Lääkikseen!

Ikä
39
Viimeistä vuotta viedään lukiossa. Kirjoituksista odottelen hyviä arvosanoja pitkästä matematiikasta, reaalista (fysiikka), äidinkielestä ja englannista.

Olenkin innolla pyrkimässä ensi toukokuussa Helsingin yliopistoon Lääketieteelliseen. Haluaisin kuulla ko. laitoksesta tietävien kokemuksia ja kommentteja. Vaikka työtahti onkin ilmeisesti varsin tiivis, niin vapaa-aikaakin silti varmaan jää? Ja onko lukion kemiasta/biologiasta oleellista hyötyä (tai pikemminkin niiden opiskelemattomuudesta oleellista haittaa)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kaikenlaista
Ja onko lukion kemiasta/biologiasta oleellista hyötyä (tai pikemminkin niiden opiskelemattomuudesta oleellista haittaa)?
Ite oon Tampereen laitoksella ja meno on vissiin vähän erilaista kun Helsingissä mut kuitenki...

kemian/biologian/fysiikan opiskelemattomuudesta ON haittaa, pääsykoekirja on sellasta tiedetekstiä kaiken maailman kaavoineen et tekee tuskaa. biologian osuus vähäisempi mut toi kemia on aika vahvasti edustettuna ja tuottaa suuria ongelmia jos ei o lukiossa käyny kursseja läpi. sanon vaan näin omasta kokemuksesta :itku:

mut ottaa kirjan käteen tossa joulun aikoihin ni hyvin se siitä lähtee... :thumbs:

No helvetti. Täytyy ruveta lukemaan kemiaa itsenäisesti, kun ei pysty enää muuttamaan valintoja. Fysiikka- ja matematiikkapuoli on kyllä hanskassa.

EDIT: Mutta pääsit siis itse sisään vaikka et ollut lukenut paljon kemiaa/biologiaa?

Originally posted by kaikenlaista
Mutta pääsit siis itse sisään vaikka et ollut lukenut paljon kemiaa/biologiaa?

Juu, työllä ja tuskalla... Heitä hyvästit sosiaaliselle elämälle ens keväänä. Kävin valmennuskurssin ja luin n.6-8 tuntia päivässä pelkästään pääsykokeisiin. Koe olis voinu mennä paremminki mut onneks meni kirjoitukset sen verran nappiin et sai niistä kivasti pointseja..

Ja jos et ekalla kerralla pääs sisään ni uusiks vaa. Tilastollisesti kuulemma 3. kerralla tärppää...

Kyllä pitää olla aivoissa pahoja halkeamia jos ei puolen vuoden 6-8h/päivä lukemisella lääkikseen pääse.

Jos ei niin sitten kannattanee harkita jotain muuta alaa.

Originally posted by Kynis
Kyllä pitää olla aivoissa pahoja halkeamia jos ei puolen vuoden 6-8h/päivä lukemisella lääkikseen pääse.

Jos ei niin sitten kannattanee harkita jotain muuta alaa.

No tolla määrällä ne halkeamat tulee pakosti.

Ei se lukion kemia vaikeata ole (kemisti on epäonnistunut fyysikko :) ). Ja ei niitä kursseja ole kuin joku 4. Itsenäisesti voi ihan hyvin onnistua, tietenkin se on pikkasen hankalampaa mutta so not.

Itsekkin viimeistä vuotta Lukiossa. Myös tarkoituksena hakea Lääkikseen. Onko kaikkiin lääkiksiin haku samana päivänä?

Ja koska ne valmennuskurssit yleensä on?

Haku on todellakin samana päivänä kaikkialle. Valmennuskursseja alkaa vuoden lopusta loppukevääseen, riippuen siitä kuinka pitkän ja intensiivisen kurssin haluaa. IMHO ei ehkä kannata haaskata rahojaan kun itsenäiselläkin lukemisella pärjää ihan hyvin ja joillain kurssifirmoilla on huono maine. Jos kuitenkin välttämättä haluat kurssille niin suosittelen Valmennuskeskusta.

AH! Nyt kerrotte kaikki omien tiedekuntienne sisäänpääsy rajat tältä vuodeltam, kiitos :)

Helsingissähän oli tuollanen järkyttävä 64,33/72, ja siksi kiinnostaa muiden tiedekuntien rajat.

Itellä oli 58,98 pistettä eikä se siis riittäny...

-edit- Okei, ettei mee ihan offtopic ni vastaillaan noihin anden kysymyksiinkin hieman :D

Eli valmennuskurssit ovat minunkin mielestäni aivan turhia. Mutta jos kuitenkin meet kurssille ni älä missään jumalan jeesuksen nimessä mene Eximian kursseille. Itse olin enkä suosittele kenellekää :curs:

kuopiossa kävin kokeilemassa. =D :blow:

kemia kusi kyllä itellä pahiten reisille. muutama piste vajaa. jatketaan fysiikkaa sit. =)

Kiitoksia kaikille. Oon jo kaivanut esille matikan, fyssan ja kemian kirjat... Ku ei tullu aikasemmin oikee panostettua. Ja valmennuskurssi ei siis oikeen sovi ajankohdaltaan...

Kirjotuksiin pitää lukea matikkaa, kemiaa, fyssaa ja bilsaa, ja lukea samalla lääkistä varte...

Jos en pääse ens keväänä, nii sitte armeijaan, ja vuoden päästä uudelleen. Jos ei silloinkaan, nii sitte lähen jonnekki yliopistoon lukeen fyssaa ja kemiaa...

Sen oon päättäny, että lääkikseen meen, vaikka sitte nelikymppisenä...

Onkos kaikkiin yliopistoihin samat pääsykoekirjat? Ja koska saa tietää mikä se kirja on?

Yliopistoista oon ajatellu vakavimmin Tamperetta ja Oulua...

Originally posted by Ande
Onkos kaikkiin yliopistoihin samat pääsykoekirjat? Ja koska saa tietää mikä se kirja on?
Juu sama kirja joka paikkaan, ja siinä joulukuun aikana selviää kirja. =) Kaks vuotta peräkkäin nyt ollut se Galenos et eiköhän se jo vaihdu joksikin muuksi. Ja muutenki koko opus ihan hanurista...

Lukion kemia

Lukion kemiankurssit eivät ole mitään rakettitiedettä, joten mahdollista lukea noi itsekin. Ainakin itsella kemia oli reaalin helpoin aine, millä tuli olikonyt kuudesta tehtävästä täydet pinnat. Vaikka on lukiossa valinnat tehty niin ei kukaan varmaan valita vaikka sinne tunneille menisi kuuntelemaan ja tekisi kokeet vaikka sitten ilman todistusarvosanaa. Toinen mahku on suorittaa nuo vaikka iltalukiossa sivussa.

Tämän kevään koe oli ensimmäinen, jossa oli kunnollinen Galenos mukana. 2002 taisi olla vain Galenos-vihkonen IFA:n lisäksi. Eli kyllä tuo kirja vielä pysyy. Uusi painos ilmestyy marraskuun lopulla ja jotain siihen on lisätty, kuulemma kemiaa ainakin. Myös niitä kuuluisia virheitä on korjattu.

EDIT. Voi olla, että vihkonen olikin jo 2001. Väsyneenä ei voi muistaa.

Originally posted by Slowmo21
Tämän kevään koe oli ensimmäinen, jossa oli kunnollinen Galenos mukana. 2002 taisi olla vain Galenos-vihkonen IFA:n lisäksi. Eli kyllä tuo kirja vielä pysyy. Uusi painos ilmestyy marraskuun lopulla ja jotain siihen on lisätty, kuulemma kemiaa ainakin. Myös niitä kuuluisia virheitä on korjattu.

EDIT. Voi olla, että vihkonen olikin jo 2001. Väsyneenä ei voi muistaa.

Kyllä 2002:kin oli kunnollinen Galenos-kirja. 2001 muistaakseni vielä vihkonen kuten myös 2000 (ja vissiin myös 1999..) milloin pääsin sisään, ja 2000 ei ollut vielä "Galenos" -nimeä vihkosessa. Hii o hoi.

Hakijoille tsemppiä löylyn keräämiseen jo nyt ;). Kannattaa tehdä jöllinkisuunnitelma itselleen ja monta varasuunnitelmaa.

Itse hain 1998 lukion jälkeen mutta meni jöllöttelyks se koko kevät kirjotustenkin osalta joten pääsin Turkuun vain varasijalle. Sit olin töissä puol vuotta, minkä jälkeen intissä koko vuosi 1999 (lääk-au), ja 1999 kävin myös pääsykokeissa huvikseni (Kuopion lääkis); pääsi metästä karkaamaan kahdeksi päiväksi :).. Tuolloin en siis lukenut sekuntiakaan mutta kivasti sieltä pisteitä kuitenkin tuli. Sitten 2000 keväällä hitaasti mutta varmasti lukemista, vähän jopa sillon 1999 syksylläkin, aika monta kertaa tuli parin viikon jöllöttelytauko, mutta sekin motivoi kun olin keskussairaalassa syöpä- ja sisätautiosastolla työmarkkinatuella harjottelemassa 3kk siinä lukemisen ohella.

Päivätyö (8-12h vrk) olisi vienyt liikaa aikaa lukemiseltakin. Suosittelenkin kaikille noita harjotteluita sairaaloissa, ihan helpolla tuonne ei pääse (minulla intin hommat anto löylyplussaa) mutta kannattaa yrittää. Ja jos huomaa ettei tällasta voi tehdä / tällaisessa työympäristössä ei voi työskennellä niin jättää ne pääsykokeet kokonaan käymättä.

Jos en olisi 2000 päässyt Kuopioon oli varasuunnitelma valmis; pääsin Tampereen tkk:hon (pisteet olisi riittäny Hesaankin moniin koulutusohjelmiin mutta mieluummin olisin asunut Tampereella) ja 2001 olisin hakenut Tampereen lääkikseen HUM. Biokemiaa kannattaa muuten mennä lukemaan yliopistoon vuodeksi, sieltä saa yleensä eniten korvaavuuksia parin ekan vuoden opinnoista (ainakin kemia (ja biokemia..)). Itselleni tuo korkeakoulu oli helpoin vaihtoehto koska sen (ja Kuopionkin) pääsykokeet olivat myös Lappeenrannassa.

Vaikka lukion kemiassa olisi vedellyt vain kymppejä ja ysejä voi valintakokeet silti mennä perseelleen. Pitää osata hyvin kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa, tarpeeksi matikkaa ettei vain laskutekniikan takia mee vituiksi, ja Galenos hyvin tarkasti, ei todellakaan riitä että kirjan osaa vaikka ulkoa vaan pitää osata yhdistää asiat kirjan eri alueilta ja kannattaa tehdä itselleen tiivistelmä / tiivistelmiä / säätöjä kirjasta. Aineistokoeosiota varten (en muista millainen se edellisessä kokeessa oli) kannattaa myös erikseen harjoitella.

Kävin kirjastosta lainaamassa tuon Galenos kirjan. Nyt vähä kattelen sitä, ja laadin suunnitelmaa... Matikan ja Fyssan ope ainaki kannusti kovasti...

Biologiasta mä niitä kymppejä oon vedelly. En fysiikasta ja kemiasta. Niissä en tehny mitään läksyjä, ja kokeeseen luin edellisenä iltana... Tuloksena kaikkea yseistä seiskaan...

Oon jo fysiikan kursseja ja kemian kursseja lukenut uusiksi. Siis tälläkertaa oikein opetellutki jotain... Jos pääsykokeis ei saa olla MAOLia, nii pitää painaa kaavoja mieleen...

Mihin lääkikseen pääsee helpoimmin? Tiedän. se vaihtelee vuosittain, mutta noin niinku yleensä?

Minkälaisia kysymykset ovat?

Originally posted by Ande
Mihin lääkikseen pääsee helpoimmin? Tiedän. se vaihtelee vuosittain, mutta noin niinku yleensä?

Minkälaisia kysymykset ovat?
Joka vitun paikkaan yhtä hankalaa... :itku: mut vissiin sääntönä on et helsinkiin ei ihan jokapojan kannata hakea. Tampere eroaa opetusmetodeissa täysin muista opistoissa, tai en tiä onko muut lääkikset jo uudistanu systeemejä.
Kysymyksistä osa vittumaisia ja osa naurettavan helppoja josta luulee saavansa täydet pisteet mut sit kuitenki siihen vaaditaan jotain nippelitietoa. Esim. taulukoiden/käyrien ulkoa osaamista tai jotain muuta yhtä hyödyllistä. :confused: (ja niitä taulukoita siinä 550sivun opuksessa on...)

niistä kaavoista... kokeeseen saa sellasen paperin jossa löytyy kaikki kaavat. mitään selityksiä kaavoihin ei tietenkää anneta :D

No voi helvetin helvetti, kuulostaa vittumaiselta, varsingin kun vielä Helsinkiin pitäisi päästä :evil:

Veikkauksia, jos hallitsee lukion pitkän matikan ja fysiikan, lukee itsenäisesti pääkohdat biologiasta ja kemiasta, menee valmennuskurssille ja opettelee pääsykoekirjan edestakaisin ulkoa, onko edes fifti-sixti -mahdollisuuksia?

Itsekin tuli haettua ensimmäistä kertaa viime keväänä muttei onnistunut. No, yliopistolla kemiaa (pääaine) ja biokemiaa taas ensi kevääseen. Eiköhän nyt aukea ovet Helsinkiin, tai pahimmassa tapauksessa johonkin Ruotsin lääkikseen.

Lukiossa en muuten lukenut kemiaa tai fysiikkaa.

Joo-o... Onko ne kysymykset enemmän teoreettisia, vai laskuja? Suurin vaikeus mulla on varmaan kemia. Siinä ne saatanan rakennekaavat...

Mutta saa ny nähdä kuinka käy. Ehkä ne säälistä päästää, jos monta vuotta peräkkäin yrittää... :)

Huoh... Pitäis ny vaan ensi hoitaa kirjootuksetki alta, ennenkö voi täysillä panostaa...

Onneksi mun ei enää biologiaa tartte opetella. Sen kun oon kerran opetellu. Vaikka ei se niin kauheen vaikeeta oo. Paljo muistamista vaan, jos anatomian aikoo ulkoa muistaa... Onneksi on suuri osa jo takana..

Mutta se helevetin kemia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom