Lääketieteellisen ihmiskokeen tutkimuskohteena?

mitä kautta ootte hakenu noihin? vinkkiä kehiin

Alotan syksyllä opiskelut oulun yliopistossa, voiko noita tutkimuksia ja kokeita bongailla sieltä jostain ilmotustauluilta ym, ja pääseekö niihin kuinka helposti? Kiinnostas kovasti.

Niin kun tässä onkin pariin kertaan todettu, opiskelijoita houkutellaan pääasiassa erilaisten sähköpostilistojen kautta. Omaa viitseliäisyyttä käyttämällä ilmoituksia on myös ilmoitustauluilla ja joissain lehdissä. Jos tosissaan kiinnostaa nii tsekatkaa myös tuo aikaisemminkin linkittämäni lääketutkimuksen sivu.

Mukaan pääsee todennäköisesti mikäli on tupakoimaton ja oikeakätinen mies, kuten TJJ tuossa totesikin.

Itselläni on nyt menossa kymmenes pieni lakupötkö tälle viikolle :D Eipä ole paljoa sivuvaikutuksia tuntunut. Mitä nyt pientä väsymystä, joka menee varmasti sen piikkiin että kaikki vitamiini- ja kalaöljyvalmisteet piti jättää pois. Olen kyllä aika vakuuttunut siitä ettei näin pienellä määrällä ole paskankaan merkitystä yhtään mihinkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa vaan tajuta, että jotain todellisia uusia lääkkeitä
testatessa on aina mahdollisuus, että kaikki ei menekään ok..
Siitähän nuo korvaukset ovat, otetusta suurestakin riskistä.

Tyyliin:
http://www.medicalnewstoday.com/articles/39640.php
http://www.sciencebase.com/science-blog/when-clinical-trials-go-wrong.html

Joku lakujen popsiminen nyt ei ole mitään, mutta jos oikeasti
syö jotain uutta lääkettä, voi siitä viattomasta lääkkeestäkin
tulla jotain vakavia odottamattomia sivuvaikutuksia.. Siksihän
juuri sitä testataan suurella määrällä ihmisiä..

Joku lakujen popsiminen nyt ei ole mitään, mutta jos oikeasti
syö jotain uutta lääkettä, voi siitä viattomasta lääkkeestäkin
tulla jotain vakavia odottamattomia sivuvaikutuksia.. Siksihän
juuri sitä testataan suurella määrällä ihmisiä..

Eihän niitä uusia lääkkeitä heti syötetä suurelle määrälle ihmisiä. Ensimmäisessä faasissa kokeillaan muutamilla kymmenillä ihmisillä ja annostukset ovat todella pieniä. Tätäkin vaihetta edeltää vuosikausien tutkimustyö ja testaus kaikilla mahdollisilla korvaavilla malleilla. Toisesta faasista eteenpäin koehenkilöiden määrää kasvatetaan jotta aineistosta saadaan mahdollisimman kattava, monipuolinen ja ennenkaikkea tilastollisesti merkittävä. Suomessa on vieläpä äärimmäisen tiukka lainsäädäntö noiden testausten suhteen.

Nuo pieleen menneet kokeet ovat tietysti kamalia tapauksia ja syystäkin niistä nostetaan joka kerta iso haloo. Käytännössä kuitenkin riski on hyvin pieni eikä noihin testeihin ketään pakoteta. Otetaanhan sitä pieni riski joka päivä kun lähdetään esim. työmatkalle :D

Mites pääseekö mukaan jos on tupakoiva vasenkätinen kuten allekirjoittanut?

Kyllä tuo röökinpoltto tuntuu aika monessa olevan nounou. Vasenkätisyys tuskin haittaa suurimmassa osassa kokeita :)

Keskimäärin ei. Yleensä ne taikasanat on terve, tupakoimaton, oikeakätinen mies. Toki poikkeuksiakin on, mutta suurimassa osassa nuo on vaatimuksena.

Osaisitko muuten heittää jotain taustaa tuolle, miksi vasenkätisyys on joissain tutkimuksissa karsiva kriteeri? Äkkiseltään voisi mutulla heittää että tarkoituksena on saada koeryhmästä mahdollisimman homogeeninen. Ilmeisesti tuo kätisyys kuitenkin liittyy neurologisiin tai kognitiivisiin ominaisuuksiin joten sen tyylisissä kokeissa asia on selvä.

Osaisitko muuten heittää jotain taustaa tuolle, miksi vasenkätisyys on joissain tutkimuksissa karsiva kriteeri? Äkkiseltään voisi mutulla heittää että tarkoituksena on saada koeryhmästä mahdollisimman homogeeninen. Ilmeisesti tuo kätisyys kuitenkin liittyy neurologisiin tai kognitiivisiin ominaisuuksiin joten sen tyylisissä kokeissa asia on selvä.

No en ole koskaan noita tutkimus suunnitelmia tehnyt, mutta eiköhän kyseessä ole juurikin mahdollisimman homogeenisen ryhmän saaminen.

Varsinaiseen lääketieteelliseen kokeeseen en ole osallistunut, mutta kerran olin kognitiivisen neurotieteen labrassa koekaniinina. Kokeen tarkoitus oli mitata aivosähkövasteita vieraan kielen äänteille. Ensiksi liimattiin 20+ elektrodia päähän, sitten kuulokkeet korville ja reilun tunnin ajan makasin sängyssä katselemassa äänetöntä filmiä ja kuuntelemassa syntetisoitua ääntä joka hoki vartin pätkissä "i-i-i-i-i-i-e-i-i-i-e-i-e-i-i" jne. Oli muuten uskomattoman puuduttavaa hommaa. Vaikeinta oli että piti jatkuvasti pysyä hereillä, virkeänä ja täysin liikkumatta ettei data mene pilalle. No, palkkioksi sain sentään lasillisen mehua ja pari keksiä.

Ei ole mikään lääketutkimus, mutta työpaikan kautta osallistuin kansanterveyslaitoksen kolesterolitutkimukseen, jossa syötettiin blankkopurkkiin pakattua levitettä muistaakseni puolen vuoden ajan. Purkeissa oli aina jonkin värinen pallukka, enkä siis tiennyt mitä rasvaa milloinkin leivän päälle levittelin. Tutkimuksen alussa, aikana ja lopussa mittailtiin kolesterolia ja muita veriarvoja sekä tehtiin kaulavaltimoiden ultrakuvaus.
Hyötynä koko tuosta hommasta oli puolen vuoden ilmaiset rasvat leivän päälle sekä veriarvojen ja suonien kunnon tarkempi tutkimus. Itseäkin kiinnosti tietää enemmän noista asioista, koska olen aina omannut korkeahkon kolesterolin (perinnöllistä). Se olikin tärkein kriteeri, että tuohon tutkimukseen yleensä pääsi mukaan.
En enää muista tuloksia ulkoa, mutta jollakin rasvalla omakin kolesteroli muistaakseni tippui aika reilustikin. Eipä noista ole siltikään jaksanut hirveästi stressata, beceliä menee kun on kerran sen makuun tottunut.

Varsinaiseen lääketieteelliseen kokeeseen en ole osallistunut, mutta...

Ei ole mikään lääketutkimus, mutta...

Kyllä nuo on mun mielestä aivan täysverisiä ihmiskokeita tämän ketjun hengessä :)

Nuo psykologiset ja kognitiiviset kokeet ovat kyllä erityisen mielenkiintoisia. Niitä vain ei taideta Suomessa tehdä kovin paljoa.

Myös psykologiset ihmiskokeet voivat kuitenkin mennä vituiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Philip Zimbardon kuuluisa Standford prison study vuonna 1971. Siihen valittiin 24 tavallista college-opiskelijaa, jotka laitettiin vankilan kaltaiseen tilaan. Heidät jaettiin satunnaisesti vartijoihin ja vankeihin ja heitä kehoitettiin noudattamaan normaaleja vankilan rutiineja. Tarkoituksena oli tutkia vankien ja vartijoiden psykologisia vasteita omiin rooleihinsa.

Tuo projekti kusi täysin. Kaksiviikkoiseksi suunniteltu koe jouduttiin keskeyttämään kuudentena päivänä sillä "vankilassa" nähtiin mellakka, vartijoiden sekoilua (mm. vankien henkistä pahoinpitelyä ja vakavaa simputusta) sekä vankien syvää masennnusta. Zimbardo itse toimi "vankilanjohtajana" ja on jälkeenpäin tunnustanut että omakin pää alkoi jossain vaiheessa levitä.

Aihe nousi jälleen pinnalle kun Abu Ghraibin kidutusskandaali tuli julkisuuteen. Zimbardo havaitsi heti yhtäläisyydet omaan tutkimukseensa ja kirjoitti sen perusteella kirjan The Lucifer Effect:

lucifer.jpg

Kirjassaan hän esittää tietyt psykologiset mekanismit, jotka johtavat täysin tasapainoisen ja normaalin ihmisen muuttumiseen sadistiseksi kiduttajaksi. Jos jollakin ei ole minkäänlaista elämää, tässä on Zimbardon itsensä pitämä äärimmäisen mielenkiintoinen luento aiheesta: http://mitworld.mit.edu/video/459

Hoh, kylläpä taas uhkaa karata offtopicin puolelle :D

Mä en laskenut sitä tuntipalkkana, vaan täysihoitomajoituksena ja kaikki raha oli plussaa, koska ei ollut työtä, mistä olisi pitänyt olla poissa. Kokemuksenakin se oli kiva. Jos en olisi mennyt sinne, olisin hengannut himassa, syönyt itse kustannettuja ruokia ja jäänyt vaille palkkiota.
Juu, tuo on hyvä peruste. Mulla olisi ollut vaan extraa normiduunin päälle, vaikka viikonloppujakin tarjottiin yöpymistä varten. Tästä tutkimuksesta taisi olla kutsu ihan jossain metrolehdessä tjsp.

Sattuuhan noissa vahinkoja noissa lääketesteissä, mutta itse olen tehnyt ratkaisun, että osallistun vain myöhemmän testivaiheen/markkinoilla olevan lääkkeen tutkimuksiin.

edit: yksi erikoisimmista tutkimuksista oli joku NASAn tutkimus, missä tutkittavat makoili viikko- vai oliko peräti kuukausitolkulla. Siitä maksettiin aika huisit korvaukset, tyyliin 10.000 taalaa /kk tjsp.

edit: yksi erikoisimmista tutkimuksista oli joku NASAn tutkimus, missä tutkittavat makoili viikko- vai oliko peräti kuukausitolkulla. Siitä maksettiin aika huisit korvaukset, tyyliin 10.000 taalaa /kk tjsp.
Muistan tuosta joskus lukeneeni. Palkkio tuntui aluksi aika kovalta, mutta seurauksiin suhteutettuna ei niinkään. Lihasmassasta ja voimista katosi kymmeniä prosentteja, taisi jotain tasapaino-ongelmiakin tulla, eivätkä kaikki edes kestäneet psyykkisesti testin loppuun asti. Siihen, että koehenkilöt kuntouttivat taas itsestään normaaleja kuluikin kuukausikaupalla aikaa.

En ole koskaan ollut perso makealle ja kyllä täytyy sanoa että aika puulle alkaa maistumaan tämä vitun laku :D Onneksi enää 198g syötävänä kolmessa päivässä. Sellaisen sivuvaikutuksen olen huomannut, että pakki meinaa mennä hieman sekaisin. Ainakin luulen sen johtuvan tuosta lakusta koska muuten kaikki syömiset/juomiset on menny ihan tutun kaavan mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom