Laborantteja?

Onkos pakkiksella laborantteja?

Mielenkiinto laboratorioalaan kohtaan on kasvanut, kun nykyinen työ on alkanut maistumaan puulta.
Onko alalla millainen työllisyystilanne ja paljonko keskimääräinen palkkaus on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep! Laborantin koulutus löytyy taustalta, työtehtäviä olen tehnyt pääasiassa laadunvalvonnan puolella, niin Suomessa, kuin ulkomaillakin.

Koulutus on ihan mielenkiintoinen mielestäni, tykkäsin kovasti ja kurssit tuli käytyä huolella. Mutta ongelmahan on se töiden löytyminen tällä hetkellä! Työkkärin sivuilta löytyy juuri nyt koko Suomesta laborantti- hakusanalla kolme avonaista paikkaa. Toki labra-alan hommia kuitenkin tehdään paljon muillakin työnimikkeillä, hyvin paljon riippuu siitä mihin suuntaan lähtee erikoistumaan, ala itsessään on hyvin laaja ja koulutus antaa vain pintaraapaisun siitä mitä mahdollisesti voisi tehdä työkseen. Moni kouluttautuukin lisää tai "työ opettaa" erikoistumaan johonkin. Koulutus sisältää (tai sisälsi silloin kuin itse opiskelin) paljon kemiaa sekä matematiikkaa, mikrobiologiaa, laitteiden hallintaa ja opettelua, aistinvaraista arvinoitia jne.

Kun teollisuuden puolella on tällä hetkellä hyvin hiljaista, olen hakenut opiskelemaan lisää, ala ei ole ihan samaa mutta eiköhän tuosta koulutuksesta ole hyötyä myös tulevaisuudessa, mikäli opiskeluhaaveeni toteutuu. En kuitenkaan kadu tuota valintaani, hyvin mielenkiintoisia töitä olen päässyt tekemään... Palkkaus riippuu tietysti ihan siitä, mitä hommia tekee ja missä, mutta ei taida kovin korkea olla laboranttien keskipalkka. Ulkomailla tienasin paremmin ja siellä suurimman osan työurastani teinkin, joten en osaa ihan sanoa tarkkoja summia mitä täällä maksetaan tällä hetkellä.

Kiitos hyvästä vastauksesta!

Lähinnä pelottaa juurikin tuo työllisyystilanne.
Vaikea päätös tehtävänä, kun nykyinen duuni on "vakinainen".
Laborantin työ taas kiinnostaisi paljon enemmän ku tuo nykyinen duuni.

Yo- laborantti paperit on taskussa ja vuoden päästä pitäisi olla myös koneinsinöörin paperit. Laboranttina töitä olisi ollut, mutta huomasin että kovin nihkeästi ylenemis mahdollisuuksia. Alan huono työllisyystilanne riippuu vähän että missä asuu. Kunnassa paljon kemiantekniikkaa -> laboranteille pitäisi kyllä löytyä töitä + kova eläköityminen menossa ja tulossa.

Laborantti

En missään nimeessä suosittelisi laborantin töitä kenellekään. Olen koulutukseltani laboratorioanalyytikko ja työskennellyt labratehtävissä melkein 8 vuotta kohta mistä enimmäkseen just laborantin töitä. Laborantin työ on lyhyesti tiivistetty surkea palkka, ei koskaan vakinaista työtä ja hemmetin iso vastuu sekä työmäärä eli toisella nimityksellä n.s. "paskatyö". Bruttopalkkani tällä hetkellä, määrä-aikaisena laboranttina yksityisellä, on 1970 euroa/kk vaikka työkokemusta löytyy todella paljon(6 eri laboratorioyritystä takana). Jos et ole vielä aloittanut laborantinopintoja niin mene nyt hyvä ihminen johonkin toiseen koulutukseen kuin laborantti. Jos olet aloittanut laborantiksi opiskelun niin suosittelisin silti vaihtamaan linjaa vielä niin nopeasti kun kerkeet. Kadun yhtä asiaa elämässäni ja se on että kouluttauduin laboratorioalalle koska tulevaisuutta en tässä hommassa näe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom