan pysyy kurissa??

timba79 sanoi:
Mulla on tilanne seuraavanlainen. Syön rahkaa aamupalla sen 250 grammaa ja muutenkaan en välttele maitotuotteita, mutta jos maitoa juo enemmän kun lasillisen ruokailun yhteydessä niin pieruu irtoaa urakalla ja haju on aika karsee...eli voiko maidon käyttö pahentaa tilannetta?? siis että kävis niin ettei vois pian käyttää mitään laktoosipitosta?? Vai voiko rauhassa vetään niinpaljon kun "oireet" vaan pysyy kurissa??

Mulla on täysin sama tilanne, eli voin syödä rahkaa ihan huolella 3-4purkkii päivässä. Auta armias jos juon maitoo ruoan kanssa enemmän kuin lasin niin kaboom!, menee pönttö sekasin. Tuskin maidon käyttö pahentaa mitään herkyyttä joka sulla jo on. Vähennät vaan jos haisee. Mä ole siirtynyt vähän maidottomampaan meininkiin ja olo on helpottanut kummasti tolta osin. Mut rahkaa menee ja paljon! :kuola:

ironchef sanoi:
Mulla on täysin sama tilanne, eli voin syödä rahkaa ihan huolella 3-4purkkii päivässä. Auta armias jos juon maitoo ruoan kanssa enemmän kuin lasin niin kaboom!, menee pönttö sekasin. Tuskin maidon käyttö pahentaa mitään herkyyttä joka sulla jo on. Vähennät vaan jos haisee. Mä ole siirtynyt vähän maidottomampaan meininkiin ja olo on helpottanut kummasti tolta osin. Mut rahkaa menee ja paljon! :kuola:

No aattelinkin, että "kohtalontovereita" löytyy. Kyllä sitä välistä tulee todellakin mätettyä sitä rahkaa, raejuustoa, tavallista juustoa yms. aika paljonkin ja ei mitään vaivoja. Mutta maidosta varsinkin toi rasvaton oon pahin, hyvän protskulisän siitä saa työpaikkaruokailuun, mutta täytynee jättää se pois ihan vaan työkavereidenkin parasta ajatelleen. Hylamaitoa ei toistaseksi töissä ole, makuun kyllä totun, täytynee keittäjältä kysellä oiskos mahollista saada valikoimaan.

Eikö rahka yleensä ole laktoositonta?

Ainakin meillä päin.

Onko rahka muka laktoositonta?? ei ainakaan oo mitään mainintaa purkissa laktoosittomuudesta?? siis ainakaan ehrmannista tai lidlin milbonassa...muita ei paljookaa oo tullut syötyy.,..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom