Lajiesittely: Rugby Suomessa

Täällä yksi. Missä maassa pelaat? Suomessa ei ole ainakaan vielä rugby league sarjaa, vain unionia...
Ite oon 180cm/105kg, niin pelipaikka löytyy eturivistä. Kivaa hommaa ja useampi vuosi treeniä takana ja n.30 ottelua takana.

Seuroja löytyy Suomesta seuraavilta paikkakunnilta -> http://rugby.fi/clubs/ Ei muutaku sieltä seuraan yhteys ja pelaamaan ensi kesänä :)

Australiassa, tää on oikein rugby leaguen mekka. Vaikka vähän niinhän se taitaa olla, että league on nössömpi versio unionista.

Kuinkas usein treenaatte joukkueen kanssa? Ja minkälaista treeniä? Talvella sisätiloissa? Tampereelta taitaa lähin joukkue löytyä, tarvii sieltä kysellä heti suomeen palattuani.

Mutta tarvii tästä lähetä treeneihin, fitnessiä luvassa....

Australiassa, tää on oikein rugby leaguen mekka. Vaikka vähän niinhän se taitaa olla, että league on nössömpi versio unionista.

Kuinkas usein treenaatte joukkueen kanssa? Ja minkälaista treeniä? Talvella sisätiloissa? Tampereelta taitaa lähin joukkue löytyä, tarvii sieltä kysellä heti suomeen palattuani.

Mutta tarvii tästä lähetä treeneihin, fitnessiä luvassa....

Australiassa taitaa olla lajit järjestyksessä Aussi futis, Rugby league ja sit Rugby Union... mitä tulee kovuuteen, niin leagueissä kun ei ole ruckeja, niin taklaukset on paljon kovempia... mut sit leaguessa nimenomaan ei ole ruckeja ja scrumeissa ei työnnetä... Ei hyvä lihavalle :)

Kesäisin 3 kertaa viikossa nurmella, jaolla ma: kädet, ti: kontakti ja to: forwardit ja bäkit erikseen ja pelisuunnitelman toteuttamista. Talvella sit ollaan treenattu 2 krt viikossa, toinen painisalissa kontaktia ja pallonkäisttelyä, toinen treeni puhtaasti juoksuvoimaa ja nopeutta...

Taidan olla itsekkin aika pahasti koukussa lajiin... mut minkäs teet, paras joukkuelaji mitä oon ikinä harrastanu.

Leaguehan on ainakin mun mielestä fyysisesti rankempaa, koska heti taklauksen jälkeen pitää jo olla menossa. Eli ei ihan paksujen poikien juttu. Unionista oon kuullu sellasta juttua, että ruckeissa joiltain on purtu korvia irti :D Scrumit nyt on aivan järjetön juttu leaguessa.

Millasta treeniä sulla noiden ohella on, vai onko mitään? Ite oon salilla koittanu hankkia ihan perusvoimaa (SS) ja yrittänyt tehdä aerobista. Aerobinen on tosiaan jäänyt hyvin vähälle kun aamusin ei pysty heräämään tarpeeks aikasin, että pääsis lenkille.

Oisko sulla mitään ideoita heittää miten sais harjoteltua taklauksia ilman mitään patjoja? Jostain syystä ei ikinä reenata joukkueen kanssa kontakteja, vaikka tarvetta olis...

Leaguehan on ainakin mun mielestä fyysisesti rankempaa, koska heti taklauksen jälkeen pitää jo olla menossa. Eli ei ihan paksujen poikien juttu. Unionista oon kuullu sellasta juttua, että ruckeissa joiltain on purtu korvia irti :D Scrumit nyt on aivan järjetön juttu leaguessa.

En ihan allekirjoittas tätä. League painottaa erilaisia fyysisiä ominaisuuksia, se on totta. League on hieman juoksupainotteisempaa, kun taas Unionissa on enemmän vääntöä/painia/nujuamista sekä tietenkin scrumit, jonka takia etumiehet ovat Unionissa melkoisia könttejä.

Millasta treeniä sulla noiden ohella on, vai onko mitään? Ite oon salilla koittanu hankkia ihan perusvoimaa (SS) ja yrittänyt tehdä aerobista. Aerobinen on tosiaan jäänyt hyvin vähälle kun aamusin ei pysty heräämään tarpeeks aikasin, että pääsis lenkille.

Itse teen aika perustreeniä lajitreenien ohessa. Talvella punttia (voimapainotteisesti) ja aerobista (lähinnä lenkkeilyä). Kesällä kevennän hieman punttien kolistelua ja teen pidetempiä sarjoja kevyemmillä painoilla ja juoksen HIITiä tai vastaavaa. Lenkkeily lähinnä sen takia noin, että en tykkää pakkasilla juosta kovin rankkoja intervalleja ja kesällä tulee lajitreeniä ynnä muuta palloilua enemmän, jolloin nivelet eivät tahdo kestää pitkiä lenkkejä (nimim. puolimaratonin jälkeen 2-3 viikkoa nilkuttamalla).

Oisko sulla mitään ideoita heittää miten sais harjoteltua taklauksia ilman mitään patjoja? Jostain syystä ei ikinä reenata joukkueen kanssa kontakteja, vaikka tarvetta olis...

Itse tekisin niin, että ensin paikat kunnolla lämpimiksi ja sen jälkeen aloittaa kevyesti. Jos oikein varovasti haluaa aloittaa, niin ensin siten, että taklaaja menee maahan toiselle polvelle ja näyttää, kummalla olkapäällä haluaa taklata. Taklattava pelaaja hölkkää kyseiselle puolelle eikä yritä välttää taklausta ja aluksi taklausta ei tarvitse viedä edes loppuun asti. Taklaaja ottaa vain kunnon otteen ja voi vaikka nostaa hieman ilmaan. Siitä sitten pikkuhiljaa taklaaja pystyyn, lisää vauhtia, jne.

Itse seuraan Rugbya sen mitä nyt kisoja tulee. Tutustuin siihen itse joskus 10v, kun isä näytti sen Ranskan tv5. Tykkään! Haluisin joskus kokeilla kyl rugbya:) pari kaverii jenkeis vaihdos ollessaan sitä pelasivat ja hotsittais muakin!

Jos tätä yksikään Jyväskylässä asuva lukee, niin siellä on tän viikon lauantaina finaalipäivä. Mulla ei ole paikasta sen kummempaa tietoa kuin että osoite on Kuntosportti 3. Klo 11.00 on ykkösdivarin finaali, 13.00 naisten finaali ja 15.00 SM-sarjan finaali. Sinne vaan kentän laidalle ihmettelemään, kun äijät (ja naiset) juoksee toisiaan päin.

Nostellaas ylös, kun Suomen rugbykausi taas alkaa ;). Vieläkö Pakkikselta löytyy rugbyn pelaajia? Perstuntumalta tuntuu, että hissukseen laji tulee tunnetummaksi myös Suomessa ja harrastajamäärät pienessä kasvussa. Huikee laji :)

Ite ajattelin ens vuoden puolella mennä kokeilemaan. Mitäs mieltä porukka on kehonrakennuksen ja rugbyn yhteensopivuudesta? Jommassa kummassa taitaa joutua jarruttelemaan, jos toisessa haluaa menestyä.

Ite ajattelin ens vuoden puolella mennä kokeilemaan. Mitäs mieltä porukka on kehonrakennuksen ja rugbyn yhteensopivuudesta? Jommassa kummassa taitaa joutua jarruttelemaan, jos toisessa haluaa menestyä.

Rugby nyt o sopivimpana päästä lajina jos tykkää bodata ja vähän höntsäillä pallon perässä. Isoimmat ukot löytyvät proppien paikoilta eli numeroilta 2-3, kärkimaajoukkueiden propit ovat jossain 120 kg tietämillä.

Toimenkuvahan tuossa etukentällä on että pusketaan kasassa tai runnotaan massalla läpi hetki, sitten rauhassa hölkytellään perässä kun kevyemmät vikkelät kaverit kiikuttavat palloa, ja odotellaan paikkaa missä taas päästään puskemaan. Tarvittaessa myös kuljetetaan hieman palloa tai taklaillaan pallollista vastustajaa, jos on sopiva paikka. Tarvitaan sekä raakaa voimaa että hyvää kestävyyttä, että jaksaa tuota 2x 45 min.

Samoilla linjoilla, eli sopii varmasti bodaus hyvin rugbyn kanssa, jos ei meinaa kummastakaan ammattia itselleen. Ei ammattilaispelaajat sattumalta ole järkiään 90-120-kiloisia. Se kannattaa kuitenkin muistaa, että 2x40min on pitkä aika pelata ja varsinkin, jos on iso kaveri, niin saa viettää aika paljon aikaa lenkkipolulla.

Ja yhä pelaan rugbya. Ei tästä lajista irti pääsekään :). Nyt alkoi sopivasti Irlannin ja Britannian leijonien Australian kiertue, niin pääsee tyydyttämään penkkiurheilunälkääkin.

Täällä yksi aloittelija. Kaveri sai loppuvuodesta houkuteltua treeneihin, ja muutaman kerran ehdin käydä ennen kuin seuralle tuli olosuhteiden pakosta eteen talvitauko ja minulle vaihtoonlähtö. Nyt olen osallistunut täkäläisen seuran harjoituksiin sen minkä olen ehtinyt. Voin sanoa tykänneeni. Laji vaatii sopivassa suhteessa voimaa, kestävyyttä ja nopeutta. Alkuun pelin hahmottaminen tuntui melko vaikealta, eikä ihan selvää ole vieläkään, mitä saa tai kannattaa tehdä ja milloin.

Varsinaisiin peleihin en ole vielä osallistunut. Harjoituksissa olen pyörinyt forwardien mukana, vaikka koko (180/83) ei ihan optimaalinen niihin tohinoihin ole. Toisaalta minkäs teet, kun ei taidot riitä backiksikään :D

meinattiin kaverin kans laittaa puulaagi joukkuetta etelä pohjanmaalle mutta innokkaita tuntu olevan vähän, ja sitten se vähänkin innostus katos kun selvis että ketä meitä olis tullu pelaamaan eli minä ja sitte pari veljestä. veljekset siis sellaisia n.2 metrisiä ja n.110kg silloo n.5 vuatta sitte. joten jäi seki sitte ku ei saatu porukkaa läjään. :(

meinattiin kaverin kans laittaa puulaagi joukkuetta etelä pohjanmaalle mutta innokkaita tuntu olevan vähän, ja sitten se vähänkin innostus katos kun selvis että ketä meitä olis tullu pelaamaan eli minä ja sitte pari veljestä. veljekset siis sellaisia n.2 metrisiä ja n.110kg silloo n.5 vuatta sitte. joten jäi seki sitte ku ei saatu porukkaa läjään. :(

Allekirjoittanut on muuttamassa pohjanmaalle, Seinäjoelle, tuossa vuoden vaihteessa. Onko kuinka paljon kiinnostusta lähteä mukaan jos perustaan seura?. Olen ite pelannut lajia noin 8 vuotta lajia ja valmentanut myös.

Olin kanssa tuota finaalipäivää seuraamassa. Vaasa voitti divarin finaalissa Porvoon, naisissa Jyväskylä vei pytyn ja miehissä tosiaan Tampere. Helsingin porukka piti palloa varmasti enemmän ja Tampereen alueella pelattiin paljon, mutta hyvin puolustivat. Ja hyökkäyksissä Tampere näytti aina huomattavasti vaarallisemmalta, pienellä tarkkuudella olisivat varmaan jo ekalla jaksolla ratkaisseet koko homman. Loppua kohden näytti ukkoa Tampereelta putoavan ja loput alkavan piiputtaa (ja yks näytti pelaavan yksikätisenä), niin Hki pääsi nousemaan kannoille, aika vain loppui kesken.

Hoi joensuulaiset nyt on hyvä mahdollisuus lähteä rytkyämään Karjalan Rugby Joensuun riveihin!

" Joensuun rugbyjoukkue järjestää ilmaisen uusien kurssin kaikille rugbysta kiinnostuneille!

Kurssiin kuuluu kaikkiaan neljä treenikertaa, joista ensimmäinen pidetään Joensuun evankelis-luterilaisen kirkon takana lauantaina 18.1.2014 klo 11.30-13.00.

Varusteina et tarvitse muuta kuin sään mukaiset liikkumiseen sopivat vaatteet sekä juomapullon.

Viime kausi meni KRJ:ltä aivan loistavasti, kun nuori joukkue voitti oman lohkonsa Suomen 1-divisioonassa. Tule siis vahvistamaan joukkuettamme ensi kesää varten! Kavereita saa kutsua mukaan! Aikaisempi urheilutausta ei ole välttämätön.

Lisätietoja osoitteesta rugbyjoensuu@gmail.com

TERVETULOA!"

Paitsi ei kai me voitettu tuota omaa lohkoa ku oltiin vaan toisia....

Warriors Rugby Club (Suomen mestarit 2008-2012) järjestää ilmaisen RUGBYN alkeiskurssin. Kurssi pidetään kahdessa osassa:

(treenit kestää noin 1,5 h/ kerta)
21.1.tiistaina alkaen klo 21:00
28.1 tiistaina alkaen klo 21:00

Valmentajana Thomas Finell

Kurssi pidetään sisätiloissa tekonurmella. Osoite Purotie 5, Talin jalkapallohalli. Tapaaminen Talin hallin aulassa.

Mukaan tarvitset:
-urheilujalkineet (nappikset, turffit, lenkkarit)
-repimistä kestävät vaatteet (ei mielellään vetoketjuja)
-hammassuojat (jos on)
-juomapullo

Jos on kysyttävää niin kirjoittakaa tapahtuman seinälle tai laittakaa tarvittaessa sähköpostia: antti . lammi[at]gmail . com

https://www.facebook.com/events/532914810149350/

Jees, kesällä nähdään taas toivottavasti, Linnaa vastaan on kyllä ollu aina mukava pelata =) Lumet lähtee niin alkaa kummasti polttelemaan kentälle pääsy.

Liekkö muuten täällä kukaan käyny kattomassa ulkomailla noita isompia pelejä? Jos on, niin onko ollu minkälaisia reissuja ja minne? Viime viikonloppuna oltiin parin kaverin kanssa Roomassa kattomassa Italia - Englanti Six nations cuppia paikan päällä ja oli kyllä huikee tunnelma stadionilla :)

Back
Ylös Bottom