Laktoosi, homogenointi, pastörointi sekä maitohapatteet, bakteerit

Tuli tässä ihan omassa yksinäisyydessä taas miettittyä salin saunassa syntyjä syviä.. Aasiaan:

Eli onko millaisia kokemuksia laktoosi-intolerantikoilla homogenoimattomasta maidosta, jossa on laktoosia?
Entä pastöroimattomasta maidosta, jossa olisi siinäkin laktoosia? Onko kukaan maitoallergiaa (ei siis voi juoda ollenkaan maitoa) sairastava puolestaan kokeillut esim. homogenoimatonta tai/ja pastöroimatonta maitoa?
Aiheuttiko ongelmia? mitä kukaan tietää edellämainituista tuotteista? Kommenttia, kiitos kaunis.

Ajattelin tällaisen skenaarion myös että miten jos:
Suomen maitotuotannossa on aikas keskittynyttä tuo maidon jälkikäsittely ( tulee meijeriltä rekassa, pistetään esim. jugurtiksi, jne..), niin että on monia tuottajia (lue: tiloja) mutta vain pari jälkikäsittelijää (lue:Ingman ja Valio).
tästähän aiheutuu sanomattakin selvästi se, että totumme syömään tietynlaisia tuotteita, ja jos esim. minä syön jotain muuta raejuustoa kuin valion tai ingmanin (esim. ehrmann) niin se ensinnäkin maistuu pahalta, ja toisekseen tuntuu tulevan vatsavaivojakin.. Entä jos sitten jotain menee vikaan tehtaalla ja bakteerikanta vioittuu esim. piimän valmistuksessa...? Tehtaalta tulee sitten erilaisia bakteereita sisältävää tuotetta tai erilailla hapatettua tavaraa eikä kukaan huomaa sitä ennen kuin ihmetellään miksi puolella suomea on pötsi sekaisin?

..Tuli raamattu, mutta onpahan luettavaa...
;)

Oon kuullu aika monelta mummelilta ja ukkelilta, että "ei sillon meidän nuoruudessa ollut mitään laktoosiongelmia", ja viittaavat just tähän maidon käsittelyyn ja sen vaikutukseen.
Pitäis juoda suoraan tissistä niin ei tulis mitään onkelmia! :kippis1:

Originally posted by metalman
Pitäis juoda suoraan tissistä niin ei tulis mitään onkelmia!
Näinpä! Minulle ei tee tuo oikea lehmän maito mitään vaivoja, mutta se on aivan tajuttoman rasvaista, enkä pysty sitä kunnolla edes juomaan.
Luomumaitoa pystyn jonkin verran juomaan, mutten sitäkään paljoa, tosin nyt on tullut tämä niin usein mainittu laktoositon kevytmaito juoma, jota voin litkiä ilman ongelmia. Tämäkin tuote ilmeisesti on käsitelty pastöroimalla. laktoositon kevytmaitojuoma

On kokemuksia. Suomessa en pysty juomaan tavallista maitoa lasillistakaan ilman että tulee kauheat vatsaongelmat. Laktoosirasituskokeessa arvot oli "siinä rajalla", ja laktoositonta maitoa pystyn juomaan vähän (pari pientä lasillista päivässä, mutta ei yhdellä kerralla). Jugurtti ja piimä menee hyvin. Mutta kun olen asunut ulkomailla (USAssa, Saksassa ja Englannissa pitkiä aikoja) niin maito ei aiheuta mitään ongelmaa. Ja olen kuullut monelta tutulta saman tarinan. Mistäköhän tämä sitten johtuu? Jos haluaisi heittäytyä oikein paranoidiksi niin voisi väittää että "Suomen maatalousmafia tekee jotain KAAMEAA suomalaisille elintarvikkeille". ;) Sama juttuhan on keliakian kanssa, keliaakikko ei pysty syömään kotimaisia viljalajikkeita lainkaan ja toisaalta muissa maissa harva on koskaan moisesta taudista edes kuullut. Mutta en siis tiedä mistä tämä maito-ongelma johtuu - odottelen innolla tutkimuksia aiheesta!

Originally posted by Amy
..udista edes kuullut. Mutta en siis tiedä mistä tämä maito-ongelma johtuu

Siis sillähän mä just kyselin noita juttuja kun sun laiset hemmot ei saa oireita ulkomaisista maitotuotteista..
eli: tämä on nyt sitten kuultua, mutta lekurilta, että maidon sokeri, laktoosi, muuttuu pastöroinnin yhteydessä (eli ku sitä kuumennetaan nopeasti jotta saadaan parempi säilyvyys tuotteelle tuhoamalla bakteerit) VAIKEAMMIN sulavaan muotoon.
TIETYSTI ulkomailla ei maitoa pastoröidä joten heille ei mitään oirreita sit ikinä tuukaan vaikka olis vähän niinku laktoosi-intoleranssia... eli hienosti on asiat meillä suomen maassa kun on kaikki niin hel- puhdasta ja kuitenkin niin hienosti pilattua.. en itse tunne yhtäkään ulkomaalaista maito-allergikkoa/ kuullut sellaisesta, tai laktoosi-intolerantikkoa.. Entä te?

Originally posted by Amy
On kokemuksia. Suomessa en pysty juomaan tavallista maitoa lasillistakaan ilman että tulee kauheat vatsaongelmat. -- Mutta --USAssa, Saksassa ja Englannissa -- maito ei aiheuta mitään ongelmaa. Ja olen kuullut monelta tutulta saman tarinan. Mistäköhän tämä sitten johtuu?

Liityn kerhoon! Eli samasta viasta kärsin minäkin ja lukuisat tutut on havainneet vastaavaa. Mutta mikäs juttu se sitten oli että Jenkeissä ei oo rahkaa!? :mad2: Liittyyköhän se tähän ilmiöön mitenkään??

Originally posted by Laura
Liityn kerhoon! Eli samasta viasta kärsin minäkin ja lukuisat tutut on havainneet vastaavaa. Mutta mikäs juttu se sitten oli että Jenkeissä ei oo rahkaa!? :mad2: Liittyyköhän se tähän ilmiöön mitenkään??

Oliskohan se hapan maku syynä? Eivät tykkää..?:p

Laktoosi-intoleranssi

Laitetaanpas tän threadin jatkeeks kun oli muutenkin kiinnostavaa juttua.
Tuli taas tänään huomattua etten voi _tyhjään_ vatsaan vetää suuria määriä edes hapatettua maitotuotetta. Sen sijaan jälkiruoaksi voin syödä huoletta 500g rahkaa ja joka aamu menee puurossa 4dl maitoa ilman mitään ongelmia. Onko tämä omituista ja onko kellään muulla vastaavaa? Siis jos maitotuotteen kanssa syö kunnolla jotain muuta, mitään ongelmia ei synny. Esim. pelkkä maito taas pistää vatsan kunnolla kuralle noin tunnin jälkeen ja se parantuu yhdellä vessakeikalla, jonka jälkeen olen taas kunnossa.

Olen aiemmin potenut maitoallergiaa (allergia maidon proteiinille) n. 1,5 v ajan. Uusimmat kokeet parin viikon takaan todistivat allergian kadonneen taas vähäksi aikaa. Se tulee ja menee.
Nyt puhtain paperein olen päässyt vetämään mansikkarahkaa oikein urakalla (Nam!) viimeiset pari viikkoa. Laktoosiongelmia minulla ei ole ikuna ollut.

Allergian ollessa päällä voin huoletta vetää vähäproteiinisia maitotuotteita esim. Voita. Tädin maatilalla vetelin myös litratolkulla maitoa - sekun tuli "suoraan lehmän tissistä" täysin käsittelemättömänä. Lämmintä maitoa... :kuola:

Kaupasta saatavaa homogenoimatonta maitoa kokeilin myös, mutta en päässyt täyteen varmuuteen sen soveltuvuudesta - ravintolassa joutuu työnpuolesta ravaamaan sen verran paljon, että lievät allergiaoireeni saattoivat johtua kokkien tietämättömyydestäkin. Tuppaavat sotkemaan maitoallergian turhan usein laktoosiongelmiin.

Homogenointi saattaa kuitenkin olla osasyy erilaisten maitoon kohdistuvien yliherkkyysoireiden synnyssä. Homogenointihan pilkkoo rasvapallukat ihan vääränlaiseen muotoon - ne läpäisevät pieneksi pilkottuna suolenseinämän helpommin ja pääsevät sitä kautta tekemään hallaa kehossa -> kehittyy erilaisia hylkimisreaktioita aina vatsaoireista iho-oireisiin.

Originally posted by jpm
Näinpä! Minulle ei tee tuo oikea lehmän maito mitään vaivoja, mutta se on aivan tajuttoman rasvaista, enkä pysty sitä kunnolla edes juomaan.

Se "oikean maidon" rasva nousee maidon pintaan n. vuorokaudessa, jonka jälkeen sen voi kuoria vaikka kahvimaidoksi.

Itse olen ollut aika läheisessä kosketuksessa meijeriin, ja on sanottava ettei laatu ole aina tasaista. Esim. raejuustosta unohtuu joskus suola, voin sekaan menee pesuainetta tms. Laaduntarkkailu taitaa kuitenkin enimmät virheet paljastaa, ennen tuotteiden myyntiä. Joskus on kuitenkin mennyt kauppaan esimerkiksi maitoa jossa on hiukan lipeää. Ei se aina onnistu.

Originally posted by Multigraphic
Itse olen ollut aika läheisessä kosketuksessa meijeriin, ja on sanottava ettei laatu ole aina tasaista. Esim. raejuustosta unohtuu joskus suola, voin sekaan menee pesuainetta tms. Laaduntarkkailu taitaa kuitenkin enimmät virheet paljastaa, ennen tuotteiden myyntiä. Joskus on kuitenkin mennyt kauppaan esimerkiksi maitoa jossa on hiukan lipeää. Ei se aina onnistu.

Tässä olikin kyse enemmänkin siitä, muuttuuko esim. hapatuksessa tai jossain muussa prosessivaiheessa käytettävä bakteerikanta, tai että totummeko syömään vain tietyllä tavalla tehtyjä tuotteita niin, että oma keho sanoo EI heti kun sinne tunkee esim. Ehrmannin rahkaa kymmenen vuoden "Valiottelun" jälkeen..
Itse tuotannossahan ei täten tarvitsekkaan olla vikaa.

Onko kukaan törmännyt homogenoimattomaan maitorahkaan? Mistä sellaisia saa? En ole pystynyt juomaan normaalia rasvatonta maitoa lasillistakaan ilman äärettömiä vatsavaivoja. Homogenoimattoman maidon kohdalla juttu on täysin eri, litra aamuin illoin eikä mitään ongelmia.

Back
Ylös Bottom