Laji hakusessa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Welho
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitkän aikaa karatea harrastettuani lopetin sen sitten lopulta. Syinä yleisvitutus seuraa kohtaan, sparrauksen/ottelun vähyys ja jotenkin homman yleinen "maailmasta kadonneisuus". Rupesin sitten punttia vääntämään ajanvietoksi. Tässä nyt noin vuoden päässä lopettamisesta huomaa että ei helvetti totahan kaipaa ihan tosissaan.

Hakusessa on nyt siis uusi laji. Tässä on tultu ajateltua mm. kickboxingia missä varmaan pääsisi karaten tekniikkakokemusta hyödyntämään. Muita vaihtoehtoja olen pohtinut linjalla muay thai, bjj, sw ja ehkä jopa mma/nhb tyylinen treeni. Krav magakin voisi olla ihan kiinnostavaa mutta kun tuota ikää ei löydy kuin vähän vajaa 17.

Teidän mielipiteitä tässä kaivattaisiin, varsinkin kyseisten lajien harrastajilta. Mitä ootte itse pitäneet lajeista, millaista harjoittelu, miten pääsisi harrastajaksi jne.

Massajohteinen punttaus jää nyt kyllä jokatapauksessa ja tilalle voimaa ja peruskuntoa. Toiveena olla ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa vapaaottelukehässä :eek: . Ei kyllä tällä keholla, kankee ku kokovartalokipsattu aamukolmelta ja kunto ku 90 vuotiaalla sydänpotilaalla :lol2: :david: :lol2: . Noh toivossa on hyvä elää. ;)

Karate taustalla sopisi muay thai, mutta myös nhb olisi kokeilun arvoinen. Käy kummastakin aloittelijan peruskurssi ja päätä sen jälkeen.

:offtopic:
Itse mietin vapaaottelun aloittamista, mutta on muutakin tekemistä. Saas nähdä myöhemmin.

Oon harrastanu kohta hurjat 3kk kickboxingia ja hyvä laji se on, parina mulla on siinä karatea vuoden harrastanu kaveri, sen perusteella karatesta on aika helppo siirtyä Kickboxingiin. Puolen vuoden jälkeen pitäs alkaa tulee aika paljonki sparrausta. Kaikkien lajien harjoittelun mielekkyys riippuu varmaan aika paljon treeniporukasta ja valmentajasta.

No Kickboxingissa on vissiin suoraan Karatesta otettu ne potkut...

Vissiin niissä potkuissa on kuitenkin eroja.. Mutta asiaan, karatesta on hyvä jatkaa kickboxingiin tai thaihin. Molemmissa pääsee sparraileen ja kovaa. Jos tavoitteenasi on kuitenkin MMA-kehät, suosittelisin aloittamaan NHB-tyyliset reenit mitä pikemmin. Mitä nuorempana aloittaa sen parempi katos nääs.

Welho sanoi:
Toiveena olla ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa vapaaottelukehässä :eek:

No jos toive on tuo niin sitten hakeudut saman tien MMA/NHB-treeneihin. Siis heti huomenna soitat sinne ystävälliseen lähialueen MMA-seuraasi ja sanot että pystyottelu on karaten myötä hallussa jo, voiko tulla treeneihin heti mukaan. Vastaus on todennäköisesti kyllä.

MMA-tyyppisessä harjoittelussa yhdistyvät kaikki luettelemasi lajit käytännönläheisessä paketissa. Jos kerran kova sparraus kiinnostaa niin sehän on siinä! Ja mitä nuorempana aloittaa, sitä parempi. Näin totesi jo kuussatanen Rusakko, ja reino kannattaa voimallisesti.

Chd sanoi:
No Kickboxingissa on vissiin suoraan Karatesta otettu ne potkut...

Joop, näin mäkin oon lukenu, mutta käytännössä ei oo ollu totta. Meillä ainakin potkitaan kickboxingissa säärellä eikä jalkapöydällä niinkuin karatessa. En sit tiedä miten muissa seuroissa on. Muitakin eroja löytyy. Ei oikeastaan samanlaisuuksia yhtään sen enempää kuin muihinkin potkulajeihin verrattuna..

kno sanoi:
Joop, näin mäkin oon lukenu, mutta käytännössä ei oo ollu totta. Meillä ainakin potkitaan kickboxingissa säärellä eikä jalkapöydällä niinkuin karatessa. En sit tiedä miten muissa seuroissa on. Muitakin eroja löytyy. Ei oikeastaan samanlaisuuksia yhtään sen enempää kuin muihinkin potkulajeihin verrattuna..

Joo oikeassa olet, tavallaan. Sillä kun kick-boxing alkoi suomessa (ja oli vielä Full Contatc Karate monissa seuroissa) se oli jalkapöydällä potkimista ja potkutkin oli vielä maigeria, mawazikeriä jne. Nykyään laji on ottanut paljon vaikutteita Thainyrkkeilystä ja varsinkin ottelutyyli muuttunut.
Niin Full Contact Karatea, Kickboxingia ja Muay Thaita harrasta(-vana/-neena) voin lämpimästi suositella niitä kaikkia. Toisaalta jos olisin nuori, niin aloittaisin ehkä jonkun näistä nhb lajeista - en siksi että ne on näitä "kovia" lajeja, vaan siksi että niissä treeni on hiton monipuolista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko toistaa itseään ja todeta tähänkin väliin että kannatta kiinnittää vähintään yhtä suuri huomio opettajaan/valmentajaan kuin itse lajiinkin.

Willie sanoi:
Pakko toistaa itseään ja todeta tähänkin väliin että kannatta kiinnittää vähintään yhtä suuri huomio opettajaan/valmentajaan kuin itse lajiinkin.

Allekirjoitan... alussa sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä, mutta myöhemmin valmentajan/opettajan osaaminen korostuu. Sieltähän ne tiedot ja taidot ammennetaan.

Jonkin verran on väliä myös millaisen porukan kanssa harrastaa...

Willie sanoi:
Aloittelijan voi olla hieman vaikea tätä arvioida. Täällä palstallahan voisi olla sellainen top list ja worst list Suomen eri lajien kouluttajista...

Jos on vaan mahdollista niin suosittelen että käyt tarkistamassa paikkakuntasi NHB (tai millä nimellä nyt kulkeekaan) seuran harjoituksia ja eikun sekaan vaan...

yks hyvä laji jos haluaa kunnolla monipuolista lajia niin: Hokutoryu ju-jutsu

Me ainakin treenattiin jutsu tekniikoista potku/thainyrkkeilyyyn, mattopainiin, pystypainiin, vapaaotteluun jne. Mutta se on totta että näissä etenkin monipuolisissa lajeissa treenaaminen riippuu paljon seurasta/ohjaajasta.
Toi näkyy musta etenkin krav maga puolella. Oon huomannu että eroja löytyy paljonkin. Yksi syy varmaan siihen on se että jokaisella virallisella KM kouluttajalla on joku/joitain lajeja takanaan. Se heijastuu liikaakin treenaamisessa. Mitä enemmän kokemusta erityyppisistä lajeista ja mitä enemmän näkemystä ja tavasta kamppailla, sen parempi.

Bloo sanoi:
No vissiin suurimmassa osassa lajeista samat peruspotkut. :D

Emmä välttämättä ihan tota tarkottanu, vaan sitä että mun ymmärtääkseni Kickboxing on kehitelty suoraan karatesta ku pojat tahto hakkaa toisiaan kovempaa, lyönnit kaiken järjen mukaan on sit peräsin jostain nyrkkeilystä.

Joo säärel potkitaan ainaki vartaloon tulevat, ite en nää ainakaan mitään haittaa jalkapöydän käytössä jos päähän sihtaan... ei ainakaan tarvi venyä niin paljoa. Toki jos venyisin tarpeeks ni kolistelisin kaaliinki säärellä, mutkun en :curs:

Randy Couture sanoi:
Niin Full Contact Karatea, Kickboxingia ja Muay Thaita harrasta(-vana/-neena) voin lämpimästi suositella niitä kaikkia. Toisaalta jos olisin nuori, niin aloittaisin ehkä jonkun näistä nhb lajeista - en siksi että ne on näitä "kovia" lajeja, vaan siksi että niissä treeni on hiton monipuolista.

Aivan samaa mieltä, mä ainakin tykkään tosta Hapkidosta kun treeni ei rajotu esimerkiksi vain pystyotteluun. Vaan mukana on myös matto, heitot, lukot, hallintaotteet, aseilta puolustautumisii, 1vs monta tilanteita jne. Kickboxing on kyllä kans tuttu laji ja tarkotus on taas jatkaa kunhan ensin kasvan tarpeeks. Jokatapaukses monipuolinen treenaaminen on mun mielestä paljon mielenkiintosempaa.

Kiitoksia neuvoista. Tuo olisi tietty aika muikeaa tuo nhb, mutta mietinpä vaan että onko musta siihen. Aloittamiskynnys tuntuu ainakin aika korkealta... Mut nauretaan varmaan pihalle heti ensi katseesta naamavärkkiin :itku:

Pitää kysellä ja katella vielä, kickboxing ja muay thai lajeina kiinnostavat myös, mutta tuo nhb toisi mukanaan myös maton ja alistukset... Treenasin karaten yhteydessä myös jujutsun matto/heitto/lukotus tekniikoita, ja niitä harvoja otteluita jotka ottelin yleensä voitin nimenomaan viemällä maahan... Eli en näitäkään haluaisi ehkä kokonaan jättää :haart:

yks hyvä laji jos haluaa kunnolla monipuolista lajia niin: Hokutoryu ju-jutsu

Me ainakin treenattiin jutsu tekniikoista potku/thainyrkkeilyyyn, mattopainiin, pystypainiin, vapaaotteluun jne.

Tuo kuullostaa ihan mielenkiintoiselta, eräs kaveri harrastaa nimenomaista lajia, pitääpä kysellä.

Perskele kun on vaikeeta, pitääkö tässä uskaltaa sitten ottaa kontaktia sinne nhb seuraan... Oumaigaad...

Welho sanoi:
Perskele kun on vaikeeta, pitääkö tässä uskaltaa sitten ottaa kontaktia sinne nhb seuraan... Oumaigaad...

No ei muta kuin sekaan vaan, NHB on mainettaan lepsumpaa ;)
Eli yleensä treeneissä otetaan painiminen, pysty ja niiden yhdistäminen ihan erillisinä harjoituksina. Ittekkin olen treenaillut Shootfightingia karate pohjalta ja hyvin oon sopeutunut mukaan, ja pojat on ollut ihan kilttejä mulle :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom