Onko muilla mailla muuten olemassa vastaavia erikoisjoukkoja? Vaikkapa USA:lla tai Briteillä? Ottaakohan ne esim Green Baretteihin ulkomaalaisia?
Jenkkeihin otetaan merijalkaväkeen jos ne ei ole sitä systeemiä muuttaneet hiljattain.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko muilla mailla muuten olemassa vastaavia erikoisjoukkoja? Vaikkapa USA:lla tai Briteillä? Ottaakohan ne esim Green Baretteihin ulkomaalaisia?
Mun tietojen mukaan ei oteta...toisen tai molempien vanhempien täytyy olla syntyperäinen amerikkalaiinen, näin mulle aikoinaan selvitettiin Amerikan suurlähetystössä Olisin silloin itse hakenut merijalkaväkeen..Jenkkeihin otetaan merijalkaväkeen jos ne ei ole sitä systeemiä muuttaneet hiljattain.
No ilmankos kaikki pakkiksen "teräsmiehet", jotka vetävät yli 10 leukaa ovat hakemassa poliisiksi,palomieheksi,sukeltajaksi,lentäjäksi:D
Tommonen perustalibanihemmo painelee päivätolkulla vuoristossa tennarit/sandaalit jalassa ilman älytöntä varustearmadaa ja suhteellisesti ottaen ihan hyvinhän ne välillä pärjää. Ilman länsimaiden ilmatukea ja muuta haitekkia niin tilanne olisi varmasti enemmänkin tasan. Joskus tuntuu, että länsimainen sotilasvarustelu voisi miettiä mikse me menemme koko ajan massiivisempaan suuntaan kannettavassa varustuksessa. Välillä tuntuu, että pitää omata vähintään 450-500kg yhteistulos, jotta saa kaiken sen moskan siirrettyä mukana.
Niin olen lukenut pari kirjaa noista taisteluista Talibania vastaan ja niissä jenkit ihmettelivät tuota miten helvetissä noi afgaanit pärjää vuoristoissa. Pakkasellakin ne veti siellä vain pitkähihaiset paidat päällä ja koko päivän pärjäsivät nyrkillisellä riisiä ja ilman vettä :D
Onhan noissa legioonankin karsinnoissa psykologiset testit, ei auta vaikka juoksisi cooperissa sen 5000m jos ei pää pelaa. Parasta treeniä tuohon hommaan on ladata reppuun 20 kiloa tavaraa ja vetää pitkiä marsseja, ei auta vaikka kuinka joka päivä juoksee 10km lenkkiä jos ei osaa itseään psyykata 60km marssille ja sietää älyttömän väsymyksen lisäksi nälkää, epämukavien varusteiden painoa mitkä tuntuvat tulevan painavammiksi jokaisen kilometrin jälkeen.
Se on sitä omistautumista aatteelle. Ei silleen, että mitenkään arvostaisin noita sekopäitä...
Lue Kyösti Pietiläisen -Legioonalainen Peters- kirjat ennen kuin lähdet,niissä kuvataan 30 vuoden legioonakokemukset,tosi viihdyttäviä ja jännittäviä kirjoja.Tekee mieli lähteä legioonaan tai vähintään eräretkelle kun niitä lukee.
Kirjoja on itseasiassa 2 kpl. Ihan viihteellisä, mutta vähän turhan romanttinen kuva välittyy näistä. Kovassa kunnossa tämä Pietiläinen on ollut, vaikka vähän keissiä vatsan ympärillä alkuvaiheessa. Minun muistini mukaan hän ei puhut kyllä sanaakaan ranskaa kun meni tuonne ja olen myös ymmärtänyt, että sen oppii tyhmempikin kohtalaisen nopeasti.
Herää itselläkin kysymys, että miksi lähteä puolustamaan ulkomaita? Eikö ole isänmaallisuutta jäädä Suomeen? Kyllä Suomessakin saa kovaa koulutusta ja kokemuksia, esim. laskuvarjojääkärit tai erikoisrajajääkärit, unohtamatta sukeltajia. Ei joka poika noihin pääsekään.