Originally posted by Slowmo21
Tämän kevään koe oli ensimmäinen, jossa oli kunnollinen Galenos mukana. 2002 taisi olla vain Galenos-vihkonen IFA:n lisäksi. Eli kyllä tuo kirja vielä pysyy. Uusi painos ilmestyy marraskuun lopulla ja jotain siihen on lisätty, kuulemma kemiaa ainakin. Myös niitä kuuluisia virheitä on korjattu.
EDIT. Voi olla, että vihkonen olikin jo 2001. Väsyneenä ei voi muistaa.
Kyllä 2002:kin oli kunnollinen Galenos-kirja. 2001 muistaakseni vielä vihkonen kuten myös 2000 (ja vissiin myös 1999..) milloin pääsin sisään, ja 2000 ei ollut vielä "Galenos" -nimeä vihkosessa. Hii o hoi.
Hakijoille tsemppiä löylyn keräämiseen jo nyt ;). Kannattaa tehdä jöllinkisuunnitelma itselleen ja monta varasuunnitelmaa.
Itse hain 1998 lukion jälkeen mutta meni jöllöttelyks se koko kevät kirjotustenkin osalta joten pääsin Turkuun vain varasijalle. Sit olin töissä puol vuotta, minkä jälkeen intissä koko vuosi 1999 (lääk-au), ja 1999 kävin myös pääsykokeissa huvikseni (Kuopion lääkis); pääsi metästä karkaamaan kahdeksi päiväksi
.. Tuolloin en siis lukenut sekuntiakaan mutta kivasti sieltä pisteitä kuitenkin tuli. Sitten 2000 keväällä hitaasti mutta varmasti lukemista, vähän jopa sillon 1999 syksylläkin, aika monta kertaa tuli parin viikon jöllöttelytauko, mutta sekin motivoi kun olin keskussairaalassa syöpä- ja sisätautiosastolla työmarkkinatuella harjottelemassa 3kk siinä lukemisen ohella.
Päivätyö (8-12h vrk) olisi vienyt liikaa aikaa lukemiseltakin. Suosittelenkin kaikille noita harjotteluita sairaaloissa, ihan helpolla tuonne ei pääse (minulla intin hommat anto löylyplussaa) mutta kannattaa yrittää. Ja jos huomaa ettei tällasta voi tehdä / tällaisessa työympäristössä ei voi työskennellä niin jättää ne pääsykokeet kokonaan käymättä.
Jos en olisi 2000 päässyt Kuopioon oli varasuunnitelma valmis; pääsin Tampereen tkk:hon (pisteet olisi riittäny Hesaankin moniin koulutusohjelmiin mutta mieluummin olisin asunut Tampereella) ja 2001 olisin hakenut Tampereen lääkikseen HUM. Biokemiaa kannattaa muuten mennä lukemaan yliopistoon vuodeksi, sieltä saa yleensä eniten korvaavuuksia parin ekan vuoden opinnoista (ainakin kemia (ja biokemia..)). Itselleni tuo korkeakoulu oli helpoin vaihtoehto koska sen (ja Kuopionkin) pääsykokeet olivat myös Lappeenrannassa.
Vaikka lukion kemiassa olisi vedellyt vain kymppejä ja ysejä voi valintakokeet silti mennä perseelleen. Pitää osata hyvin kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa, tarpeeksi matikkaa ettei vain laskutekniikan takia mee vituiksi, ja Galenos hyvin tarkasti, ei todellakaan riitä että kirjan osaa vaikka ulkoa vaan pitää osata yhdistää asiat kirjan eri alueilta ja kannattaa tehdä itselleen tiivistelmä / tiivistelmiä / säätöjä kirjasta. Aineistokoeosiota varten (en muista millainen se edellisessä kokeessa oli) kannattaa myös erikseen harjoitella.