Laiton irtisanominen, korvausvaatimukset ja niiden saaminen

Taisit ottaa hieman liian henkilökohtaisesti TroynPaluun kommentin. Mielestäni pointti oli se, että ei kannata pitää aivan varmana, että sieltä tulee 6-12kk palkka korvauksena, vaikka pakkiksella niin uumoillaan. Netissä kuitenkin tulee vain asian esittäjän näkökulma esille ja monet ovat jääneet ilman korvauksia, koska toisella osapuolella on jokin ässä hihassa. Tämän takia kannattaa tarkkaan miettiä mitä argumentteja toinen puoli voi käyttää sinua vastaan. Itsekin "nettijuristina" suosittelen ottamaan yhteyttä asianajajaan, mikäli ilmoitamasi faktat pitävät paikkansa :)

Onnea tulevaan. Toivottavasti saat oikeutta ja varsinkin korvaukset :thumbs:

Missäs näitä monia korvauksetta jääneitä on ja mitä on ne ässät hiassa? Ois kiva kuulla.

Jos se ässä on, etä työntekijä kavalsi kassasta rahaa, niin eihän se ole mikään ässä, vaan työntekijä on jättänyt osan totuudesta kertomatta.

Mutta jos lähtökohta on se, että vain jaetaan potkuja ilman asianmukaisia yt menettelyjä, niin ei siinä paljon ässiä hiassa ole. Luotetaan ettei työntekijä vie asiaa eteenpäin tain ollaan itse aivan pihalla käytännöistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On niitä korvauksetta jääneitäkin, joku voittaa ja joku häviää. Ei nämä nyt ihan mustavalkoisia juttuja kuitenkaan ole etenkään kun ei edes tiedetä olosuhteista mitään.

On se vastapuolta ajatellen ässä hihassa jos tulee ihan puskista että asiamies on saanut tietoonsa vain osan tarinasta ja varma juttu muuttuukin ihan toiseksi. En meinannut juuri tätä tapausta tuossa aikaisemminkaan, usein vaan ainakin itse olen skeptinen kunnes on kuultu myös toisen osapuolen näkemys asiasta. Pätee kaikkiin juttuihin.

Kannattaa tosiaan mennä asianajajan juttusille ja kertoa koko tarina.

Ihan hypoteettisesti, niin voisihan työnantaja esim. ilmoittaa että tilauksia on peruttu ja rahoituksen kanssa on ilmennyt ongelmia. Uutta tyyppiä on haettu eri töihin ym.
 
Olitko kuinka kauan tuolla töissä? Entä kuulutko liittoon?

Taitaa olla lähtökohtaisesti väärin palkata uusia samalla kun nykyisille antaa monoa. Ainakin aika vahvoilla tulet olemaan. Tosin joissakin firmoissa on taas tapana sumuttaa ihan huolella. Esim. laittamalla tekaistuja päivämääriä papereihin (varoitukset, ilmoitukset) yms. Samoten kun osa-aikaisia taas yritetään potkia vetoamalla että jokainen työvuoro on "oma työsopimus", joten irtisanomisaikaa ei ole... (vuokrafirmat). Niillä on myös tapana tehdä ihan naurettava sovintoehdotus. Eli saattaa olla että ehdottavat parin sadan korvausta ja uhkailevat oikeudenkäyntikuluilla jos homma kaatuu...

Liittoon yhteyttä heti ekana. Jos et kuulu niin hanki lakimies. Itse ei kannata alkaa vääntämään.
 
Kannattaa kuulua liittoon. Helpottaa elämää kummasti silloin kun tuntee tulleensa väärin kohdelluksi.
Liittoonkuulumattomat onkin, silloin kun kaikki menee hyvin, melkoisia vapaamatkustajia, kun nauttivat kuitenkin monesti liiton neuvottelimista palkkakorotuksista, muttei niistä mitään maksa.

Jos kuulut liittoon, ota heti yhteyttää liiton lakimieheen/miehiin. He ovat tälläisiä tapauksia varten.
Jos et kuulu liittoon, kysy yksityiseltä asianajajalta ohjeita.
 
Missäs näitä monia korvauksetta jääneitä on ja mitä on ne ässät hiassa? Ois kiva kuulla.

Ei liity tähän tapaukseen mutta kyllä meilläkin eräs nuori sälli kuvitteli että töissä voi käydä miten huvittaa. Sitten kun erään reilun viikon ilmottamattoman poissaolon jälkeen todettiin että sulla ei ole työtä enää täällä, uhkas kaveri viedä jutun oikeuteen jne. No toteshan ne liitonkin lakimiehet sille että jos töissä ei pariin viikkoon ilmottamatta näy niin eipä sitten ole sitä työpaikkaakaan.

Nämä asiat on harvoin ihan mustavalkoisia ja toisaalta pikkufirmatkaan ihan niin tyhmiä etteikö niillä saata paperilla asiat olla olevinaan järjestyksessä.
 
Ei liity tähän tapaukseen mutta kyllä meilläkin eräs nuori sälli kuvitteli että töissä voi käydä miten huvittaa. Sitten kun erään reilun viikon ilmottamattoman poissaolon jälkeen todettiin että sulla ei ole työtä enää täällä, uhkas kaveri viedä jutun oikeuteen jne. No toteshan ne liitonkin lakimiehet sille että jos töissä ei pariin viikkoon ilmottamatta näy niin eipä sitten ole sitä työpaikkaakaan.

Nämä asiat on harvoin ihan mustavalkoisia ja toisaalta pikkufirmatkaan ihan niin tyhmiä etteikö niillä saata paperilla asiat olla olevinaan järjestyksessä.

No ei tuo mikään ässä hiassa ollut, vaan fakta jolla voi kaverin pistää pihalle. Tossahan kaveri ei tehnyt kuten on sovittu, vaan kuvitteli että voi tehdä mitä tahansa ja huonosti kävi.

Sama juttu käy jos työantaja kuvittelee että se voi tehdä mitä tahansa.

Pelisäännöt on sitävarten, että niistä pidetään kiinni, eikä homma ole täysin mielivaltaista. Ja tämä koskee sitten molempia osapuolia.

Tietysti jos saa meneen oikeudessakin läpi jotkut tekaistut varoitukset sun muut, niin sitten homma onkin jo astetta ilkeämpi. Tosin siinä kohtaa voisi itsellä tulla mieleen kytätä tällaisen tempun tekijää kun se palaa pimeenä iltana kaupasta kotiin. :evil:
 
Missäs näitä monia korvauksetta jääneitä on ja mitä on ne ässät hiassa? Ois kiva kuulla.

Jos se ässä on, etä työntekijä kavalsi kassasta rahaa, niin eihän se ole mikään ässä, vaan työntekijä on jättänyt osan totuudesta kertomatta.
Puskaradion kautta olen lähinnä kuullut, mutta kyllähän noita löytyy tapauksia löytyy googlettamalla. Esim. http://www.oikeus.fi/46340.htm ei välttämättä mikään paras esimerkki, mutta noita on aika puuduttava etsiä niin saa kelvata :rolleyes:

Ässällä tarkoitin jotain sellaista asiaa menneisyydessä, jota työntekijä ei välttämättä muista tai ei osaa ajatella, että sitä voitaisiin käyttää oikeudessa häntä vastaan. Kyllähän asialle omistautuneet juristit tietävät mitä lankoja vetää sen perusteella minkälaisia ratkaisuja tuomioistuimet ovat aikaisemmin tehneet ja yrittävät soveltaa niitä työntekijää vastaan, vaikka ne voisivatkin olla kaukaa haettuja.
 
Puskaradion kautta olen lähinnä kuullut, mutta kyllähän noita löytyy tapauksia löytyy googlettamalla. Esim. http://www.oikeus.fi/46340.htm ei välttämättä mikään paras esimerkki, mutta noita on aika puuduttava etsiä niin saa kelvata :rolleyes:

Ässällä tarkoitin jotain sellaista asiaa menneisyydessä, jota työntekijä ei välttämättä muista tai ei osaa ajatella, että sitä voitaisiin käyttää oikeudessa häntä vastaan. Kyllähän asialle omistautuneet juristit tietävät mitä lankoja vetää sen perusteella minkälaisia ratkaisuja tuomioistuimet ovat aikaisemmin tehneet ja yrittävät soveltaa niitä työntekijää vastaan, vaikka ne voisivatkin olla kaukaa haettuja.
Valitettavasti vaan, noita jenkkityylisiä "ässiä hihassa" ei Suomessa ole. Vaan kun käräjille mennään, niin molemmilla osapuolilla on oltava ns. sama materiaali käytössä, mihin aiotaan vedota ja mitä sillä yritetään toteen näyttää.

Edit. [mutu]
Ei noita asioita kovin kaukaa lähdettäne kaivelemaan. Muistelen jotta kirjallinen varoitus "vanhenee" vuodessa (yleinen käytäntö?), niin tuskin hirveästi vanhempia asioita esiin otetaan.
[/mutu]
 
Ehkä ässä hihassa on väärin sanottu mutta kokemuksesta tiedän että työehtosopimuksesta työntekijät lukevat pirun tarkkaan oikeudet mutta jostain syystä unohtuu lukea ne työntekijän velvollisuudet.

Tämä on se työnantajan yleisin "ässä hihassa".
 
hmm, Työsuojelusta kuulemma tarkastajat menossa entiseen työpaikkaan visiitille, tänään kävin siellä hakemassa työtodistuksen ja sain kuulla että minut on "ensimmäisen kerran" irtisanottu jo kuulemma 25.9:hyper: , no oli miten oli, huomenna liittoon juttusille
 
Veikkaan että käytännössä, ainakin tämän firman kohdalla, suostuvat yhteistyöhön eivätkä halua aloittaa oikeusprosessia sillä firmalla on valmiiksi niin paska maine etteivät halua lisää huonoa julkisuutta vahingossakaan.

Näin siinä sitten kävikin - palkat maksetaan työsopimuslain irtisanomisaikojen mukaisesti.
 
Itellä tullut tämmöinen ongelma nytten vastaan...

Olen ollut seurakunnalla töissä nytten vuoden ja pari kuukautta kokopäiväsenä haudankaivajana/suntiona/kiinteistönhoitajana ja alkuperäinen työsopimus umpeutui kesäkuussa. Kesäkuussa työnjohtaja sanoi että hommat nyt jatkuvat ainakin pari kuukautta vielä ja katellaan sitten tilannetta uudestaan. Kun pari kuukautta mennyt piti alkaa taas kyselemään että mitäs nyt ja sanoi että joulukuun alkuun ainakin jatkuu, ja nyt sitten kun alkoi taas lähestymään niin sanoi että jatkuu toistaseksi. Työsopimusta olen kysellyt tasasin väliajoin mutta aina sanottu vaan et ei semmosia tarvi ja oon inttäny vastaan että pitäs se nyt olla ku vituttaa kun pysty oikeen mitään suunnittelemaan.

Viime viikolla sitten päätin erota kirkosta pidemmän harkinnan jälkeen kun on potuttanu ateistina katella sitä seurakunnan menoa kun ne jo ihan pikkupenskoja koittaa aivopestä parhaansa mukaan. En tosin ole mitään puhunut näile uskovaisille omasta uskonkäsityksestäni vaan tehnyt hommat aina kunnolla ja paljon kehuja saanukki tuolla (melko pitkälti varmaan siksi että olen vissiin ainoa 20-vuotias työntekijä koko seurakunnassa ja muut ovat järjestään 20+ vuotta minua vanhempia ja seurakunnan asiakkaitahan yleensä ovat vanhukset jotka nyt tykkäävät reippaista nuorista miehistä :D) Tänään sitten työnjohtaja soitti että olit mennyt sitte eroamaa kirkosta? Vastasin että joo kun turhaan kai maksan paria sataa vuodessa palveluista joihin en usko tai käytä, niin haukut tuli samantien ja sanoi että miten kuvittelen että voin olla seurakunnalla töissä jos en kuulu kirkkoon? Enpä siinä sit jaksanu alkaa kipeänä vapaapäivällä tappelemaan ja työnjohtaja sanoi että nyt heti pitää perua kirkostaeroaminen ja sanoa että oli väärinkäsitys. Luulis nyt että uskonnonvapaus koskee muitakin kuin uskovaisia ja ku en missään uskonnollisessa työssä edes ole tuolla seurakunnalla -.-

Nyt tässä sitten aattelin täällä kysellä että miten tästä voisi jatkaa? Liittoon olen kuulunut koko tuon töissäoloajan ja alkaa muutenkin hermot menemään koko työpaikkaan kun ylitöissä pitää olla harvase päivä ja ei saa pitää kahta viikkovapaatakaan läheskään joka viikko, tosin omaakin vikaa tuossa kun ylitöitä on tullut niin ole sanonut kovin usein mitään vastaan. Ei kuitenkaa huvittas burnouttia saada jo tässä parikymppisenä :david:
 
Ei muuta kuin kirkko liiton kautta oikeuteen. Todella törkeä työsuhteen purku, saat varmasti useamman kuukauden palkan korvauksena.
 
Siis työsuhdettahan ei ole vielä purettu mutta uhkailtu vaan tuolla etten voi olla siellä töissä ilman että kuulun itse kirkkoon. Myöskin tuo ongelmana ettei ole työsopimusta niin millä sitä nyt tässä koittaa todistaa että jos hommat nyt loppuisivatkin yhtäkkiä että irtisanominen johtuu juuri tuosta?
 
Siis työsuhdettahan ei ole vielä purettu mutta uhkailtu vaan tuolla etten voi olla siellä töissä ilman että kuulun itse kirkkoon. Myöskin tuo ongelmana ettei ole työsopimusta niin millä sitä nyt tässä koittaa todistaa että jos hommat nyt loppuisivatkin yhtäkkiä että irtisanominen johtuu juuri tuosta?

Ihan vaan ajateltavaksi, että esim. poliittisella lehdellä on oikeus irtisanoa työsopimus, jos toimittaja edustaa toista poliittista näkemystä...

Et tarvi kirjallista työsopimusta, mutta jos sulla on tiedossa, että se on määräaikainen, niin se loppuu määräajan jälkeen... ja tässä tapauksessa lienee epätod.näk. että uutta määräaikaista tulisi.
 
Ihan vaan ajateltavaksi, että esim. poliittisella lehdellä on oikeus irtisanoa työsopimus, jos toimittaja edustaa toista poliittista näkemystä.

Tuota en usko ennenkuin esität mustaa valkoisella. Työehtolainsäädäntö nimenomaan kieltää irtisanomisen (ja jopa palkkaamisen) perustumisen poliittiseen tai uskonnolliseen vakaumukseen. Tai sukupuoleen perustuen jne jne.

Jos toimittaja hoitaa työnsä moitteettomasti poliittinen kanta ei varmasti ole irtisanomisen peruste.
 
Ihan vaan ajateltavaksi, että esim. poliittisella lehdellä on oikeus irtisanoa työsopimus, jos toimittaja edustaa toista poliittista näkemystä...

Et tarvi kirjallista työsopimusta, mutta jos sulla on tiedossa, että se on määräaikainen, niin se loppuu määräajan jälkeen... ja tässä tapauksessa lienee epätod.näk. että uutta määräaikaista tulisi.

Mutta jos en ole missään välissä puhunut omasta uskonkäsityksestäni mitään ja en ole ite millään tavalla näissä hengellisissä hommissa osallisena niin luulisi ettei pitäisi minuun vaikuttaa? Sen nyt ymmärtäisin ehkä jos pappi olisi kristityn sijasta saatananpalvoja siviilissä että voisi jotakin ongelmia olla, mutta olisiko tuossakaan syytä potkuihin jos työnsä tekisi kunnolla? Tietenkin olisi kaikki siunaustilaisuudet ja kaikki vähän erillä tavalla esillä kuin omassa tapauksessani mutta kärjistetty esimerkki vain oli tuokin.

Myös semmoinen juttu tässä että nyt kun sopimusta taas jatketaan, vaikkakin suullisesti, niin tulee kolmas jatkokerta täyteen ja olen parilta työkaverilta kuullut, joista yksi on luottamusmies, että silloin pitäisi vakinaistaa työntekijä. Tiedä tosin että miten tuo omassa tapauksessani toimii kun vaan kertaalleen tehty tuo kirjallinen sopimus ja kun ei taaskaan ole mitään paperilla nuista jatkosopimuksista... Pitäis melkee huviksee liitosta kysellä että mitä mieltä ne ois näistä hommista.Tai ainakin sanoa työnjohtajale etten mää mitään kirkosta eroamista oo perumassa ennen kuin on työsopimus tarjolla. :rolleyes:
 
Eli sulla on ollu määräaikainen työsopimus, kirjallisena, sitä vaan on sen jälkeen jatkettu suullisena? Mä oon sitä mieltä et määräaikainen vaihtuu toistaiseksi voimassaolevaks (eli vakituiseksi), jos työt jatkuu eikä mitään uutta deadlinea siihen paperiin kirjoteta. Eikai duunissa olla suullisella sopimuksella? Jos tosiaan liittoon kuulut ota vaan sinne yhteyttä ja kysyt. Voit olla varma, jos ne antaa sulle lähtöpassit, ettei ne myönnä syynä olevan se että erosit kirkosta.

Edit: Mulla ainakin on tullu muutaman kerran tollanen suullisesti jatkettu määräaikainen sopimus eteen, liiton kanta oli sillon et uhkapeliä firman kannalta. Liiton kuulema helppo lähtee tappeleen asiasta jos jätkä on vaikka pari viikkoa yli sen määräajan ilman et työsopimukseen mitään kirjotetaan.
 
Eli sulla on ollu määräaikainen työsopimus, kirjallisena, sitä vaan on sen jälkeen jatkettu suullisena? Mä oon sitä mieltä et määräaikainen vaihtuu toistaiseksi voimassaolevaks (eli vakituiseksi), jos työt jatkuu eikä mitään uutta deadlinea siihen paperiin kirjoteta. Eikai duunissa olla suullisella sopimuksella? Jos tosiaan liittoon kuulut ota vaan sinne yhteyttä ja kysyt. Voit olla varma, jos ne antaa sulle lähtöpassit, ettei ne myönnä syynä olevan se että erosit kirkosta.

Joo kyllähän se niin menee että jos määräaikaisen jälkeen jatkaa työsuhteessa niin yhden päivänkin jälkeen se vaihtuu vakinaiseksi...
 
Noniin, oli jo pakko kaivaa esille tuo alkuperänen työsopimus, josta nyt tärkeimmät:

Määräaikaisuuden peruste: Sijaisuus
Työn alkamispäivä 1.9.2008
Koeaika 4 kuukautta, koeaika päättyy 1.1.2009
Viimeinen työssäolopäivä 14.6.2009

Minut siis palkattiin sijaiseksi yhdelle työntekijälle (xx) joka jäi virkavapaalle, tosin aivan eri toimeenkuva kuin tuolla xx:llä kun se ei hautausmaile päin vilkasekkaan. Tuo xx tuli sitten takasin silloin kesäkuussa ja mulla jatkui siitä lähtien suullisesti hommat, kun xx oli jäämässä uudestaan pariksi kuukaudeksi virkavapaalle syyskuussa ja tulossa takaisin nyt joulukuussa (kukaan tosin ollu varma tuon suunnitelmista kun ei se mitään ilmotellu). Xx nyt sitten päätti tulla takasin töihin ja huomenna se ilmestyisi paikalle ja minulla edelleen jatkuu hommat...

Työnjohtaja just tänään siinä puhelussa sanoi ettei ne ala ketään ottamaan vakituiseks tuonne töihin joka ei kuulu kirkkoon ja jos nyt sitten otan yhteyttä liittoon ja sanon miten nämä hommat ovat menneet niin pitäisikö liitto minua vakituisena? Ja tuon kyllä jo tiedän etteivät ne alkaisi myöntämään tuota kirkkojuttua syyksi jos minut potkivat pihalle, mutta jos sen saisi todistettua niin vois aika kusiset paikat olla sitten seurakunnalla kun alkaisi liiton kanssa tuosta tappelemaan.

Voi olla että työnjohtajalla ja muilla ei ole tietoakaan nuista vakituisuuspykälistä sun muista kun tuolla on aina pelleilty nuitten työsopimusten jatkamisten kanssa vähän miten sattuu ja muut työntekijät tekevät hommia melkeen vapaaehtoisesti ja talkoillakin vaikkei tarvisi tehdä. Itelle on kaikki ylityöt ja kilometrikorvaukset maksettu aina mukisematta mutta nämä vanhemmat työntekijät ole edes merkanneet niitä ja ovat minulle pottuilleet kun olen sitä työehtosopimus-kirjaa lueskellut aina välillä kun ollut aikaa. Nyt kun siellä on vain yksi toinen haudankaivaja mun lisäksi näin talviaikaan niin on sekin alkanut merkkaileen ylitöitä kun oon sanonu ettei oo mitään järkeä siinä sen hommasa -.- Tämä muun muassa käy lauantaisin, kun sillä ois vapaapäivä muutenkin, korjailemassa hautoja ja hiekottamassa käytäviä vapaaehtosesti ja juuri koskaan edes merkkaa mitään tunteja nuista, vaikka niiden pitäisi mennä hätä/ylitöinä kun nuista koskaan mitään sovita etukäteen ja ne kuitenkin pitää käydä hoitamassa jos soitto tulee.

Jotku varmaan saattoivatkin jo tajuta että oon aika kyrpiintynyt ainakin tällä hetkellä koko paikkaan että enköhä liittoon oo kohtapuolin yhteyksisä :D
 
Back
Ylös Bottom