Laiton irtisanominen, korvausvaatimukset ja niiden saaminen

Tuota en usko ennenkuin esität mustaa valkoisella. Työsopimuslaki nimenomaan kieltää irtisanomisen (ja jopa palkkaamisen) perustumisen poliittiseen tai uskonnolliseen vakaumukseen. Tai sukupuoleen perustuen jne jne.

Niinhän se kieltää normaalisti, mutta yhtälailla työtekijän tulee nauttia työnantajan luottamusta. Jos luottamus on perustellusti päättynyt, voidaan työsuhde päättää. Jos olet vaikka kaupassa töissä, ei luottamusta vie mikään poliittinen suuntautuminen, mutta jos olet poliittisesti suuntautuneella työnantajalla, et voine nauttia luottamusta. Näin jotenkin se mielestäni menee.

Muistelisin, että mustaa valkoisella löytynee Työsuhteen päättäminen (Koskinen Seppo) -nimisestä kirjasta ainakin. Ja varmaan melkein kaikista muistakin aihetta käsittelevistä kirjoista. Koskinen löytyy kirjastosta ja joku alaa enemmän tunteva voi löytää netistäkin mustaa valkoiselle.

EDIT: korjasin tuon boldatun
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niinhän se kieltää normaalisti, mutta yhtälailla työtekijän tulee nauttia työnantajan luottamusta. Jos luottamus on perustellusti päättynyt, voidaan työsuhde päättää.

Muistelisin, että mustaa valkoisella löytynee Työsuhteen päättäminen (Koskinen Seppo) -nimisestä kirjasta ainakin. Kirjastosta löytyy ja joku alaa enemmän tunteva voi löytää netistäkin mustaa valkoiselle.

No jos ei joku haudankaivaja kuulu kirkkoon oon satavarma ettei se riitä syyksi työsuhteen purkuun. Työnantajan luottamuksen pettäminen on jo pikkasen eri kastia. Jeppe jos toi työnantajan edustaja tosiaan on noin tollo et sulle meuhkaa tosta jutusta ni koita vaikka puhelimes saada se sanomaan toi, nauhota se. Oman keskustelun saat nauhottaa vaikka toinen ei siitä tietäskään. Jos asialle aletaan lakia lukemaan on toi aika ässä heittää pelkästään imago syistä. Ota tosiaan yhteyttä sinne liittoon ja laita ne hoitamaan asiaa. Jos sua ei nappaa olla siellä duunissa niin älä nyt kuitenkaan anna niitten ilmaseks painaa sua pellolle sieltä. Voihan ne koittaa sua saada kirjottamaan jonkun lapun että lopetat hommat, nyt kun se ukko tulee sinne taas, mut mun neuvo oikeesti on ettet kirjottele mitään ennenkun oot ollu liittoon oikeesti yhteydessä. Tossa et otetaan ukko ihan muuhun hommaan kun vuorottelijan, se on ihan normaalia. Kokin paikalle saa ottaa vaikka stripparin kaupungin toiselle laidalle, se korvaaja pitää vaan ottaa työkkärin kautta. Jossain pienellä paikkakunnalla tosin saattaa tulla ongelmia kun "hankalan kaverin" leima tulee, eikä seurakunnilta välttämättä duunia enää saa. Mut kyllä vielä ihmisellä saa selkärankaa olla ja miehellä munat. Ihme suojatyöpaikka-vätyksiä sun duunikaverit. Tollaset kaverit kusee muitten duunareitten nilkkaan.
 
Mutta ei kai tuo voi minun tapauksessa nuin toimia kun enhän minä ole uskonnollisessa työssä vaikka seurakunnan palkkalistoilla olenkin? Siis ei kai ne voi vaatia että jos alkaisivat sähkömiestä palkkaamaan että sen pitää olla kirkonjäsen tai että jos jossakin välissä eroaa kirkosta niin samantien potkut tai että aletaan syrjimään? Tympiä kai tuo on maksella mafian kaltasta suojelurahaa että saa paikkansa pitää. Vaikka tuolla kyllä on sellainenkin käytäntö että kun opiskelijoita palkataan kesätöihin niin otetaan vaan seurakunnan jäseniä, syrjivää kai se on tuokin?

Edit: tää siis oli tuohon LoftYokel:in vastaukseen.
 
Lailliset tai laittomat potkut, turha nillittää. Jos fudut saa niin tuskin on tonttiaan hoitanut riittävän hyvin. Nuollaan haavat ja kohti uusia haasteita. Muutenkin toi työntekijöiden oikeuksien puolustaminen on suomessa mennyt jo ihan övereiksi. Joka asiassa ollaan saatana soittamassa liiton juristeille. Ihan ku firmat ois vaan niitä työntekijöitä varten, vaikka homma lienee toisinpäin tai ainakin kaksi suuntaisesti. Perseestä sanon minä.
 
:hyvä: Tiukkaa vastinetta. Siinähän se olis et tehtaitten (ja muitten duunien) porttien edessä parveilis liuta ukkoja ja siitä kävis patruunan vävy osottelemas "Toi ukko, toi ukko, ei tota". Sit päivän päätteeks (päivä loppus ku sanotaan) ois porukka lakki ojossa ottamassa kopeekkaa vastaan. :rock:
Luitko Widowmaker yhtään tota Jepen tapausta?
 
No jos ei joku haudankaivaja kuulu kirkkoon oon satavarma ettei se riitä syyksi työsuhteen purkuun.

Oisko sulla jotain faktaa tästä? Ite en olis satavarma kumpaankaan suuntaan. On ehkä aavistuksen tavanomaisesta poikkeava työnantaja ja asiakaskuntaan tuo voi hyvinkin vaikuttaa... ja se riittää taas syyksi irtisanoa...

Mutta eipä tämä taida meidän voimin tästä ratketa. Ite en tässä casessa halua sanoa juuta enkä jaata. Poliittisen mielipiteen vaikutus oli se mun esimerkki. Joku voi yrittää pistää faktaa pöytään, mutta epäilen, että sitä ei ihan näillä taustatiedoilla kukaan ammattilainen lähde tekemään. Jos on kiinnostusta lähteä kokeilemaan onnea, niin sitte ammattilaisiin yhteyttä. Muuten yleisellä tasolla samaa mieltä ao:n kanssa.

Muutenkin toi työntekijöiden oikeuksien puolustaminen on suomessa mennyt jo ihan övereiksi. Joka asiassa ollaan saatana soittamassa liiton juristeille. Ihan ku firmat ois vaan niitä työntekijöitä varten, vaikka homma lienee toisinpäin tai ainakin kaksi suuntaisesti. Perseestä sanon minä.
Hellyyttävää
 
Oisko sulla jotain faktaa tästä? Ite en olis satavarma kumpaankaan suuntaan. On ehkä aavistuksen tavanomaisesta poikkeava työnantaja ja asiakaskuntaan tuo voi hyvinkin vaikuttaa... ja se riittää taas syyksi irtisanoa...

No jos mielipiteiden vuoksi irtisanoo niin nauttipa luottamusta tai ei, tasan varmaan päätyy työtuomioistuimeen. Mikä päätös sieltä sitten tulee, vaikea sanoa, ei taida löytyä ennakkotapausta haudankaivajan uskonnollisuuden vaatimuksesta.

Itse istun juurikin työnantaja puolella ja tänäkin syksynä ajoista johtuen on irtisanomisia ja -sanoutumisia ollut ilmassa. Kyseessähän on laki ja jos juttu riitautuu niin lakituvassahan se sitten punnitaan kuka on oikeassa.

Enkä muuten nyt yllyttäisi oikeuksia puolustamaan, mutta uskonnonvapaus, tai tässä tapauksessa uskomattomuuden, on mielestäni aika vahvaa laatua Suomessa. Ja kirkko tekopyhänä instituutiona sietäisi saada pikku napautuksen.
 
Mutta ei kai tuo voi minun tapauksessa nuin toimia kun enhän minä ole uskonnollisessa työssä vaikka seurakunnan palkkalistoilla olenkin? Siis ei kai ne voi vaatia että jos alkaisivat sähkömiestä palkkaamaan että sen pitää olla kirkonjäsen tai että jos jossakin välissä eroaa kirkosta niin samantien potkut tai että aletaan syrjimään?

Ei se syrjintään oikeuta, se on varma. Mutta tuo, että olet palkkalistoilla, voikin olla monimutkaisempi homma. En tiedä. Kai nuo sun hommat jollain lailla uskonnollisia voi olla, vaikka et suoraan seurakuntalaisten kans tekemisissä oliskaan. En oikeen tiiä tuostakaan, että miten se sun tapauksessa menee. Mun mielestä ei oo ihan simppeli tapaus, mutta ammattilainen voi olla toista mieltä.
 
Oisko sulla jotain faktaa tästä? Ite en olis satavarma kumpaankaan suuntaan. On ehkä aavistuksen tavanomaisesta poikkeava työnantaja ja asiakaskuntaan tuo voi hyvinkin vaikuttaa... ja se riittää taas syyksi irtisanoa...

Aikanaan, nyt jo varmaan 18? vuotta sitten. Nuoriso-ohjaaja, seurakunnan palkkalistoilla, eros kirkosta. Sitä paheksuttiin sillon, en tunne tapausta niin läheltä että uhkailtiinko siinä mitään. Mutta duuninsa sai pitää. Aivan varmasti seurakunnilla on töissä porukkaa ketä ei kuulu kirkkoon. Nimenomaan näitä "maallisen" duunin tekijöitä. Työllistävät kuitenkin niin paljon porukkaa. Kyllä voisin kuvitella että hankalat ajat tulee papille ketä eroaa kirkosta, mutta ei keneltäkään nurmikonleikkaajalta voida vaatia kirkkoon kuulumista. Siinä oon kyllä samaa mieltä ettei me tässä varmaa sanaa voida sanoa.
 
No jos mielipiteiden vuoksi irtisanoo niin nauttipa luottamusta tai ei, tasan varmaan päätyy työtuomioistuimeen. Mikä päätös sieltä sitten tulee, vaikea sanoa, ei taida löytyä ennakkotapausta haudankaivajan uskonnollisuuden vaatimuksesta.

Juurikin näin. Siks en lähtis veikkailemaan tässä tapauksessa. Poliittisesta tapauksesta, mistä kirjottelin aiemmin, löytyy ennakkotapaus muistaakseni.

Itekkin oon työnantajapuolen kannalta näitä tutkaillu.
 
Aikanaan, nyt jo varmaan 18? vuotta sitten. Nuoriso-ohjaaja, seurakunnan palkkalistoilla, eros kirkosta. Sitä paheksuttiin sillon, en tunne tapausta niin läheltä että uhkailtiinko siinä mitään. Mutta duuninsa sai pitää. Aivan varmasti seurakunnilla on töissä porukkaa ketä ei kuulu kirkkoon. Nimenomaan näitä "maallisen" duunin tekijöitä. Työllistävät kuitenkin niin paljon porukkaa. Kyllä voisin kuvitella että hankalat ajat tulee papille ketä eroaa kirkosta, mutta ei keneltäkään nurmikonleikkaajalta voida vaatia kirkkoon kuulumista. Siinä oon kyllä samaa mieltä ettei me tässä varmaa sanaa voida sanoa.

Varmasti on kyllä näin. Ja tuossa onkin luultavasti yks suurimmista pointeista, että millä tasolla tuo työ nähdään. Ite en alaa niin hyvin tunne, että osaisin sanoa.

Samoin se, että poliittinen toimittaja voidaan erottaa ei tarkoita sitä, että poliittisen lehden toimituksen tilojen siivoojaa voitaisiin erottaa poliittisen mielipiteen takia.
 
No jos ei joku haudankaivaja kuulu kirkkoon oon satavarma ettei se riitä syyksi työsuhteen purkuun. Työnantajan luottamuksen pettäminen on jo pikkasen eri kastia. Jeppe jos toi työnantajan edustaja tosiaan on noin tollo et sulle meuhkaa tosta jutusta ni koita vaikka puhelimes saada se sanomaan toi, nauhota se. Oman keskustelun saat nauhottaa vaikka toinen ei siitä tietäskään. Jos asialle aletaan lakia lukemaan on toi aika ässä heittää pelkästään imago syistä. Ota tosiaan yhteyttä sinne liittoon ja laita ne hoitamaan asiaa. Jos sua ei nappaa olla siellä duunissa niin älä nyt kuitenkaan anna niitten ilmaseks painaa sua pellolle sieltä. Voihan ne koittaa sua saada kirjottamaan jonkun lapun että lopetat hommat, nyt kun se ukko tulee sinne taas, mut mun neuvo oikeesti on ettet kirjottele mitään ennenkun oot ollu liittoon oikeesti yhteydessä. Tossa et otetaan ukko ihan muuhun hommaan kun vuorottelijan, se on ihan normaalia. Kokin paikalle saa ottaa vaikka stripparin kaupungin toiselle laidalle, se korvaaja pitää vaan ottaa työkkärin kautta. Jossain pienellä paikkakunnalla tosin saattaa tulla ongelmia kun "hankalan kaverin" leima tulee, eikä seurakunnilta välttämättä duunia enää saa. Mut kyllä vielä ihmisellä saa selkärankaa olla ja miehellä munat. Ihme suojatyöpaikka-vätyksiä sun duunikaverit. Tollaset kaverit kusee muitten duunareitten nilkkaan.

No jotta tää nyt menis ihan kunnolla salkkari/kaunarit linjalle nii tää työnjohtaja on mun isä, ettei sille kovin viittis hankaluuksia hommata :D Mutta tuossa on se pointti että se tietää sen että siellä ylemmässä portaassa just ei sitten katota hyvällä tuota ja varmaan oli tänään kuullut jostakin kirkon porukalta tuosta että oisin eroamassa kirkosta ja soitti sit heti vihasta puhelua ja sanoi ettei ne ota vakituisiks kirkkoon kuulumattomia. Yksi syy tuossakin mikä kyrpii ja pahasti tuolla on juuri tuo että isä pomona ja saan kuunnella siltä valitusta aivan kaikesta ja jos muut kusevat hommia ihan urakallakin niin se sanoo niille vaan että eihän tuossa nyt oo mitään. Ja olen siis oikeasti tehnyt hyvin kaikki hommat, pelkkiä kehuja tullut muilta ja ollut aina valmis ylitöihin (tehnyt pitemmän aikaa jo melkein kaikki ylityöt mitä hautausmailla on ollut ja ne on siis näitä jotka on sovittu aikasemmin) niin siltikkin jos jotakin palautetta tulee isältä niin se on negatiivista tai korkeintaan voi sanoa että joku muu kehunut. Ja kun just tuota työsopimustakin siltä kyselly niin saanu kuunnella melkee pelkkää vittuilua siitäkin. Viimeksi pari viikkoa sitten kun just sopimuksesta taas kysyin et tarvis sen pikku hiljaa nii sano ettet saa ja soita liittoon jos häirittee -.-

Mutta mutta, vois nyt kattoa tän jutun liiton kautta aluksi ja toivottavasti saiskin tuota nyt ajettua etiäpäin. Jos nyt käy sillä tavalla että hankkiutuvat musta eroon niin en varmasti kirjottele mitään lappuja ja varmasti vien asian niin pitkälle kun pystyy eikä mulla oo mitään tarvetta jäädä tänne paikkakunnalle. Aina voi vielä lähteä yliopistoon/ammattikorkeaan opiskelemaan kun ei tuota ikääkään kuitenkaan niin paljoa vielä ole ja lukion paperit kunnossa :)
 
Itsekin pitäisi lakimiehelle mennä loppuviikosta näyttämään hienoa irtisanomispaperiani. En saanut käytännössä mitään vastausta miksi irtisanottiin, irtisanomislapussa luki määräaikaisen työsuhteen purku ja työsuhteen päättyvän kun sairasloma työtapaturmasta loppuu. Olen kuitenkin ollut firmassa 13kk töissä vakituisena ja työehtosopimuksen mukaan pitäisi vielä olla kuukauden irtisanomisaikakin. Saas nährä....
 
Joo, nauhota vain isäs puhelut ja haasta se oikeuteen. Mutta hommaa oma kämppä ensin ettei tartte taivasalla yöpyä kun heittää sun pihalle :D

edit: siis jepppelle
 
No jotta tää nyt menis ihan kunnolla salkkari/kaunarit linjalle nii tää työnjohtaja on mun isä, ettei sille kovin viittis hankaluuksia hommata :D Mutta tuossa on se pointti että se tietää sen että siellä ylemmässä portaassa just ei sitten katota hyvällä tuota ja varmaan oli tänään kuullut jostakin kirkon porukalta tuosta että oisin eroamassa kirkosta ja soitti sit heti vihasta puhelua ja sanoi ettei ne ota vakituisiks kirkkoon kuulumattomia. Yksi syy tuossakin mikä kyrpii ja pahasti tuolla on juuri tuo että isä pomona ja saan kuunnella siltä valitusta aivan kaikesta ja jos muut kusevat hommia ihan urakallakin niin se sanoo niille vaan että eihän tuossa nyt oo mitään. Ja olen siis oikeasti tehnyt hyvin kaikki hommat, pelkkiä kehuja tullut muilta ja ollut aina valmis ylitöihin (tehnyt pitemmän aikaa jo melkein kaikki ylityöt mitä hautausmailla on ollut ja ne on siis näitä jotka on sovittu aikasemmin) niin siltikkin jos jotakin palautetta tulee isältä niin se on negatiivista tai korkeintaan voi sanoa että joku muu kehunut. Ja kun just tuota työsopimustakin siltä kyselly niin saanu kuunnella melkee pelkkää vittuilua siitäkin. Viimeksi pari viikkoa sitten kun just sopimuksesta taas kysyin et tarvis sen pikku hiljaa nii sano ettet saa ja soita liittoon jos häirittee -.-

Mutta mutta, vois nyt kattoa tän jutun liiton kautta aluksi ja toivottavasti saiskin tuota nyt ajettua etiäpäin. Jos nyt käy sillä tavalla että hankkiutuvat musta eroon niin en varmasti kirjottele mitään lappuja ja varmasti vien asian niin pitkälle kun pystyy eikä mulla oo mitään tarvetta jäädä tänne paikkakunnalle. Aina voi vielä lähteä yliopistoon/ammattikorkeaan opiskelemaan kun ei tuota ikääkään kuitenkaan niin paljoa vielä ole ja lukion paperit kunnossa :)

Eikö tuossa nyt kannattais istua porukalla puhumaan? Oikeusprosessi on varmasti niin pitkäi, että en ite jaksais lähteä tuommosen takia säätämään tuossa iässä. Jos sulla on nyt kuitenkin opiskelusuunnitelmatkin, niin varmaan pystyis kesään asti hoitamaan ihan kunnialla. Tuskin sun isälles kauheasti hyvääkään tuosta käytännössä seuraa, jos tulee joku oikeusjuttu. Siinä mun 10 senttiä. IMO
 
Joopas, näin opimmekin ettei interwebissäkään kaikki aina ole sitä miltä se ekassa postissa näyttää :). Tässä nimenomasessa tapauksessa en pitäs tota kirkosta eroamista suurimpana pointtina, vaan sitä ettei toi työsopimus ole ajantasalla. Jos sulla ei oo työsopimusta, eka asia mikä tulee mieleen, ei sua myöskään ole työnantajan puolelta vakuutettu. Jos sä oot jatkanu duunia ja saanu palkkaa, ihan kuitilla ettei ukkos oo antanu lompakostaan sulle hiluja aina perjantaina, sut kyllä helposti luetaan vakkariks. Jos tosiaan oot kohta puolvuotta tehny duunia ilman että tohon työsopimukseen on mitään lisätty.
 
Joo, on tässä jo päälle 3 vuotta asuttu omassa kämpässä ettei siitä tuu ongelmaa :D Ja se just ku pystyis ees joskus järkevästi puhumaa tuosta, mutta aina kun kyssyy niin nakkaa jonku lapsellisen kommentin ja se on siinä se keskustelu.

Mutta ei se isäntä mua sieltä oo potkimassa pihalle että eiköhän se kirkkoherran/ talousjohtajan kautta tulisi, vaikka niittenki kanssa tehnyt töitä tässä ja ollut hyvissä väleissä. Jos nyt vielä jäisinkin tuonne hommiin niin en just haluaisi maksaa tuota paria sataa vuodessa suojelurahaa vaan olla ateisti kunnolla ja tehdä työni rauhassa :D

Alunperin halusinkin tietää tosta että miten tuo mun työsuhde tässä nyt toimii että olenko vielä määrä-aikanen vai jo vakituinen että voisi vähän sanoa takasin että jos ne alkaa tän kirkkoon kuulumattomuuden takia potkimaan mua pihalle...

Edit: Perkele ku oon hias kirjottaan nii ehtii aina tulla pari sivua muitten postauksia :D Siis kaikki palkkakuitit ja kaikki on tallessa täällä kotonani ja pitäs olla koko työsuhteen ajalta.
 
Ota vaan yhteyttä sinne liittoon. Ilmottele tännekkin mitä ne sanoo niin saadaan hyviä spekulaatioita seuraavaankin keissiin. Äläkä nyt kauheesti harmaita hiuksia faijalles järjestä, vaikka se kuulostaa aika ärripurrilta :)
 
Back
Ylös Bottom