Lajiesittely: Rugby Suomessa

No jos sä oot melko painavana, lyhyempänä ja todella vähemmän ammattimaisemmalla harjottelulla juossu tollasia aikoja, niin kyllä ihmettelen tota sun skeptisyyttä :rolleyes: Ton sun tarinas mukaan uskos Lomulle jopa 10 sekan alitusta mahdolliseks ;)

No edelleenkin toi sälli painaa melkein 20 kg enemmän, joka on vitusti, toisekseen, kyllä just 11 sek lähestyttäessä alkaa näkymään painon merkitys todella paljon, enpä usko että oma aikakaan tuosta isommin paranee ilman painon pudotusta. Toi 11 sek alkaa olemaan sen verran kova aika että sen alle on vaikea juosta noin rajulla massalla ku toi sälli omaa, tod.näk. 0-60m ajat on tuolla tosi kovia suhteessa vaikka juoksisikin 120 kiloisena, kyllähän perkele noi kuulantyöntäjätkin kävisi varmaan vittuillakseen voittamassa piirikunnallisia mikäli räjähtävät 120 kg sällit painelis tuonne 11 sek alle.

Ja mun tulokset löytyy kyllä tilastopajan sivuilta, tässä en viitsi nimeä huudella mutta privassa voin antaa.. et se niistä tarinoista :rolleyes:

Lauantain hulinoiden jälkee kerron millasta SE täällä on.

Notta pataan tuli ja lujaa. Looseheadinä aloitin pelin mutta scrumissa ei työnnetty, kun oli aloittelijoita mukana, niin menin vähän hukkaan siinä paikassa. Flankeriksi vaihdettiin toiselle puoliajalle.

Peli ei itsessään mitään hienouksia sisältänyt muttei taso paskakaan ollut. Avomaan pommeja ei annettu päivänä kuin kaksi ja turhan varovaisesti miestä otettiin. Hyökkäyskuviossa ei hirveästi variaatioita ja kuin ei rajaheitoissakaan. Kivaa se on, kun saa ja pääsi halailee hikisiä miehiä.

Artikkeli Jonah Lomusta

Nähtävästi mahtavin ja "kaunein" rugbypelaaja kautta aikojen on vaihtanut alaa kehonrakennuksen puolelle.

Rugbystä tuli sitten Olympialaji :thumbs:

Taitaa tosin olla Suomen aika vaikeaa saada joukkuetta kisoihin, jos vain 12 maata mahtuu mukaan.
Toisaalta naisilla taitaa tällähetkellä olla kova joukkue kasassa.:hyvä:

Oli noista pelikatkoista puhetta aikasemmin, niin tuli mieleeni, että omaan silmään kun kerran katselin rygbyä tv:stä näytti kovasti siltä että pelikatkoja tuli aikalailla. Palloa ei montaa metriä saatu siirrettyä, vaan aina yritykset uusittiin antamalla pallo takana olevalle pelaajalle. En muista miksi tuota syöttöä(?) sanottiin.

Vertailukohtaa mulla ei ole kyllä yhtään, koska olen katsonut vain tuon yhden matsin ja se näytti olevan aikamoista seisoskelua. Oliko sitten peli aivan huono vai onko pelinkulku yleensä tuollaista junnaamista, jossa tulee välillä kunnon highlight-juoksuja? Kuitenkin, kova laji!

Oli noista pelikatkoista puhetta aikasemmin, niin tuli mieleeni, että omaan silmään kun kerran katselin rygbyä tv:stä näytti kovasti siltä että pelikatkoja tuli aikalailla. Palloa ei montaa metriä saatu siirrettyä, vaan aina yritykset uusittiin antamalla pallo takana olevalle pelaajalle. En muista miksi tuota syöttöä(?) sanottiin.

Vertailukohtaa mulla ei ole kyllä yhtään, koska olen katsonut vain tuon yhden matsin ja se näytti olevan aikamoista seisoskelua. Oliko sitten peli aivan huono vai onko pelinkulku yleensä tuollaista junnaamista, jossa tulee välillä kunnon highlight-juoksuja? Kuitenkin, kova laji!

Sanotaan että riippuu pelistä, joskus saattaa mennä 5-10 min ennenkuin tulee pelikato ja toisinaan niitä tulee 30 sek välein.

Rugbysta on kahta eri versiota. 15-a-side, joka on hitaampaa ja 7-a-side ( tämä versio tulee olympialaisiin) joka on nopeampaa ja siksi sopii ehkä valta yleisölle paremmin.

Taitaa tosin olla Suomen aika vaikeaa saada joukkuetta kisoihin, jos vain 12 maata mahtuu mukaan.

No aivan varmasti tekee tiukkaa päästä mukaan :D Toistaseksi Suomi on kuitenki maailman rankingissä viimeinen (95.) Mutta tästä on vain yksi tie, ylöspäin!

Jepu, naisten 7's-joukkue on 10. paras Euroopas. Eli mahkut olympialaisiin on ihan hyvät.

Leffoja pukkaa...

Freetime Machos

Dokumentti/komedia/tjsp OYSsin joukkueen pelaajista. Traileri oli ihan mukava ja kuulemma on/oli ehdolla voittaa jotain pystejä Amsterdamin filmifestivaaleilla. 2010 leffateatteriin.

Invictus

Clint Itäpuu on tehny Etelä-Afrikan poliittisesta tilanteesta á la '95 leffan, missä rugbylla oli suuri merkitys maan yhtenäistymisen kanssa.

Kyseessä ei ole aloitus, vaan peli on periaatteessa käynnissä, mutta tilanne on sellainen että vastustaja odottaa palloa hallitsevan joukkueen seuraavaa siirtoa.

Tämä taklauksen jälkeen muodostuva kasa on ruck, ja siinä saa tulla paitsion takia mukaan vain oman päädyn suunnasta eli "takaa". Siis ei voi kiertää toiselle puolen hakemaan palloa, joten ainoa keino on koettaa puskea vastustajan pelaajat pois, siten että pallo jää omien suojaan. Kun toisella joukkueella on selvästi kasan hallinta, niin toinen joukkue lopettaa turhan vastaanpanemisen ja jää kyttäämään sitä pelaajaa joka pallon sieltä ottaa käsiinsä. Jos pallo jää ruckin alle siten että sitä ei voi sieltä kaivaa esiin, sitten tuomari määrää uuden puskualoituksen siitä pisteestä.

Tässä kuvassa sinisillä on kasan hallinta, sininen pelaaja on juuri tarttunut palloon kasan alta ja on syöttämässä sitä seuraavalle. Ruckissa olevat siniset suojaavat palloa jotta se on helposti otettavissa, punaiset ruckissa kiinni olevat koettavat horjuttaa näitä, ja irti ruckista olevat punaiset lähtevät juuri syöksymään palloon tarttuneeseen pelaajaan tai muihin pallollisiin:

ref_at_ruck.jpg

Periaatteessa peli siis kulkee siten, että ensin syötetään palloa kohti avoimempaa laitaa, vaikkapa oikealle, pelaajariviä pitkin ja koetetaan päästä kohti maalia. Sitten kun pallollinen pelaaja taklataan, tehdään kasa ja koetetaan usealla miehellä syöksyä päälle, jotta pallo pysyisi omilla. Sitten pelaajarivi muodostuu vasempaa laitaa kohti ja sieltä koetetaan juosta läpi. Jos pallo jumittaa pelaajien alle, tehdään puskualoitus missä joukkueiden etukahdeksikot työntävät vastakkain. Jos pallo menee sivurajan yli, tulee sivurajaheitto. Jos toinen joukkue tekee virheen, toinen joukkue saa "vaparin", törkeistä virheistä tulee pitkä jäähy. Pisteitä tulee kun pallo juostaan maalialueelle tai sitten potkaistaan haarukkaan - juoksumaalista saa enempi pisteitä sekä kaupan päälle potkaisuyrityksen.

Ite muuten latailen kaikki matsit tuolta: http://diwana.org/
Kannattaa myös kattoo eurosport kakkosta jos näkyy ja muut kaapelikanavat. sielt tulee rugbyy.

Morjes!
Aloin tuossa syksyllä lajin harrastamisen ja kiinnostaisi katsella matseja jos niistä vähän vaikka oppisi. Diwana.org kuitenkin vaatii inviten, jotta pääsee katseleen loggautuun sisään. Onkohan kellään sellaista jakaa?

athde.net ja justin.tv nayttaa ainakin Super14/Guinness Premiership/Six ja Tri-nations peleja. Tietysti laatu ei ole aina kovin hyvaa mutta kylla sielta kehtaa kattella. Kannattaa kanssa lukea Jim Greenwoodin: Total Rugby -kirja, aivan pakko-ostos jokaiselle rugbypelaajalle, joka haluaa kehittya ja tietaa miksi mitakin tehdaan ja mita pelaajilta vaaditaan. Loistava opus kaiken kaikkiaan.

Meilla alkaa kausi ens viikolla ja eilen oli eka harkkapeli ja takkiin tuli. Oma peli kulki ihan hyvin kakkosrivin moyhona. Tanaan otan oman aikani toissa kavelessa erinaisiin paikkoihin.

Leffoja pukkaa...

Freetime Machos

Dokumentti/komedia/tjsp OYUSsin joukkueen pelaajista. Traileri oli ihan mukava ja kuulemma on/oli ehdolla voittaa jotain pystejä Amsterdamin filmifestivaaleilla. 2010 leffateatteriin.

Freetime Machos pamahti nyt ensi-iltaan sitten. En ole dokkaria vielä nähnyt, mutta mitä seurakavereita tapasin sattumalta baarissa niin meikäläinenkin vilahtelee leffassa välillä taustaroolissa. On tullut pari vuotta pidettyä taukoa rugbyhommista, nyt voisi olla hyvä aika käydä treeneissä taas kahtelemassa :)

Nosto.

http://www.jrc-ladies.com/snow/index.php

Lumi rugby-turnaus on taas pärähtänyt ilmoille. Itse oon menossa, jos saadaan joukkue kasaan, minkä ei pitäisi olla ongelma. Eka peli/turnaus mulle suomenmaalla :rock:

Nostellaas nyt vähän, onko pakkiksella yhtään rugbyn pelaajia?

Mielenkiinto lajiin on noussut ja 3kk ajan oon käyny paikallisen joukkueen reeneissä ja viikonloppuisin sitten kunnon peleissä. Kyse rugby leaguesta, eli hieman eri versiosta mitä suomessa pelataan. Pelipaikka löytyy wingistä, eli aivan kentän laidalta. Yleensähän tän kokosta kaveria (185/87) ei sille paikalle tuikata, varsinkaan kun en ole kovin nopea. Toisaalta ei se ihan turvallista olis pistää alottelijaa kokeneiden kaappien murjottavaksi. Mutta kovasti oon tykännyt, ja ens kesänä olis kiva pelata suomessa jossain joukkueessa.

Nostellaas nyt vähän, onko pakkiksella yhtään rugbyn pelaajia?

Mielenkiinto lajiin on noussut ja 3kk ajan oon käyny paikallisen joukkueen reeneissä ja viikonloppuisin sitten kunnon peleissä. Kyse rugby leaguesta, eli hieman eri versiosta mitä suomessa pelataan. Pelipaikka löytyy wingistä, eli aivan kentän laidalta. Yleensähän tän kokosta kaveria (185/87) ei sille paikalle tuikata, varsinkaan kun en ole kovin nopea. Toisaalta ei se ihan turvallista olis pistää alottelijaa kokeneiden kaappien murjottavaksi. Mutta kovasti oon tykännyt, ja ens kesänä olis kiva pelata suomessa jossain joukkueessa.

Täällä yksi. Missä maassa pelaat? Suomessa ei ole ainakaan vielä rugby league sarjaa, vain unionia...
Ite oon 180cm/105kg, niin pelipaikka löytyy eturivistä. Kivaa hommaa ja useampi vuosi treeniä takana ja n.30 ottelua takana.

Seuroja löytyy Suomesta seuraavilta paikkakunnilta -> http://rugby.fi/clubs/ Ei muutaku sieltä seuraan yhteys ja pelaamaan ensi kesänä :)

Mukavaa nähdä, että rugby on kasvanut kovasti Suomessa, vaikka on edelleen marginaalilaji. Tälle kaudelle on tullut 4 seuraa lisää "ykkösdivariin" ja sen lisäksi vielä 2 vanhaa seuraa on laittanut joukkueen myös divariin, eli 6 uutta tiimiä tälle kaudelle. Käsittääkseni naisten joukkueitakin on tullut lisää, mutta ei oo sitä tullut niin seurattua.

Viime kausi meni meidän osalta vituiksi, mutta tämä kausi on lähteny vahvasti liikkeelle ja samaan malliin aiotaan jatkaa. Mulla on 3. kausi menossa, pelaan pääsääntöisesti wingiä, höyhensarjalainen kun olen (177/74). Jos kiinnostaa lajia kokeilla, niin seuroja löytyy tällä hetkellä ainaki Helsingistä, Espoosta, Tampereelta, Turusta, Vaasasta, Raumalta, Porista, Oulusta, Jyväskylästä, Hämeenlinnasta, Joensuusta, Kuopiosta, Kotkasta ja Porvoosta. Rovaniemelläki porukka kait treenaa, mutta eivät ole enää kahteen vuoteen saaneet joukkuetta liigaan.

http://www.youtube.com/watch?v=HKv6o7YqHnE&feature=related :)

Back
Ylös Bottom