Lähiöt, mikä mättää jos mättää?

Eli mitä vikaa on lähiöissä? Todella mielenkiintoista, että on paikkoja joita koskevat mielipiteet jakaantuvat aivan täysin. Joku ei haluaisi asua missään muualla ja toinen taas ei haluaisi asua siellä mistään hinnasta.

Tämän kolmen vuoden aikana ei ole kukaan tullut haastamaan riitaa täällä.

Onko niin, että keski-ikäiset juopot, venäläiset ja mustalaiset tekevät pelkällä olemassaolollaan paikasta asuinkelvottoman? Voisi sanoa päinvastoin, että se on rikkaus, että on erilaisia ihmisiä.

Varmasti on eri asia asua kaupungin vuokratalossa, opiskelijakämpässä tai omistuskämpässä. Miksi pitäisi kahden edeltämainitun takia muodostaa mielipide koko kaupunginosasta.

Jos paikassa olisi millaisia tahansa jengejä, jotka kävisivät pummaamaan röökiä joka kerta kun astuu ovesta pihalle, niin se kävisi varmasti kyrsimään. Kertaakaan tämän kolmen vuoden aikana ei ole kukaan tuntematon edes pumminut röökiä täällä saatika käynyt uhittelemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemukseni itä-Pasilasta puolen vuoden asumisen ajalta:

Paskaisempaa paikkaa ei ole missään. En ole pannut merkille yhdessäkään kaupunginosassa näin saatanasti ryönää ilmeisesti ihan huvin vuoksi heiteltynä ympäriinsä, vaikka alueelta ei löydy paikkaa, jossa joutuisi käymään enemmän kuin viisi metriä roskikselle.

Raput ovat samassa kunnossa, joillakin on ilmeisesti harrastuksena sylkeä tai kusta seinille ja porraskäytävää käytetään yleisesti myös roskien/roskakalusteiden Lopullisena Sijoituspaikkana.

Alue on myös selvästi monikulttuurisin kaikista, joissa olen elänyt. Rapussani ei taida onneksi kuitenkaan asua muslimeja, joskin Aasian kansat ovat harvinaisen edustettuja. Ei ole päivää, jona ei näkisi puhuvien säkkien aavemaista kulkuetta lähistöllä eikä yötä, jona ei halutessaan saisi nautiskella paikallisten 15,4 centien kuuluvasti sosialisoivan ulkosalla.

Tämä on paikka, jota sen asukkaat näkyvät vihaavan. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, minkä takia ihmiset ehdoin tahdoin turmelevat ympäristön, jota ainakin sanan jossain merkityksessä kutsuvat kodiksi.

Korson keskustan läheisyydessä asuin noin 500 metrin päässä. Kyllä riittä asemalla kesällä pulsua ja kahakoita. Nuoria ulkomaalaisia huuteli perään haistatteluita ja kaveria meinattiin puukottaa ja lähdettiin jopa perään. Toisella kerralla meinattiin hakata, mutta pääsi karkuun. Asuin opiskelija-asuntolassa, joten huumeita liikkui ja koirat haukkui ja karavaani kulki. Eri maalaista ihmistä ravasi sisällä siihen malliin, että kyllä kelpasi asustella ja todellakin oli rikkaus että on erilaisia ihmisiä. Heistä minusta oli vain haittaa. Bilettäkin riitti ainakin vähintään 5krt/vko ja kavereiden mielentila oli vähintäänkin koko ajan sekaisin.

Lähiön betonihelvettinäkymä saa voimaan pahoin. Nuoruuteni maalla asunut kauniissa maisemissa, niin esim. harmaa talvinen betoninäkymä kerrostaloista on se mitä en halua kyllä nähdä pienine lähiöbaareineen ja kauppoineen.

Plussaa ehkä se, että ihmiset ovat jotenkin avoimia, itse sain monta tarinaa kuulla joka paikassa syystä jos toisesta. Voi olla että johtuu ulkonäöstäkin kun vedän puoleeni kaiken sortin omasta elämästään avautujia.

Ps. Ikinä en muuta opiskelijakämppään soluun asumaan.

Varmasti on eri asia asua kaupungin vuokratalossa, opiskelijakämpässä tai omistuskämpässä. Miksi pitäisi kahden edeltämainitun takia muodostaa mielipide koko kaupunginosasta.

Tottakai muodostaa kuvan siitä minkä itse paikasta saa. Ei kaksi erilaista ihmistä saa samoja fiiliksiä samoista asioista. Toiselle on normaalia asua karummassa ympäristössä ja toiselle se tuottaa jo valtavasti ongelmia. Jos saa huonon kuvan ja tuntuu, että ei halua siellä asua missä asuukin, niin todennäköisesti kannattaa harkita uutta asuntoa paremmasta paikasta. Ei huonossa ympäristössä kannata ehdoin tahdoin asua jos ei halua tai ole pakko.

Vaikuttaako miten paljon se mihin aikaan on liikenteessä? Sattuuko suurin osa ongelmista 22 jälkeen?

Vaikea uskoa, että kukaan juoksisi keskellä päivää puukon kanssa perään.

E: Onko kyse paremmasta ja paskemmasta? Jos haluaa asua kaupunginosassa, jossa on paljon kerrostaloja, niin ovat ne kaikki enemmän tai vähemmän samanlaisia. Jos se tuottaa ongelmia, niin muuttaa sitten rivariin tai omakotitaloon.

Esimerkiksi jos sanotaan, että ei kannata muuttaa Länsimäkeen, Vesalaan tai Jakomäkeen, niin kuka voi väittää, että elämä kaikkialla muualla olisi niin paljon parempaa.

Mielipiteet usein vain kärjistyvät liikaa.

Kyllä riittä asemalla kesällä pulsua ja kahakoita. Nuoria ulkomaalaisia huuteli perään haistatteluita ja kaveria meinattiin puukottaa ja lähdettiin jopa perään. Toisella kerralla meinattiin hakata, mutta pääsi karkuun.

Mä asuin korsossa 22 vuotta ja oon onnistunu välttää tollaset. MAD SKILZZZ! ;-)

Asuin opiskelija-asuntolassa, joten huumeita liikkui ja koirat haukkui ja karavaani kulki. Eri maalaista ihmistä ravasi sisällä siihen malliin, että kyllä kelpasi asustella ja todellakin oli rikkaus että on erilaisia ihmisiä.

Asuit jossain siellä nesteen lähellä?

ps. kyllä korsosta rauhallisiaki alueita löytyy. Mikkola ja nesteen lähistön kämpät on varmaan ne pahimmat. Mutta sitten löytyy omakotitaloaluetta ja rivareita vaikka kuinka paljon. Lammen ympärillä kans rauhallista.

Jokainen ihminen voi vaikuttaa omaan lähiöönsä ja sen toimintaan. Vähintään jokaisella Helsingin kaupunginosalla (Kallio, Herttoniemi, Kruunuhaka, Töölö, Punavuori jne jne) on omat järjestöt ja kotisivut. Järjestetään tapaamisia ja keskusteluiltoja, siivoustalkoita yms. Se vaan vaatii osallistumista ja sitä oman ajan käyttöä niihin kauhean kuiviin yhteiskunnallisiin asioihin. Olen itse asunut Kalliossa melkein 2 vuotta ja olen nähnyt 2 kertaa julkisen kusijan ja kertaakaan ei ole kukaan uhannut väkivallalla.

Hervantaan muutin maalta 13 vuotta sitten. Eipä sitä uskonut tänne kotiutuvansa, mutta niin vain kävi. Vaikka ympäristö onkin paikkapaikoin melko karua, on toisaalta kaunis luonto vain lyhyen kävelymatkan päässä. Kyllähän maallakin joutuu katselemaan puolet vuodesta loskaa, routaisia teitä ja mustanpuhuvia kynnöspeltoja.

Paikat on enimmäkseen oikein hyvässä kunnossa ja nätisti hoidettuja, ei särjettyjä ja poltettuja leikkipuistoja, vesakkoa puskevaa rytömaata ja ympäriinsä prääsääviä mopopoikia niinkuin siellä ihanalla maaseudulla. Ihmisetkin on fiksumpia ja sosiaalisempia. Jos pysyy kaukana lähiökapakoista ja niiden ympäristöstä, niin tämä on ihan passeli ympäristö olla ja elää.

Vaikuttaako miten paljon se mihin aikaan on liikenteessä? Sattuuko suurin osa ongelmista 22 jälkeen?

Vaikea uskoa, että kukaan juoksisi keskellä päivää puukon kanssa perään.
Ei ollut vaan yllättäen illalla ja muistaakseni klo. 20.00 jälkeen kun salilta oli tulossa. Tietenkin voisi välttää tilanteet, jos ei liikkuisi tietyn ajan jälkeen, mutta eipä sitä kannata välttämättä kotiinkaan eristäytyä pahaa maailmaa vastaan. Enkä väitä, että koko ajan nyt sattuisi ja tapahtuisi kaikille, mutta itselle on tullut vastaan jos jonkinlaista kommellusta, joista en viitsi täällä kertoakaan.

Siis aika tapauskohtaisiahan nämä ovat, mutta kerran kun sattuu niin sattuu myös. Riippuu kuka liikkuu, missä liikkuu, koska liikkuu ja kenen kanssa jne. Erilaisia tekijöitä on loputtomasti. Mutta tämä olikin vain henkilökohtainen näkemys.

En vaan siinä kauppojen puolella ja Peltomyyränkujalla.

ps. kyllä korsosta rauhallisiaki alueita löytyy. Mikkola ja nesteen lähistön kämpät on varmaan ne pahimmat. Mutta sitten löytyy omakotitaloaluetta ja rivareita vaikka kuinka paljon. Lammen ympärillä kans rauhallista.

Toki löytyy ja epäilemättä on niitäkin, mutta muuttuu koko lähialueen yleiskuva jos koko ajan sattuu ja tapahtuu kaikenlaista hässäkkää. Itse en ole henkilökohtaisesti edes kolunnut koko Korsoa kuin keskustan alueella ja siellä nesteen maisemissa ja sitten Kulomäessä ja oliko se Mikkolaa sitten kaupoilta samaan suuntaan sinne pitemmälle metsikköihin.

Jos henkilö pyörii hämärissä piireissä, niin kummankohan näkökulma paikkaan on lähempänä keskivertoa hänen vai naapurissa asuvan mummon?

Mummon? Menikö lähelle edes.;) Tässä taidettiin kysyä ihmisiltä erilaisia näkökulmia miltä tuntuu asua jossain paikassa. Vai pitäisikö etsiä mielipiteiden kultainen keskitie ja laskea niistä keskiarvo, jotta saataisiin tulokseksi= on kiva paikka asua, tykkään.

Kun joku toinen viihtyy, niin pakkohan on muidenkin viihtyä. Näin se ei vain mene ja kaikilla ei välttämättä ole ihan yksi yhteen, että otetaanpa tuosta kiva omakotitalo alueen parhaalta paikalta. Sitten voidaan jo todeta, että onpa hyvää aluetta.

Kokemukseni itä-Pasilasta puolen vuoden asumisen ajalta: Raput ovat samassa kunnossa, joillakin on ilmeisesti harrastuksena sylkeä tai kusta seinille ja porraskäytävää käytetään yleisesti myös roskien/roskakalusteiden Lopullisena Sijoituspaikkana.

Porraskäytävässä ei saisi säilyttää mitään tavaraa, sen kieltävät jo turva-asetukset ja palotarkastaja. Kiinteistön isännöitsijän tai talonmiehen pitäisi kyllä viedä ne romut pois rappukäytävästä, vitutti se miten paljon tahansa.

Kun joku toinen viihtyy, niin pakkohan on muidenkin viihtyä. Näin se ei vain mene ja kaikilla ei välttämättä ole ihan yksi yhteen, että otetaanpa tuosta kiva omakotitalo alueen parhaalta paikalta. Sitten voidaan jo todeta, että onpa hyvää aluetta.

Ei tietenkään.

Näen kärjistäen kolme vaihtoehtoa.

1) Henkilö jolle sattuu ja tapahtuu, sattuu ja tapahtuu melkein missä tahansa.

2) Keskivertotyyppi ajattelee, että jos paikka on siisti, eikä tarvitse yöllä herätä luukutukseen, niin paikka on ihan hyvä asua.

3) Nipottajaa alkaa ahdistamaan jos hän kuulee esimerkiksi venäjää, kaupassa, bussissa, kävellessään keskustaan. Häntä alkaa myös hävettämään jos hän näkee humalaisen keskellä päivää julkisella paikalla.

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että muuttavat hyvänkin paikan hämäräksi sinne muuttaessaan. :rolleyes:

Lähiön betonihelvettinäkymä saa voimaan pahoin. Nuoruuteni maalla asunut kauniissa maisemissa, niin esim. harmaa talvinen betoninäkymä kerrostaloista on se mitä en halua kyllä nähdä pienine lähiöbaareineen ja kauppoineen.

Tää on se suurin miinus meikäläiselle. Lähiöitä kyllä löytyy joissa on suurin osa asukkaista omistusasujia -> pahin syrjäytyneiden sekopäiden armeija jää pois.

Mutta tuo rauhallinen porukkakaan ei vielä hommaa pelasta koska nimenomaan se päättymättömien 90 asteen kulmissa rakennettujen betonilaatikoiden tuijottelu vuodesta toiseen vaan on ihan helvetin masentavaa.

Se on kyllä ankeeta mestaa siitä nesteetä aina sinne peltomyyränkujalle asti, eli otavantie oikeastaan kokonaisuudessaan ja siitä 100 metriä molemmille puolille :)

Suurin osa korsosta on onneksi rauhallisempaa. Mutta se keskusta... pelkkiä somppuja tai vaihtoehtoisesti mustalaisia ja turkkilaisia yms. kansoitusta.
Ei ollu ennen kun vision oli nuori :)

Junnuna korso tuntu niin leppoisalta paikalta, kun tiesi mihin ei pidä mennä ja mihin voi mennä, esim. keskustassa ja leppäkorvessa kun asui, ei ollut kovin järkevää mennä kulomäkeen yms. mutta muuten kovin turvallinen paikka.
Nykyään siellä tosiaan tuntuu saavan katella vähän enemmän ympärilleen jos joutuu illalla kävelemään ulkosalla, tai no... en hankkiudu tilanteeseen jossa joudun jalkautumaan korson keskustaan hämärän laskeuduttua, ainakaan ilman kenttäaseistusta.

En kyllä takaisin muuttaisi, en oikeastaan mihinkään päin korsoa jo ihan sillä, että muksu joutuisi johonkin niistä kouluista.

Kokemukseni itä-Pasilasta puolen vuoden asumisen ajalta:

Itse olen asunut täällä itä-pasilassa kohta 2 vuotta, ja olen viihtynyt. Eikä paikka mielestäni kyllä ole sen ryönäisempi kuin muuallakaan. Tosin tuosta kirjoutuksestasi päätellen asut ilmeisesti kaupungin vuokra kämpässä, niistä en osaa sanoa mitään. Mutta taloyhtiö jossa itse asun on asuntoosakeyhtiö ja täällä kyllä raput ovat siistissä ja hyvässä kunnossa. Myös piha ja sen ympäristö on siistissä kunnossa. Ja täällä on huomattavasti rauhallisempaa, kuin ala-malmilla jossa asuin aikaisemmin. Naapurit on mukavia ja elämä hymyilee :)

Lähes koko elämäni olen Itä-Vantaan lähiöissä hortoillut, eikä ole valittamista. Mihinkään kahnaukseen en ole joutunut, jossa en itse olisi ollut osittain syyllinen, ts. en ole joutunut koskaan uhatuksi. Sukupuoli voi vaikuttaa kyllä asiaan. Jos niitä juoppoja alkaa oikein metstästämään, varmaan löytyy joka saatanan kylästä ja kaupungista ulkomaita myöten, eipä häiritse sinänsä. Ei sitä ördäämistä tietty mikään nautintokaan ole kuunnella, mutta ei suuremmin haittaakaan jos kauppareissulla korvaan kantautuu jotain mölinää.

Talokohtaisia öykkäreitä on joka paikassa jos vaan huono tuuri käy, myös omakotitaloissa ja rivareissa (ei vaan ehkä kuulu niin helposti). En osaa leimata koko aluetta sen perusteella, että vastapäätä asuu kovaääninen henkilö. Ehkä mua vaan haittaa eri asiat kuin muita tai en tajua pelätä silloin kun pitäisi, mutta en ole ihan heti täältä muuttamassa (vain omakotitalo suhteellisen laajalla tontilla saisi minut vaihtamaan maisemaa).

Lähiöt:

- Rumia 70-luvun taloja
- Nuhjuisia huoneistoja rumissa 70-luvun taloissa (vuokrakämpät)
- Sosiaalisia ongelma-asukkaita majoitettuna rumien 70-luvun talojen nuhjuisiin huoneistoihin
- Deekut
- Narkkarit
- Nuorisolössit
- Kauppojen näpistelijät ja kaljavarkaat
- Yleinen likaisuus
- Epämääräinen turvattomuuden tunne, ei-kenenkään maan olotila
- Vahingonteot, ajoneuvojen käyttövarkaudet

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom