Laatisitteko ystävällisesti vatsaohjelman?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Treenaan vatsat kolmesti viikossa: keskiviikkona kotona, perjantaina kotona ja sunnuntaina punttisalilla.

Liikkeitä vatsalle on pirullinen määrä ja vielä pitäisi osata päättää, pitäisikö sivuvatsojakin treenata ja missä välissä. Muuten treeniohjelmani on kondiksessa, mutta vatsojen treenaus on kyllä todellista sekasortoa - liike sieltä, toinen tuolta; blaah, eiköhän riitä, jatkan kotona jos jaksan. Tarvitsisin motivaation nostamiseksi tarkan ohjelman liikkeineen ja sarjoineen ja miksei vaikka toistoineenkin, jos sikseen tulee.

Jos joku vaan on niin ystävällinen, se ei kauaa aikaa varmaankaan vie niiltä, jotka tietävät, miten vatsojen treenausta olisi fiksuinta järjestellä: miten ja minä päivänä suorat, milloin vinot vatsalihakset? Montako sarjaa kokonaisuudessaan joka päivä? Mitä liikkeitä, jotta korsetti treenaantuisi mahdollisimman tasaisesti (selälle nyt ei tuon normaalin mahalteen tehtävän liikkeen lisäksi paljoa taida kotikonstein olla tehtävissä)? Kuinka paljon ja minkä laisia staattisia pitoja per päivä syviä vatsalihaksia varten? Vai kenties joku Pilates-treeni syville vatsoille?

Tietysti noihin kysymyksiin vastaamalla saatan myös itse saada laadittua ohjelman, mutta sitten tästä tulee taas vain yksi miljoonasta vatsalihasten treenausta koskevista ketjuista. Mutta katsotaan.

Ja vielä, älkää mielellään suositelko voimapyörää. Sellainen kyllä kotoakin löytyy, mutta sain sillä selkäni moneksi moneksi viikoksi täysin jumiin ja se on sitä kyllä vieläkin. Ei vain taida minulle sopia.

Kiitos etukäteen.

Oma ehdotus: Tee vatsat kaksi kertaa viikossa. Ensimmäisessä treenissä suorat ja toisessa vinot vatsalihakset.
Vaikka näin:
Treeni 1(salilla): Suorat vatsalihakset
2x max. Jalkojennosto (Kun alkaa mennä liikaa toistoja niin kehittele lisäpainoa jostain)
2x Vatsarutistus ylätaljassa:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html
tai istumaannousut jännityksellä (älä laske selkää kiinni maahan/penkkiin vaan jätä liike vähän vajaaksi)

Treeni 2(kotona): Vinot vatsalihakset
2-3x istumaannousu kiertäen(lisäpainolla)
Eli tavallinen istumaannousu, mutta noustessasi kierrä vartaloa niin että vastakkainen kyynärpää osuu vastakkaiseen polveen. Tämäkin liike kannattaa jättää hieman vajaaksi, jolloin vatsat pysyvät jännityksessä koko ajan ja liike muuttuu raskaammaksi.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtTwistingCrunch.html

Jos palaudut hyvin niin voit lisätä vaikka jokaiseen liikkeeseen yhden sarjan. Toistoista sen verran että mulla on ainakin toiminut hyvin välillä 10-15.

Itelle menee näin 4-jakoisessa ohjelmassa:
selkä päivänä
3x15 istumaan nousu lisäpainoilla
2x15 vatsarutistuskone
2xmax jalkojen nosto

parin päivän päästä jalkapäivänä:
2X20 vinot vatsat vatsapenkissä
2x20(10 per puoli) vartalonkierto-kone

Sitten vielä saatan tehdä kotona kolmannen päivän:
2Xmax voimapyörä
2xmax istumaan nousu
2Xmax jalkojennosto

Vaikka tossa on aika monena päivänä noita vatsoja niin itselläni ei ainakaan ole tullut mitään ongelmaa palautumisen kanssa

Ja siitä voimapyörästä. Pidät vaan selän suorana niin ei tuu ongelmia. Aloitat aluksi niin ettet vedä alas asti ja kun tekniikka paraantuu niin sitten vasta alat tekemään pidempää liikerataa.

J-2 sanoi:

Toi vaikkuttais tehokkaalta, mutta ehkä mä olen itse vähän :david: ku mun mielestä toi näyttää vähän typerältä liikkeeltä. Siis toi asento vaan näyttää sellaiselta, että sais vähän katseita ku alkais meidän salilla tuota tehdä :D . Mä en ainakaan saa silllä vatsarutistuskoneella ikinä mitään muuta ku selkäni kipeäksi ja hartiat jumiin.

anna mennä vaa, on sitä erikoisempiakin juttuja nähty :D jos joku pallohukas tuijottaa ja hihittelee ni se on sitten se deivid =)

"Vatsalihaksilla ei ole jännettä, joten sen voimantuotto ei aiheuta normaalia 'ylikunto' tilaa liiallisesta harjoittelusta. Vatsalihaksia voi harjoitella lähes päivittäin, mutta liikkeitä ja sarjoja tulee vaihdella."

Nappasin tuon tuosta Joonan linkittämästä artikkelista. Mitäs mieltä ihmiset ovat tästä? Täällä kuulee monesti sanottavan että lihaksia ne ovat siinä missä muutkin ja että 1-3 treenikertaa viikossa riittää mainiosti että saa palautua. Ehkä joka toinen päivä olisi hyvä komprotissi?

Niin, itse en ole tuota Cable Kneeling Crunchia saanut ottamaan polvilteni, mutta seisoma-asennossa sillä saa kyllä hyvän poltteen vatsaan. Jos kotoa löytyy voimapyörä, niin eikös samaa liikettä vähän simuloi se, että nojaa voimapyörää seinää vasten ja rullaa siitä vatsalihaksilla ylös ja alas.

Mutta minulla pömpöttävä vatsa on ongelma, joten noista syvistä vatsalihaksista kaipaisin enemmän mielipiteitä, tai siis staattisista pidoista. Voiko niitä olla liikaa? Tai jos esimerkiksi teen Demistä (:D) löytämäni Pilates-treenin joka ilta, voisiko siitä olla enemmän haittaa kuin hyötyä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Talakanpinskeli sanoi:
Täällä kuulee monesti sanottavan että lihaksia ne ovat siinä missä muutkin ja että 1-3 treenikertaa viikossa riittää mainiosti että saa palautua. Ehkä joka toinen päivä olisi hyvä komprotissi?

Voin tietysti puhua vaan omasta kokemuksesta, mutta mulla on vatsatreenin jälkeen vatsat niin paskana ettei tulis mielenkään treenat niitä enempää kun kerran viikossa. Valitettavasti aika monella (varsinkin aloittelijalla) ne vatsatreenit koostuu vaan istumaannousuista ja niissäkin työ tehdään pääosin jollain muulla kun vastalihaksilla. Kai niitä tuolloin voi hinkata vaikka joka päivä :)

Mitä sanoisitte esimerkiksi tällaisesta?

Keskiviikko: (kotona, tai salilla mikäli rinta+hauis+kyynärvarsi -treenin jälkeen jaksaa), suorat vatsat:

3x20 istumaannousut
3x20 vatsarutistukset ylätaljassa (tai voimapyörällä seinää vasten)
3x20 jalannostot

Selän treenaamisesta en tiedä, mutta jos vaikka joka vatsasarjan välissä 20 toiston sarja selkäpenkkiä tai vaikka Hyvää Huomenta?

Sunnuntai: vinot vatsat ja kyljet, salilla

3x20 istumaannousut kiertäen
3x15 sivutaivutukset käsipainoilla (tai alataljassa tässä tapauksessa)
3x15 sivutaivutukset (siis kyljelteen makaamaan ja nostetaan jalat ylös)

2x6 maastaveto
joka vatsasarjan välissä esim. selkäpenkki kiertäen

LISÄEHDOTUS: Perjantai: suorat + vinot vatsat/kyljet, vaikka

3x20 istumaannousut
3x20 vatsarutistukset voimapyörällä
3x20 istumaannousut kiertäen
3x15 sivutaivutukset

Eli sarjoja tulisi: MA suorat vatsat: 9, PE suorat 6, vinot/kyljet 6, SU vinot/kyljet 9. Onko liikaa?

Tämä on hyvin harkitsemattomasti kirjoitettu ohjelma nyt. Lähinnä minua mietityttää, onko sarjoja liikaa, ovatko liikkeet liian samanlaisia (istumaannousut voi tosin tehdä ilman tukea jaloissa, tuen kanssa tai vatsapenkissä) ja mihin tuohon saisi voimapyörän tai staattisia pitoja mukaan.

:offtopic:

Talakanpinskeli sanoi:
Tai jos esimerkiksi teen Demistä (:D) löytämäni Pilates-treenin joka ilta, voisiko siitä olla enemmän haittaa kuin hyötyä?

Haha, repesin ihan totaalisesti :lol2:

Tuossa tulee nyt 30 sarjaa viikossa eli LIIKAA! Kokeile oikeasti tehdä ne vatsat pari kertaa viikossa kunnolla loppuun asti (Molemmissa treeneissä 3-4 sarjaa).

Talakanpinskeli sanoi:
Tarkennetaan nyt kuitenkin että se oli siis tyttöystävän pikkusiskon lehti :D
:D Tarkennetaanko nyt kuitenkin, että sä siis livahdat aina tyttöystäväsi pikkusiskon huoneeseen "ihan vaan Demiä lukemaan"? :D

Eihän tuollaisesta Demi-tyyppisestä alavatsatreenistä mitään haittaa ole, pikemminkin päinvastoin. Jos jaksat tehdä sen päivittäin, niin sinulle ei todennäköisesti tule vanhemmallakaan iällä virtsanpidätysongelmia. Lisäksi useat Demi-metodilla pidempään harjoitelleet kertovat saavansa vatsalihastreenin aikana säännölllisesti orgasmin! Kivaa. Ehkä sinullekin käy niin. :D

(Ei kai siitä haittaakaan. Huomaat sitten jos ei meinaa palautua. Koita ny niitä lisäpainojakin kans.)

Back
Ylös Bottom