On tullut vietettyä liikaa aikaa tietokoneenja tv:n ääressä. Painoa on huimat 63 kiloa ja pituutta 179-180cm!! Eli melkoinen kukkakeppi. Häiritseekö opiskelu paljon tätä harrastusta? Niin ja ikääkin on kohta jo 21! Ajattelin myös ostaa tota massanlisääjää että se paino lähtis kunnolla kasvuun. Entäs kun on tuo keliakia? Miten pärjään tässä lajissa silloin
Opiskelu ei haittaa mitään. Joudut vain joko nousemaan aikaisemmin (aamutreenit) tai vaihtoehtoisesti tinkimään muista iltaharrastuksista. Suosittelen aamutreenejä. Itse olen yöihminen ja sängystä nouseminen on joskus vähän tuskaista, mutta päivä lähtee käyntiin ihan eri tavalla, kun vetää treenit siihen alkuun. Lisäksi illalla treenaamisesta tuli ainakin minulle univaikeuksia.
Massanlisääjiä voi vetää hyvin välipaloina, mutta oleellista on, että syöt kunnon aamiaisen, lounaan ja illallisen. 5-6 ateriaa päivässä 2-3 tunnin välein on hyvä tapa. Kiinnitä huomiota siihen, että saat jokaisella aterialla proteiinia (kanaa, punaista lihaa, kalaa, raejuustoa,...). Ei kannata ryhtyä lisäravinnehuoraksi, eli kyllä se tärkeän ravintopuolen peruspilari on ihan normiruoassa. Paljon lisää ravinnosta ja treenistä löytyy searchillä ja pakkiksen FAQ-threadeistä.
Ikäsi on juuri sopiva harrastukselle.
Ota käyttöön ihan yksijakoinen, koko kropan perustreeni. Tee sillä joku puoli vuotta ennen kuin edes harkitset mitään monijakoisia. Aloittelijana saat lihaskehitystä, vaikka tekisit melkein mitä vain salilla, joten kannattaa siis keskittyä
liikkeiden kokeiluun ja oppimiseen. Muista, että jokainen kroppa on erilainen ja kaikki liikkeet eivät sovi kaikille: jos joku liike sattuu tai tuntuu oikein huonolta, älä tee sitä.
Pidä myös kirjaa treeneistäsi. Yksi tärkeä asia minkä itse laiminlöin pitkään oli ns. progression seuranta. Eli yritä saada pikku hiljaa joko lisää toistoja tai painoja suoritukseesi. Itse kuljetan treeneissä mukana vihkoa, johon teen merkintöjä, mutta jotkut haluavat käyttää ennemmin taulukkolaskentaohjelmia. Kannattaa käyttää sitä tapaa, mikä tuntuu luontevimmalta.
Älä rutinoidu äläkä ota paineita harrastuksesta. Myöhemmin kun (ei: jos) treeni alkaa tuntua välillä tylsältä, vaihda käyttämiäsi liikkeitä, vaihda ohjelmaa tai pidä vähän lepoa salilta. Mukavastakin harrastuksesta tulee pakkopullaa, jos sen ottaa liian vakavasti.
Älä niele ihan kaikkia väitteitä mitä kirjallisuudessa, pakkiksella tai muualla tarjotaan (koskee tietenkin myös tätä viestiä). Treeniin ja ravintoon näyttää liittyvän hirveästi kaikenlaista maagista ajattelua, joten omaa järkeä saa käyttää. Kyllä siitä treenistä oli hyötyä, vaikka palkkarissa ei ollutkaan juuri sitä hifiheraa joka lisäravinnevalmistajan tai treenikaverin mukaan olisi pitänyt siellä olla.