"Lättäjalat" + Niiden treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja N|
  • Aloitettu Aloitettu

N|

Onko monellakin kokemusta lättäjalkoja parantavasta treenaamisesta? Mitkä liikkeet parhaita jalkapohjille ja nilkalle?

Kävin tänään ortopedilla lättäjalkojen ja niiden kipeytymisen takia, ja suositteli että salilla kannattaa tehdä jalkapohjille mahdollisimman erilaisia liikkeitä, jotta jalan jokainen lihas vahvistuisi, ja tukisi jalkaa.

Ihan perus pohjeliikkeet ilman kenkiä,seisten ja istuen voisi tehota myös jalanpohjiin.

Mutta onkohan olemassa jotain erityisiä kuntoutus liikkeitä jalan pohjille.En ole ainakaan tavallisella salilla koneita nähnyt?

Pohjeliikkeet ja prässissä tehtävä nykyttely päkiällä käy aika hyvin. Plus sitten jaloilla tehtävät kipristykset ja marmorikuulien nostot tai muiden esineiden nostot.

Ei varmasti laitteita ole suomen saleilla, mutta jalkaterille nousu painojen kanssa kyllä auttaa, mutta polttelee kovasti lättäjaloilla tehdessä.. mutta lyhyitä toistoja jne niin kyllä sitä pärjää :)

Joskus pienenä lääkäri suositteli varpaillaan kävelemistä... tulee joskus harrastettua kun ei kukaan ole katsomassa ja jalat ei vaivaa yhtä paljoa kuin joskus aiemmin :)

Onko monellakin kokemusta lättäjalkoja parantavasta treenaamisesta? Mitkä liikkeet parhaita jalkapohjille ja nilkalle?

Kävin tänään ortopedilla lättäjalkojen ja niiden kipeytymisen takia, ja suositteli että salilla kannattaa tehdä jalkapohjille mahdollisimman erilaisia liikkeitä, jotta jalan jokainen lihas vahvistuisi, ja tukisi jalkaa.

Teetin itselleni ja lapsilleni eräässä ison urheiluliikeketjun myymälässä, oman jalan muotoon pohjalliset, juoksija Samuli Vasalankin suosittelemat ja kotimaiset vielä kaiken lisäksi. Hinta 49€ / pari, pystytään muotoilemaan useampaan kertaan, jos ei ekalla kerralla jostain syystä onnistu. Niitä on kahta sorttia, vapaa-ajanjalkineeseen ja kovempaan käyttöön. Pystyy käyttämään useammassa jalkineessa, ja on kyllä olleet hyvät, tekee holvia jalkapohjaan ja oikaisee nilkan asentoa. Suosittelen!

Mulla on pienempänä ollu pariin otteeseen Instrumentariumista hankitut pohjalliset ( sillon ainaki todella kalliit ) mutta niistä lähti se "pinta"kangas parissa viikossa irti, ja sitten ei mitenkään saanut kenkää jalkaan koska pohjallinen ei luistanut ollenkaan.. Mutta oulussakin saa parista urheiluliikkeestä niitä pohjallisia just siihen ~50e pintaan, niin pitää käydä katsomassa kalliimpia ja noita kyseisiä ja ottaa halvat jos ovat yhtään hyvän oloiset..

Mutta ortopedin mukaan pohjallinen ei minun tilanteessani enää voi korjata sitä jalkaa, mutta voi vähentää hieman kipua.. Koska jalka ollut lättänä jo lapsesta asti. Ja minun ei kuulemma kannata ottaa liian holvia tekeviä, koska se vain kipeyttää jalkaa entisestään..

Lättäjalkana minulla on pari vinkkiä jalkapohjien lihasten treenaamiseen, jotka ovat kerätty lääkäreiltä ynm asiantuntijoilta.

Ensimmäinen on varpailla kävely, jota tässä jo neuvottiinkin. Nousu vain mahdollisimman korkealle, paino varpahille ja sipsuttelemaan ympäri kämppää.

Toinen on käveleminen ulkosyrjillä. En suosittele, sillä itselläni on heikot nivelsiteet ja muutenkin heikot nilkat, joten ei soveltunut itselleni. Mutta selitetäänpä tähän: Eli noustaan ulkosyrjille niin, että jalkapohjat eivät kosketa maahan. Sen jälkeen vedetään kaarelle jalkapohjat, kuten sulkeet ( ) (ensin vasen sitten oikea jalka, eli siis sisäänpäin kaarelle, miten sen kaaren luonnollisesti tulisi olla ;) ) ja kävellään taas ympäri ämpäri.

Kolmas on kävely/juokseminen paljoin jaloin. Nurmikko on aluksi helpoin alusta, sitten lienee asfaltti, jolloin tulee kanssa nilkkoihin kestävyyttä, ja hc-treeniä on soralla käveleminen, siinä tulee kipristeltyä edellämainituin tavoin jo luonnostaan ;)

Neljäs, jonka olen bongannut jostain niksipirkasta, on mielestäni käyttökelpoisin ja saa jalkapohjan lihaksiston helposti hapoille, ja pystyy tekemään samalla kun selailee Pakkiksen foorumeita ;) Eli pyyhe lattialle suoraksi (iso pyyhe). Sen jälkeen laitetaan kantapäät pyyhkeen reunaan kiinni ja ne pidetään siinä paikallaan. Sen jälkeen ruvetaan varpailla rullaamaan pyyheliinaa jalkapohjien alle, niin että se tulee "täyteen", eli tulee kunnon kaari ja enempää ei saa ängettyä pyyheliinaa jalkapohjien alle, ilman että kantapää liikahtaa. Tätä voi tehdä pitkin päivää kun datailee pakkotoisto.comissa ja on varmasti matalakynnyksisin liike. Tietsikalla kun tulee istuskeltua, niin senkin ajan voi käyttää hyödyksi omassa treenissä! Tähän liikkeeseen kun saa kunnolla tuntumaa niin alkaa kyllä kramppaamaan jalkapohjat, varokaa siis ylitreenaamista :thumbs:

Tasapainolauta ja sillä temppuilu vahvistaa nilkan seutua erinomaisen hyvin.
Kaikki mahdollinen pohjejumppa, pohkeille nousua, mutta myös sama toisin päin, eli kantapää maassa ja varpaita ylöspäin.
Naruhyppely, kävely tehden pohkeilla mahdollisimman paljon töitä, varpailla kävely, kävely rauhakseen sillain, että varpaat ovat ilmassa..
Jalat on aina vähän mitä on, jumppaamalla niistä ei välttämättä tule erinomaisia, mutta saa niistä niin hyvät kuin rakenteelliset ominaisuudet antaa myöten, joten jumppa ei tosiaankaan mene koskaan hukkaan !

Mulla kans pienestä asti ollu lättäjalat. Salihommissa haittaa ainoastaan pohkeitten treenauksessa, jossa sattuu jalkapohjat aika hyvin. Juoksu on toinen missä sattuu jalat, ellei sitten pehmeellä hiekalla juokse (esim. pururata). Pitkät kävelymatkat myös tekee tuon.

Minulla on lättäjalkojen lisäksi liian lyhyet akillesjänteet. Olen tukipohjallisia ja kuntouttavaa treeniä kokeillut mutta ei ole ollut apua jalkaterän kipuihin. Vähänkään pitempään seisoessa jalkapohjiin tulee sietämätön kipu ja kävellessä kramppaa ensimmäisenä isovarpaat. Menen nyt ensi viikolla OYS:iin ja otetaan lisää röntgenkuvia ja myöhemmin leikkaukseen jossa pohkeitten sisäsyrjästä ylhäältä katkaistaan lihaskalvot ja jalkaterän pitäisi sen jälkeen taipua enemmän. Yleensä liian lyhyt akillesjänne huomataan jo neuvolassa ja korjataan lapsena mutta onko kohtalotovereita joille olisi aikuisena tehty vastaava leikkaus? Jalkaterän virheasennon takia polvilumpiotkin on siirtyneet paikaltaan ja tämän takia mm. hack-liike tuntuu todella pahalta.

Back
Ylös Bottom