Läski t(i/ä)risemään

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen koittanut aloittaa tätä threadia jo monen kuukauden ajan ja aina viimeisten lauseiden lähetessä painan selaimen ruksia ja jätän postaamatta. Mutta tässä se "vihdoin" on.

Speksit
Sukupuoli: Mies
Ikä: 3kk vaille 24v
Pituus: ~184cm
Aamupaino: 116.3kg
Kuntosalikokemus: ~1v 3kk

Tarinan tynkä
Otin itseäni niskasta kiinni reilu vuosi sitten ja silloin elopainoa oli 123kilon edestä. Alkuaika meni salikulttuuriin/pakkikseen tutustumisessa. Aloin opiskelemaan pakkiksen ja googlen avulla oikeanlaisesta ravinnosta 2008 lopulla ja proteiinit/hiilarit/rasvat alkoivat tarkoittaakin jotain silmissäni. 08-09 Vuoden vaihteessa aloin tarkkailemaan syömisiäni ja tein radikaaleja muutoksia ruokavalioon. Kaikki vaaleat pastat/leivät ym. jäivät pois ja rupesin tarkkailemaan syömisiäni. Paino putosi alimmillaan 114kiloon.

Sain jostain päähänpiston ruveta kasvattamaan lihasta ja olin taas plussilla. Kun painoa oli 118 kiloa. Aloin taas järkeilemään "Ei perkele, ylimääräistä läskiä on vieläkin niin helvetisti joten nyt dieetataan kaikki pois". Jolloin taas dieettasin hetken, kunnes taas sain idean kasvattaa lihasta. Tällaista perkeleen rumbaa se on ollut nyt pidemmän aikaa.

Nyt olen 2 viikkoa dieetannut ja paino on pudonnut kilo/viikko vauhdilla. Ja nyt en ole menossa plussille ennenkuin olen saanut läskit karistettua pois. Pelkästään peiliin katsomalla näkee että 116kilosta on läskiä ainakin 25kg.

Rutiinit
05:20 - Herätys. Juoksukengät jalkaan ja HIIT tyyppinen juoksulenkki. Lenkin kesto 10-15min (Tänään oli ensimmäinen lenkki.)

05:45 - Multivita tabletti, kalanmaksaöljyä teelusikallinen, 0,5l vettä ja äijä suihkuun.

07:00 - Töissä. ED GreenLight energiajuomaa (P 0g, H 10g, R 0g 40kcal) jonka litkin naamaan 07:00 - 09:00 aikana.

08:00 - Aamupala töissä. 1 reissumies (2palaa), Beceliä, Polar 15%, leikkelettä, paistettua kananmunaa. Purkki ehrmannia.

11:00 - Lounas. Viimeviikolla söin pelkästään itsetekemiä jauhelihapihvejä, kananmunaa, salaattia, raejuustoa. Nyt on täysjyväriisi+kanasuikale -settiä annos. Kattilallinen = 5dl täysjyväriisiä, 3x300g Pouttu kanasuikaleita, sieniä, öljyä, soijaa.

15:30 - Kotona. Usein tulee syötyä tässä kohtaa samaa ruokaa kuin lounaalla tai sama setti kuin aamupalalla (ilman ehrmannia).

16:30-18:30 - Salilla. Lihastreeniä ja lopuksi 15min aerobista esim. kävelymatolla.

18:35 - Kotona. Palkkari (1dl Evolution Whey 2, 1dl UFs Malto, 1dl maito).

19:45 - Koitan aina 18 jälkeen lopettaa liian hiilarien syömisen. Syön esimerkiksi omeletin, 3x munaa, raejuustoa, kurkkua, kanaa. Joskus syön lihaa, raejuustoa, kananmunaa. Variaatioita on monia.

21-22 - Syön viimeisen kerran. Ehrmanni naamaan.

Vettä tulee tietenkin litkittyä pitkin päivää, heti aamusta lähtien. Sitä menee luultavasti 3litraa päivässä. Tällä hetkellä ei ole suuremmin tietoa minkälaisella vajeella on tullut mentyä. Omistan tunnuksen kalorilaskurin sivuille ja käyn siellä säännöllisen epäsäännöllisesti tarkastamassa minkälaiselta ruokavalio näyttää numeroina ja teen muutoksia sen perusteella.

Treenaus
Olen tämän reilun vuoden aikana kokeillut eri treenaustapoja yksijakoisesta kolmijakoiseen ja vielä enemmän on tullut kokeiltua eri treenitekniikoita. Noudatin alussa pitkään tekemääni yksijakoista, joka koostui aina samoista liikkeistä/laitteista ja tein kaiken aina samalla tavalla. Keräsin tietoa pakkiksesta ja kokosin itselleni kolmijakoisen. Noudatin tätä säntillisesti kunnes se alkoi kyllästyttää ja siirryin nykyiseen treenitapaani.

En ole pitkään aikaan "tekemällä tehnyt" itselleni treeniohjelmaa, eli suunnitellut sen viimeistä liikettä myöden ja tulostanut sen seinälle kiinni. Nykyään teen pelkästään oman kroppani/jaksamiseni mukaan ja päätän vasta salilla eri suoritteiden jälkeen, että mitä teen seuraavaksi. Näin saan ylläpidettyä mielenkiinnon ja kaikki päivät tuntuvat erilaisilta. Huomasin että ennaltasuunnitellun ohjelman seuraaminen aiheutti stressiä salilla (varsinkin kun on muuta menoa ja klo xx:xx pitää olla muualla).

Esimerkki treenipäivästä:
Jalkaprässi: 100kg, niin monta kuin menee, 30-50 päivästä riippuen. 2x15x150kg, 3x10x200kg.

Pohkeet: 50kg, niin monta kuin menee. 3x15x70kg

Vinopenkki: 3x10x40kg

Olan kohautukset tangolla: 40kg, niin monta kuin menee. 3x15x60-75kg

Etunojassa nostetaan tankoa itseään kohti (en tiedä virallista nimeä): 3x10x40kg

Alatalja, kolmiokahva: Teen tässä vuoropäivinä painoa kasvattamalla/painoa vähentämällä. Esim. Alku painoksi 100kg, niin monta kuin menee (5-7), 15kg pois, niin monta kuin menee, 15kg pois jne.

Ylä-/alatalja köydellä: Ensiksi ylhäältä, kädet tiukasti kylkiä vasten ja pelkästään kyynerestä alaspäin liikkuu/tekee työtä ja ojentajat tykkää. Heti kun tämä on tehty, siirrän köyden alas ja teen haukkarit köydellä. Lopuksi siirrän köyden takaisin ylös ja otan kumaran asennon, niin että vetäessä kädet ylhäältä polviin, lavoissa asti tuntuu. Tässä myös vuorottelen painoa nostaen/pudottaen.

Loppuverryttelyksi 15min kävelymattoa.

Treenipäivät vaihtelevat paljon ja tämä oli vain yksi esimerkki minkälaisen tein viimeksi. Käyn salilla 4x viikossa.

Grande finale
Risut ja ruusut on tervetulleita. Loppuun haluan kuitenkin esittää kysymyksen kreatiinin käytön aloittamisesta dieetillä. Eli onko käytännönhyötyä jos aloitan esim. Evolution CRP mättämisen dietiillä. Aamulenkin jälkeen vitamiinien, kalanmaksaöljyn kanssa vielä ~5g kreaa ja salin jälkeen palautusjuomassa 10g. Vai jätänkö suosiolla tulevaisuuteen. Ja jatkokysymys vielä tähän: JOS krean aloittamisessa on järkeä, niin onko kofeiini (Lue: ED GreenLight) ehdoton ei?

Ja ennenkuin joku ehtii laittamaan ":kuvia:", niin laitan kaikki heti likoon ja paljastan ruhoni.
deivid.jpg

Ei varmaan oo kaikist oleellisin juttu et alottaa kreatiinin käytön. välillä voisit tehdä vaikka vähän lyhyempiä sarjoja, esim ennen kevyttä viikkoa.

kofeiini on ihan jees

Ota kyykky ja mave mukaan, tee dippiä, kulmasoutua ja penkkiä, ota lisää liikkeitä. tee välillä circuit tyyppistä treeniä salilla

Kiitos nopeista vastauksista.

Tämän takia tuli kreatiinista kysyttyä, kun tuntuu että ihmiset jakautuu täysin kahtia asian kanssa. Olen täältä lukenut kun monet _jatkavat_ dieetillä krean syöntiä jonka pitäisi myyntipuheiden mukaan auttaa esim. aerobisesta palautumisessa. Omassa tapauksessa olisi krean aloitus dieetillä ja siksi tuli kysyttyä, mutta jos siitä ei merkittävää hyötyä ole niin jätän ostamatta. Tänään pitää kumminkin hakea 10säkkiä UFS maltoa ja wheytä.

Ei kyllä sovi juokseminen tällä elopainolla omalle kropalle, nivelet huutaa hoosiannaa. Täytyy vaihtaa pyöräilyyn ja aloittaa juokseminen, kun paino alkaa olemaan satkun alapuolella.

Ei kreasta ainakaan haittaa oo. Lisäks se on halpaa (20e/2kg) ja riittoisaa (5g kerta-annos = 400 annosta tosta 2 kilosta).

Pyöräily, uiminen, tommoset lajit jotka ei niin rasita niveliä on hyviä dieetillä. Myös reipas kävely käy jos ei paikat kestä juoksemista. Pääpaino kannattanee kuitenkin pitää siinä puntissa, koska se tehostaa aineenvaihduntaa ja auttaa säilyttämään lihaksia dieetillä.

Juoksusta: isolla elopainolla juoksukin onnistuu, mutta alku pitää ottaa tarkalla maltilla yhdistelemällä kävelyä ja hölkkää. Melko pitkään kehityksen pullonkaula on lihaksissa (tai ainakin mulla oli, kun sua yli 10 kiloa raskaampana lähdin lenkkipoluille koiranulkoiluttajia pelottelemaan). Eihän se juoksu tietty kaikille sovi, vaikka alottaisi kuinka varoivasesti. Pienimuoitoisista nivelkolotuksista ei kannata mennä paniikkiin, ne lähtee yleensä harjoittelulla.

Kreatiinista: omalla kohdalla toimii ja vaikuttaa tuloksen kehitykseen aivan älyttömästi. Vaikutukset riippuu kehon naturaaleista kreatiinivarastoista, eli jos luontaisesti alhaalla, niin lisäravinne tuo runsaasti potkua.

Sun treenistä: toi liikkeen aloitus pienellä painolla, niin että tekee maksimi toistomäärän, tuntuu hurjalta. Lämppärisarja on lämppäri ja ei ole mitään järkeä vetää kinttuja hulluun pumppiin/tukkoon liikkeen ekassa sarjassa (tai sitten mulla on mennyt jotain pahasti ohi näiden treenivuosien aikana).

Eniwei, hyvältä näyttää!

Juoksusta...
Kiitos kattavista vastauksista!

Tosiaan, vieläkin verottaa maanantai aamun 05:00 juoksulenkki. Lenkki oli ajallisesti pituudeltaan coopperin mittainen ja matka taittui kävellen ja juosten. Penikat on aivan tolkuttoman hellänä, mutta tästä samasta vaivasta kärsin armeijassa satunnaisesti (tosin 30 kiloa kevyempänä :rolleyes:).

Täytyy ostaa testiksi kreaa käyttöön ja katsoa minkälaista vaikutusta sillä on omaan kroppaan. Ei se arvuuttelemalla selviä :puntti:

Tuli vaan mieleen että tuo penikoiden kipeytyminen varsinkin jos se on intistä asti johtunut niin voi johtua väärästä askellus tavastakin taikka ethän mitkään kumpparit tai muut jalassa juokse?

Kannattaa kokeilla myös eri alustaa jos juoksu kiinnostaa mut onhan kuntopyörä tai crosstrainer tai vaikka soutukone hyviä vaihtoehtoja ja eivät jalatkaan kipeydy.

Ruokavaliosta: ootko ajatellut jättää leivät pois? itse ainakin leipien pois jättö kokonaan ruokavaliosta ja korvaaminen salaatilla/raejuustolla/ehrammilla/hedelmillä vaikutti paljon ja nyt parin kuukauden jälkeen ei osaa leipää edes kaivata ollenkaan kun kuituni saan puurosta. Kannattaa miettiä tuleeko esimerkiksi normaalin ruuan lisäksi vedettyä 2-3 leipä siivua makkarat päällä ja voilla?

Tuli vaan mieleen että tuo penikoiden kipeytyminen varsinkin jos se on intistä asti johtunut niin voi johtua väärästä askellus tavastakin taikka ethän mitkään kumpparit tai muut jalassa juokse?
Löytyy "jopa" 120e arvoiset juoksukengät, jotka joskus ostin 60% alella. Kaikenmaailman vaimennuksia löytyy joka suunnasta, perus myyntipuheen/esittelyn kuuntelin kun ne ostin :)

Kannattaa kokeilla myös eri alustaa jos juoksu kiinnostaa mut onhan kuntopyörä tai crosstrainer tai vaikka soutukone hyviä vaihtoehtoja ja eivät jalatkaan kipeydy.
Jep, nämä on hyväksi havaittuja. Ja kun otit alustan puheeksi, niin muistan intissä juokseneeni useasti penkan puolella. Enkä koe mitään suurta pakkomieltä juoksua kohtaan, ajattelen ainoastaan rasvanpoltton tehokkuutta :puntti:

Ruokavaliosta: ootko ajatellut jättää leivät pois? itse ainakin leipien pois jättö kokonaan ruokavaliosta ja korvaaminen salaatilla/raejuustolla/ehrammilla/hedelmillä vaikutti paljon ja nyt parin kuukauden jälkeen ei osaa leipää edes kaivata ollenkaan kun kuituni saan puurosta. Kannattaa miettiä tuleeko esimerkiksi normaalin ruuan lisäksi vedettyä 2-3 leipä siivua makkarat päällä ja voilla?
Kun pudotin painoa vuoden alussa, niin silloin en syönyt leipää. Söin aamupalana puuora jonka sekaan sekoitin raejuustoa. Nyt olen syönyt aamupalana 1palan (2puolikasta) reissumiestä ja joskus töiden jälkeen samanlainen. Lämpimän ruoan kanssa en syö leipää. Täytyy tätäkin muutosta harkita kun painon putoaminen pysähtyy.

Ehtoota ehtoota. Vaaka näyttää tällä hetkellä aamupainoksi 114.8, joten homma etenee (hitaasti mutta varmasti).

Tuli hommattua kreatiinia ja on muutama kysymys koskien sitä. Eli kun otan aamulla 05:45 kalanmaksaöljyn ja vitamiinit naamaan, niin otanko samaan rytäkkään kreaa 5g? Kumminkin reilun tunnin päästä tästä tulee juotua aamun kofeiinit ja tunti siitä eteenpäin aamupala. Toinen vaihtoehto on ottaa aamulla osa ja palautusjuomassa osa. Viiminen vaihtoehto pelkästään palautusjuomassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä ottasin pelkästään palautusjuomassa.
Siinä on hiilaria, joka aiheuttaa insuliinin erittymistä vereen, joka puolestaan tehostaa kreatiinin kulkeutumista lihassoluihin. Ja kun dieetillä on toi nopeiden hiilareiden saanti rajattu aika tehokkaasti tohon palariin, niin krea kannattaa imo ottaa sen kanssa.

Mä ottasin pelkästään palautusjuomassa.
Siinä on hiilaria, joka aiheuttaa insuliinin erittymistä vereen, joka puolestaan tehostaa kreatiinin kulkeutumista lihassoluihin. Ja kun dieetillä on toi nopeiden hiilareiden saanti rajattu aika tehokkaasti tohon palariin, niin krea kannattaa imo ottaa sen kanssa.
Selvä homma. Eli viikossa voi olla 1-2pvä kun en ota kreaa ollenkaan (lepopäivä).

Tällä hetkellä treenaus menee näin:
Ma - Salitreeni
Ti - Aerobinen
Ke - Salitreeni
To - Aerobinen
Pe - Salitreeni
La tai Su aerobinen, tai lepoa.

Vai otanko lepopäivänä esim. ruokailun yhteydessä kreaa, jotta saa samalla hiilaria.

Turvotushaittoja kreasta saattaa tulla

Muusta en osaa sanoa mutta alottaisin kyllä kreatiinin käytön. Mitään haittaa siitä tuskin ainakaan on.

Tuota, Evolutionin CRP - on mielestäni laihduttajan valinta noista kreoista, jota jo alkuperäinen threadin kirjoittaja käyttää. Mielestäni siis, jatka samaan malliin CRP:n kanssa, sillä kreatiini Monohydraatin kanssa joutuisit tankkaamaan aivan helkkaristi hiilareita, jotta saisit crean hyödyn. Lisäksi, ainakin mulla ja samoin monilla muilla on se että kreatiini monohydraatti tosiaan vetää paljon nestettä ruhoon aiheuttaen turvotusta ja siis laihduttajalla se ylimääräinen neste ei poistukaan ihan niin helposti.

Miltei samassa jamassa itsekin olen tuon laihdutuksen kanssa - tuloksia on iloisesti tullut, läski lähtee ja lihasten kehitys / sarjapainot / voimatasot pysyvät kaikki hyvinä. :puntti:

Itse järkkään asian niin, että treenipäivänä voi syödä vähän extraa prode + pakkari ( Fast HT-R ) + L-Glutamiini ja BCAA ja muina päivinä ihan normaalia safkaa. Vaihdellen tietenkin sen mukaan onko hormonivastetreenit vai ei ( elikkä: onko mukana paljon isojalihasryhmiä ) - esim. käsipäivänä en extra prodeja tarvi mihinkään, enkä välttämättä pakkariakaan. :)

Neljäs päivä menossa Evolutionin CRP:n kanssa ja 5g päiväannoksilla. Naamaan alkoi puskea pian aloittamisen jälkeen finnejä ja painokin on noussut vähän alle 2kiloa :eek:. Pakko olla kyllä nesteitä kun miinuksilla elellään. Olen nyt ottanut aina treenin jälkeen palkkarin yhteydessä, tänään lepopäivänä otin ennen ruokailua, jotta saa vähän hiilaria kyytipojaksi.

Neljäs päivä menossa Evolutionin CRP:n kanssa ja 5g päiväannoksilla. Naamaan alkoi puskea pian aloittamisen jälkeen finnejä ja painokin on noussut vähän alle 2kiloa :eek:. Pakko olla kyllä nesteitä kun miinuksilla elellään. Olen nyt ottanut aina treenin jälkeen palkkarin yhteydessä, tänään lepopäivänä otin ennen ruokailua, jotta saa vähän hiilaria kyytipojaksi.

Ei kannata hätääntyä sen painon nousun kanssa, mulla imas 3 kiloo lisää painoo krean alotuksesta vaikka miinuksilla vedänkin ja kaikki taitaa olla nestettä...se hikoillaan sitten pois kumminkin :rock:

Koitanpa itekki vastata:

Rutiinit
05:20 - Herätys. Juoksukengät jalkaan ja HIIT tyyppinen juoksulenkki. Lenkin kesto 10-15min (Tänään oli ensimmäinen lenkki.)

- Varmaan kannattaa jättää HIIT tässä vaiheessa pois ja vedellä vain rauhallinen aamujumppa / kävely? Ku mullaki oli painoa 112-116 kg, niin juoksu oli nou nou, polvet ja nilkat meinas särkyä.

05:45 - Multivita tabletti, kalanmaksaöljyä teelusikallinen, 0,5l vettä ja äijä suihkuun.

- Monivita poes ja tilalle d-vitamiinia, hehkutusta d:stä löytyy ympäri nettiä. KalanMAKSAöljy pois ja tilalle kalaöljyä, esim Möller tai vastaava nestemäinen. Itse "lorautan" sitä maidon sekaan, ehkä noin 2-3 teelusikkaa.
Kannattas varmaan syödä jotain tai juoda hydrolosoitua heraa? Tarkoitus tappaa yön aikainen katabolia :P

07:00 - Töissä. ED GreenLight energiajuomaa (P 0g, H 10g, R 0g 40kcal) jonka litkin naamaan 07:00 - 09:00 aikana.

- Termospullo kahve voisi tulla halvemmaksi.

08:00 - Aamupala töissä. 1 reissumies (2palaa), Beceliä, Polar 15%, leikkelettä, paistettua kananmunaa. Purkki ehrmannia.

- Tämä voisi olla nimellä "Välipala".

18:35 - Kotona. Palkkari (1dl Evolution Whey 2, 1dl UFs Malto, 1dl maito).

- riippuu henkilöstä, mutta mulla meinas lähteä taju aina kun palkkarissa oli noin paljon maltoa.

21-22 - Syön viimeisen kerran. Ehrmanni naamaan.

- Ja nukkumaan ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom