Laivojen hajottamista Bangladeshissa.

ironchef

Ironchef's World
Liittynyt
18.9.2003
Viestejä
11 478
Nousuveden aikana purettavat laivat ajetaan täyttä höyryä kohti rantaa, hietikolle ja laskuveden aikana laivoja puretaan ja palat raahataan kaapeleilla rantaan ja myydään romurautamarkkinoilla. Kuvat tuo mieleen jonku tulevaisuusleffan...


bangladesh_01.jpg

bangladesh_02.jpg

bangladesh_03.jpg

bangladesh_04.jpg

bangladesh_05.jpg

bangladesh_06.jpg

bangladesh_07.jpg

bangladesh_08.jpg

bangladesh_09.jpg

bangladesh_10.jpg

bangladesh_11.jpg

bangladesh_12.jpg

bangladesh_13.jpg

bangladesh_14.jpg

bangladesh_15.jpg

bangladesh_16.jpg

bangladesh_17.jpg

bangladesh_18.jpg

bangladesh_19.jpg

bangladesh_20.jpg

bangladesh_21.jpg

bangladesh_22.jpg

bangladesh_23.jpg

bangladesh_24.jpg

bangladesh_25.jpg

bangladesh_26.jpg

bangladesh_27.jpg

bangladesh_28.jpg

bangladesh_29.jpg

bangladesh_30.jpg
 
Hienoja kuvia. Tuntuu kummalta ettei purkamista varten olla rakennettu mitään telakkaa tuota tarkoitusta varten.
 
...palat raahataan kaapeleilla rantaan ja myydään romurautamarkkinoilla. Kuvat tuo mieleen jonku tulevaisuusleffan...
Tollanen assosiaatio muuten syntyy noista kuvista :eek: vaikka todellisuus onkin paljon karumpi: romua ja mutaa.

Olen joskus nähny telkkarissa, kun kiskoivat noita palasia irti toisistaan. Ei mitään bulldozereita ym vaan pirusti vaan ukkoa sairaan pitkässä kaapelissa kiinni ja sitten hiiop! :D
 
ei näy mulla noi kuvat :itku:
 
Komeita kalapaatteja porukat on saanu niistä laivoista kamutettua itelleen...harmi vaan tuo uoma ei oikein inspiroi kalareissua!:lol2:
 
Firefox?

Työkalut->Asetukset->Sisältö-välilehti->täppä kohtaan "Lataa kuvat" mutta EI kohtaan "vain sivuston palvelimelta"...auttaiskohan tää? Jos tuo yks ylmäär täppä on tossa, ni ei nävy mitn.
 
177.jpg
 
Noista Pakistanin ja Bangladeshin laivanpurkurannoista tuli tv-dokkari joskus. Vanhoja laivoja ei pureta länsimaissa, eikä missään telakoilla, koska noin se on halvinta, eniten tuottoa romuraudasta.

Koska laivojen rakenteisiin ja maaleihin on pistetty mm. PCB:tä, orgaanisia tinayhdisteitä yms. pahoja myrkkyjä suojaksi meriöttiäisiä vastaan ja niiden purkaminen on muutenkin pirun vaarallista ja vaikeaa, tulisi homma länsimaisilla purkajilla ja telakoilla niin kalliiksi, ettei romuraudan markkinahinta oikein enää riittäisi.

Siksipä laivat ajetaan noille rannoille purettavaksi, tuodaan paikalle ko maiden pohjoisista kylistä köyhiä ihmisiä (jopa ko maiden mittakaavalla) purkutöihin, ja eikun hommiin. Kukaan ei tiedä, minkälaisia höyryjä hengitellään, mutta kuulemma ruumiita tulee noissa töissä aikamoista tahtia mm. puutteellisesta valaistuksesta (mennään siis laivan sisälle pimeään purkamaan) ja muusta erittäin puutteellisesta työturvallisuustoiminnasta johtuen. Eli eihän siellä todellakaan välitetä muusta kuin siitä, että laiva puretaan mahd. pian ja osat roudataan etiäpäin, muusta viis.

Jotta siinä vastausta "Miksei noi pura noita kunnon telakoilla kunnon vermeillä?" ihmettelijöille.

Karun vaikuttavia kuvia ovat kyllä. Varmaan ei ole otettu kuvia purkajista ja lähikuvia duunistaan, koska olisi mennyt homma kuvaajalle liian vaaralliseksi.
 
National Geographic kanavalla tuli joku laivanpurku dokkari kanssa viime kesänä. En muista oliko se Intiassa vai tulla.

Mutta vaarallista oli työ. Sanoivat, että keskimäärin yksi mies per päivä kuoli.... Virallisten listojen mukaan. Epävirallisia listoja ei tiennyt kukaan.

Räjähdyksiä, putoamisia ja myrkkykaasuja hitsauksen johdosta.

Hyvin kuitenkin paikallisen palkkatason mukaan tuolla tienasivat eli riskit haluttiin ottaa.
 
Varmaan sama dokkari jonka näin discoverilta?

Aikamoinen ekokatastrofikin tossa kyseessä. Öljyt ym. myrkylliset aineet vaan suoraan maahan tai mereen. Varustamot ajaa paattinsa tosiaan tonne purettavaksi jotta purku tapahtuisi mahd. halvalla eikä tarvitse välittää työturvallisuus- ja ympäristömääräyksistä.
 
on aikas komeita kuvia ja toisaalta pistää vähän miettimään tätä maailman menoa... kuinka eri maailmassa sitä itse tulee elettyä.
 
Vaikuttavia tekijöitä tosiaan:

- halpa työvoima
- ympäristömääräykset löyhiä - if any
- maailman telakat olleet jo muutaman vuoden about ylityöllistettyjä - rahtilaivoja tilataan vuosien päähän. suurin piirtein kaikki rakennus"slotit" on buukattu edelleen noin 2008-2009 loppuun. ei liene epäselvää, kannattaako telakalla rakentaa vai purkaa laivoja
- nk.paskalaivat jotka tuonne ajetaan ovat yleensä jo muutenkin tuollapäin maailmaa liikenteessä koska niitä ei enää ole yleensä vuosiin hyväksytty nk. oil majorien toimesta liikennöimään länsimaissa, tuolla suunnalla sen sijaan niille löytyy elinkaaren lopullakin käyttöä. varustajalle taas on erittäin epäekonomista tuoda laiva jonnekin "muualle" vain purkua varten - tuolla on nätti ranta valmiina :)

p.s. nk scrap value laivoille on itse asiassa yllättävänkin hyvä tällä hetkellä hieman laivatyypistä riippuen - esim. vanhassa pienessä, noin 5-6000 tonnin tankkerissa 80-luvulta se on tällä hetkellä yli 1 milj.usd kun laivan markkina-arvo saattaa olla vain 2-2,5 millj usd.
Romuraudan hinnan heilahtelut vaikuttaakin oleellisesti tuohon purkuinnokkuuteen, kun hinnat korkealla, pistää moni suurempi varustamo, jolla kapasiteettia riittää, hieman "tuoreempiakin" vehkeitä lihoiksi - jos tiedetään että niiden käyttöikä omassa palveluksessa on kuitenkin loppumassa lähivuosina ja niistä mahdollisesti saatava kauppahinta ei olisi riittävän hyvä suhteessa romuarvoon ja välittömään pääoman vapautumiseen.

Satun olemaan suhteellisen "läheisesti" työn puolesta aiheen kanssa tekemisissä.
 
Back
Ylös Bottom