Laittoman työsopimuksen purkaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crack
  • Aloitettu Aloitettu

crack

Banned
Moi!

Tein valtion kanssa määräaikaisen työsopimuksen (joka nyt päättynyt jo), ja kesän tullessa rupesin kyselemään lomiani tältä ajalta.

Nyt kävikin ilmi että sopimuksessani lukee, että loma-oikeutta ei kerry(päätoimisuuden raja ei täyty),

vaikka valtion virka-ehtosopimuksessa sanotaan että 50% työtunneista tehnyt saa 50% lomista tai 14 päivää töissä kuukaudessa käynyt saa nuo lomat.

Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten tuo sopimuksen purkaminen liittyy asiaan jos työsuhde on ollut määräaikainen ja on jo päättynyt?

Kuinka pitkä työsuhde oli?

Täyttyikö sinulla työsuhteen aikana toinen seuraavista ehdoista:
1) Työskentelit vähintään 14 päivänä kuukaudessa.
2) Työskentelit vähintään 35 tuntia kuukaudessa.

Tuo lomankertymisehto pitää mielestäni päättää etukäteen eikä niitä voi käyttää rinnakkain siten, että joka kuukausi valitaan se kumpi vain täyttyy.

Onko sinulle maksettu lomakorvaus lopputilin yhteydessä? Lomakorvauksen summa on virkaehtosopimuksessa määritetty prosentuaalinen osuus työsuhteen aikana maksetusta palkasta. Jos lomakorvaus on maksettu, niin silloin kaikki on mielestäni mennyt oikein.

No kato VES:ssistä mitä siellä lukee? Mun mielestä jos sulla sopparissa lukee ettei kerry lomia ja oot siihen laittanu nimen alle niin sillon sulle ei kerry lomia. Määräaikaset sopparit on muuteki vähä erikoisia noiden lomien suhteen.

edit. Erikoisia siten, että käsittääkseni määrä aikasessa sopparissa lomien kertyminen ei oo mitenkään itsestään selvyys.

Itse olin määräaikaisena UM:ssä ja minulle kertyi kuukautta kohti 2 lomapäivää, jotka täytyi pitää vapaana. Rahana niitä ei siis maksettu.

nolla81 sanoi:
Itse olin määräaikaisena UM:ssä ja minulle kertyi kuukautta kohti 2 lomapäivää, jotka täytyi pitää vapaana. Rahana niitä ei siis maksettu.

Jos pidät vapaata ja saat siltä ajalta palkkaa niin silloinhan se maksetaan rahana? Vai mitä yritit tarkoittaa? Ajatellanpa tilanne niin, että työ suhde loppuu vaikka 31.5 ja siihen mennessä on kertynyt 14pv lomaa jotka saadaan rahana. Silloin olet käytännössä lomalla 1.6 - 16.6 (olettaen että lomapäiviä käytetään 6/viikko) ja vasta sitten työtön vaikka omasta mielestä olet ollut työtön 1.6 alkaen. Ainoa mikä siinä on erona, että pitääkö lomat vai ei on lomaraha (ent. lomaltapaluuraha) jota ei saa, jos ei pidä lomia työsopimuksen aikana ja palaa heti töihin takaisin loman päätyttyä. Toisaalta joku besserwisser keksii, että jos lomat saa rahana niin saa 50% enemmän palkaa työsuhteen lopussa "loma-ajalta" koska on töissä ja saa palkan niiltä päiviltä milloin olisi voinut pitää loman +lomakorvauksen lomapäiviltä heti työsuhteen loputtua. Näin on tilanne ainoastaan jos uusi työ alkaa heti perään eikä aio pitää ollenkaan lomaa koko vuonna/tehdä enään ollenkaan töitä loppuvuonna. Muuten menee miinuksen puolelle jos ottaa rahana lomat.

seppo-x sanoi:
Miten tuo sopimuksen purkaminen liittyy asiaan jos työsuhde on ollut määräaikainen ja on jo päättynyt?

Kuinka pitkä työsuhde oli?

Täyttyikö sinulla työsuhteen aikana toinen seuraavista ehdoista:
1) Työskentelit vähintään 14 päivänä kuukaudessa.
2) Työskentelit vähintään 35 tuntia kuukaudessa.

Tuo lomankertymisehto pitää mielestäni päättää etukäteen eikä niitä voi käyttää rinnakkain siten, että joka kuukausi valitaan se kumpi vain täyttyy.

Onko sinulle maksettu lomakorvaus lopputilin yhteydessä? Lomakorvauksen summa on virkaehtosopimuksessa määritetty prosentuaalinen osuus työsuhteen aikana maksetusta palkasta. Jos lomakorvaus on maksettu, niin silloin kaikki on mielestäni mennyt oikein.

Lopputiliä ei ole tullut, vaan työsuhdetta jatketaan edelleen määräaikaisena, edellisen päättyessä uusi määräaikainen lyötiin tiskiin.

"mut hei osmo, otanko puhelun liittoon pikanäppäimellä 1"?

no : sen tein, ja tulos tää, että lomathan mulla pitää olla.

Olin keskustellut ennen liittoo yhteyttä ottamista sähköpostitse (tänään vapaalla), niin väittivät juuri näin että olet nimesi laittanut sellaiseen paperiin, mutta liiton puhelun jälkeen olivat asenteella "katsotaan jos tässä jokin tulkintavirhe", hahaha

Onkohan noissa erilaisissa firmoissa esimiehet jonkinlaisella tulospalkkauksella liikenteessä? Eli vetäisivät jonkun tietyn prosentin omaan pussiin kaikesta, minkä pystyvät alaisiltaan kusettamaan...

Kun hiukan tuommoinen olo on omista vähistä kokemuksista jäänyt ja samanlaista on tullut ilmi kavereiden kanssa jutellessa. Kun yrität kysellä sulle kuuluvia saatavia, niin esimiehet tappelevat viimeiseen asti, aivan kuin kyse olisi niitten omista rahoista. Vaikkei hiukankaan isommassa firmassa pitäis todellakaan olla niiden pussista kenenkään palkat, lomakorvaukset tai ylityölisät pois.

Valottakaas nyt joku, että onko olemassa joku salainen "tulospalkkaus" joka innostaa kusettamaan alaisia viimeiseen asti! :curs:

Tonza sanoi:
Valottakaas nyt joku, että onko olemassa joku salainen "tulospalkkaus" joka innostaa kusettamaan alaisia viimeiseen asti! :curs:

Mä en yhtään ihmettelisi. Mun ensimmäinen työkokemus ikinä oli Hartwall areenalta ja olin silloin henkilöstövuokrausfirma Extran palkkalistoilla. Ensimmäisen työvuoron jälkeen tuli pomo kertomaan, että voi viedä meidän työlistat palkanmaksuun (jokaisen työvuoron jälkeen siis täytettiin tunnit lomakkeeseen, jonka pomo allekirjoitti), kun oli aina menossa toimistolle tuon jälkeen. Sama toistui toisella työvuorolla.

Palkkapäivä tuli sitten ja rahoja ei näkynyt. Minä ja samanaikaisesti aloittanut (myös yläasteikäinen teini) ei saatu mitään palkkaa. Kyseltiin sitten palkanmaksusta ja mitään lomakkeita ei oltu koskaan siellä nähtykään. Soittelin sitten päivän puheluja ja pompoteltiin paikasta toiseen ja väitettiin, että eivät mitään maksa. Äitini soitti myöhemmin ja mitään ei tapahtunut. Vasta, kun hän ilmoitti olevansa asianajaja ja viemänsä asian oikeuteen, jos ei palkkoja tule, niin yllättäen kaikki maksettiin heti...

Vähän epäilen, että tuollaista ei oikeasti tehtäisi, jos kusetuksen käytännössä toteuttava ei itse hyötyisi siitä mitään. Kun kyselin myöhemmin muiltakin, niin heiltäkin oli jäänyt vastaavanlaisissa tilanteissa palkat maksamatta. Tämän jälkeen olivat kaikki itse henkilökohtaisesti vieneet lomakkeensa...

Tonza sanoi:
Onkohan noissa erilaisissa firmoissa esimiehet jonkinlaisella tulospalkkauksella liikenteessä? Eli vetäisivät jonkun tietyn prosentin omaan pussiin kaikesta, minkä pystyvät alaisiltaan kusettamaan...
Elikä firma maksaa palkkaa johtavassa asemassa oleville esimiehille siitä, että saavat kusetettua normaalilta työntekijältä rahaa pois? :foliohattu: Samalla sitten lasketaan työmotivaatiota ja esimiehiksi pitäisi löytää niitä riittävän luihuja kusipäitä, jotka tuota suostuisivat tekemään. Ei meinaan ainakaan itselleni riittäisi mikään ihan pieni korvaus että alkaisin muita kusettamaan. Ehkä jossain pienemmässä firmassa, jossa omistaja hoitaa palkan maksun. Vaikea kuvitella, että vähääkään isommat firmat kerjäisivät tuollaisia ikävyyksiä. Kiinnostaisi oikein kuulla, että kuinka usein, missä ja miten sua ja kavereitasi on yritetty kusettaa?

Kannattaa muuten muistaa, että vaikka työsopimuksessa lukisi mitä, työnantajan on noudatettava työehtosopimusta.

Eli siis työsopimuksella ei mitenkään voida heikentää työehtosopimuksessa määriteltyjä ehtoja.

Joona sanoi:
Elikä firma maksaa palkkaa johtavassa asemassa oleville esimiehille siitä, että saavat kusetettua normaalilta työntekijältä rahaa pois?

Joo typerältähän tuo kuulostaa, mutta kuten naksukin tuossa sanoi, niin tuskin tuommoisia kusetuksia viittisi kukaan esimies pitemmän päälle, varsinkaan tarkoituksella, harrastaa, ellei siitä jotain hyötyä omaan palkkapussiin olisi. Mistähän ne muuten vetää ne joulubonuksensa. Se nyt ainakin on kätevä tapa jakaa hiukan ylimääräistä tietyille tahoille ilman, että tarvitsee hirveästi selitellä mistä ne rahat on kerääntyneet.

Joona sanoi:
Samalla sitten lasketaan työmotivaatiota ja esimiehiksi pitäisi löytää niitä riittävän luihuja kusipäitä, jotka tuota suostuisivat tekemään.

No ainakin siinä firmassa, josta viimeisimmät omat kokemukseni ovat, oli onnistuttu löytämään harvinaisen luihu kusipää. Käsittääkseni tämä oletettavasti firman vittumaisin esimies hoiti firman vittumaisimman asiakkaan osalta hommia. Eli asiakaskohde oli aika perseestä. Töihin tulevat lähinnä epätoivoisia (paha rahapula, ehkä karenssi päällä, tms. muu paine) joten pakko oli töitä tehdä, vaikka paskojakin. Siinä kohteessa ei työmotivaatio muutenkaan ollut korkealla, joten ehkä ne laski, ettei sillä ollut niin väliä. Työntekijöiden vaihtuvuus oli erittäin suurta.

Mietin, että ehkä ne, jotka "joutuivat" siihen samaan paikkaan töihin tulemaan (tosin eri hommiin, mutta saman esimiehen alaisuuteen) olivat juuri sopivan epätoivoisia, etteivät edes jaksaneet tapella omista oikeuksistaan tai edes ymmärtäneet niiden päälle.

Firmassa oli kyllä asiallisempiakin esimiehiä, mutta he sattuivat hoitamaan muita kohteita.

Joona sanoi:
Vaikea kuvitella, että vähääkään isommat firmat kerjäisivät tuollaisia ikävyyksiä. Kiinnostaisi oikein kuulla, että kuinka usein, missä ja miten sua ja kavereitasi on yritetty kusettaa?

En nyt viitsi tuon firman nimeä sanoa, mutta ihan iso ja kautta Suomen ja hiukan myös ulkomailla (ainakin viro) toimiva firma oli kyseessä. En nyt muista mitä kaikkea allekirjoittamani vaitiolovelvollisuuslappu (voimassa myös työsuhteen jälkeen) sisälsi, niin ei viitsi turhan paljoa paljastaa, ettei tule paskaa niskaan.

Multa yritettiin kusettaa/kusetettiin lomia/lomakorvauksia, irtisanomisajan palkka ja ylityökorvauksia. Saatavien määrä nyt ei monen mielestä pilviä hiponut, mutta itelle iso summa, jossain tonnin ja parin tonnin välillä.

Esimies, joka palkanmaksuni hoiti, olisi saanut kusetettua multa jotain tuon verran, mutta hyvällä säkällä satuin Pakkikselta joskus lukemaan muutamia pikku juttuja oikeuksistani ja siitä innostuneena kävin rähjäämässä sille ämmälle ja sopivasti siten, että muutkin esimiehet olivat kuulolla. Sain sitten lopulta 850€ enemmän kuin mitä se oli mulle alunperin "laskenut", mutten kuitenkaan ihan sitä, mitä mielestäni mulle kuului. Joka tapauksessa olin tyytyväinen tuohon ja tärkeintä, että pääsin eroon koko paskasta ja ettei tarvitse enää koskaan olla siihen suuntaan minkäänlaisissa tekemisissä.
Jäin kuitenkin miettimään, että oliskohan se kusettanut tuon 850€:kin, elleivät muut esimiehet olisi olleet kuulolla siinä "keskustellessamme"...

Kavereiden ja omat muut kokemukset painottuvat lähinnä telemarkkinointialaan, joka taitaa nyt muutenkin olla kuuluisa työntekijöiden kusettamisesta. Eli ei mitään uutta ja yllättävää paljastettavaa sillä saralla. Tällä hetkellä yhdellä kaverilla taitaa olla kahden kuukauden palkat maksamatta ja boonuksista vietiin jollain perusteella osa, mutta koska en nyt kuviota tarkemmin muista, niin antaa olla.

Mutta kuten tuosta naksun tekstistä kävi ilmi, niin enpä kait mä ainoa kusetetty tässä maassa oli.

Täältä tähän.

Joona sanoi:
Elikä firma maksaa palkkaa johtavassa asemassa oleville esimiehille siitä, että saavat kusetettua normaalilta työntekijältä rahaa pois? :foliohattu: Samalla sitten lasketaan työmotivaatiota ja esimiehiksi pitäisi löytää niitä riittävän luihuja kusipäitä, jotka tuota suostuisivat tekemään. Ei meinaan ainakaan itselleni riittäisi mikään ihan pieni korvaus että alkaisin muita kusettamaan. Ehkä jossain pienemmässä firmassa, jossa omistaja hoitaa palkan maksun. Vaikea kuvitella, että vähääkään isommat firmat kerjäisivät tuollaisia ikävyyksiä. Kiinnostaisi oikein kuulla, että kuinka usein, missä ja miten sua ja kavereitasi on yritetty kusettaa?
Eiköhän tuo tulospalkkaus ole aika yleistä monella taholla. Esimies vastaa tietystä tulosta tekevästä yksiköstä ja tietyn ajan kuluttua laitetaan tulot ja menot rinnakkain ja katsotaan mitenkä sitä tulosta on kertynyt. Ja siitä sitten muodostuu jokin tulospalkkasumma. Siinä ei välttämättä katsota erikseen mistä tulos on syntynyt vaan numerot (tulos) ratkaisevat, joten ei esille välttämättä tule että työntekijä on kärsivä osapuoli.
Tässä yksi syy miksi itse henkilökohtaisesti olen tulospalkkausta vastaan sen tehokkuudesta huolimatta. Lyhyen tähtäimen tuloksellisuuden suhteen on oikeastaan aivan sama miten se tulos muodostuu ja kuka siitä kärsii ja monasti katsotaan juuri liian lyhytnäköisesti. Onhan totta, että kovassa kilpailutilanteessa alaisportaiden lisävalvonta tarvitsee kapasiteettia joka syö tulosta vaikka pitkällä tähtäimellä se saattaisi olla kannattavaakin motivaation kannalta. Mutta tähän asti ollaan kai menty nykyisessä työttömyystilanteessa aika suurelta osin työnantajan ehdoilla, mutta ennustan monelle työnantajalle tulevan yllätyksiä eteen työvoimapulan yleistyessä. Silloin motivaation merkitys alkaa korostua.

Tonza sanoi:
Jäin kuitenkin miettimään, että oliskohan se kusettanut tuon 850€:kin, elleivät muut esimiehet olisi olleet kuulolla siinä "keskustellessamme"... Kavereiden ja omat muut kokemukset painottuvat lähinnä telemarkkinointialaan, joka taitaa nyt muutenkin olla kuuluisa työntekijöiden kusettamisesta.
j.uhis sanoi:
Eiköhän tuo tulospalkkaus ole aika yleistä monella taholla. Esimies vastaa tietystä tulosta tekevästä yksiköstä ja tietyn ajan kuluttua laitetaan tulot ja menot rinnakkain ja katsotaan mitenkä sitä tulosta on kertynyt.
Tuota tulospalkkausta en taas tullut ajatelleeksikaan. Jos kyseessä on juuri se sopiva mulkvisti, niin saattaapi tosiaan tuollaisessa tapauksessa olla osa-aikaiset ja ei-vakituiset paskassa välissä. Telemarkkinointialan kusetuksista olen itsekin kuullut aika paljon, siitä tuli mieleen nuo pienemmät firmat.

rinjet sanoi:
Lopputiliä ei ole tullut, vaan työsuhdetta jatketaan edelleen määräaikaisena, edellisen päättyessä uusi määräaikainen lyötiin tiskiin.

"mut hei osmo, otanko puhelun liittoon pikanäppäimellä 1"?

no : sen tein, ja tulos tää, että lomathan mulla pitää olla.

Olin keskustellut ennen liittoo yhteyttä ottamista sähköpostitse (tänään vapaalla), niin väittivät juuri näin että olet nimesi laittanut sellaiseen paperiin, mutta liiton puhelun jälkeen olivat asenteella "katsotaan jos tässä jokin tulkintavirhe", hahaha

Eli yrittivät kusettaa sinua noiden lomien suhteen, jotta itse olisivat välttyneet sijaisen hommaamiselta sinun lomien ajaksi.

Liittoon on kyllä todella hyvä kuulua. Joitakin vuosia sitten menin keväällä erääseen firmaan tekemään työsopimusta. Olin aikaisemmin liitosta selvittänyt millaista palkkaa kyseisestä työstä tulisi saada. Kun sain työsopimuksen luettavakseni, huomasin että siihen merkitty palkka oli noin neljänneksen TES:n mukaista palkkaa pienempi. Kun huomautin asiasta, toimitusjohtaja vain totesi, että heillä ei ole nyt mahdollista maksaa korkeampaa palkkaa koska on muutenkin tiukkaa. Vastasin, että en voi hyväksyä kyseistä sopimusta, johon toimitusjohtaja totesi, että ehkä minun kannattaa harkita asiaa yön yli, mutta palkka on joka tapauksessa se mikä sopimukseen on merkitty.

Menin kyseisestä firmasta samoin tein liiton toimistolle ja kerroin tapahtuneesta. Liiton edustaja soitti firman toimitusjohtajalle ja selitti kuinka homman tulisi mennä. Toimitusjohtaja pyysi lähettämään minut takaisin toimistolleen ja kun sinne pääsin oli työsopimus kirjoitettu uusiksi palkan osalta. Hieman näreissään johtaja totesi, "menit sitten liittoon" ja oli kertonut julkeudestani muille työntekijöille. Firman myyntipäällikkö oli toimitusjohtajalle todennut, että "no sehän toimi ihan oikein".

Mitä tästä opimme. Kannattaa ottaa selvää oikeuksistaan ja pitää niistä myös kiinni.

Joona sanoi:
Tuota tulospalkkausta en taas tullut ajatelleeksikaan. Jos kyseessä on juuri se sopiva mulkvisti, niin saattaapi tosiaan tuollaisessa tapauksessa olla osa-aikaiset ja ei-vakituiset paskassa välissä. Telemarkkinointialan kusetuksista olen itsekin kuullut aika paljon, siitä tuli mieleen nuo pienemmät firmat.

Siitä tuloksesta pitäisi suoraan vähentää kaikki ne turhat työtunnit mitä nämä esimiehet käyttävät miettiessään mistä sen sentin nyhtäisi duunarilta pois. Ei ole tarkoitus lietsoa mitään "herravihaa", mutta samaa paskaa se on meilläkin. Yleiskorotus on esim. 22 centtiä niin onkin maksettu 21 centtiä jne jne. Sitten tapellaan tosta centistä ja lasektaan ja vatvotaan. Eipä tule kalliiksi tuokaan centti. Kaikki nämä tapaukset kun vuosien varrelta kirjottaisi niin tulisi Pakkotoiston historian pisin postaus. ;)

Joona sanoi:
Elikä firma maksaa palkkaa johtavassa asemassa oleville esimiehille siitä, että saavat kusetettua normaalilta työntekijältä rahaa pois? :foliohattu:
Vaikea kuvitella, että vähääkään isommat firmat kerjäisivät tuollaisia ikävyyksiä.

Aivan normaalia- myöskin Suomen suurimmassa firmassa. Pomon bonuksiin vaikuttaa oman osaston budjetti. Jos budjetista mennään yli, pomon bonukset tippuu. Kun sinä pyydät palkankorotusta, niin saat vastauksen "ollaan ylittämässä budjettia, nyt se ei ole mahdollista".

Nostetaas tällänen ylös kun tuli ajankohtaseksi.

Eli olen vakituisessa työsuhteessa ja lähtö armeijaan on edessä
vuoden 2007 alkupuoliskolla.

Kysymys kuuluu että kertyykö ne normi lomapäivät(n.2 päivää/kk?) siltä ajalta kun olen armeijassa? Eli toisin sanoen voisin sitten pidellä palkallista lomaa intistä tultua jos ne nyt kertyy. Työ suhdehan ei siis katkea. Meillä on käytössä metallintyöehtosopimus mutta en löytäny sieltä mitään.

Nostetaas tällänen ylös kun tuli ajankohtaseksi.

Eli olen vakituisessa työsuhteessa ja lähtö armeijaan on edessä
vuoden 2007 alkupuoliskolla.

Kysymys kuuluu että kertyykö ne normi lomapäivät(n.2 päivää/kk?) siltä ajalta kun olen armeijassa? Eli toisin sanoen voisin sitten pidellä palkallista lomaa intistä tultua jos ne nyt kertyy. Työ suhdehan ei siis katkea. Meillä on käytössä metallintyöehtosopimus mutta en löytäny sieltä mitään.

Et saa lomapäiviä. Pitää olla 14 työssäolopäivää, jotta ansaitsee lomapäivät.

Työssäolopäivien veroisina pidetään myös niitä työpäiviä tai työtunteja, jolloin työntekijä työsuhteen kestäessä on estynyt tekemästä työtä.

Näihin ei käsittääkseni kuulu kuitenkaan varusmiespalvelus, toisin kuin esim. kertausharjoitus.

EDIT: Viisaammat sitten korjatkoon tarvittaessa.

Vuosilomalain mukaan lomaa kertyy työssäolopäivien lisäksi työssäolon veroiselta ajalta (7§), ja varusmiespalvelus ei tällaista ole.

Metallityöväen liitto on osapuolena monessa eri työehtosopimuksessa, joten en tiedä minkä tes:in alle kuulut. En kuitenkaan usko että työehtosopimuksessa poikettaisiin noilta osin laista.

Edit. J@rno oli nopeampi.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom