Laiskanläksyt

Olen käynyt semmoset 4 vuotta kohtalaisen tiiviisti puntilla ja mielestäni tehnyt liikkeitä mahdollisimman monipuolisesti. Kuitenkin muutaman seikka on ruvennut kehityksessä hieman virtsaamaan. Käyn tässä nuo onkelmakohdat läpi ja laitan oman "lääkkeeni" niiden parantemiseksi, kommentoikaa.

1. Olkapäät oon jäänyt pahasti "kehityksestä". Eli kun on muutenkin niin helvetin kapea ja olkapäät ainoot lihakset jolla leveyttä voisi vähän hankkia, niin pitäis saada varsinkin noihin takaolkapähin vähän lihaa. Teen keskiviikkosin pystypunnerruksen, pystysoudun ja vipunostoja sivuille. "Laiskanläksynä" teen vipunostoja sivuille vielä vähän lauantainakin, kotona. Korjatkaa jos ole ihan väärässä, mutta olen huomannut että vipunoston saa tuntumaan sinne takaolkapäihin paremmin, jos ei viekkään liikettä edestä tai suoraan sivulta vaan hieman takakautta. En nyt tarkoita sitä, että teen ne etunojassa, vaan vien vaan sen liikkeen hieman takakautta.

2. Hauis kuuluu myös keskiviikon treeniin. Hauis on kasvanut ihan kivasti vaikka olenkin tehnyt sitä kolme vuotta aika pienillä painoilla n. 12-15 toistolla (olisko ne nyt sitten niitä keskitettyjä, eli käsipainolla vinopenkin selkänojalla). Nyt olen vähentänyt sarjat 6-8 on ruvennut olemaan ton vasurin kanssa ongelmia. Oikeella menee 6-8 helposti, mutta vasurilla ei mee kun jotain hikiset kolme, ei aina sitäkään. Vasemmalla jatkan sarjaa sitten sen 2-3 jälkeen pienemmällä painolla. Mikä on mennyt vikaan kun olen koko ajan tehnyt yhtä paljon vasenta? Onko tällainen normaalia? Onko tilanne korjattavissa, vain onko sitä turha enään rypistää kun on paska jo housussa? Teen hauista vielä lauantaisin "laiskanläksynä"

3. Selän teen heti seuraavana päivänä, eli torstaina. Muuten on siihen tyytyväinen, mutta leveyttä (siipeä) ei meinaa tulla millään. Maastavetoja en mielelläni tee. Mutta muuten luulen tekeväni aika monipuolisesti. Aloitan vetämällä taljalla niskan taa, sen jälkeen muutama leuka n. 70 cm myötäotteella. Sitten vedän muutaman sarjan taljalla eteen (leveä ote). Sen jälkeen 3 sarjaa soutua taljalla (kapeella otteella). Alaselän teen ihan normaaleina selkinä n. 20 toisoa * 4 lisäpainolla. Luin täältä foorumilta, että toi myötäoteleuat olis hyvä liike, jos haluaa selkään leveyttä, eli teen niitä ja vastaotteella tiistaisin "laiskanläksynä", mutta vieläkin mahtuu paita päälle :)

Maanantaisin teen rinnan, ojentajat ja vatsat. Vatsoja tosin teen vielä lauantaisinkin. Josku jalkoja perjantaisin, jos ei oo säbäreenejä.

1.en tiedä onko nämä laiskanläksyt välttämättä niin hyvä idea. huonontavat vain kunnon palautumista seuraavaan treeniin. viparit oikealla tekniikalla on paras liike olkapäillä. älä riuhdo liian isoilla. jotain 12 toistoa on mun mielestä hyvä määrä toistoja.

2.ite olen tehnyt aina leukoja hauiksille, niin ei pääse oikeastaan eroja tulemaan. myös käsipainojen vaihtaminen tankoon voi auttaa hauberikäännöissä.

3.voisit mahdollisesti vielä leventää hieman otetta tuossa leuanvedossa myötäotteella. laskeudu rauhallisesti alas, silloin mulla ainakin tulee tuntuma selkään.

sulla on aika paljo liikuntaa viikolla, ei välttämättä ole palautuminen täydellistä. ja tuli vielä mieleen että syöthän kunnolla?

Oon tapsaattorin kans samaa mielt ton palautumisen suhteen, elikkä muista pitää välipäiviä! silloin et vedä mitään treeniä! toi vipunosto on erittäin hyvä liike, jos haluaa kasvattaa olkapäit, kunhan tekee sen vaan oikein! selälle voisit tehdä kulmasoudun käsipainoil, ni johan alkaa siivet kasvaa....

"Eli kun on muutenkin niin helvetin kapea ja olkapäät ainoot lihakset jolla leveyttä voisi vähän hankkia, niin pitäis saada varsinkin noihin takaolkapähin vähän lihaa."

Tarkoitatko oikeasti olkapään takaosaa eli selän puolta vai sivuosaa? Sivuillehan se leveys tulee.

Itse teen mielelläni vipunostot sivuille siten, että viimeiset toistot jäävät väkisinkin vajaaksi. Viimeistä pidetään ylhäällä staattisesti useita sekunteja niin kovalla voimalla kuin pystytään ja sitten lasketaan hitaasti alas. Ottaa mukavasti lihakseen.

"Nyt olen vähentänyt sarjat 6-8 on ruvennut olemaan ton vasurin kanssa ongelmia. Oikeella menee 6-8 helposti, mutta vasurilla ei mee kun jotain hikiset kolme, ei aina sitäkään. Vasemmalla jatkan sarjaa sitten sen 2-3 jälkeen pienemmällä painolla. Mikä on mennyt vikaan kun olen koko ajan tehnyt yhtä paljon vasenta? Onko tällainen normaalia?"

On se mielestäni melko normaalia. Käsivarsi on varmasti se ruumiinosa, jossa normaalikäytössä on eniten eroa oikean ja vasemman välillä (jos aivoja ei lasketa). Minulla oikea haba on vahvempi, mutta pienempi. Oikean käden brachialis taas on suhteessa isompi.

"Onko tilanne korjattavissa, vain onko sitä turha enään rypistää kun on paska jo housussa?"

En tiedä. Jos ainoastaan lihaskoko ratkaisee eikä voima, voi tietysti käyttää erikokoisia käsipainoja ja epäsymmetristä tanko-otetta. Näin rasitus pysyy tasaisena. Tietysti voimien epäsymmetrisyys harmittaa.

veikkaisin että "laiskanläksyt" vain pahentavat tasoeroja, kun ne "huonommat" lihakset eivät pääse lepäämään.

jos haluat tasoittaa erot tee esim. hauis liikkeet vasemman käden mukaan (jos vasemmalla kädellä saat vain 3 toistoa älä tee oikealla enempää kuin 3).

Back
Ylös Bottom