Lääketieteellisen ihmiskokeen tutkimuskohteena?

Osallistuinpa silkkaa uteliaisuuttani lääketieteelliseen tutkimukseen vapaaehtoisena koekaniinina. Pistän terveyteni likoon vetämällä epäinhimillisen lakritsikuurin! :D

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkkailla lakritsin vaikutusta verenpaineeseen sekä veren kalium-pitoisuuteen. Projekti kestää kaksi viikkoa ja sen aikana vetelen päivässä naamaani 66g Pandan valmistamaa Pepe-lakua (3*22g eli niitä pieniä pepe-pötköjä). Verrokkiryhmä vetää 102g päivässä (iso pepe + pieni pepe). Olen käynyt parissa labrakokeessa, joissa katsottiin veriarvoja, kusinäyte ja sydänfilmi. Tämän parin viikon koejakson aikana on kaikenkaikkiaan kolme labrakäyntiä joissa noiden arvojen kehitystä seurataan.

Sain ohjeeksi jatkaa ihan normaalia elämää (ml. treeni) mutta suurimpana muutoksena oli tutkimusta johtavan lääkärin pyyntö jättää monivitamiinit ja kalaöljykapselit pois (niitä ei ilmeisesti muut koehenkilöt paljoa harrasta ja varsinkin kalaöljy saattaa vaikuttaa verenpaineeseen).

Tutkimuksen aihe kuulostaa alkuun melko hassulta mutta kyllä siellä taustalla on ihan oikeaakin ajatusta. Tarkoituksena on nimittäin kartoittaa mahdollisia riskitekijöitä ja -annoksia verenpainepotilaille. Tällaiset riskitekijät on erityisen tärkeä tietää varsinkin lääkitystä määrättäessä. Aikaisemmin jo tiedetään että lakritsi nostaa verenpainetta jossain määrin mutta tarkkaa annostusta ei tiedetä eikä laajamittaista tutkimusta ole koskaan tehty.

Lakritsin makeuden aiheuttaa glykyrritsiini-niminen molekyyli, joka elimistössä aiheuttaa suolahormoni aldosteronin kaltaisia vaikutuksia. Glykyrritsiini estää kortisolin jatkokäsittelyä kortisoniksi, mikä johtaa munuaisten mineralokortikoidireseptorien aktivoitumiseen ja sitä kautta natriumin talteenottoon ja kaliumin eritykseen.

Pelottava sivuvaikutus voi olla liian alhaisen K-pitoisuuden aiheuttama lihasheikkous :)

Itselleni suurin motivaatio osallistumiseen oli tosiaan puhdas mielenkiinto. Ajattelin myös, että samalla tulee tsekattua tärkeimmät veriarvot ja näkee jos joku on katastrofaalisesti vituillaan. Alustavien tulosten mukaan kaikki näyttäisi olevan mallillaan. Kreatiniinipitoisuudet huitelevat meikäläisellä viiterajojen (60-100) ylärajoilla (95) mutta näin kuulemma usein on lihaksikkailla ihmisillä (taas kynäniskaa koijataan :rolleyes:). Lisäksi tuo veren K-pitoisuus (3,7) näyttäisi olevan viiterajojen (3,5-4,8) alarajalla. Mielenkiintoista nähdä, miten käy jos lakritsin vetäminen laskee sitä entisestään.

Löytyykö pakkikselta muita koekaniineja tai edes kaverin serkun kaimoja, jotka ovat osallistuneet johonkin vastaavaan tutkimukseen?
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaisiin tutkimuksiin ihmiset ovat osallistuneet ja minkälaisia tuloksia niistä mahdollisesti on saatu :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Olisi mielenkiintoista kuulla myös:
1. Miten satuit tähän mahdollisuuteen törmäämään?
2. Maksetaanko tästä?
3. Millä minä pääsen johonkin testeihin koekaniiniksi? :D

Olisi mielenkiintoinen nähdä sitten tuloksia täällä koska olen itse pahemmanlainen latriska-addikti. Mikään ei ole niin hyvää kuin tuore laku. :kuola:

Olisi mielenkiintoista kuulla myös:
1. Miten satuit tähän mahdollisuuteen törmäämään?

Olen itsekin tutkijana töissä ja satuin kuulemaan viidakkorummun pärinän.

2. Maksetaanko tästä?

Kyllä, kokonaista 15€ :D

3. Millä minä pääsen johonkin testeihin koekaniiniksi? :D

Viitaten tuohon edelliseen kohtaan, näihin tutkimuksiin hakeutuminen vaatii hieman omaa viitseliäisyyttä. Esimerkiksi Suomen yliopistoissa on yleisenä käytäntönä ettei tämäntyyppisistä tutkimuksista makseta mitään (ettei houkutella porukkaa "väärin" perustein vaan jotta tutkimus perustuisi aina "pelkästään vapaaehtoisuuteen") tai jos maksetaan niin siitä ei kerrota heti ilmoittamisen yhteydessä.

Tutkimuksiin haetaan tietääkseni ihmisiä monin eri keinoin. Esimerkiksi opiskelijoille noita ilmoituksia saattaa tipahdella sähköpostiin. Mikäli tutkimukseen haetaan tietyntyyppisiä ihmisiä, ilmoittelu pyritään kohdistamaan sopivaan mediaan (esim. johonkin ammattialan lehteen). Sitten on tietysti sairaaloiden, yliopistojen ja tutkimuslaboratorioiden ilmoitustaulut. Kerran näin Oulun Kansanterveyslaitoksen päärakennuksen aulassa ilmoituksen jossa haettiin ihmisiä kylmätutkimukseen. Siinä oli tarkoituksena testata äärimmäisen kylmyyden ja vaikeiden olosuhteiden vaikutusta ihmiselimistöön :D

Sitten on vielä olemassa lääkeainetutkimus, joka on ihan oma maailmansa. Siellä testaillaan ihmiskokeisiin asti edenneitä lääkeaineita ja korvaukset ovat myös sen mukaiset. Hirmuinen määrä lisätietoa löytyy osoitteesta:

http://www.laaketutkimus.fi/

Selvitä samalla vaikutus testostasoihin ? :)

Jossain taidettiin väittää että lakritsi laskisi tasoja.

Olen kuulut samaa :) Noissa alustavissa verikokeissa ei mitattu veren testopitoisuuksia mutta voisin oikeastaan kysäistä lääkäriltä josko sellainen olisi mahdollista.

Olisi mielenkiintoinen nähdä sitten tuloksia täällä koska olen itse pahemmanlainen latriska-addikti. Mikään ei ole niin hyvää kuin tuore laku. :kuola:

Voin päivitellä tänne fiiliksiä ja tuloksia. Montako grammaa uppoaa päivässä? :D

Voi ja vaikka kuinka paljon. Lääketieteellisten ilmoitustauluilta noita voi bongata ja itsekkin tuli useampi tonni euroissa tienattua opiskeluaikana.. Kannattaa olla terve, oikea kätinen, tupakoimaton mies.

Osallistuin tutkimuksiin joissa kuvailtiin aivojen aineenvaihduntaa eri nukutusaineilla. Eli mut nukutettiin ja kuvailtiin päätä muutama tunti.

Joku kollageeni tutkimus oli, pistettiin jotain hienoa ja ihmeellistä kollageenivalmistetta käteen ja seurattiin.

Pelihimolääke nalmefeenia popsin.. teki jostain syystä kumman venyttelyn tarpeen.

Niin ja useammassa kurssikaverin tutkimuksessa koekaniinina, mutta niistä ei maksettu, joten niitä ei lasketa.

Voi ja vaikka kuinka paljon. Lääketieteellisten ilmoitustauluilta noita voi bongata ja itsekkin tuli useampi tonni euroissa tienattua opiskeluaikana.. Kannattaa olla terve, oikea kätinen, tupakoimaton mies.

Meille tulee sähköpostiin noita ja tutkimuskeskusten nettisivuilta voi bongailla. Ihan hyvä rahanlähde. Olen kyllä menossa taas syksyllä kun osuu kohdalle sopiva :)

Mä olin kesällä lääkefirman järjestämässä tutkimuksessa, jossa testattiin kaupallisessa käytössä olevan rauhoittavan lääkkeen imeytymistä.

Ryhmiä oli kaksi: paastoryhmä (joilla oli 10 tunnin paasto ennen lääkeaineen antoa) ja ruokaryhmä (jotka vetivät 1200kcal runsasrasvaisen standardisoidun aamiaisen ennen lääkeaineen antoa).Olin itse ruokaryhmässä, ja se aamiainen oli kamala: voinappeja suhteessa leivän määrään ihan liian vähän, joten käytännössä söin voita leivän kera. Yh. No anyways.

Tutkimusta kesti kaksi vuorokauden mittaista käyntiä, jolloin illalla meno paikkaan ja sitten yöpyminen ja aamulla lääkkeen anto ja illalla kotiin. Paikan päällä otettiin useita verikokeita, joita varten laitettiin kanyyli käteen. Näiden lisäksi vielä joitain yksittäisiä käyntejä.

Palkkaa tuli 440e + matkakorvaus noin 50e. Palkka oli verollista tuloa, mutta silti jäi hyvä mieli rahallisesta edusta :)

Kokemus oli kiva ja menen varmasti joskus uudelleenkin.

Voin päivitellä tänne fiiliksiä ja tuloksia. Montako grammaa uppoaa päivässä? :D

:D No niin paljon kun annan itselleni luvan ostaa, eli noin 0-0,5kg/vko. Just saatiin muijan kans tuliaisiksi muistaakseni jotain Kouvolalaista lakua semmonen noin puolen kilon pussi ja tuli vedettyä ne melkein yhdeltä istumalta alas. :)

No sulla pitää sopia treffit Jani Toivolan kanssa. :)

Kyllä se niin on että Janin lakua ei meikäläisen ruumiinaukkoihin piiloteta, vaikka varmaan ihan laatulakua Janikin tarjoaisi.:D
:pano:

Osallistuin tutkimuksiin joissa kuvailtiin aivojen aineenvaihduntaa eri nukutusaineilla. Eli mut nukutettiin ja kuvailtiin päätä muutama tunti.

Joku kollageeni tutkimus oli, pistettiin jotain hienoa ja ihmeellistä kollageenivalmistetta käteen ja seurattiin.

Pelihimolääke nalmefeenia popsin.. teki jostain syystä kumman venyttelyn tarpeen.

Mä olin kesällä lääkefirman järjestämässä tutkimuksessa, jossa testattiin kaupallisessa käytössä olevan rauhoittavan lääkkeen imeytymistä.

Ryhmiä oli kaksi: paastoryhmä (joilla oli 10 tunnin paasto ennen lääkeaineen antoa) ja ruokaryhmä (jotka vetivät 1200kcal runsasrasvaisen standardisoidun aamiaisen ennen lääkeaineen antoa).Olin itse ruokaryhmässä, ja se aamiainen oli kamala: voinappeja suhteessa leivän määrään ihan liian vähän, joten käytännössä söin voita leivän kera. Yh. No anyways.

Tutkimusta kesti kaksi vuorokauden mittaista käyntiä, jolloin illalla meno paikkaan ja sitten yöpyminen ja aamulla lääkkeen anto ja illalla kotiin. Paikan päällä otettiin useita verikokeita, joita varten laitettiin kanyyli käteen. Näiden lisäksi vielä joitain yksittäisiä käyntejä.

Palkkaa tuli 440e + matkakorvaus noin 50e. Palkka oli verollista tuloa, mutta silti jäi hyvä mieli rahallisesta edusta :)

Nuo on kyllä ihan mielenkiintoisia! :D Muistin juuri että missasin tässä aikaisemmin keväällä jonkun laktoositutkimuksen kun en dieetin takia (seliseli) viitsinyt osallistua. Meinaan kyllä pitää korvat höröllä mikäli vastaavia tulee jatkossakin kohdalle. Jos ei muuta niin tässäkin tutkimuksessa mulle selvis nuo omat tärkeimmät veriarvot.

------------------------

Kysäisin tätä lakritsitutkimusta johtavalta lääkäriltä mahdollisuutta mitata testoarvot mutta ei kuulemma enää onnistu. Tutkimukseen on nykyisellään eettisen toimikunnan hyväksyntä ja sitä ei ihan noin vaan muutellakaan - edes ylimääräisen verikokeen verran.

Oli puhetta myös tästä tutkimuksesta, jossa italialaiset tutkijat raportoivat lakritsin vähentävän miesten testosteronipitoisuuksia. Artikkeli on jemmassa salasanojen takana mutta lääkäri muisteli että ko tutkimuksessa käytettiin jotain suoraa lakritsijuuresta tehtyä jauhetta, mikä oletettavasti on paljon tykimpää kuin karkki. Vastaavasti hän oli lukaissut tämän ruotsalaisten tekemän tutkimuksen, jossa käytettiin karkki-lakritsia eikä merkittävää muutosta testopitoisuuksissa havaittu.

Jatketaan siis lakun mussuttamista ja katsotaan kuinka käy :)

Kokemus oli kiva ja menen varmasti joskus uudelleenkin.
Taisi olla tuo tutkimus mihin hain ja pääsin, mutta rupesin laskemaan että tuntipalkaksi jää alle 10 e, joten jätin väliin.

Alotan syksyllä opiskelut oulun yliopistossa, voiko noita tutkimuksia ja kokeita bongailla sieltä jostain ilmotustauluilta ym, ja pääseekö niihin kuinka helposti? Kiinnostas kovasti.

Taisi olla tuo tutkimus mihin hain ja pääsin, mutta rupesin laskemaan että tuntipalkaksi jää alle 10 e, joten jätin väliin.

Mä en laskenut sitä tuntipalkkana, vaan täysihoitomajoituksena ja kaikki raha oli plussaa, koska ei ollut työtä, mistä olisi pitänyt olla poissa. Kokemuksenakin se oli kiva. Jos en olisi mennyt sinne, olisin hengannut himassa, syönyt itse kustannettuja ruokia ja jäänyt vaille palkkiota.

Lääkisten sähköpostilistoille noita tippui ja ilmoitustauluilla oli, ainakin mun opiskeluaikoina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom