Aika monella vaikuttaisi äkkilukeman mukaan lämmittelyn luonne olevan "melko vähän lämmittävä". Itse en ainakaan kokematta usko, että pelkillä ykkösillä ylös maksimiin nousu hirveästi nostaisi lihaksen lämpötilaa. Lihaksen lämpötilan nousu lisää sen voimantuottokykyä, joten itse näkisin, että hieman intensiivisempi lämmittely olisi paikallaan tulosten maksimoimiseksi. Itse olen tehnyt alkuun kevyehkön liikkuvuus/verryttely jumpan (alle 10 min), jossa jo lämmöt nousevat, minkä jälkeen tangolla alkaen n. 15 toistosta ja siitä sitten painoja lisäillen ja toistoja tiputellen niin, että ykköset alkavat n. 80–85 % paikkeilla.
Totta on varmasti tuokin, että lämppäsarjoilla on myös psykologinen vaikutuksensa. Hurjalta tuntuisi mennä yli 200 kg sarjoihin, jos sitä ennen on tehty jumppaa vain tangolla. Olkoon nyt sitten kuinka lämmin tahansa. Varmaan taustalla on myös jonkinasteista hermoston heräämistäkin ja PAP-ilmiökin voisi osittain asiaa selittää. Yleensä ilmiöllä tarkoitetaan jonkinlaisen maksimivoimaharjoitteen suorituskykyä parantavaa vaikutusta sen jälkeen tehdyissä suoritteissa, jotka yleensä ovat kuitenkin hyppyjä tai vastaavia. En kuitenkaan näe, miksei vaikutus toimisi myös maksimivoimasuorituksessa.
Jos mavessa tuntuu olevan vaikeuksia, koska liikkeen negatiivinen vaihe puuttuu, niin ensimmäisen itselleni tulee mieleen ongelmat paineiden ja hyvä lähtöasennon saamisessa. Itselläni ainakin kyykyssä saan huomattavasti paineisemman ja tukevamman noston tehtyä, koska liike lähtee seisaaltaan. Olen kyllä saanut mavenkin toimimaan hyvin, joskaan en niin hyvin kuin kyykyn, kun olen alkanut ottamaan ilmat seisaaltaan ennen tangolle laskeutumista.
Loppujen lopuksi kaikki tiet vievät Roomaan, ja huonoin ajatus lienee esimerkiksi kisatilanteessa koittaa ihan uudenlaista lämmittelytaktiikkaa. Suosittelen kuitenkin treeneissä kokeilemaan hieman kovempaakin lämppää. Merkittävää väsymystä ei oikeasti kuitenkaan saada aikaiseksi, jos pitää järjen mukana ja varsinkin lopussa hyvät sarjapalautukset. Lämmön ylläpito kuitenkin esim. vaatetuksella on pitkien taukojen aikana mielestäni erittäin hyvä idea.