Läskit eivät suostu lähtemään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaba94
  • Aloitettu Aloitettu
Heissan! Olen 18v miehenalku Kanta-Hämeestä joka sai viime syksynä kipinän aloittaa kuntokuuri huonoon kuntoon kyllästyneenä. Marssin siis naapurikunnan kuntosalille ostamaan puolen vuoden korttia, joka alkaa jo olla vanhenemaan päin. Salilla olen viihtynyt yllättävän hyvin, viisi kertaa viikossa (ma-pe) seuraavalla jaolla:

Ma: Olkapäät sekä selkää ylätaljassa
Ti: Kyykkyä, SJMV/Mave
Ke: Penkki, kulmasoutu
To: Haukka, ojentajat, mahdollisesti lisää kulmasoutua
Pe: Kyykky, myös hackkiä ja prässiä mielialan mukaan

Vatsalihaksia tulee tehtyä satunnaisesti kahtena kolmena päivänä viikosta.

Olen käynyt myös orjallisesti 5-6km lenkillä keskinopeudella 10km/h 4 kertaa viikossa (ma,ke,pe,la)

Ongelmaksi nyt on muodostunut painonpudotuksen hidastuminen olemattomiin. Pituutta löytyy 189cm ja tällä hetkellä aamupaino heittelee siinä 103kg:n tienoolla. Surkeinta tässä hommassa on se, että alottaessani urakan elopainoa oli 112kg, eli vajaa 10 kiloa olen saanut karistettua puolessa vuodessa, mikä on mielestäni todella huonosti.

Keskimääräinen kalorisaanti per päivä on luultavasti 2000 paikkeilla, ehkä hieman alle. Alussa söin vain noin 1500 ja mieltäni alkoi kalvaa epäilys että taidan todellakin syödä liian vähän joten olen viimeisen kuukauden aikana lisännyt syömistäni noin 2000kcal per päivä, mutta tuntuu että se ei riitä vieläkään. Olen ollut hidas aineenvaihdunnaltani aina ja esimerkiksi tiedän kokemuksesta, että jos syön ~2000kcal päivässä liikkumatta yhtään, lihon takuuvarmasti. Mutta nyt kun liikun runsaasti, eikä paino putoa, pitäisikö minun siis lisätä syömistäni? Lihasta on tullut toki kohtuullisesti miinuskaloreista huolimatta joten se selittää osan vaa'an lukemista. Olen lukenut että stressi haittaa rasvanpolttoa, eikä ylioppilaskokeiden tuoma stressi ainakaan paranna asiaa saatika olemattomasta painonpudotuksesta aiheutuva stressi.

Olen siis ajatellut ratkaisuksi ongelmaani syömisen lisäämistä ja/tai lenkkeilyn vähentämistä. Mitä mieltä olette? Lievästi sanottuna vituttaa kun nähty vaiva ei korreloi tulosten kanssa...

Olen käynyt myös verikokeissa mahdollisen kilpirauhasen vajaatoiminnan selvittämisen vuoksi, odotan yhä lääkärin soittoa diagnoosista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaapi vielä tarkistaa että se kalorimäärä on 2000 eikä luultavasti 2000. On nähty, että luultavasti 2000 saattaa helposti sittenkin olla hitusen enemmän kuin arvioitu.
Eipä 6kk ja 10kg ole mikään hidas tahti. Lähellä sitä kuuluisaa -500 kaloria päivässä.

Kokeile IF mulla auttoi ;)

Jos tuo IF on sitä mitä luulen eli Intermittent Fasting, olen tehnyt sitä jo kauan tietämättäni että sitä kutsutaan tuolla nimellä. Koen kuitenkin paremmaksi syödä aamuisin jotakin ennen treenejä varsinkin kyykkypäivänä.

Kannattaapi vielä tarkistaa että se kalorimäärä on 2000 eikä luultavasti 2000. On nähty, että luultavasti 2000 saattaa helposti sittenkin olla hitusen enemmän kuin arvioitu.
Eipä 6kk ja 10kg ole mikään hidas tahti. Lähellä sitä kuuluisaa -500 kaloria päivässä.

Uskon että tuo 2000 pitää paikkaansa, sillä merkitsen kaiken syödyn ylös almanakkaani. Ja tuosta painon pudotuksesta sen verran, että tuo 10 kiloa on lähtenyt ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, jonka jälkeen ei ole laskua juurikaan tullut. Peilikuvaan on tullut mielestäni muutosta hieman mutta en usko että miinuksilla voi lihaskasvu olla sellasta että se korvaa täysin poltetun rasvan.

Tuo -10 puolessavuodessa on kyllä hyvä tulos, vaikkakin se on tullut ensimmäisen kolmen kuukauden kuluessa. Ehkä kannattaisi tosiaan hakea se oikea kulutuksen taso ja unohtaa painon pudottaminen hetkeksi ( ja ehkä myös ultimaattinen rantakunto kesän alkuun mennessä). Eli syödä vaikka vähän enemmän parin viikon ajan ja laskea kalorit viikkotasolla ja katsoa miten vaikuttaa painoon.

Vielä tuosta kalorien laskemisesta. Käytät siis kaiken vaa-an kautta? Miten hoidat koulu/työpaikkaruokailun? Alkoholi?

Tuosta aineenvaihdunnasta sellainen lohdullinen juttu, että ihminen ei ole ikiliikkuja. Eli kroppasi pysyy suurinpiirtein 35,5 asteisena, sydämesi lyö ja hengitys toimii suurinpiirtein samaan tapaan kuin muillakin ihmisillä. Tämä kaikki vaatii suurinpiirtein samanverran energiaa kuin vastaavan kokoisella ja ikäisellä. Muutamien prosenttien eroja voi olla ( poislukien esim kilpirauhasen häiriöt yms aineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet )mutta fysiikan lakeja vastaan ei voi mennä. Sama pitää paikkansa liikunnasta, - mitä näytät tekevän painonpudotuksen kannalta vähintään riittävästi, - niin sitä kertakaikkiaan fysiikan lakien mukaan ei voi tehdä niin ettei kuluttaisi energiaa. Eli varmasti paino lähtee putoamaan, kun kalorit ovat pidemmällä aikavälillä sopivasti miinuksella ja mahdolliset aineenvaihdunnan ja korvienvälin jumit saadaan nollattua esim pienellä tauolla painonpudotuksessa.

Vielä tuosta kalorien laskemisesta. Käytät siis kaiken vaa-an kautta? Miten hoidat koulu/työpaikkaruokailun? Alkoholi?

Kaikki menee vaa'an kautta käytännössä kyllä. Mutta jos esimerkiksi minulla on 500g purkki maitorahkaa, ja jonka tiedän sisältävän 60kcal/100g, enhän sitä nyt viitsi alkaa punnitsemaan vaan merkitsen almanakkaan että nyt on tullut syötyä 300kcal edestä + mahdollinen makeutus. Koulua eikä töitä ei ole joten niiden osalta ei tule ruokailuun mitään sekoitusta. Alkoholia on tullut juotua kaksi kolme kertaa viimeisen puolen vuoden aikana, koska tiedän että se sotkee pudotusta.

Tuosta aineenvaihdunnasta sellainen lohdullinen juttu, että ihminen ei ole ikiliikkuja. Eli kroppasi pysyy suurinpiirtein 35,5 asteisena, sydämesi lyö ja hengitys toimii suurinpiirtein samaan tapaan kuin muillakin ihmisillä. Tämä kaikki vaatii suurinpiirtein samanverran energiaa kuin vastaavan kokoisella ja ikäisellä. Muutamien prosenttien eroja voi olla ( poislukien esim kilpirauhasen häiriöt yms aineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet )mutta fysiikan lakeja vastaan ei voi mennä. Sama pitää paikkansa liikunnasta, - mitä näytät tekevän painonpudotuksen kannalta vähintään riittävästi, - niin sitä kertakaikkiaan fysiikan lakien mukaan ei voi tehdä niin ettei kuluttaisi energiaa. Eli varmasti paino lähtee putoamaan, kun kalorit ovat pidemmällä aikavälillä sopivasti miinuksella ja mahdolliset aineenvaihdunnan ja korvienvälin jumit saadaan nollattua esim pienellä tauolla painonpudotuksessa.

Niinhän minäkin luulisin, mutta jos lasken esimerkiksi Nyyssölän blogista löytyvällä perusaineenvaihdunnan kaavalla itselleni luvuksi 2010kcal ja Fitnesstukun sivuilta löytyvällä 2100. Sitten salipäivisin syön noin 1600kcal ja päivinä jolloin käyn salin lisäksi juoksemassa 2000kcal. Eli jokaisena päivänä syön alle perusaineenvaihdunnan ja sen lisäksi kulutan ylimääräistä. Väkisinkin menee miinukselle ja paino ei putoa. Jos joku ratkoisi tämän mahdottoman yhtälön jota lääkärinikään ei uskonut niin olisin tyytyväinen.
Muuta vaihtoehtoa ei taida juuri jäädä jäljelle kuin että olen vetäny kroppani niin vitunmoiseen säästöliekkiin että sieltä ei heti nousta edes parilla mättöpäivällä.

Itse koittaisin syödä enemmän, kuitenkaan vetämättä överiksi. Joku +300-500kcal tuohon nykyiseen ruokavalioon, niin veikkaan että ihmeitä alkaa tapahtumaan.

Jees, kyllä näyttää todella siltä, että jonkunlainen jumi on tosiasia. Lisää syömistä vaan maltilla. Virhe olisi yrittää kituuttaa tai edelleen kiristää syömisistä.

Tapaus kuulostaa täysin minulta. Tosin asun nyt uudellamaalla ja pituutta 183cm (asuin hämees myös ;). Itsellä sama homma, että kovaa treenataan ja juoksennellaan kovasti. Laji + punttia tulee parhaillaan se 11 krt viikkoon, mutta se vakio kierto on siinä 8-9 treeniä.
Itse söin 2500kcal noin 6 kk ajan ja olo oli vain voimaton, painoa toki hävisi mahtavat 3kg tässä ajassa. Nostin sitten tuonne +3000kcal eli aika huoletonta syömistä, kunhan on suurinpiirtein terveellistä kamaa. Paino on nyt jämähtänyt siihen 102kg ja en oo koskaan ollu näin kovassa kunnossa :D Mut edellisä kompaten suosittelen , että lisäät safkaamista sen +500kcal ja noina lenkki päivinä vielä enemmän. Sit seurailet tilannetta = ) Tietenkin sinne tangon päähän voi laittaa lisää niitä limppuja = vaikuttaa kivasti siihen lihaskasvuun ;)

Mun mielestä tuo -10kg on ihan hyvä suoritus, ei siihen kannata olla erityisen pettynyt. Mitenkäs proteiinit/rasvat/hiilarit? Oletko pitänyt niistä jotakin kirjanpitoa?

Oma vinkkini olisi samansuuntainen kuin mullakin: nosta kalorit sinne 2500 tietämille siten, että proteiinia tulis se n 200g päivässä. Sun kokoselle kaverille 1500-2000 kaloria päivässä on ihan kituutusdiettiä. Lihakset siinä vaan surkastuu ja läski jää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom