Löysä olkanivel

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja massaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin ortopedin juttusilla oikean olkapään oireilujen vuoksi. Salilla kipua syntyi ainoastaan vipunostoissa sivulle. Ortopedi totesi että olkanivelet on löysät koska pystypunnerruksessa kun olkavarren laskee alle vaakatason kuuluu/tuntuu pieni muljahdus/naksaus (ei kipua). Tästä sitten oikea sivuolkapää on ottanut nokkiinsa vipareissa.

Nyt mukaan on otettu kiertäkäkalvosimien treenaus. Ortopedin mukaan löysyyttä saa pois juuri näitä lihaksia treenaamalla.

Onko muilla kokemuksia/mielipiteitä tälläsestä vaivasta? Onko miten vaikuttanut treenaukseen? Kannattaako pystypunnerrusta tehdä siihen asti et naksausta ei kuulu vai alas asti? Löysyys poistunut oikealla treenauksella?

mulla on just sama vaiva jota oon ihmetelly jo jonkin aikaa. mulla naksuu ja muljahtelee oikea olkapää nimenomaan pystypunnerruksessa kun sen laskee alle vaakatason.
oon pyrkiny välttämään naksuntaa ku tietäähän sen ettei siitä mitään hyvää seuraa.
huomasin että käsipainoilla seisten pystypunnerrusta pystyn tekemään lähes normaalisti ilman paukkumista. mullakin näköjään sitten sama vaiva, eli löysät nivelet.
asia kiinostaa itseänikin, joten kirjotelkaa kokeeneet ja viisaammat.

Mulla taitaa olla kehittynyt jonkin sortin löysyyttä oikeaan olkapäähän. Se leikattiin 5,5kk sitten. Labrum oli revennyt joskus 2v sit ja se alkoi vasta 1v sit häiritsee oikein kunnolla. Mullakin napsu/mulju toi olkapää vähän joka suuntaan. No nyt se on sit leikattu ja napsunta on tullut taas takaisin ja kipu sen mukana. Että enpä tiedä tuleeko tästä olkapäästä nyt ainakaan mitää. Lääkäri ois taas 28.2 et saa nähdä mitä nyt sitten..
Ei mulla ainakaan auttanut noi kiertäjäkalvosin jumpat oikeestaan yhtään ja nyt on niin kipee olka ettei ees tulis mieleen tehdä niitä tai muutenkaa treenata. Kipeytyy vaikka ei ees treenais.
Voihan sulla auttaa toi kiertäjäkalvosin jumpat että kannattaa kokeilla. En tiedä mitä sille löysyydelle sit vois tehdä ku ei tuntunu toi labrum operaatiokaan auttavan.

Tuntuu olevan liikkeellä tätä löysyyttä... Muutama kuukausi sitten kipeytyi/tulehtui vasen olkapää. Lepoa vähän ja kaikki tuntui normaalilta. Viime viikolla kävin tohtorilla ja totesi nivelessä väljyyttä ja käski tehdä kalvosimelle vahvistavia liikeitä. Kipua ei paljon tällä hetkellä tunnu, mutta kyllä kaukkuu ja narisee:itku:

Duke.N: -Miten treenasit tuosta leikkauksesta kuntoutumisvaiheessa? Ei se pelkkä leikkaus vielä kummia tee, yhtä suuri vaikutus leikkauksen onnistumiseen on sen leikkauksen jälkeisellä kuntoutuksella.

massaa & pate: -Kiertäjäkalvosin on toki erittäin tärkeä olkapään stabiloimisessa, mutta kannattaa panostaa myös niiden pinnallisten lihasten voimaan ja siihen, ettei niiden välillä ole lihasepätasapainoja. Nuo epätasapainot voivat pakottaa olkapään sellaiseen asentoon, että se pääsee helposti "muljuaan" joissain liikkeissä. Myös lihaskireydet voivat tuollaista aiheuttaa.

Itselläkin olkapäät paukkaa, oikea on suht kunnossa vaan tuo vasen :curs:

toissa kesänä alkoi "ruksaamaan", en muista sattuku sillon joku tapaturma vai ei, mutta pari viikkoa oli sellasta tuskaa ettei takkia päälle saanut, enkä tietenkään menny lääkäriin kun henki vielä pihisi :david:

Nyt se sitten tietyissä asennoissa jotenkin lonksaaronksaa pikkusen, silleen väljältä vähän tuntuu ja kipeäks tulee suht helposti :evil: pitänee ettiä jostain niitä kiertäjäkalvosimen treenausohjeita jos auttais, vaikka tuntuu sen verran rämältä jo että liekkö auttanee :D

Lienee luonnostaan vähän löysät paikat kun vähän väliä joku nivel paukkaa kipeeks :itku:

Duke.N: -Miten treenasit tuosta leikkauksesta kuntoutumisvaiheessa? Ei se pelkkä leikkaus vielä kummia tee, yhtä suuri vaikutus leikkauksen onnistumiseen on sen leikkauksen jälkeisellä kuntoutuksella.

En tehnyt luonnollisesti muuta kun liikuttelin ja hain liikeratoja silloin alkuun. 2,5kk leikkauksesta rupesin jumppaamaan kiertäjäklavosimia ja liikkeitä mitkä ei ylittänyt hartialinjaa. Tyyliin alatalja jne,. Sitten 3kk jälkeen jolloin periaatteessa sais käyttää täyttä voimaa rupesin pikkuhiljaa tekemään kaikkea mahdollista.
Mutta joo tosiaan yks syy miks lääkäri(harri heliö) epäili et on kipee niin oli se että takakapseli on vielä liian kireä ja sit se jotenki painaa tota supraspintus jännettä.. tästä nyt siis on kolme viikkoo ku kävin ja oon venytellyt lisää ahkerasti + jättänyt treenamisen. Mut kipee tää on silti ku helvetti ja paukkuu ja muljuu. No uudestaan heliön luo 2viikon päästä. Ei muuten määrännyt mulle mitään fysioterapiaa koska sano et varmaan pärjään ilmankin kun osaan varmaan treenata hyvin itsekkin. Muuten joo mut vissii ois sitä takakapselii pitäny venyttää viel enemmän. Nyt mietin et oonko venyttäny sen paskaks ku oon venytelly aika antaumuksella. Vaikka siis tuskin nyt oon, eikai sitä ihan rikki voi venyttää tuntematta aikamoista kipua.
Mitäs oikein risumies meinasit sillä kuntoutuksella. Mulla voi olla kyl tosiaan lihasepätasapainoa aika paljon nyt jo vähän joka suuntaan. Mut tuskin tää siitä johtuu.

Duke.N: -Siis kuntoutuksella meinataan juurikin tuota leikkauksen jälkeistä aikaa, jolloin olkapää pyritään erillaisin harjoituksin saada kestämään normaalia elämää ja treenailua.

Lihastasapainoista kannattaa pitää huolta, etteivät ne saa aikaiseksi virheasentoja ja sitä kautta erinäköisiä kipuiluja ja loukkaantumisia. Eli monipuolista lihasvoima treeniä heikkoihin lihaksiin erityisesti panostaen sekä liikkuvuus ja lihashuoltoharjoitteita tarpeeksi mukaan.

Kannattaa myös muistaa nuita ulkokiertoja kun tekee, että niitä kiertäjiä pitää myös muistaa venytellä. Pelkkä niiden hinkkaaminen useasti viikossa ilman venyttelyä saa ne melkoisen kireäksi, eikä se kireys ole sielläkään hyvästä.

No juu löytyy löysyyttä ihan tarpeeksi!Kävin ortopedilla Maanantaina ja laittoi leikkaukseen,saas nähdä mitä tulee:rolleyes:
Oikea olka on ollut kipeänä vuoden verran,mutta vasta nyt alkanut särkemään kunnolla,ja pitää aika rutinaa,ja pauketta,ei hyvältä näytä,treenattu on kokoajan mutta esim niskantakaa on täysin mahdoton!

just kun aloin uskoa että olkapää on parantunut niin paskat :curs: eilen illalla alko kolottaa enemmän, yöllä heräilin vähän väliä kun koski ja sitten tämän päivää oli niin helkkarin kipeä että teki mieli hakata kirveellä irti ja kiemurrella tuskissaan kuin käärme paistinpannulla:itku:

pakko lienee käydä lääkärissä, eihän tästä mitään tule muuten :rolleyes: buranaa napsinut vaan nyt vasta helpottanut, kyllä tuntuu sellasta ronksetta että joku on vähintäänkin kahdessa osassa olkapään sisällä :lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miula on kanssa ollut sijoiltaanmenojen aiheuttamia tuskia molempien olkapäiden kanssa. Vasemman olkapään tähystysleikkauksesta ja korjauksesta on nyt kohta 3kk aikaa, oikea olkapää operoitiin hitusen yli kaksi vuotta sitten. Molemmissa olkapäissä oli sama vika, eli sijoiltaanmenot (ensimmäiset tapaturmasesti) repivät labrumin irti, oikeella puolen tosta edestä ja vasemmalla takaa (eli menivät eri suuntiin sijoiltaan). Samat hommat tehtiin molempiin niveliin eli se labrum kiinnitettiin ankkureilla kiinni uudelleen ja samalla kiristivät nivelkapselia.

Miun kohdalla toipuminen on ollut täydellistä molempien leikkausten jälkeen, tosiaan nyt kohta 3kk aikaa viimesestä operaatiosta ja treenaan jo ihan täysillä syksyn bf-kisoihin. Liikeradat löytyi nopeesti ja ilman kipuja on helppo toipuakkin - ikäänkuin ei mitään olisi tehty, jo eka yönä olin kääntynyt sen vartalosidoksen kanssa mahalleni:D Tietty vähän varovainen sitä on avaavien liikkeiden kanssa vanhasta muistista, mutta ei kyllä säästellä tarvitse...

Oon ite leikkurissa töissä ja ite en ois antanu kenenkään muun kuin käsikirurgin operoida näitä olkapäitä. Siinä on niin iso ero, kun asialla on tavan ortopedi tai käsikirurgi! Lisäksi kirurgien välillä on isoja eroja jälkihoidon suhteen, esim. käsisidoksen pitoajoissa ja vaikkapa heiluriliikkeiden aloituksessa ja näillä on iso merkitys lopulliseen kuntoutumiseen, trust me i know...Joillakin on jopa puolet pidempiä kantoaikoja eli vaihteluväli on 3vkoa-6vkoa...ja on sanomattakin selvää mikä ero on alkaa tekemään heiluriliikkeitä vasta 6 vkon kohdalla, siinä on kyllä olkapää niin jäätynyt että...

Mutta ei muuta kuin tsemppiä olkapääpotilaille:thumbs:

itselläni oli olkanivelissä väljyyttä ja lopputulos oli se että olkapää leikattiin. usein olkapääni "muljahti" eli meni osittain sijoiltaan jolloin olkapää kipeyti pitkäksi aikaa. leikkauksen jälkeen kipu ei enää ole niin suuri vaikka leikattu olkapää sattuu jossaikin liikkeissä. itse tein erittäin suuren mokan, koska aloin treenata liian aikaisin kielloista huolimatta. eli taitaa olla vähän saimaa kuin yllä kirjoittaneella. oman käteni leikkasi jokereitten liigan lääkäri- eli öunap

Oon huomannut että mulla olkapäät työntyy jonkin verran eteen. En oo pahemmin etuolkapäitä ennen venytellyt niin oisko mahdollista et tän takia sit olkapäät on pienessä virheasennossa ja sen takia paukkuu ja kipua syntyy sivuvipareissa?

Mulla on aina työntynyt eteen, muistaakseen joku sanoi joskus että ihan synnynnäinen juttu.

Mut joo, mullakin naksuu pystäriä tangolla tehdessä oikea olkapää. Käsipainoilla ei ainakaan joka toistolla naksahda. Kiertäjiä oon tehnyt vuoden mutta en tietenkään venytellyt, pitää sitä koittaa. Takaolkapäätkin voip olla vähän heikot..

Olkapää joskus kipuili pahemmin mutta nyt ei oo taas moneen kuukauteen ollut mitään vaivaa, mitä nyt kerran penkissä otti hittiä

Ei prkl... Tänään tein treeneissä pystypunnerrusta kevyesti tangolla ja kapealla otteella(ennen leveä) ja nyt tuli ihan uutta kipua olkapäähän. Ilman vastusta nostaessa oikeaa olkapäätä etuoikealle tuntuu kipua.

Tää on just mun tuuria. Nyt ainakin pystypunnerrus joutuu jäähylle ja uutta aikaa ortopedille ja toivottavasti magneettikuvauksiin.

Taitaa meikäläinenkin kärsiä löysästä olkanivelestä. Pientä rutinaa on kuulunut/tuntunut jo jonkin aikaa vasemmassa olkapäässä etenkin vinopenkkiä ja käsipainopystypunnerrusta tehdessä. Viime aikoina on sitten kuulunut enemmänkin rutinaa, ja syyksi on riittänyt jo se että kääntyy sängyssä vähän äkäsesti paino olkapäällä. Yhtään kipuja ei kyllä ole ainakaan vielä tuntunut, mutta tänään varasin ajan lääkäriltä, kun alkoi vähän huolestuttamaan.

Onko syytä jättää tekemättä noita rutinaa aiheutta aiheuttavia liikkeitä, jos ei kerta koske? Meinaan että onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä, jos tekee säännöllisesti myös lihashuoltoa ja panostaa kiertäjäkalvosimien hoitamiseen ja venyttelyyn?

Tapsa-T: -Tilannetta juuri sinun kohdallasi tarkkaan tietämättä uskallan mennä väittämään, että harvemmin niistä lihasvoimaharjoituksista haittaa on, mikäli ne eivät tee kipeää tehtäessä eivätkä kipeytä aluetta jälkikäteenkään. Tekee ne liikkeet vain mahdollisimman rauhallisesti ja tuntemusten mukaan, eikä ahnehdi painoissa taikka liikenopeudessa.

"Meinaan että onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä, jos tekee säännöllisesti myös lihashuoltoa ja panostaa kiertäjäkalvosimien hoitamiseen ja venyttelyyn?"

Taitaa meikäläinenkin kärsiä löysästä olkanivelestä. Pientä rutinaa on kuulunut/tuntunut jo jonkin aikaa vasemmassa olkapäässä etenkin vinopenkkiä ja käsipainopystypunnerrusta tehdessä. Viime aikoina on sitten kuulunut enemmänkin rutinaa, ja syyksi on riittänyt jo se että kääntyy sängyssä vähän äkäsesti paino olkapäällä. Yhtään kipuja ei kyllä ole ainakaan vielä tuntunut, mutta tänään varasin ajan lääkäriltä, kun alkoi vähän huolestuttamaan.

Onko syytä jättää tekemättä noita rutinaa aiheutta aiheuttavia liikkeitä, jos ei kerta koske? Meinaan että onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä, jos tekee säännöllisesti myös lihashuoltoa ja panostaa kiertäjäkalvosimien hoitamiseen ja venyttelyyn?

onko ollut olkapäässä muljahtelua ollenkaan?

onko ollut olkapäässä muljahtelua ollenkaan?

Ei mitään suurempaa. Silloin kun rutinaa on kuulunut puntteja nostellessa, niin olkapään sisällä on sellainen tunne, että joku ottaa vähän vastaan suurin piirtein olkalisäkkeen alla ja ympärillä (vähän vaikea paikantaa tarkkaa kohtaa tällä anatomian tuntemuksella). Rutina on oikeastaan vähän huono sana kuvaamaan ääntä, mikä olkapäästä on kuulunut, se on pikemminkin naksahtelua. Paitsi että nyt viimeisen viikon aikana on kuulunut kovempaa ääntä ja nimenomaan silloin, kun ei ole edes salilla treenannut.

Suositut

Back
Ylös Bottom