Läskiongelman lopullinen ratkaisu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tilanne on siis sellainen, että painoa on reilu 90 kiloa, josta ainakin parikymmentä kiloa läskiä. Tarkoitukseni olisi nyt kurittaa läskit pois jonnekin 5-7 rasvaprosentin paikkeille, ja ruveta sitten keräämään lihasmassaa lyhyemmällä bulkki-laihdutusvuorottelulla, koska lihasta on alla jo hyvä alku.

Ruokavalio on tässä nyt kysymyksenä: hiilari-proteiini-painotteinen vai vähähiilarinen? Vähähiilarista olen kokeillut ja todennut että sen avulla paino putoaa etenkin alussa nopeasti, mutta huomasin sellaisen ongelman, ettei salitreenistä oikein tule mitään, eli siis voimat vain yksinkertaisesti loppuvat kesken. Hiilareilla jaksan painaa, mutta pariin viikkoon en ole huomannut että oikein mitään olisi tapahtunut, vaikka joka päivä olen pitänyt tarkasti 1200kcal miinuksella.

Onko vähähiilarinen ruokavalio kuitenkin niin paljon parempi, että kannattaisi ennemmin syödä vähähiilihydraattisesti ja lenkkeillä reilusti ja nostella painoja sen minkä jaksaa, mahdollisimman suurilla raudoilla ja pienillä toistomäärillä, vai lähteekö läski kävelemään myös, jos syö sen virallisterveellisen mukaan ja tarkkailee vain kaloreita? Kalorien laskeminen onnistuu minulla tosi tarkkaan, koska teen etätyötä eikä ole tarvetta matkailla mihinkään.

Millasta toi sun vähähiilihydraattinen oikein oli, eli millasissa grammamäärissä liikuttiin? Annoitko totutteluaikaa? Ne vähät hiilarit kannattaa myös värkätä siihen reenin ympärille.

Vähähiilarisella ollessani pyrin syömään mahdollisimman vähän, eli varmaan jotain 5-20g ihan maksimissaan. Olin vähähiilarisella puoli vuotta, eli kyllä siinä ehti keho tottua jo yhteen jos toiseen, kehoni kuitenkin tottuu omien kokemusteni mukaan aika nopeasti.

Vähähiilarisella ollessani pyrin syömään mahdollisimman vähän, eli varmaan jotain 5-20g ihan maksimissaan. Olin vähähiilarisella puoli vuotta, eli kyllä siinä ehti keho tottua jo yhteen jos toiseen, kehoni kuitenkin tottuu omien kokemusteni mukaan aika nopeasti.

Tuon kyllä jo hiilariton. Ketollakin vaaditaan pikkuisen hiilaria. Vähä hiilihydraattinen missä syödään 100g päivässä toimi kyllä pirun hyvin ja jaksoi vielä tehdäkkin jotain :)

hiilareiden syklitykselle ääni täältä, aamusta/ päivällä hiilaria ja vähemmän iltaa kohden, kellon 17 jälkeen ei enää käytännössä ollenkaan.

hiilareiden syklitykselle ääni täältä, aamusta/ päivällä hiilaria ja vähemmän iltaa kohden, kellon 17 jälkeen ei enää käytännössä ollenkaan.

Mielummin treenipäivinä hiilaria ja välipäivinä alle 100g. Päivän aikana vaikuttaa kokonaisuus ei kellon aika, toki noin niitä ei tule liikaa syötyä. Viikkotasolla pitää joka tapauksessa asiaa katsella kaloreiden kohdalla. Tuo lyhyt paasto-dieetti, tai oikeastaan sen se idea että syödään treenipäivisin 0-200 kcal + ja lepopäivinä kovat 1000-1200 kcal miinukset tuntuu olevan aika toimiva konsti monille. Ilmeisesti pystyy jopa kehittymään vaikka paino putoaa, ainakin voimien osalta. Mutta siitä muualla...

Muuten, jos on vähillä hiilareilla kannattaa pitää toistomäärät matalina. Kun glykogeeni tasot ovat alhaalla niin noutaja tulee ihan puun takaa kesken sarjan. 5-8 ihan hyvä alue. Hiluliikkeissä sitten ihan sama.

Olen syönyt nyt suunnilleen sillä tavalla että proteiineja on tullut reilut 2 per painokilo eli jotain 160-200 grammaa, ja hiilareita yleensä joku 150-200 ja rasvoja loput, eli joku 30-100, sillä tavalla että kaloreita kertyy päivässä noin 1800-2000. Rasvojen lisääminen hiilarien tilalle ei ole varmaan mikään ongelma lepopäivinä, pitää kokeilla.

Miten aerobinen liikunta vaikuttaa? Tykkään kävellä pitkiä, useamman tunnin kävelylenkkejä, jossa ei kyllä hirveästi hengästy mutta liikuntaa sekin on. Salilla käyn kolme kertaa viikossa eli maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina ja teen isoilla painoilla 3-5 toistoa ja 5 sarjaa, yleensä leukoja, maastanostoa, penkkiä, kyykkyjä, hauiskääntöä ja tällaista perussettiä. Kannattaako jokainen treeni vetää samalla rasituksella vai pitääkö painoja vaihdella välillä vaikka perjantaisin kevyempiin, niin kuin "palauttavana" treeninä tai jotain?

Nyt ei ole siis tarkoitus kasvattaa massaa tai ehkä edes voimaa tällä jaksolla vaan laihtua mahdollisimman nopeasti. Siksi pitäisin mielummin kalorit pohjilla jatkuvasti. Kokeilin 2 viikkoa bulkkia 2 viikkoa miinuksilla ja se toimii niin hyvin että siirryn siihen niin nopeasti kuin pystyn, mutta pohjarasvat pitää saada eka pois, en halua näyttää fädiltä plösöltä vaikka voimaa olisikin, ulkonäkö on minulle vähintään yhtä suuri syy bodata kuin voima.

Tämä on vanhaa tietoa jos tarkoitat että illalla olevat varastoituvat kehoon kun taas aamuulla otetut ei.

Hiilareiden määrää kannattaa myös miettiä uudestaan jos on tarkoitus nostaa aerobistakuntoa samalla koska kestävyysharjoittelusta tulee vielä vähemmän mitään vähillä hiilareilla kuin bodauksesta.
Jos ylimääräistä painoa on parisen kymmentä kiloa niin silloin aluksi riittää että tarkastetaan ateriarytmitys ja annoskoko, yleensä ei ole tarvetta tässä vaiheessa alkaa laskemaan kaloreita vaan siihen voidaan alkaa palaamaan kun enää paino ei laske näillä helpoilla jutuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom