Jep! Laborantin koulutus löytyy taustalta, työtehtäviä olen tehnyt pääasiassa laadunvalvonnan puolella, niin Suomessa, kuin ulkomaillakin.
Koulutus on ihan mielenkiintoinen mielestäni, tykkäsin kovasti ja kurssit tuli käytyä huolella. Mutta ongelmahan on se töiden löytyminen tällä hetkellä! Työkkärin sivuilta löytyy juuri nyt koko Suomesta laborantti- hakusanalla kolme avonaista paikkaa. Toki labra-alan hommia kuitenkin tehdään paljon muillakin työnimikkeillä, hyvin paljon riippuu siitä mihin suuntaan lähtee erikoistumaan, ala itsessään on hyvin laaja ja koulutus antaa vain pintaraapaisun siitä mitä mahdollisesti voisi tehdä työkseen. Moni kouluttautuukin lisää tai "työ opettaa" erikoistumaan johonkin. Koulutus sisältää (tai sisälsi silloin kuin itse opiskelin) paljon kemiaa sekä matematiikkaa, mikrobiologiaa, laitteiden hallintaa ja opettelua, aistinvaraista arvinoitia jne.
Kun teollisuuden puolella on tällä hetkellä hyvin hiljaista, olen hakenut opiskelemaan lisää, ala ei ole ihan samaa mutta eiköhän tuosta koulutuksesta ole hyötyä myös tulevaisuudessa, mikäli opiskeluhaaveeni toteutuu. En kuitenkaan kadu tuota valintaani, hyvin mielenkiintoisia töitä olen päässyt tekemään... Palkkaus riippuu tietysti ihan siitä, mitä hommia tekee ja missä, mutta ei taida kovin korkea olla laboranttien keskipalkka. Ulkomailla tienasin paremmin ja siellä suurimman osan työurastani teinkin, joten en osaa ihan sanoa tarkkoja summia mitä täällä maksetaan tällä hetkellä.