Laajakaista hinnat!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt nopealta selaamiselta huomannut, että onko tästä ollut jo aihetta.
Onko nyt Suomenkin laajakaista hinnat pikku hiljaa vapautumassa?

Huomasin vain uutisista, olikohan tekstitv:ssä.. Suomessa on laajakaistojen hinnat länsimaiden kalleimpia ja tämä vain siksi, että suuret operaattorit eivät halua "aukaista" linjojaan.
Nyt kevään tai syksyn aikana ollaan uutisen mukaan muutamaa suurta operaattoria viemässä oikeuteen.. Jospa vihdoin päästäisiin samalle hintatasolle kuin esim Ruotsissa.

En ehtinyt kaikkea siitä lukemaan joten jos joku löytyy uutisen, niin tähän jatkoksi vain.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verkkoyhteys-ohjelmassa joku jannu sano, et puhelinyhtiöillä on viimeiset hetket rahastaa laajakaistayhteyksillä. Mut selvähän se, 50€/kk on mielestäni aika kova hinta. Itse en suostu laajakaistaa harkitsemaankaan ennenkuin hinta on parinkympin tietämissä.

HAHAA oikein! Ihan persettä että maassa, jossa on suhteessa eniten internetin käyttäjiä, on myös kaikkein kalleimmat hinnat. Pitäisi meidänkin jo päästä oikeasti laajakasta-aikaan, nää 256/512 härpäkkeet on perseestä...

nimim. 256/256, 39€

Onko jollain Saunalahden laajakaistaa?
Nimittäin nyt saisi 2megan yhteyden samalla hinnalla kuin nykyisen 1megasen, mutta siinä pitää päätteet ostaa ja se maksaisi 160euroa.
Tai on varmaan viisaampaa odotella ja jos vaikka tuo uutinen saisi jotain aikaan ja nopeudet nousisivat kunnolla.

metalman sanoi:
HAHAA oikein! Ihan persettä että maassa, jossa on suhteessa eniten internetin käyttäjiä, on myös kaikkein kalleimmat hinnat. Pitäisi meidänkin jo päästä oikeasti laajakasta-aikaan, nää 256/512 härpäkkeet on perseestä...

nimim. 256/256, 39€

Itse olen saanut pienellä kikkailulla DNA Laajakaistan 2048/512 kaapelimodeemilla hintaan 16EUR/kk. Riittää kunhan karsii turhat sähköposti/kotisivupalvelut pois niin johan tippuu hinnat.

Noissa on sekin ongelma, että pääkaupunkiseudulle saa suht edullisesti nopeita liittymiä (welho pro jne), mutta asia on aivan toinen pienemmillä paikkakunnilla, aivan kuin tuossa uutisessakin sanottiin. ..

metalman sanoi:
Noissa on sekin ongelma, että pääkaupunkiseudulle saa suht edullisesti nopeita liittymiä (welho pro jne), mutta asia on aivan toinen pienemmillä paikkakunnilla, aivan kuin tuossa uutisessakin sanottiin. ..

Welho Pro 46,50e/kk -> ei halpa. Ja juu, on "nopea" silloin kun on ja ulospäin ei koskaan. Jotenkin naurattaa "laajakaista" jonka upstream on 25KB/s. Selväähän on se että tässä on nyt kyseessä muidenkin kuin puhelinyhtiöiden hinnat. Jos ei muuten niin ainakin sen kautta että (esimerkiksi) HTV:n on helppo pitää saman suuruista kuukausimaksua kuin muillakin on (ja tarjota sillä ehkä murto-osan "parempaa" liittymää). Jos puhelinpohjaisten laajakaistaratkaisuiden hinta laskee, aiheutuu siitä hinnanlaskupaineita muillekin operaattoreille. Erittäin tervetullutta!

metalman sanoi:

nimim. 256/256, 39€

Niin, kun euroopassa yleisesti puhutaan laajakaistasta, tarkoitetaan sillä min.1, tai useasti jopa vähintään kahden megan putkea.
Oikeasti, useassa maassa ei ole edes tarjolla 256/256 tai 512-liittymiä.

Suomen hinnat tippuvat myös maakunnissa kevään ja kesän mittaan, sillä
ovathan nyky hinnat aivan sairasta rosvoamista.
Ei ihme, että esim:Arto Karila haukkui lyttyyn Suomen laajakaista"strategian".

KOPUn regionline 512 58,5 egee/kk. Voi ...tun ...ttu näitä hintoja. Tänne ei saa edes muita laajakaistoja ku kopulla on semmonen lievä "monopoli asema" täällä.

Joo, sais hinnat alentuu ruotsin tasolle...!!
Huvittavinta on että sonera/telia myy suomessa 512/512 laajakaistaa ~50€:lla, kun ruotsissa sama firma myy vajaalla 50€:lla -->10Mb linjaa

Vihdoinkin!! Täytyy muistaa kattella ja vertailla hintoja, lähtee kyllä Elisat kiitämään samantien jos jonkun selvästi halvemmalla saa, nimimerkillä 512/512 49€/kk...ROSVOUSTA!!

Strappado sanoi:
Itse olen saanut pienellä kikkailulla DNA Laajakaistan 2048/512 kaapelimodeemilla hintaan 16EUR/kk. Riittää kunhan karsii turhat sähköposti/kotisivupalvelut pois niin johan tippuu hinnat.

No huh. toi on jo halpa. Innostuin soittamaan Htv:lle ja kysyä voinko tehdä saman mun Welho-Prohon, ei onnistunut, tarjosi jotain welho miniä mikä on 100kb/s. ei kiitos..
Onko toi yhteen asuntoon vai onko teillä joku kotiportti tms?

jamaan sanoi:
No huh. toi on jo halpa. Innostuin soittamaan Htv:lle ja kysyä voinko tehdä saman mun Welho-Prohon, ei onnistunut, tarjosi jotain welho miniä mikä on 100kb/s. ei kiitos..
Onko toi yhteen asuntoon vai onko teillä joku kotiportti tms?

Idea tuohon lähti siitä kun tutkailin laajakaistan laskua joka oli tuolloin jotain 36EUR, ja siitä huomasin että itse laajakaistan osuus tuosta oli se 16EUR ja sitten kaikkien lisäpalvelujen osuus se ~20EUR. Soitin kaapeliyhtiölle muutamia kertoja ja kävin paikan päällä aukomassa turpaani, ja lopulta sitten suostuivat ottamaan minulta nuo lisäpalvelut pois. Kovin mielelläänhän tuota eivät tee, sillä nythän paikallinen kaapeliyhtiö (KPY) ei taida saada minulta penniäkään vaan koko 16EUR menee suoraan DNA:lle.

Niin ja asun siis kerrostalossa, mutta ihan yhteen asuntoon tuo tulee, eli ei siis mitään kiinteistöliittymää. Näin siis Kuopiossa.

Millä perusteella muka Suomessa on kalliit laajakaistat muuhun Eurooppaan verrattuna? Ehkä Ruotsiin verrattuna, mutta mun kokemusten mukaan hinnat on aika linjassa muihin maihin nähden. Kyllähän noita halpoja piuhoja saa monessa maassa saa, mutta onko kukaan kattellut niitten ominaisuuksia? Eipä tietenkään...

Mitä esim. teet halvalla letkulla, jolla et voi surffailla kuin WWW:ssä, kun koko yhteys on NATin takana? Siinähän sitten käyttelet p2p-softia. Ja meikäläinen ainakin käyttää laajakaistayhteyttä pääasiassa imutteluun. Sitten kun haluat siellä ulkomailla jonkun muun kuin jonkun AOL-säästöpiuhan niin se maksaakin sitten sen about saman kuin se Suomen operaattorin letku.

Ja sitä paitsi onko joku 40-50€/kk muka paljon piuhasta? Mä maksan paljon enemmän tällä hetkellä megan piuhasta ja operaattori vaihtaa ip:n muutaman päivän välein. Että eipä näissä Eurooppalaisissa yhteyksissä nyt niin kauheasti kehumista ole.

En tiedä muista operaattoreista, mutta Sonera ainakin peitti lisäpalveluiden hinnat yhdistämällä Koti-ADSL:n ja Sonera Internet laskut.

256/256 ADSL oli aikaisemmin noin 33e/kk ilman Sonera Internettiä ja hyvin pelitti yhteys kunnes yhdistäminen tapahtui ja minuakin alettiin laskuttamaan palveluista. Kyse oli ilmeisesti laskutusvirheestä.

Soneran ADSL:n liittymän käyttäjät voivat katsoa tuolta, mistä palveluista maksatte. Kaikki, jotka toimivat ilman lisämaksua, sisältyvät jollain tavalla liittymän kokonaishintaan https://personal.inet.fi/login.html

Siihen pitää laittaa tunnus ja salasana. Ne tulivat liittymän mukana. Ei näille voi mitään, mutta onhan se hyvä tietää, mistä joutuu maksamaan vaikka ei niitä välttämättä tarvitse. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom