Kyynärvarsitulehdus - hoito buranalla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by pihlis
Mulla täsmälleen sama vaiva, jatkunut jo 8 kuukautta (!!!!) ja tänään taas lekurille. Öisin kipu on jopa niin paha, että pitää laittaa tyynyt kyynärpäiden alle koska patja tuntuu kovalta. Lisäksi siellä tuntuu olevan jotain hermoja puristuksissa, sen lisäksi että kyynärpäätä koukistaessa siellä tuntuu joku "jumittavan", eli esim. kännykän pitäminen korvalla tuntuu pahalta.

Otan osaa Pihlis. Mullakin on vaiva taas pahentuntut ja on täsmälleen samoja oireita kuin sulla. Taidetaan joutua leikkauspöydälle:(

Originally posted by jerska
Entäpä kokemuksia kortisonista vastaavaan vaivaan, onko toiminut/auttanut?

http://www.tohtori.fi/ osoitteesta saa hakusanalla tenniskyynärpää, yleistä tietoa vaivasta ja kortisonihoidon tehokkuudesta sekä kortisonin haittavaikutuksista.

Originally posted by Panda
Otan osaa Pihlis. Mullakin on vaiva taas pahentuntut ja on täsmälleen samoja oireita kuin sulla. Taidetaan joutua leikkauspöydälle:(

http://www.tohtori.fi/ osoitteesta saa hakusanalla tenniskyynärpää, yleistä tietoa vaivasta ja kortisonihoidon tehokkuudesta sekä kortisonin haittavaikutuksista.

Leikkauspöytä on monen kohdalla vältettävissä, edelleenkin sillä neuraalikudoksen mobilisoinilla. Kuuluu kaikkien OMT-fysioiden ohjelmistoon, kuten myös muidenkin jotka niihin ovat perehtyneet. Kannattaa kysäistä paikallisesta fysikaalisesta "hoitolasta" löytyykä ko. taitoa.

Mä sain tarpeeksi tuosta vaivasta ja päätin mennä ens perjantaina ottamaan kortisonipiikin. Katsotaan miten käy... :rolleyes:

Kortisonipiikki on nyt otettu ja kuukauden kuuri Bextraa 20mg/vrk kaupan päälle... Pakollista lepoa tiedossa.

Noniin. Lupasin kommentoida miten oma kyynärpäävamma edistyy. Aloin viime postauksen jälkeen (onkohan siitä reilu pari viikkoa) tekemään joka päivä kyynärvarren ojennuksia/koukistuksia sekä ulos/sisäänkiertoja. Eli tv:tä katsellessa, koneella istuessa - aina.

Näin siksi, että muistelin samoin keinoin aiemmilla kerroilla saaneen apua tähän ongelmaan.

Tänäämpä ei enää rinta,olkapää,ojentaja -treenissä tuntunut juuri minkäänlaista kipua, ei ainakaan sellaista joka olisi haitannut suoritusta.

Kuitenkin tämä ongelma (kosketusarka kyynärpään luu/jänneosa, ja arkuus & kovakin kipu punnerrusliikkeitä tehdessä) kerkesi taas vaivaamaan noin 3 kuukautta eli uskosin, että kyseiset keinot toi apua onkelmaani.

En sitten tiedä teillä muilla toimisiko.. taitaa olla vakavampaa sorttia kuin mulla, koska lääkäriinkin asti olette (moneenkin kertaan) hakeutuneet.

hermovaurio..

Jeps, sain vihdoin lähetteen fysioterapeutille, joka parilla näppärällä testillä totesi että mulla on käsien hermot ihan sökönä :itku:

Nyt pitäisi alottaa pitkä mutta toivottavasti menestyksekäs kuntouttaminen; hierontaa, ultraa ja Fysion edellisissä viesteissä mainitsemia juttuja.

Ja etenkin työpisteen ergonomia pitää laittaa viimeisen päälle kuntoon..

Tsemppiä Panda, kyllä me vielä kuntoon tullaan!!

Re: hermovaurio..

Jeps, sain vihdoin lähetteen fysioterapeutille, joka parilla näppärällä testillä totesi että mulla on käsien hermot ihan sökönä :itku:

Nyt pitäisi alottaa pitkä mutta toivottavasti menestyksekäs kuntouttaminen; hierontaa, ultraa ja Fysion edellisissä viesteissä mainitsemia juttuja.

Ei kun leikataan, leikataan. Se on ainoa tutkittu ja tehokas sekä näyttöön perustava hoitomuoto. :urjo:

Toivotaan että apu löytyy ja saadaan treeni taas kulkemaan!

:thumbs:

Originally posted by maxmussel
Mutta mullkin oli tommonen vika. Mulla korjaantu heti ku lopetin suoran tangon käyttämisen, eli mun särky (tuntu ku joku olis puukottanu kättä ku irrotin otteen) johtui käytännössä ranteen/kyynärvarren ylisupinaatiosta (ulko-kierrosta) yhdistettynä lihasjännitykseen.

Aiheutuko sulla tuosta myös rannekipuja? Kun mulla on nyt ranne ollu kipeenä ja se tuli varmaan just tuosta suoralla tangolla tehtävästä hauisliikkeestä. En sit tiedä mikä tähän auttais. Kannattaako pitää totaalitaukoo treeneissä vai jotai lääkkeitä/voiteita laittaa? Kun nykyään rannekipu tuntuu lähes kaikissa liikkeissä, joissa ranne tukee tai sille kohdistuu painoa, eli lähes kaikissa yläkropan liikkeissä...

Ohessa myös tietoa mahdollisuudesta saada kunnon diagnoosi tutkimusten avulla näihin hermovaivoihin. Tämä siis vaatii lähetteen hoitavalta lääkäriltä tuonne tutkimuksiin. Kunnallisella puolella jonot tälläisiin tutkimuksiin ovat useiden kuukausien mitaisia eivätkä lääkärit kirjoita niihin lähetteitä kovin helposti.

Kastso kotisivut osoitteesta www.emg.fi

ENMG-tutkimusta käytetään selvitettäessä lasten tai aikuisten perifeeristen hermojen tai lihasten sairaustiloja. Tutkimuksella voidaan erottaa primaariset lihassairaudet (myopatia) ja hermo-lihasliitoksen sairaudet (myastenia) hermoperäisistä sairauksista (polyneuropatia, pinne, radikulopatia jne.).

ENMG-tutkimuksia varten on olemassa erityiset neurofysiologiset tutkimuslaitteet. Tutkimus on yleensä kaksivaiheinen eli aluksi suoritetaan tutkittavan alueen motoristen ja sensoristen hermojen johtonopeusmittauksia pienten sähköärsykkeiden avulla.

Tulosten arviointi perustuu laboratorion neurofysiologisiin viitearvoihin, jotka korjataan potilaan iän, pituuden ja raajan lämpötilan perusteella. Tämän jälkeen lihasten sähköinen toiminta tutkitaan lihakseen asetettavan neulaelektrodin avulla ja esille tulevien sähköilmiöiden perusteella voidaan arvioida, onko kyseessä normaali löydös vai poikkeavuus. Paikallisissa hermovaurioissa selvitetään myös vaurion tarkka lokalisaatio, vaurion aste, vaurion ikä ja annetaan arvio hermovaurion toipumismahdollisuuksista.

Originally posted by peteke10
Ohessa myös tietoa mahdollisuudesta saada kunnon diagnoosi tutkimusten avulla näihin hermovaivoihin. .

Ai niin, sori! Neuraalikudoksen mobilisaatio tai ULTT:it eivät ole kunnon diagnooseja ja ne eivät kerro mitään hermon ja sitä ympäröivän kudoksen tilasta.

"-klomp-klomp-klomp-"
(lahustaa takaisin luolaan miettimään voisiko tulella sittenkin valmistaa ruokaa.) :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...ENMG-tutkimusta käytetään selvitettäessä lasten tai aikuisten perifeeristen hermojen tai lihasten sairaustiloja. Tutkimuksella voidaan erottaa primaariset lihassairaudet (myopatia) ja hermo-lihasliitoksen sairaudet (myastenia) hermoperäisistä sairauksista (polyneuropatia, pinne, radikulopatia jne.).....

Hienot on tutkimukset varmasti, mutta annetaanko jotain hoitoa myös?

Originally posted by maxmussel

...
Mutta mullkin oli tommonen vika. Mulla korjaantu heti ku lopetin suoran tangon käyttämisen, eli mun särky (tuntu ku joku olis puukottanu kättä ku irrotin otteen) johtui käytännössä ranteen/kyynärvarren ylisupinaatiosta (ulko-kierrosta) yhdistettynä lihasjännitykseen.
Eli hauberit muotoillulla tangolla (EZ-bar) tai käsipainoilla. Sillä lähti. Ei tarvinnu lääkkeitä. Nykyään, pienen totuttelun jälkeen ei ongelmaa esiinny. :D

Tein ensimmäistä kertaa elämässäni hauiskääntöjä suoralla tangolla ja nyt on kyynärpäät kiukutelleet jo monta päivää. Jatkossa en käytä suoraa tankoa vaan juurikin tuota käyrää ez-baria.

Toivottavasti hoitoa annetaan, sillä ei ole mitään järkeä tehdä diagnooseja jos ei ole hoitoja olemassa. Eli hoidot ovat niitä samoja mitä on jo mainittu eli lepo, fysiatriset hoidot ja ikävimmässä tapauksessa leikkaus. Oleellista kait on, että saadaan mahdollisimman nopeasti selville se mikä on oikea hoito (tällä lienee jotain yhteyttä tuohon diagnoosiin, tässä tapauksessa hermoratojen kuntoon) ja ennen kaikkea vaatiiko vamma leikkausta.

Eli hoidot ovat niitä samoja mitä on jo mainittu eli lepo, fysiatriset hoidot ja ikävimmässä tapauksessa leikkaus.

Missä vaiheessa suositat lepoa ja kuinka kauan?

Niin.....minä olen ihan väärä taho antamaan hoitosuosituksia mutta eikös se yleensä mene siten, että ensin lepo ja jos ei toimi niin sitten jotain muuta (fysiatrista jne.) ja jos sittenkään ei toimi niin leikkaus. Jos vain saa ajoissa oikeat tutkimukset ja diagnoosin niin voi säästää paljon aikaa ja vaivaa tuon ketjun läpikäymiseen jos jo alkutilanne on sellainen, että tarvitsee leikkausta.

Omalla kohdalla tuon levon kesto määräytyy sen mukaan että kipu häviää ja voi harjoitella. Eli täysin yksilöllistä. Kyllä tämän typpiset vammat tulisi hoitaa heti alussa kunnon levolla pois alta ennen kuin ne kroonistuvat ja sitten niistä kärsii suurinpiirtein koko loppuelämän.

Kyllä tämän typpiset vammat tulisi hoitaa heti alussa kunnon levolla pois alta ennen kuin ne kroonistuvat ja sitten niistä kärsii suurinpiirtein koko loppuelämän.

siis minkä tyyppiset?

Re: hermovaurio..

Ja etenkin työpisteen ergonomia pitää laittaa viimeisen päälle kuntoon..

Tsemppiä Panda, kyllä me vielä kuntoon tullaan!!

Mäkin sain lähetteen OMT-fysioterapiaan ja Vioxx kuurin (50 mg/pvä) Nyt oon syöny läkettä 15 päivää ja käsi on jo paljon parempi. Kaks kertaa oon käyny fysioterapiassa ja se totesi että ei lupaa mitään koska on eri asia hoitaa, jos vaiva olis ollu 2 viikkoa kuin 12 kk. Se on vatvonu kättä joka suuntaan, antanu ultraa ja akupunktiota ja venyttäny jännettä. Totesi, ettei tämä nyt varsinaisesti edes ole tyypillinen tenniskyynärpää vaan jänne on tulehtunut. Hermoissa ei onneksi ole mitään vikaa. Jospa tämä tästä :rolleyes:

Tämä nykyinen tk-lääkärini sanoi, että kortisonia olisi pitänyt silloin alussa laittaa kolme piikkiä viikon välein, eikä niin kuin mulle laitettiin vain yksi ja toinen 4 kuukauden päästä. Kunnon kuuri olisi vienyt tulehduksen pois. Ja harva lääkäri osaa kuulemma pistää kortisonin oikeaan paikkaan. Vaatii 10 vuoden harjoittelun. Mulla se oli mennyt väärään kohtaan koska ihoon on jäänyt valkoinen läikkä. Hieno homma, oon sitten ollut Mediviren lääkärin harjoituskappaleena :curs:

Originally posted by Jerska
Kortisonipiikki on nyt otettu ja kuukauden kuuri Bextraa 20mg/vrk kaupan päälle... Pakollista lepoa tiedossa.

Kortisonipiikki ja Bextra poistivat kivun miltei kokonaan kyynärpäästä. Kipua esiintyi vielä hyvin pienellä alueella mutta paljon heikompana kuin ennen piikkiä ja tabuja. Yläkropan treeneistä on ollut nyt taukoa lähemmäs 2kk mutta jalkoja, alaselkää ja vatsoja on tullut väännettyä. Ei malta pysyä pois salilta... :D
Kävin kuitenkin viime viikolla ottamassa vielä toisen kortisonipiikin jotta kipu ja tulehdus saataisiin pois kokonaan ja samalla lääkäri määräsi vielä toisen kk kuurin Bextraa. Fiilikset paranemisen suhteen ovat korkealla ja innolla odotan että pääsen taas salille vääntämään täyspainoisesti treeniä, ehkäpä jo tammikuun alusta :)

Hyvää ja Rauhaisaa Joulua kaikille Pakkiksen lukijoille :joulu8:

Itse tappelin todella kipeä kyynärpääm kanssa toissatalvena. Treenasin kipeällä kyynärpäällä ja buranaa perää. Erityisen kivuliasta oli koukistusliikkeet. Lopulta kipu oli jo sitä luokkaa ettei edes lumitöistä tullut mitään. Lähete tilkkaan ja samantien megneettiin jossa todettiin kyynärpään sisemmässä nivelkapselissa rasituksesta aiheutunut mikrorepeämä. Kirugri totesi yksikantaan, että lepoa min. 6 kk. Lopulta paraneminen kesti noin. 5 kk jonka jälkeen uskalti taas treenata kunnolla. Mitkään lääkkeet eikä hieronta auttanut mitään, eikä niistä mitään apua olisi ollutkaan. Onneksi on työn puolesta ilmainen sairaanhoito ja magneettiinkin pääsee parin viikon varoitusajalla.

itselläni vaivaa pahenti se, että treenasin kivusta välittämättä ja buranan voimalla.

Latest posts

Back
Ylös Bottom