Vaikuttavia tekijöitä tosiaan:
- halpa työvoima
- ympäristömääräykset löyhiä - if any
- maailman telakat olleet jo muutaman vuoden about ylityöllistettyjä - rahtilaivoja tilataan vuosien päähän. suurin piirtein kaikki rakennus"slotit" on buukattu edelleen noin 2008-2009 loppuun. ei liene epäselvää, kannattaako telakalla rakentaa vai purkaa laivoja
- nk.paskalaivat jotka tuonne ajetaan ovat yleensä jo muutenkin tuollapäin maailmaa liikenteessä koska niitä ei enää ole yleensä vuosiin hyväksytty nk. oil majorien toimesta liikennöimään länsimaissa, tuolla suunnalla sen sijaan niille löytyy elinkaaren lopullakin käyttöä. varustajalle taas on erittäin epäekonomista tuoda laiva jonnekin "muualle" vain purkua varten - tuolla on nätti ranta valmiina
p.s. nk scrap value laivoille on itse asiassa yllättävänkin hyvä tällä hetkellä hieman laivatyypistä riippuen - esim. vanhassa pienessä, noin 5-6000 tonnin tankkerissa 80-luvulta se on tällä hetkellä yli 1 milj.usd kun laivan markkina-arvo saattaa olla vain 2-2,5 millj usd.
Romuraudan hinnan heilahtelut vaikuttaakin oleellisesti tuohon purkuinnokkuuteen, kun hinnat korkealla, pistää moni suurempi varustamo, jolla kapasiteettia riittää, hieman "tuoreempiakin" vehkeitä lihoiksi - jos tiedetään että niiden käyttöikä omassa palveluksessa on kuitenkin loppumassa lähivuosina ja niistä mahdollisesti saatava kauppahinta ei olisi riittävän hyvä suhteessa romuarvoon ja välittömään pääoman vapautumiseen.
Satun olemaan suhteellisen "läheisesti" työn puolesta aiheen kanssa tekemisissä.