Lämmittely ennen maksimisuoritusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja januz
  • Aloitettu Aloitettu
En keksinyt haulle oikeaa sanayhdistelmää, vaikka aiheesta todennäköisesti on palstalla aiemmin keskusteltukkin. Eli otsikon mukaisesti kiinnostaisi tietää minkälaiset lämmittelyt on tapana tehdä ennen aloistuspainoa, sarjat/toistot ja mahdollisesti prosentit, jotta on parhaimmillaan koviin nostoihin ja saa kropasta kaiken irti muttei väsytä itseään turhalla sätkyttelyllä. Jos joku osaa hakea oikeilla sanoilla, myös linkitykset ovat tervetulleita!

oletetaan, että tavoitteena kyykätä ainakin 1*300kg siteillä, trikoolla ja vyöllä...
yleislämmittely:
10´fillaria tai keppijumppaa

lajilämppä + nousut:
3*15*tanko
2*8*70
6*100
6*140
4*180
2*220 vyö
1*250 vyö, trikoon alaosa, melko tiukat siteet
1*280 vyö, trikoo, tiukahkot siteet. tää rauta päättää ekan kovan raudan 290-300
1*300 vyö, trikoo, tiukat siteet. tän perusteella 305-310
1*307,5 vyö, trikoo, tiukat siteet. tän perusteella 310-315
1*310 vyö, trikoo, tiukat siteet

juurikin noin. jos livahti ohi silmien, lainaan itseäni:
"oletetaan, että tavoitteena kyykätä ainakin 1*300kg siteillä, trikoolla ja vyöllä..."
ja jos hieman luet myös selittäviä tekstejä sarjojen jälkeen... tavuviivat ja rautalangat jätin pois...

Henk koht ihan liikaa nostoja mun lämmittelyihin... =) Ku hain aikanaan 300 kilon kyykkyä kisoissa ni otin puolet vähemmän nostoja alle ja hyvin kulki... =)

oletetaan, että tavoitteena kyykätä ainakin 1*300kg siteillä, trikoolla ja vyöllä...
yleislämmittely:

lajilämppä + nousut:
3*15*tanko
2*8*70
6*100
6*140
4*180
2*220 vyö
1*280 vyö, trikoo, tiukahkot siteet. tää rauta päättää ekan kovan raudan 290-300

juu kyllä tuo on aika lailla päin helvettiä, reidet tossa menee pumppiin eikä ykköset enää kulje, kun maksimit haetaan niin tangolla semmosia vitosia korkeintaan kaseja,ja alkupainoissaki on hyvä olla vähän toistoja mutta tekee vain tarpeeksi sarjoja jos siltä tuntuu ja toistot terävästi niin pitäs kulkea

juu kyllä tuo aika lailla päin helvettiä, reidet tossa menee pumppiin eikä ykköset enää kulje, kun maksimit haetaan niin tangolla semmosia vitosia korkeintaan kaseja,ja alkupainoissaki on hyvä olla vähän toistoja mutta tekee vain tarpeeksi sarjoja jos siltä tuntuu ja toistot terävästi niin pitäs kulkea

Aikalaila samoilla linjoilla ollaan tääläki... Tuo on ennemminki treeni ku lämmittely. JA TÄÄ ON VAA MUN MIELIPIDE! =)

Aikalaila samoilla linjoilla ollaan tääläki... Tuo on ennemminki treeni ku lämmittely. JA TÄÄ ON VAA MUN MIELIPIDE! =)

kyllä sä hissi oikeassa olet, jto on nyt väärässä vaikka ei sitä varmaan tule myöntämään aiemman kommenttinsa perusteella, vaikka mistäs sen tietää jos tuo jollaki toimii, mutta ite en tuommosta valmistautumista kellekkään suosittelis ennen maximi nostoja

Mitkä noista sarjoista ovat mielestänne liikaa? Itselleni tuollaiset 300kg raudat ovat mavessakin ikuista utopiaa, mutta yritin hieman suhteuttaa prosenteilla omiin painoihini eikä siinä mitään kohtuutonta tuntuisi olevan. Toki tuo varusteiden käyttö ykkösissä kyllä kiristää niitä nousuja. Kuten sekin, jos lämpät tehdään hieman syvemmälle.

Esimerkki tän päivän mave treenistä missä oli tarkotus ottaa pelkällä vyöllä ensi kisan aloitus rauta 300kg: Lämmittelin kroppaa soutamalla 500m täydellä vastuksella huppari päälä et tuli mukavan lämmin olo ja pieni hiki. Jumppasin selkää ihan vähän selkäpenkissä ja kepin kanssa. Sit tein tangolla jullea kympin ja heti perään sjmv tangolla kymppi. Sitte pyörittelin vähä jalkoja ja käsiä ja kevyitä venytyksiä.
Oli soppelin lämmin ja vetree olo alkaa veteleen.

Vetotreeni oli seuraavanlainen:
5x70kg
3x120kg
2x160kg tän jälkeen vyö löysällä
1x200kg
1x240kg tän jälkeen vyö tiukalle
1x280kg
1x300kg

Kaikki nostot olivat helppoja. Loppuun sitte kuuluu kunnon jumpat jne ja huomenna palauttava treeni ja perusteelliset venyttelyt. Turha jumitella itteään liikaa lämmittelyissä.... =)

yleislämmittely:

lajilämppä + nousut:
3*15*tanko
2*8*70
6*100
6*140
4*180
2*220 vyö

Mulla toimi toinsuuntainen. Ehkä noi kutoslämppärit jättäisin kolmosiin, ja 4x180 ois 2x180.

jokaisella oma lämittelysysteemi joka sopii omalle ropalle. ei voi sanoa että toisen lämmittely on päin peetä jos se se toimii.... kokeilemalla löytää
omat lämmittelyt vielä pitemmät mitä jto ehdotti ei vaan roppa toimi jos ei kunnon lämpöjä,mutta taitaa olla ikäkerrointa liikaa

Jotkut meistä lämpiää helpommin, toiset nopeemmin. Mä ainakin oon tosi diesel, lämppäreitä saa tehdä paljon ja silti tuntuu, että vasta muutama kova ykkönen käynnistää kropan optimaaliseen valmiuteen. Mä vedin eilen 125kg ja lämppärit meni suunnilleen näin:

5+5min pyöräilyä
keppijumppaa, lyhyitä venyttelyitä
2x15 kyykky kepillä, venyttelyitä
40kg 2x5, venyttelyä
50kg 2x4
60kg 2x3
70kg 1x3 vyö
80kg 1x3 vyö
90kg 1x2 vyö ja puku (lopuissa sama varustus)
100kg x1
110kg x1
115kg x1
120kg x1
125kg x1

Alkujumpat on tosi tärkeitä, koska vedän lähes maksimileveällä, mikä vaatii tosi hyvää venyvyyttä. Joku varvaslihas jos kiristää, veto on pilalla. Kyykyssä teen pidempiä sarjoja lämppäreissä ja 10kg korotuksilla.

Mäkään en tekis/ noin paljoa sarjoja/toistoja ennen tappeja.
Esim veto viimeks:
60x2x5 100x3x3 140x3 180x1 puku päälle 210x1 240x1 2701 300x1
Ja veto on vielä yksisuuntainen liike, kyykyssä joutuu laskemaan vielä jännityksillä alaspäin jolloin energiaa menee vielä enemmän.
Kyykyssä nousen ite samallailla ku vedossa mut pienemmillä koroilla.

E: billmaier, turhan pitkälle meet yli ykkösen sarjoilla. Sillon ku tappia otetaan ni lämmittelyt on lämmittelyjä, ei siellä mitään voimaa enää hermoteta.
Kaikki sarjat pitäis olla siellä 0-1 toiston välissä ku on lämmitelty.

Jos pitäisi nostaa 300kg siteillä ja trikoilla niin voisin tehdä sen vaikka näin:

15x20kg
8x60kg
6x80kg
5x100kg
4x140kg
3x170kg
1-2x200kg (trikoon alaosa + vyö)
1x230kg (trikoon alaosa + vyö + siteet 50% maksimikireydestä)
1x260kg (trikoon alaosa + vyö + siteet 75% maksimikireydestä)
1x280kg (täysvarustus)
1x300kg (täysvarustus)

Tyylejä on monia, mutta jos tuolla jton pistämällä systeemillä menee jalat pumppiin eikä rauta nouse niin syy on todellakin erittäin huonossa kondiksessa.

Itse olen nähnyt sellaisenkin tapauksen että henkilö otti ensiksi tietyll painolla lämppäreitä (1lämppäri) sit suoraan maximi reilusti yli 300+ tankoon, ja tuli vielä ylöskin.:lol2: itsellä ei tuollain kyllä toimisi:lol2:

Kysehän ei oo jto:n esimerkissä siitä että se ei toimis. Oon vaan huomannu että on parempi mennä eri tyylillä ylös. En kirjottanu mukaan kuntopyöriä, venyttelyitä yms mitä on siis tietenkin mukana.

Jos pitäisi nostaa 300kg siteillä ja trikoilla niin voisin tehdä sen vaikka näin:

Tyylejä on monia, mutta jos tuolla jton pistämällä systeemillä menee jalat pumppiin eikä rauta nouse niin syy on todellakin erittäin huonossa kondiksessa.

Paskapuhetta... Ei se vaa kaikila toimi. Ja väitän et useampi henkilö nostaa enemmän ja herkemmin kevyemmillä lämmittelyillä.

Back
Ylös Bottom