Lämmittelyt ennen max yritystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Otatko ylirautoja kevennysviikolla?
Nyt viimeaikoina olen ottanut yliraudat mukaan.
Teen yleensä nykyään kevennyksellä normilämpät, kevyen 2x8:n ja yhden tai kaks ylirautaa yhdellä toistolla.

Nyt ennen max-kokeilua ajattelin jättää ne pois, toi piikkaus kun meni vähän perseelleen, vedin liian raskaasti läpi.

Mullakin tuntuu kroppa välillä vähän uinahtavan kevyen viikon aikana. Kaksi itselleni toimivaa strategiaa:

1. Älä kevennä liikaa. Jos edellinen kova esim 5x5x84% niin kevyt voi olla vaikka 1x90%, 7x80%, tämä riittää mulle monesti keventelyksi, volyymi kuitenkin tuntuvasti pienempi ja jätän tuohon 7 toiston sarjaankin ainakin yhden toiston varaa.

2. En kevennä koko viikoksi. Edellinen kova viikko on voinut näyttää penkin osalta esim ma: 5x4x83%, ke: 6x3x70%, pe: 3x3x87,5%. Kevennys viikko olisi sitten ma: 4x3x70%, ke: ei treeniä, pe: takaisin kovien jumppien pariin.

Kaikki prosentit ihan heittoja idean konkretisoimiseksi.

Nostetaas tätä.
Kevennetty nyt menossa, lauantaina alkais max kokeilu viikot, Piikkailut takana.
Kevennetyn viikon jälkeen mulla ei yleensä oikein kulje, onko järkeä vetää 2 max-kokeiluviikkoa putkeen?

Suunnitelmissa oli tehdä jotenkin näin esim kyykyssä(max 100kg):

2x15x20->2x8x40->1x8x60->1x4x70->1x80->1x95->1x110

Vai kannattaako tehdä vaan yhdet sarjat lämppää? Normitreenissä vedän siis ylläolevan mukaan lämpät.

Ylläolevan mukaan tein lauantaina lämpät, hyvin toimi.

jos 100 on sun aiempi enkka, varmat pois ja 105 seuraavassa.

Näin tein. 105 ei ollu ollenkaan paha. Koitin vielä 110 sen päälle, alashan se jäi kuitenkin. :whistle:

Tänään olis maveykköset, mietin josko tuossa kannattaisi käyttää myös kyykkyä kropan herättelyyn?
Omalla kohdalla kun tuntuis vähän siltä että mave vaan ei oikein kulje jos pelkästään lämpät hoitaa sillä ennen nostoa.
Treeneissäkin on kyykky ennen mavea ja sillä metodilla on enkat aiemminkin tehty; Kyykky -> penkki-> mavemaksimi. :whistle:

Tänään olis maveykköset, mietin josko tuossa kannattaisi käyttää myös kyykkyä kropan herättelyyn?
Omalla kohdalla kun tuntuis vähän siltä että mave vaan ei oikein kulje jos pelkästään lämpät hoitaa sillä ennen nostoa.
Treeneissäkin on kyykky ennen mavea ja sillä metodilla on enkat aiemminkin tehty; Kyykky -> penkki-> mavemaksimi. :whistle:
Ihan hyvin voi ottaa keveetä kyykkyä ennen vetoja. Ite otan 1-3 toiston sarjoilla nousut sellaseen tehokkaaseen kyykkysingleen, sit vasta tanko lattialle. Avaa alakertaa vetoa varten erittäin hyvin.

Ihan hyvin voi ottaa keveetä kyykkyä ennen vetoja. Ite otan 1-3 toiston sarjoilla nousut sellaseen tehokkaaseen kyykkysingleen, sit vasta tanko lattialle. Avaa alakertaa vetoa varten erittäin hyvin.

Olen samaa mieltä. Kyykky ja mave tukee hyvin toisiaan etenkin, kun pitää jalat molemmissa kutakuinkin samalla leveydellä.

Ei tullu mavessa uusia maksimeja. 5kg lisää entiseen ja ei hievahtanutkaan. :sneaky: Ilmeisesti ukko aika tukossa.
Piikkauksessa siis vain kyykyssä tuli uutta maksimia. Ihan hyvä sekin jo toki.

Nyt palataan vitneksen pariin ja aloitetaan pidemmät sarjat!

Itse otan lämmittelyksi pelkkiä ykkösiä nousevin kuormin. Turha väsyttää itseään yhtään lämmittelyissä, tekee vaan sen mikä on pakko.

Aluksi tulee makusteltua ja haettua tuntumaa pidemmillä sarjoilla, tyylin kolmesta viiteen toistoa jollain 50% kuormilla, ja siitä sitten muutama ykkönen nousevalla kuormalla noin 90% asti. Viimeisen lämpän nopeus kertoo jo aika hyvin, mihin kannattaa tähdätä jos meinaa toiston saada aikaiseksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmoja ykkösiä vaan ja lämppäsarjat 5% välein lopussa. Ei varmaan tuu maksimaaliset tulokset, mutta jos sillä pysyis ehjänä.

Nyt sitten tulee ihan pyytämättä paljon hyvää ohjetta tähän ykköstestailuun. Yritän näitä hyödyntää jatkossa.

Psyykkinen valmius vaikuttaa tietysti myös, eli lämppäsarjoilla olisi saatava tuo mentaalipuolikin iskuun. Itellä se on mavessa hieman heikko paikka, ja ennätysyritykset menevät pieleen helposti ahnehtimalla muutaman kilon liikaa. Jännästi sen jotenkin on tietävinään etukäteen, jolloin yritys on kokolailla tuhoontuomittu tai vähintäänkin huteralla perustalla. Mielestäni jos negatiivinen vaihe on ensin, niin se jo itsessään valmistaa nostoon ja antaa ottaa enemmän tehoja irti, jos lasku itsessään ei mene persiilleen, siis.

Maven suhteen omalla kohdalla taitaa olla parasta hakea pieniä voittoja sarjapainojen yms. muuttujien kautta ennen varsinaista ennätystä, eli se vaatii kypsyttelyä ja uskonvahvistusta pidemmältä ajalta.

Aika monella vaikuttaisi äkkilukeman mukaan lämmittelyn luonne olevan "melko vähän lämmittävä". Itse en ainakaan kokematta usko, että pelkillä ykkösillä ylös maksimiin nousu hirveästi nostaisi lihaksen lämpötilaa. Lihaksen lämpötilan nousu lisää sen voimantuottokykyä, joten itse näkisin, että hieman intensiivisempi lämmittely olisi paikallaan tulosten maksimoimiseksi. Itse olen tehnyt alkuun kevyehkön liikkuvuus/verryttely jumpan (alle 10 min), jossa jo lämmöt nousevat, minkä jälkeen tangolla alkaen n. 15 toistosta ja siitä sitten painoja lisäillen ja toistoja tiputellen niin, että ykköset alkavat n. 80–85 % paikkeilla.

Totta on varmasti tuokin, että lämppäsarjoilla on myös psykologinen vaikutuksensa. Hurjalta tuntuisi mennä yli 200 kg sarjoihin, jos sitä ennen on tehty jumppaa vain tangolla. Olkoon nyt sitten kuinka lämmin tahansa. Varmaan taustalla on myös jonkinasteista hermoston heräämistäkin ja PAP-ilmiökin voisi osittain asiaa selittää. Yleensä ilmiöllä tarkoitetaan jonkinlaisen maksimivoimaharjoitteen suorituskykyä parantavaa vaikutusta sen jälkeen tehdyissä suoritteissa, jotka yleensä ovat kuitenkin hyppyjä tai vastaavia. En kuitenkaan näe, miksei vaikutus toimisi myös maksimivoimasuorituksessa.

Jos mavessa tuntuu olevan vaikeuksia, koska liikkeen negatiivinen vaihe puuttuu, niin ensimmäisen itselleni tulee mieleen ongelmat paineiden ja hyvä lähtöasennon saamisessa. Itselläni ainakin kyykyssä saan huomattavasti paineisemman ja tukevamman noston tehtyä, koska liike lähtee seisaaltaan. Olen kyllä saanut mavenkin toimimaan hyvin, joskaan en niin hyvin kuin kyykyn, kun olen alkanut ottamaan ilmat seisaaltaan ennen tangolle laskeutumista.

Loppujen lopuksi kaikki tiet vievät Roomaan, ja huonoin ajatus lienee esimerkiksi kisatilanteessa koittaa ihan uudenlaista lämmittelytaktiikkaa. Suosittelen kuitenkin treeneissä kokeilemaan hieman kovempaakin lämppää. Merkittävää väsymystä ei oikeasti kuitenkaan saada aikaiseksi, jos pitää järjen mukana ja varsinkin lopussa hyvät sarjapalautukset. Lämmön ylläpito kuitenkin esim. vaatetuksella on pitkien taukojen aikana mielestäni erittäin hyvä idea.

Jotkut lämmittelee tekemällä pyramideja, mikä voi toimia myös kunhan pyramidisarjoissa ei käytä ihan maksimisarjapainoja. Esimerkkitoistot lämmittelyyn voisi olla esim. 15,10,8,5,3 ja sitten se max.1.

Jotkut lämmittelee tekemällä pyramideja, mikä voi toimia myös kunhan pyramidisarjoissa ei käytä ihan maksimisarjapainoja. Esimerkkitoistot lämmittelyyn voisi olla esim. 15,10,8,5,3 ja sitten se max.1.

Tuossa nyt on aika iso ero siihen kun sanoit että teet vaan ykkösiä... miksi kukaan käyttäis lämmittelyssä maksimisarjapainoja? Tuossa lämmittelyssäkin pitää vaan löytää se mikä sopii itselleen. Itse teen harvoin mitään hurjan pitkiä sarjoja lämmittelyssä, esim vitosia nousevalla kuormalla ja mahdollisesti vielä ykkönen isommalla painolla kuin työsarja...

Tuossa nyt on aika iso ero siihen kun sanoit että teet vaan ykkösiä... miksi kukaan käyttäis lämmittelyssä maksimisarjapainoja? Tuossa lämmittelyssäkin pitää vaan löytää se mikä sopii itselleen. Itse teen harvoin mitään hurjan pitkiä sarjoja lämmittelyssä, esim vitosia nousevalla kuormalla ja mahdollisesti vielä ykkönen isommalla painolla kuin työsarja...

Juu, voi tehdä monella tapaa.

Ihan perushyvä tapa lämmitellä maksimiin on isoissa liikkeissä on ottaa joku peruslämppä koko kropalle noin 10 min, vaikka ripeää kävelyä ja käsienpyörittelyä, päälle dynaaminen alkuverra 5-10 min ainakin kohdelihaksille. Sitten pääliikkeen pariin...

1-3x10xtanko
5x25%
5x35%
5x45%
3x55%
3%60%
2x75%
1x85%
1x95%
1x105%

Entisestä maksimista. Esimerkki voisi olla 200kg tuloksen tehneelle joka tavoittelee 210 kiloa nyt. Mulle sopii about tollanen.

Suositut

Back
Ylös Bottom