Läppäri hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Jep, luin sen ekan postin kanssa, mutta kannettava ja pelattava ei oikein sovellu samaan lauseeseen, niin jos mä olisin läppäriä ostamassa (vaikka tykkäänkin pelata), niin kyllä mä sen ennemmin kannettavuuden perusteella ostan, kuin että voiko sillä pelata. Jos kannettavuudella ei ole mitään väliä, eli saa painaa +2kg, niin sitten ostaa sen tehokkaimman ja hyvällä näyttiksellä olevan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, luin sen ekan postin kanssa, mutta kannettava ja pelattava ei oikein sovellu samaan lauseeseen, niin jos mä olisin läppäriä ostamassa (vaikka tykkäänkin pelata), niin kyllä mä sen ennemmin kannettavuuden perusteella ostan, kuin että voiko sillä pelata. Jos kannettavuudella ei ole mitään väliä, eli saa painaa +2kg, niin sitten ostaa sen tehokkaimman ja hyvällä näyttiksellä olevan.

Näinhän se menee.
Kannettava pelikäyttöön = painava + kallis + tarvitsee lähes jatkuvasti verkkovirtaa.
Kannettava muuhun käyttöön = kevyt + edullinen + kannettava
Kannettava molempiin = kompromissi, ei optimi missään, mutta suorittaa kelvollisesti molemmat tehtävät ;)

Täälläkin pitäisi uusi läppäri hommata. Vaatimuksina pitkä akkukesto, mielellään 15,6" näyttö(17 ehkä mahdollinen) ja ainakin Skyrimin pelaaminen saisi onnistua jonkulaisilla graffoilla :). Pitää olla liikuteltavissa, eli paino ei mielellään yli 2,5kg.
Budjetti aikalailla 850e.

Tämä pisti silmään: ACER TRAVELMATE P653-MG 15,6" 3210M/GT640/4/128SSD/BT/W7P+W8P
Jopa 8h akkukesto houkuttelee ja muutenkin näyttäisi täyttävän vaatimukset. Tallennustilaa ei paljoa ole, mutta sen kanssa ehkä pystyy elämään.

Toinen kiinnostava: LENOVO IDEAPAD U510 15,6" 3537U/GT730/8/1000/W8
Tämä taidettiinkin jo ylempänä mainita. Helvetin hyvältä näyttää hinta-laatu suhteelta ja ostaisin heti, mutta pienellä googletuksella sain sellaisen käsityksen, että aika paska vehje. Onko kellään kokemuksia tästä?

Ja tyrmätkäähän kunnolla, jos on huonoja ideoita :D. En ole mikään expertti läppäreiden suhteen ja vähän neuvoja ja ideoita kaipaisi.

Onko porukalla kokemuksia käytettynä ostetuista läppäreistä? Hintaluokasta 200 egee löytyy jo valikoimaa tekstinkäsittelyyn ja surffaamiseen soveltuvista yrityskäytöstä poistetuista koneista. Oma käyttö olisi juuri tekstinkäsittelyä ja perus-surffausta.

Ilmeisesti akun kunto on näissä se suurin kysymys, eikä myyjä usein ota siihen mitään kantaa vaikka koneet on muuten kuntoluokiteltu ja takuutakin on jopa vuosi.

Uusi akku maksaa ilmeisesti vähän reilun satasen, mikä ei ole kovin paljon, mutta kuitenkin 50% tuon hintaluokan koneen hinnasta.

Samsungin ultrabookkia en omien kokemuksien perusteella suosittelis kenellekkään. 1400€ kone, puolen vuoden käytön aikana blue screeniä tullu 4 kertaa, wlan on hanurista ja paska hiiri. 9 series kyseessä siis.

Ebaystä uutta tarvikeakkua parilla kolmella kympillä, niin ei mee sataset hukkaan.

No niin, kävin viime viikolla ostamassa käytetyn 12.1" Thinkbookin jossa oli vielä normaalia isompi akku ja telakka. Akku kestää tekstinkäsittelyä sellaiset 4+ h, mikä on minulle tarpeeksi. Hintaa oli 270 euroa ja täytyy sanoa että olen tosi tyytyväinen. Näppis on erittäin hyvä ja vaikka kone on pieni, sillä on todella hyvä kirjoittaa.

Eihän sillä voi pelata, mutta en vanhallakaan läppärillä pelannut mitään oikeita pelejä, joten kyseessä ei ole varsinaisesti huono puoli. Käyttöjärjestelmä on XP, mihin olen tottunut mutta joku Windows 7 olisi varmaankin parempi.

Kokonaisuutena olen paljon tyytyväisempi kuin luultavasti olisin jos olisin ostanut jonkun halvan tai keskihintaisen 15" koneen.

On kyllä niin skeidaa toi 15" HD.... karmiva reso kummassakin. Mä en vaan nykyään pysty käsittelee mitään alle 1600x900 resoluutiota, helkkarin ahdasta.
Harmillisen totta, eli pakkoavautuminen aiheesta. Vielä enemmän keljuttaa "business luokan" koneiden näytöt. Jos hyvän näytön haluaa, ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin mäkit. Ehkä jotain ips:ää saattaa löytyä muualtakin, mutta liikkuvaan työhön vaihtoehdot ovat vähissä. Joka tapauksessa yhtään kalliimpia koneita ei löydy mistään hyllystä, eli ostettava sika säkissä käyttäjäkokemusten ja myyntipuheiden perusteella.

Itse reissaan suht paljon ja läppärin pitäisi kestää matkassa. Vaihtoehdoiksi jäi käytännössä lenovo T430 ja dellin E6430. Ensin mainittuun päädyin i7:lla, nvs 5400:lla, ssd:llä, lisämuistilla ja 9 kennoisella akulla. Silti näyttönä vain tuo 900 pikselin pystyresolla "hd+". Laskentatehoa tartten jonkun verran 3d fem simulaatioihin, eli prossu saattaa vielä vaihtua nopeampaan. Kaupasta kun ei tuon parempaa saanut enkä haswellia jaksanut odottaa. Jospa tuollakin pärjää.

Dellin xfr rugged mallit oli myös listalla, mutta niiden näytöistä vain huonoja kokemuksia. Ainakin vanhemmista malleista. Ei oikein viiden tonnin konetta hyödytä ostaa, jos näytöstä näkee vain yhdestä kulmasta. No eipä ois tarttenut laukkua sellaselle...

Onneksi ulkoisen näytön saa kiinni ja telakalla vaikka useamman. Silti ei paljon reissussa auta.

Voi olla, että jos jotain graafista työtä tms. haluaa tehdä niin nuo ns. peliläppärit voi olla kohtalainen vaihtoehto.
Niissä yleensä keskivertoa paremmat 3d ominaisuudet ja hyvät näytöt.
Miinuksena toki sitten täysin olematon akunkesto + kohtuu järeä koko (usein ovat myös normikäyttöön liian "tuunatun" näköisiä, mutta poikkeuksiakin löytyy).

Vähän neuvoa voisin ottaa vastaan. Vanhukset pyysi etsimään uuden läppärin. Speksit: max 600e, näyttö max 15,6 (eli sama kuin vanhassakin) ja mahdollisimman kevyt. Vaihtavat tosiaan konetta aniharvoin, että pitkäiköisyys plussaa. Käyttö perus kevyttä kuva/teksikäsittelyä sekä netti

Vähän neuvoa voisin ottaa vastaan. Vanhukset pyysi etsimään uuden läppärin. Speksit: max 600e, näyttö max 15,6 (eli sama kuin vanhassakin) ja mahdollisimman kevyt. Vaihtavat tosiaan konetta aniharvoin, että pitkäiköisyys plussaa. Käyttö perus kevyttä kuva/teksikäsittelyä sekä netti

esim:
Asus 15.6" S56CA-XX093H, Core i3-3217U, 4GB, 500GB+24GB SSD, HD 4000, Windows 8 64-bit (Uutuus!) | 599.00e - Jimms.fi

tai halvempaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...987-4-GB-500-GB-DVD-RW-Wi#tab-product-reviews

Käytetty, yrityskäytössä ollut kone ja uusi akku, mikäli sen pitää olla kestävä (eli kone ei ole koko ajan seinässä)? Saa nimittäin todella hyviä ja kestäviä koneita sopivaan hintaan.

Siskolle tuo menee, mutta apu kelpaa silti. Mun pitäs tähän mun pikku mussukkaani kanssa laittaa lisämuistit kiinni. Missäs päin Vantaata sitä asutaan? :)

myöhässä tulee mutta tulkoon. tytöt tykkää. Tässähän mä päkiksessä asun. Tulin tätä triidiä kurkkaamaan kun tuli mieleen että mikä kone tuli hankittua. löytynee tuolta myöhemmistä posteista, en vielä lukenut loppuun :)

Läppäri olisi myös minulla hakusessa, kun alkaa tuo 4v vanha pöytäkone jo kohta hajoamaan (mm. jatkuvaa kaatuilua ja bluescreeniä).

Tarkoituksena olisi ostaa läppäri jolla voi myös pelata. Läppäriä ei ole tarkoituksena kantaa mukana joten koolla ei ole niin väliä, myöskään akun koolla ei niin väliä koska tulee olemaan piuhan päässä koko ajan.

Tietokoneiden tekniikkaa en ole seurannut sitten viimeksi kun koneen ostin joten apuja tarvitaan. Esimerkiksi näyttisten tehoista en ole yhtään perillä.

Lenovo IdeaPad Y510P 15.6 kannettava 59375349 - Gigantti
Tämä osui omaan silmään nettiä selatessa. Miltä vaikuttaisi?

Hinta olisi suurinpiirtein tuossa lenovon hintaluokassa, eli noin 1200e. Mieluummin vähemmän, mutta voi olla kalliimpikin mikäli on selvästi tehoissa eroa.

Onkos tämä ketju vielä elossa? Minkäslaista suositellaan opiskelu/netti/leffa-läppäriksi hintauusluokkaan alle 600-1000€, kun kriteereinä olisi 1) ei tarvitse 3-5 vuoteen ostaa uutta, eli sen verran potkua 2) ultrabookkien ominaisuudet kiinnostaa: kevyt, ohut, hyvä akunkesto, 3) näyttö 13-15", 4) kosketusnäytölle ei sinänsä tarvetta, mutta jos sellainen sattuu olemaan niin kyllähän sen kanssa elää 5)wintoosa-laite, 6) tällä hetkellä en pelaa, osittain johtuu siitä kun ei tässä mikään pyöri, mutta toisaalta ei hirveitä tärinöitä pelatakkaan. Jos pelit sattuis kuitenkin pyörimään, niin voisin vaikka jotain paukuttaakkin.

Viimeksi läppärin ostin juuri nelisen vuotta sitten, enkä ole ihan perillä miten speksit nykyään vertaantuu. Muinoin sisäänrakennettua näyttistä ei pidetty kovin hyvänä, nyt kaikissa tuntuu olevan intelin hd tuntuu olevan kaikissa, milläs näyttiksellä pärjää juurikin esim. hd-kuvan pyörittämisen omalla ja ulkoisilla ruuduilla? Entäs prossu, ilmeisesti i5 tai i7? Onko näillä itsessään miten väliä, vai pärjääkö jos tuijottaa gigahertsejä? Nyt ilmeisesti tullut intelin prossuista se hässwelli-generaatio, kannattaa varmaan sellaiseen panostaa esim. akunkeston takia? Muisti? Riittääkö 4 gigaa edes peruskäyttöön, onko 8 toisaalta tarpeettomasti =6 gigaa? Ilmeisesti sdd-kovo/muisti tosissaan nopeuttaa konetta, joten ilmeisen hyvä yhdistelmä voisi olla pienempi sdd ja joku 500 gigan normikovo, kun pitää sinne nyt jotain mahtuakkin?

Saa vastailla kysymyksiin tai vastaavasti käskeä olemaan hiljaa ja linkittää parhaan vaihtoehdon.
Kiittäen ja kumartaen.

Oletan, että opiskelu = paljon tekstinkäsittelyä --> hanki kone jolla on hyvä kirjoittaa. Nettisurffailua ja leffoja varten ei käsittääkseni paljon laitteilta vaadita.

Itse ostin muistaakseni noin 250 eurolla käytetyn, yrityskäytöstä poistetun Think padin, jolla olen myös hoitanut surffailuni aika pitkälti. Leffoja ei ole paljoa tullut katsottua, mutta pelittää. Akku kestää noin 4 tuntia tekstinkäsittelyä, vaikka on käytetty (uuden akun kesto arviolta 7 h). Voin suositella, olen erittäin tyytyväinen.

Nykylaitteilla edes 1080p YouTube ei paljoa vaadi kun uusimmat Intelit (ei siis Haswell, mutta karkeasti "uusimmat") ja AMD:t kyllä handlaa video dekoodauksen ihan hienosti.

Itse katsoisin jotain
- Intel i5 Haswell (eli alkaa 4 -numerolla)
- 4GB+
- SSD

Tosin realistisesti on aika sama jos ottaa Ivy Bridge Intelin, jos hinta on muiden speksien kannalta kova... kantsii noissa Intel mallinumeroissa huomioida että jos numerosarjan perästä löytyy kirjaun "U" se on tehottomampi malli ja tarkoitettu pidentämään akkukestoa. Tosin peruskäytössä tuoreempi U -malli potkii varmaan riittävästi.

Tolla pötkii jo kauas, koska niiden integroitu näytönohjain handlaa peruspelit ihan OK. Resoluutiona 1080p nyt ei ole esim. 13" koossa mikään must, mutta kiva. Silti vähintään 1600x900. 15" koossa sen sijaan 1080p ehdottomasti jo, mun mielipide.

Ultrabook + kaks kovalevyä eli SSD + HDD on kallista puuhaa. SSD on tosin niin huikea asia, että mielummin otan vaikka 256GB SSD ja joku 500GB SB 3.0 ulkoinen (siroja on olemassa) kovalevy joka mahtuu vaikka takataskuun ja säilöö kivasti isomman tavaran.

Tosin kallista se on heti jos etsii korkea reso + SSD + Intel i5/i7...... tonni helähtää äkkiä.

Selaillessa hämmennyin tästä laitoksesta. Asus Transformer Book TX300 13.3" FHD/i7-3537U/4 GB/500 GB HDD + 128 GB SSD/Windows 8 64-bit kannettava tietokone. | 13" laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com
HDD/SSD/FullHD
ASUS Transformer Book review: meet ASUS' first detachable Ultrabook
Joo, hieman erikoisempi tapaus mutta anyway.

Tässä "normaali", Haswell prossulla, mutta vain SSD. Sony Vaio Pro 13 - 13.3" Full HD/i5-4200U/4 GB/128 GB SSD/Windows 8 64-bit -kannettava tietokone, musta. | 13" laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

Jossain vaiheessa nää Samsungit oli kovaa huutoa. Samsung 9 Series 900X3C 13,3"/i5-3317U/4 GB/128 GB SSD/Windows 8 -kannettava tietokone, musta. | 13" laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

Ok, no tuossa nyt tuli jo ihan kivasti vastauksia ja jos se ssd-kovo on niin huikee juttu, niin ehkä se kannattaa sitten tähdätä siihen ja tosiaan hoitaa isompi varastointi sillä ulkosella kovolla.

Itse pärjään hienosti 128gt ssd-levyllä. Otin läppäristä toisen 500gigasen normikovon pois virtaa syömästä ja ääntä pitämästä. Nykyään on netit niin nopeita ettei tarvitse hamstrailla leffoja myöhempää käyttöä varten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom