laki apuja..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jpr
  • Aloitettu Aloitettu

jpr

jep,onko ketää kusetettu noissa netissä toimivissa yksityis henkilöiden myynti/huutokauppa jutuissa...siis rahat tilille ja myyjä heittäytyy kusipääksi ,eikä laita tavaraa.......

mut kysymys ois :kauan noissa rikosilmotusten käsittelyssä menee vai jääkö ne silppurin viereen jo valmiiks ku ei ole mikään pahin rike...

ja mitä seuraa jos haen rahat itse ja joudun auttamaan myyjää rahojen kaivamisessa,,,,

eli onko kokemuksia aiheesta,ei oo mulle ennen tullu eteen......

----vahingonkorvauksia?..joo 5min kaksistaan huoneessa 3------

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En osaa auttaa. Lakia en kovin hyvin tunne noita asioita koskien, mutta kiinnostaisi tietää, että missä sinua on huijattu. Siis netti osoite ja myyjä/kauppa. Siis, jos asia ei ole hirveän salainen.

Originally posted by jpr
jep,onko ketää kusetettu noissa netissä toimivissa yksityis henkilöiden myynti/huutokauppa jutuissa...siis rahat tilille ja myyjä heittäytyy kusipääksi ,eikä laita tavaraa....... [/i]

Ei ole vielä tullut itelle vastaan tälläistä tapausta.

mut kysymys ois :kauan noissa rikosilmotusten käsittelyssä menee vai jääkö ne silppurin viereen jo valmiiks ku ei ole mikään pahin rike...

Mun mielestä esim. huuto.netissä homma toimii molemminpuoleisella luottamuksella. Ei siinä kait ole mitään tehtävissä jos myyjä ei toimita tavaraa. Mistä tuota myyjää voisi syyttää? Sehän voi antaa helposti sinne väärät osoitetiedot joten minkäs teet? Täällä on kyllä parempiakin lakitietäjiä kuin meikä. Kannattaa tarkastaa myös palstojen säännöt ja ohjeet.

ja mitä seuraa jos haen rahat itse ja joudun auttamaan myyjää rahojen kaivamisessa,,,,

Putkaa, linnaa, vankeutta. Sulle.

Jälkiviisaana on ainakin helppo todeta, että jos myyjän kanssa keskustelee puhelimessa ja on isommastakin summasta kyse, niin puhelun saa kyllä jäljitettyä tai muuten vain voi olla numero vielä muistissa. Tosin voihan puhelinkin olla pimeä, mutta... Sitten numerotiedustelusta tai vastaavasta voi yrittää kaivaa tietoja. Joku voi laittaa osan tiedoistaan oikein, mutta yrittää sitten "hämätä" joissain tiedoissaan. Ja jos juttu on todella vakava, niin yksi tyhmimpiä tapoja on käyttää ei-julkista nettiä. Ts jos kotonasi menet ja surffaat jonnekin, niin lähes 100 % varmuudella se voidaan jäljittää myöhemmin.

Kuluttaja-asiamieheltä voisi saada pari ilmaista neuvoa aluksi. Rikosilmoitus ei ainakaan tule helpottamaan sen kaverin taakkaa.

Ei muuta kuin :whip: kaverille! Eli jos todellakin menet sitä sitten piiskamaan oman käden kautta, niin todennäköisesti sinä olet sitten loppujen lopuksi se, joka on kaulaa myöten kusessa.

Kyllähän tuo petoksen tai lievän petoksen tunnusmerkistön täyttää. Eli tahallisesti toista henkilöä erehdyttämällä/harhauttamalla hankki itselleen taloudellista hyötyä. Jos sulla on kyseisen henkilön yhteystiedot ja pystyt näyttämään, että sinua on huijattu, niin ei muuta kuin rikosilmoitus tekemään. Ei rikosilmoituksen tekemisestä ainakaan mitään haittaa tule.

Niin ja ei kannata käydä vierailulla. Tulee vaan itselle harmia.

"Ts jos kotonasi menet ja surffaat jonnekin, niin lähes 100 % varmuudella se voidaan jäljittää myöhemmin"
Ei välttämättä,siis jos älyät käyttää vaihto proxypalvelua. Niiden käyttäminen on helppoa ja vaivatonta,eikä poliisi pysty niitä reitittämään. Siis jos teette kauppaa Internetissä niin kannattaa olla varovainen. Sun tapauksessa kannattee tehdä rikosilmoitus,jos tavarat ei ala kuulua. Poliisi selvittää tilinnumeron haltian ja zimsala bim,kusettaja on kiinni ja rahat sulla. Paitsi jos se tyyppi onkin ammattilainen ja käyttää ulkomaalaista vaikeasti haltian tunnistettavaa tilinumeroa,mutta en usko käyttää.

jep

ei oo mikään iso juttu,mut sen verran, että alko periaatteesta ketuttaa...ilmotukset ja muut on hoidettu ,kaverin tiedot ym. mulla on ja petoksena menee juttu eteenpäin.
ois vaan kiinnostanu miten nää hommelit yleensäkkin toimii tulevaisuudenvaralle.....sälli asuu senverran pitkällä ettei viitti vartavasten kahville mennä.....
mutta periaatteesta loppujenlopuksi pitää mennä juttelee..

Toumiot pahoinpitelyistä on olemattomia.:kippis1:En tiedä sitten että miten kova poppoo sulla on vastassa.

En suosittele et menet jutteleen jos et tiedä mitään vastapelurista,ei oo hauskaa jos sillä tyypillä on joku 9mm taskussa...

Kokeile tyypin pokkaa, eli käy juttelemassa, koska sulla on kokoa.
Mieluiten pari kaveria mukana, että pointti tulee selväksi.

Paras heittää pikku vihjauksia, jos ei auta forget it ja anna poliisin hoitaa.
Ei kannata lähteä mihinkään "kostoreissuihin" varsinkaan pikkurahojen takia.
Saat itse maksaa sen jälkeen.
Vastaavista "olemattomista tuomioista" sen verran, kaverilla kävi vähän vastaava joskus, jonka hoiti päin vittua.
Joutui itse maksamaan 15000 markkaa.

:blow:

Sellainen tuli mieleeni, ettei välttämättä kannata lähteä vierailulle, jos et tiedä kyseisestä tyypistä mitään. Laillisuusnäkökohtiin en sen kummemmin puutu, kun muut tietävät ne paremmin, mutta pointtini on, että hommahan toimii myös toisinpäin. Eli se tyyppi ilmeisesti tietää myös sinun yhteystietosi (=osoitetiedot tavaran lähettämistä varten), joten jos käyt vierailulla ja se jostain kumman syystä jäisi kaivelemaan tätä kyseistä tyyppiä, niin ei kai ole mitään takeita, ettei hän jossain vaiheessa voisi tulla käymään vastavierailulla parin kaverinsa kanssa. Eli kannattaa varmaan unohtaa tuo (varsinkin jos olet perheellinen mies), ellet sitten halua lisää jännitystä elämääsi.

Tämä on siis minun mielipiteeni ja ei, minä EN ole tuo kyseinen huijari ja sano tätä vain yrittääkseni suojella omaa nahkaani ;) .

Re: jep

Originally posted by jpr
ei oo mikään iso juttu,mut sen verran, että alko periaatteesta ketuttaa...ilmotukset ja muut on hoidettu ,kaverin tiedot ym. mulla on ja petoksena menee juttu eteenpäin.
ois vaan kiinnostanu miten nää hommelit yleensäkkin toimii tulevaisuudenvaralle.....sälli asuu senverran pitkällä ettei viitti vartavasten kahville mennä.....
mutta periaatteesta loppujenlopuksi pitää mennä juttelee..

Noni, siitähän se sitten etenee omana painollaan. Polliiseitten työaakasta tosin riippuu kuinka kauan aikaa kuluu. Eihän tosta sanktiot varmaan suuria ole, mutta ehkä saat rahasi takaisin ja kaveri saa sakkoja päälle. Ei sillä kai muuta vaikutusta oo ku että miettii anakin seuraavan kerran ennen ku alkaa tekeen vastaavaa.

Niin ja ei kannata lähtee kahvittelemaan, ku pahoinpitelyssä pamahtaa vahingonkorvaukset päälle ja ne ei enää sit ookka pieniä laskuja.

Teet sillälailla että kävelet kyseisen tyypin kotiovesta sisään ja lyöt puukon pöytään ja sanot: "keitäs kahvit!" sille heiluttelet tulitikkuaskia ja jos ei rahoja näy niin tuikkaat kaverin navetan tuleen! (mistäköhän elokuvasta? ;) )

noin ei kannata oikeesti tehdä... antaa poliisin selvittää!:)

Mulla on ainakin tuore näköhavainto lehtiuutisesta jossa kerrottiin vastaavasta tapauksesta huijanneelle annetusta tuomiosta. Mitähän se olisi ollut; sakkoja ja vahingonkorvausta, ei kai tuollaisesta muuta tule. Eli kyllä niistä kiinni jää, anna poliisin hoitaa.

Originally posted by osku
Toumiot pahoinpitelyistä on olemattomia.:kippis1:En tiedä sitten että miten kova poppoo sulla on vastassa.

Hei mieti vähän mitä
heität!!!

Hommahan perustuu siihen, minkälainen sopimus on tehty!!

Jos ootte tehny sopimuksen (suullisen tai kirjallisen ) ja tyyppi ei noudata sopimusehtoja, voit ensimmäiseksi vaatia sopimuksenpurkua. Jos ei toimi, niin voit valittaa kuluttaja-asiamiehelle ( niissä tapauksissa, joissa vastapuoline ovat yksityinen ja yritys ). Jos toinen osapuoli on myös yksityinen, kaupankäyntiä koskevat sopimukset eivät päde, vaan joudut hakea muutosta käräjäoikeudesta.

Nyt siis teit jo rikosilmoituksen. Se kyllä vie varmasti asiaa eteenpäin, mutta siviilikanne olisi ehkä ollut nopempi vaihtoehto.
Poliisi suorittaa asiasta esitutkinnan tai mahdollisesti poliisitutkinnan ja asia saattaa edetä hyvinkin hitaasti.
Sitten kun tutkinta on poliisin osalta suoritettu, on asia kuitenkin vielä auki, sille poliisi ei ole toimeenpaneva viranomainen näissä asioissa, eli ei poliisi niitä rahoja sulle hae, vaan joudut hakea päätöstä käräjäoikeudesta ja vasta sieltä tulleen päätöksen jälkeen voit suoraan perittää omaisuuttasi vastaajalta. Taino, ellei hän päätä valittaa hovioikeuteen...
Vittumaisia ja pitkiä prosesseja, jos vastapuoli on perseenreikä!!!!!

Mulle sattui kerran, että tilasin keltsistä ja tavara
oli eri kuin oli puhetta ollut. Soitin poliisille ja sieltä
sanottiin, että jos syytteen nostajia on enemmän
kuin yksi niin silloin ns. todistustaakka siirtyy
vastaajan puolelle ja rikos voidaan todistaa
tapahtuneeksi. Jos olet yksin nostamassa
syytettä niin et voi tehdä yhtään mitään.
Ota siis yhteyttä poliisin rikostutkijaan ja
selvitä onko kyseisellä kaverilla (jos voit
yleensä identifioida tyypin mitenkään) muita
vähemmän tyytyväisiä asiakkaita. Sitten vaan
kimppasyytettä tekemään.

Originally posted by davidspeed
Jos olet yksin nostamassa
syytettä niin et voi tehdä yhtään mitään.
Bullshit. Todisteet voi olla myös muu asia kuin joku toinen henkilö. Posti- ja pankkikuitit, tiliotteet, sähköpostit, tekstiviestit...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom