Lääketehtaat ja lääkkeiden hinnat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Kyllä sitä aina puhutaan että lääketehtaat sponssaavat matkoja Karibialle yms. kivoihin paikkoihin, eihän siinä mitään mutta tänään meinasin joutua itse osittain sellaista matkaa maksamaan.

Lekuri totesi: Angiina, no tästä määrättiin antibioottikuuri, enpä sitä sen enempää kysellyt kun on moinen kuuri määrätty monesti ennenkin aiempina vuosina. No, Apteekista sitten moisia lääkkeitä hakemaan ja kohti kassaa, huomasin kuitenkin katsoa hintalappua ennenkuin maksoin, 36e yksi vitun antibioottikuuri! Mitä vittua?! No muistanhan minä ettei se vitosta enempää ole ennenkään maksanut joten takaisin reseptitiskille. 30min odottelun jälkeen apteekkari oli soittanut lekurille ja toi V-PEN-nimistä lääkettä, että kelpaako tämä, "tämä nyt on "eri" lääke, mutta 30e halvempaa". No sanoin että totta munassa kelpaa, tuolla sitä on tästä taudista parannuttu joka kerta aiemminkin.

Mikä vitun uusi sääntö se muka on että ehdotetaan "halvempaa korvaavaa" lääkettä?! Eipä taida Helsingissä moinen sääntö päteä, vai onko sitten keksitty että kun tuossa on 1mikrogramma tuota homeopaattista kukkapölyä niin sitä ei voi korvatakaan normaalilla "antibiootilla"?!?!?!

Kukas tietää näistä lääke-vastaavuksista, miksi tuo ei nyt ollutkaan muka vastaavaa heti vaan vasta puhelinsoiton jälkeen? Miksi tuo 600% kalliimpi lääke on muka parempaa kuin tämä mikä on JOKA IKINEN kerta toiminut aiemminkin? Voisiko syynä olla joku karibian risteily jonka tuon "hienon" lääkkeen valmistaja olisi tarjonnut lääkärille ja näin ollen myydään kalliimpaa versiota tuotteesta? :wall:

EDIT: Kalliimpi lääke on nimeltään Zeclar OD.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huppe, älä whinee ;-))
Sua yritettiin vaan vetää savuluukkuun, mutta onneksi huomasit katalan tohtorin yrityksen!
V-pen megaa on mulle aina lykitty antibiootiksi......

Kyselin vähän farmanomiäitiltä:)

Zeclar on laajakirjoisempaa ja uudempaa mömmöä. Molemmissa on eri vaikuttavat aineet yms. Eli onhan noissa oikeastikin eroa. Toki jos eka toimii, niitä on turha ruveta vaihtamaan.

En tosin ymmärrä miksi Ibuxinia saadaan myydä eri nimellä ja hinnalla vaikka se on täysin samaa mömmöä kuin Buranakin. Molemmat silti myyvät:)

Sukulaku sanoi:
En tosin ymmärrä miksi Ibuxinia saadaan myydä eri nimellä ja hinnalla vaikka se on täysin samaa mömmöä kuin Buranakin. Molemmat silti myyvät:)
Jep, joskus mulle määrättiin burana 800:sta, nyt sit 800:sta ibuxinii, katoin huvikseni noita laatikoita ja niissä on hinnat. Sama lääke, mutta Burana 13.60e ja Ibuxin 6.47e, yhtä monta lääkettä!!!! Miksi tuolloin ei tarjottu automaattisesti ibuxinia?!?!?! Onko burana kustantanut kenties karibian risteilyn?

Jos ihan tarkasti katsotaan, niin Zeclar on mikrobiologisesti parempi lääke. Tavallisella V-Penisilliinillä jää tiettyihin pöpöihin (jotka kurkussakin voivat jyllätä) heikohkoksi. Sanotaan nyt vaikka niin, että kallista lääkettä määrännyt lääkäri ampui "isommalla tykillä".

Itse en vielä tämän lyhyen "lääkärin urani" aikana ole kertaakaan miettinyt minkä lääketehtaan tavaraa määrään. Määrään sitä (asiaan sopivaa lääkettä) mikä ekana tulee mieleen, ellei joku muu asia (annostelun helppous, potilaan toive tai joku muu) tule vaikuttamaan päätökseen. Harvasta lääkkeestä edes muistan minkä firman tuote on.

Suoraan sanoen (ja Pentti Huovisen aivopesemänä :)) Zeclarin eli klaritromysiinin määrääminen ANGIINAAN on aika älyvapaata, lääketieteellisesti ei-perusteltua. Perinteisen angiinan aiheuttaa A-streptokokki, joka on aina herkkä pensilliinille. Ja V-pen on siis paitsi halpa, myös paras lääke angiinaan! Zeclaria ja muita sen kaltaisia lääkkeitä käytetään vasta, jos angiina ei jostain syystä V-penillä parane tai potilas on allerginen penisilliinille.

Hupen kertomuksesta tuli mieleen, että taisivat farmaseuttitädit/-sedät ihmetellä lekurin lääkevalintaa..? Tuo lääkkeen vaihtohan menee niin, että apteekissa saavat (pääsääntöisesti) vaihtaa saman lääkkeen halvempaan vastaavaan (niinkuin Buranan Ibuxiniin), jos lääke on geneerisen substituution piirissä (uudet lääkkeet eivät ole). Mutta tuollainen, että koko lääke vaihdetaan toiseen (esim. tässä klaritromysiini penisilliinin) vaatii lääkärin määräyksen, niinkuin nyt Hupenkin tapauksessa.

Sukulaku sanoi:
En tosin ymmärrä miksi Ibuxinia saadaan myydä eri nimellä ja hinnalla vaikka se on täysin samaa mömmöä kuin Buranakin.

Miksei saisi? Ovat vain eri firmojen markkinoimaa ibuprofeenia ja hinnanhan saa kumpikin määritellä itse. Buranassa maksaa tunnettu brändi. Ibuprofeenin patenttisuoja päättyi jo 80-luvulla joten se ei ainakaan ole esteenä.

viltteri sanoi:
Miksei saisi? Ovat vain eri firmojen markkinoimaa ibuprofeenia ja hinnanhan saa kumpikin määritellä itse. Buranassa maksaa tunnettu brändi. Ibuprofeenin patenttisuoja päättyi jo 80-luvulla joten se ei ainakaan ole esteenä.

huppista. Sekotin nyt Ibuxinin ja Ibusalin. Toki saa, mutta ihmetyttää tuo Orionin touhu. Samasta tehtaasta tulevat Ibusal ja Burana tehdään samasta mömmöstä, mutta pakkaus ja hinta on eri.

Mitenkään mainostamatta, mutta minulle on joka kerta Helsingissä Yliopiston apteekeissa tarjottu edullisempaa rinnakkaisvalmistetta, kuin mitä lääkäri on määrännyt. Mutta tämä pätee siis vain rinnakkaisvalmisteiden, eli saman vaikuttavan sisällön omaavien lääkkeiden kohdalla.

Kyseessä lieneepi siis geneerinen substituutio.

Jotta apteekki voi vaihtaa lääkeen halvempaan, pitää sille olla olemassa rinnakkaislääke. Se tarkottaa, että siinä toisessa pitää olla aivan sama vaikuttava aine, sen pitoisuus, lääkemuoto ja pakkauskoko. Jos lääkäri on määränny jotain älykallista uutuutta, jolle ei oo rinnakkaislääkkeitä, ei apteekki saa vaihtaa lääkettä mihinkään. Lääkärille voi toki soittaa ja kysyä, voiko hänen luvallaan vaihtaa johonki eri lääkeeseen. Apteekki ei voi omin päin vaihdella lääkkeitä muihin kuin rinnakkaislääkkeisiin, koska lääkäri on aina vastuussa lääkehoidosta. Rinnakkaislääkkeistä päättäminen taas on viranomaisten vastuulla eikä apteekki voi niihin vaikuttaa.

Kyllä apteekissa varmasti kysytään, haluaako vaihtaa halvempaan jos halvempia vastaavia valmisteita on tarjolla ja jos lääkäri eikä asiakas ole vaihtoa nimenomaisesti kieltänyt.

Ajatellaampa asiaa siltä kannalta, että jos ei uusia lääkkeitä laiteta ollenkaan markkinoille, tai edes tutkita uusia mahdollisuuksia. Mitä tapahtuu? Käytetään vain sitä yhtä ja ainoaa lääkettä mitä ennenkin. Lääkkeen tehokkuus vaimenee ja pöpöt saavat jyllätä entistä paremmin ihmisten ruumiissa ja niitä ruumiita saattaa alkaa tulemaankin. Se on hemmetin hyvä, että noita uusia lääkkeitä laitetaan testiin markkinoille. Se että miksi ne sitten on kalliimpia kuin muut vastaavat riippuu pitkälti juuri siitä, että ne ovat olleet vähemmän aikaa markkinoilla ja lääkefirmat saavat itse hyvin pitkälle päättää niiden hinnan.
Mun mielest on aika turha valittaa tän tyyppisistä asioista ja mennä sen jälkeen Mustaan Pörssiin ostamaan Sonyn ultraluksusvideovalaisimen ja maksaa 200€ enemmän kuin vieressä olevasta vastaavasta laitteesta. Vain koska myyjä ei ehdottanut sitä toista laitetta.
Siihen loppui minun whinetys

Itse olen oyytänyt joka kerran että sitten se halvin mahdollinen vastaava lääke. Ja joskus olen jopa jo lekurillakin sanonut että jos on vaan mahdollista niinn älä määrää sitä kalleinta.

Onkos sitten sama lääke samanhintainen joka apteekissa? Niin Kotkassa kuin Utsjoellakin? Ilmeisesti resepti lääkkeet on mutta sitten ilman ressua saatavat apteekki tuotteet näkyvän hieman vaihtelevan. Tuossa oli esim. pellavarouhe toisessa apteekissa 9,70 ja sama tuote toisessa tarjouksessa 6,40. Samoin monella apteekilla taitaa olla joku bonus järjestelmä käytössä. Kuopiossa yhdestä apteekista saa ostoksista s-bonusta.

japa sanoi:
Onkos sitten sama lääke samanhintainen joka apteekissa? Niin Kotkassa kuin Utsjoellakin?

Reseptilääkkeet on samanhintaisia joka puolella maata, tämä on ihan lainsäädännöllä määrätty.

Ite oon kyllä niin kyykkä, että pyydän lääkäriltä lyhyimmäin mahdollisen kuurin, eli tehokkainta roppia, tyyliin hinnasta viis....

Omasta hoidosta en tingi....

En jaksa sairastaa pitkään... ;)

Pehvanssi sanoi:
....., että ne ovat olleet vähemmän aikaa markkinoilla ja lääkefirmat saavat itse hyvin pitkälle päättää niiden hinnan.
...

Pitkälti samaa mieltä kanssasi. Todettakoon kuitenkin paria asiaa; mikäli lääkefirma mielii saada tuotteensa Kelan korvattavuuden piiriin, ei firma todellankaan saa itse määritellä tuotteensa hintaa. Hinta muodostuu tiukoissa väännöissä Lääkkeiden hintalautakunnan ja myyntiluvan haltijan (lääkefirman) välillä. Aivan uusimmat lääkevalmisteet eivät toki aluksi yleensä kuuluu Kelan korvauksen piiriin.

Yleisesti lääkkeiden hinnoista; lääkekehitys on nykyään aivan älyttömän kallista puuhaa. Tästä syystä firmat joutuvat käyttämään jopa 15% liikevaihdostaan tuotekehitykseen. Eipä heti tule mieleen vastaavaa suhdetta muilta aloilta. Pääsyy hintojen kasvuun on tiukassa viranomaisvalvonnassa (joka on tietysti turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää), jonka vuoksi joudutaan tekemään todella paljon tutkimuksia ennen lääkkeelle haettavaa myyntilupaa. Kalleimpana näistä ovat ns. faasi III laajat maailmanlaajuiset kliiniset kokeet. Myös epäonnistumisprosentti on lääkekehityksessä korkea; molekyyli, joka on vaikuttanut koeputkessa ja rotilla jne. hyvältä, ei yhtäkkiä toimi sinnepäinkään ihmisillä. Ja taas meni rahaa "hukkaan". Tästä suomalaisille tutuimpana uutisissakin ollut Orionin epäonnistunut psyykelääkemolekyyli vuoden parin takaa.

Toisaalta nykyinen patentointijärjestelmä on aiheuttanut sen, että saadessasi jo noin 5-10 vuotta sitten patentoineesi molekyylin vihdoin markkinoille, alkavat muut kilpailijat vääntämään geneerisiä vastineita viimeistään 10 vuoden kuluttua alkuperäisen tuotteen lanseeraamisesta. Tällä aikaa alkuperäisfirman olisi katettetava myynnillään tuotekehityskustannukset ja tehdä jopa voittoakin. Ei ole helppoa.

Tähän vielä lisäisin, että patentin maksimaalinen suoja-aikahan on yleensä 20 vuotta, mutta juuri mainituista syistä lääkepatentteihin voidaan anoa viiden vuoden lisäsuoja-aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom