Kyynärvarsitulehdus - hoito buranalla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Jerska
Omalla kohdalla tilanne oli käsittääkseni se että lihaskalvo oli ahtautunut ja sitten kun sinne tulee painetta (treenatessa esim kyynärvarsia) niin sitä alkoi vihlomaan ja kun lihaskalvo on ahtaalla niin se voi ruveta kiinnittymään luuhun. Tämä oli hierojan kommentti noin suurinpiirtein ja tähän auttoi hieronta.

Saattoipa olla sitten mulla sama kun kerran hieronta mullakin autto...en mä siitä missään lääkärissä käynytkään et paha on mennä sanomaan mikä oli mutta pääasia että meni ohi...

Ainahan ne lihakset ovat hellänä treenistä, mutta vähintään silloin tietää että tuli reenattua kovaa. Itselläni kipeiden lihasten hieronta on suorastaan nautinnollista; kivun ja mielihyvän jumalainen yhdistelmä.

Ja toiseksi melkein poikkeuksetta olen saanut lihassäryt pois sillä millä ne ovat tulleetkin. Eli treeniä vain treenin päälle. Penikkatauti hyvä esimerkki.

No niin, enpä viitsinyt aloittaa uutta threadia, kun täälläkin puhutaan osittain samoista asioista.
Noin pari kk sitten kyynärpään luu kipeytyi ja on haitannut siitä lähtien melkeinpä kaikkien punnerrusliikkeiden tekemistä. Vaiva on semmoinen että lepotilassa kyynärpää tuntuu ihan normaalilta eli mitään särkyä ei esiinny. Mutta kaikenlaiset punnerrusliikkeet tuntuvat todella tuskaisilta, kyynärpäätä särkee ja kolottaa niin perkeleesti. Sitten kyynärpää on myös kosketusarka eli jos vaikka sormella naputtaa kevyesti kyynärpäähän niin se todella koskee. Tarkemmin kipukohta on kyynärpään luun se reunusta mihin kiinnittyy ojentajalihakset/jänteet. Noin kuukauden ajan käytin Voltaren geeliä mutta siitä en huomannut olevan minkäänlaista apua. Sitten marssin lääkärin juttusille ja hän määräsi ensimmäisellä kerralla viikon lepoa ja viikon burana-kuurin (4*600mg / pv). Annostus taisi olla liian suuri, koska muutaman päivän päästä kuurin aloituksesta seurasi rajunlainen pari päivää kestävä oksennus/ripulitauti (jonkinasteinen myrkytys). Nyt sitten kävin samaisella lääkärillä uudestaan kyselemässä jotain muuta lääkettä ja tähän hän tarjosi viikon VIOXX-kuuria (1*25mg / pv). Saa nähdä miten auttaa vaivaan...
Onko muilla ollut samanlaista kyynärpäävaivaa? Entä kokemukset VIOXXista?

Originally posted by Richard75
Entäs Tulehduskipulääke nimeltä VIOXX, lääkäri mainosti sitä uuden sukupolven lääkkeenä.
No tepsinyt jokatapauksessa loistavasti täällä, eikä maha, tai mitään muutakaan haittavaikutuksia ole ilmennyt.

Mä sain samaa lääkettä krooniseen tulehdukseen, auttoi asiaa.
Tuohan on aika vahva lääke,ja lääkärit eivät sitä kai ihan ensimmäiseksi kirjoita.

//lainaus Tohtori.fi lääkeoppaasta//
Käyttötarkoitus:
Lääke on tarkoitettu nivelrikkoon liittyvien kipujen hoitoon. Valmistetta ei ole tarkoitettu lapsipotilaille.
Vaikutustapa:
Lääke vaikuttaa entsyymiin, jonka aktivoituminen on yhteydessä mm. nivelkivun syntyyn ja voimakkuuteen. Se vähentää kipuja sekä niiden yhteydessä esiintyvää turvotusta ja nivelten jäykkyyttä.

Mulla täsmälleen sama vaiva, jatkunut jo 8 kuukautta (!!!!) ja tänään taas lekurille. Öisin kipu on jopa niin paha, että pitää laittaa tyynyt kyynärpäiden alle koska patja tuntuu kovalta. Lisäksi siellä tuntuu olevan jotain hermoja puristuksissa, sen lisäksi että kyynärpäätä koukistaessa siellä tuntuu joku "jumittavan", eli esim. kännykän pitäminen korvalla tuntuu pahalta.

Mikään ei tunnu auttavan. Kaikki kokeiltu: kortisonipiikit, Burana, Vioxx (ei muuta vaikutusta kun paha allerginen ihoreaktio), Celebra, Orudis, Ice Power, hieronta kerran viikossa, lepo..

Lekurit ovat neuvottomia, enkä itekään tahtoisi enää jaksaa tätä :wall:

Kaikkeen auttaa burana... voi vittu kohta ne varmaan keksii tehdä burana kymppitonnisen, se olis sellanen ranskanleivän kokonen...

Originally posted by pihlis
Mulla täsmälleen sama vaiva, jatkunut jo 8 kuukautta (!!!!) ja tänään taas lekurille. Öisin kipu on jopa niin paha, että pitää laittaa tyynyt kyynärpäiden alle koska patja tuntuu kovalta. Lisäksi siellä tuntuu olevan jotain hermoja puristuksissa, sen lisäksi että kyynärpäätä koukistaessa siellä tuntuu joku "jumittavan", eli esim. kännykän pitäminen korvalla tuntuu pahalta.

Hermokuduksen mobilisointi on kova sana. Jeesaa tuon kaltaisiin ongelmiin aika nopeastikkin.

Hermokudoksen mobilisointi; siis miten se käytännössä tapahtuu? Olen tehnyt semmosta "hermopumppausta" jonkin verran (käsivarren ojentelua suoraksi), mutta en ole huomannut vaikutusta..

Onko muilla ollut samanlaista kyynärpäävaivaa? Entä kokemukset VIOXXista?

Tasan tarkkaan juuri sama vaiva minulla! Ensimmäisen kerran ehkä puolitoista vuotta sitten. Nyt tasasesti ollut oikean käden kyynärpää (juuri kuvailemastasi kohdasta) sekä kosketusarka, että punnerrusliikkeissä tuntuu kipua.

Olen varovaisesti sitä aina päivän mittaan yrittänyt hieroa ja teen huolelliset alkulämmittelyt.
Esim ojentajia ei voi tehdä ilman kunnon alkulämmittelyä. Lämmittelyn jälkeen kipu on enää 20% alkuperäsestä, mutta silti läsnä ja haittaa mm. pystypunnerrusta, penkkiä ja kaikkia ojentajaliikkeitä (paitsi ei kai kickbackia).

Tämän kertainen kipujakso alkoi viime elokuussa, kun löin kyynärpään kipeästi asfalttiin.

Aiemmin on kipujaksoja ollut pari kertaa, molemmat kesti 2-4kk. Harmillisinta on, etten oikein osaa sanoa miten niistä lopulta pääsin eroon. Lääkärillä en ole käynyt, enkä käy ennen kuin kotikonstit loppuu :)

Taisin muistaakseni hieroa jotain kylmägeeliä kyynärpäähän ja jätin vähemmälle kovat punnerrukset ja ojentajaliikkeet.

Postaan välittömästi lisää tietoa asiasta, kun/jos tästä taas eroon pääsen. Tehkää te samoin :)

Originally posted by pihlis
Hermokudoksen mobilisointi; siis miten se käytännössä tapahtuu? Olen tehnyt semmosta "hermopumppausta" jonkin verran (käsivarren ojentelua suoraksi), mutta en ole huomannut vaikutusta..

Vähän siihen suuntaan. Aluksi vain "avataan" mahdolliset lukot/jumit nikamissa, nivelissä ja lihaksissa ja sen jälkeen käydään käsiksi "hermoon" eri tekniikoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin, tulin juuri fysioterapeutin juttusilta ja hän ehdotti vielä kerran joko totaalista lepoa jään kera parin viikon ajan tai sitten kortisonipiikkiä. Ajattelin kokeilla vielä jäätä ja lepoa, jos muutosta parempaan ei tule niin sitten otan sitä kortisonia.
Kysyin samalla että kannattaisko syödä tämän levon aikana tulehduskipulääkkeitä mutta sen hän tyrmäsi sillä olinhan jo aikaisemmin niitä kokeillut ja parempaa tulosta ei vaan tullut. Esimerkiksi viikon VIOXX kuurin (25mg / pv) olisi pitänyt hänen mukaansa auttaa.
Jos apua ei näistä konsteista löydy niin hän ehdotti käyntiä ammattitaitoisen urheilulääkärin luona.
Onko kenelläkään kokemusta Oulun alueella toimivista urheilulääkäreistä ja heidän hinnoista? Entäpä kokemuksia kortisonista vastaavaan vaivaan, onko toiminut/auttanut?

Esimerkiksi viikon VIOXX kuurin (25mg / pv) olisi pitänyt hänen mukaansa auttaa.
:confused:

Käsikirurgi jonka luona itse kävin, suositteli VIOXXIA neljäksi viikoksi, kuuden viikon popsiminen sitten poisti tulehduksen.

:confused:

Käsikirurgi jonka luona itse kävin, suositteli VIOXXIA neljäksi viikoksi, kuuden viikon popsiminen sitten poisti tulehduksen.

Saa siinä sitten toiveita elätellä että kyynärpää paranisi viikon kuurilla :D

Originally posted by DoomStar
Kyseinen vaiva on ainakin mulla ollut jo pitkään lähes krooninen, välillä voimakkaampana, välillä heikompana. Nyt on taas vaiva puhjennut, etenkin hauisliikkeissä kyynärvarret ovat ihan tulessa. Myös punnerrusliikkeissä rupeaa tuntumaan, etenkin kun päästää otteen irti tangosta sarjan jälkeen tuntuu että kädet räjähtävät.

Kyseessähän on ilmeisesti se kyynärvarren luukalvo(?) tai vastaava. Mitenkähän tätä pystyisi hoitamaan esim. pelkän buranan voimalla? Ibuprofeiinilla on kuitenkin jonkinasteinen tulehdusta poistava efekti. Särkylääkeitä olen käyttänyt tähän asti aika minimaalisesti, ja siksi mietinkin, että paljonkohan noita sitten kannattaisi syödä ja kuinka usein.

3kpl buranaa (400mg) päivässä pari viikkoa, miltä kuulostaa? Mitään kevyttä viikkoa en tällä hetkellä ole ottamassa - sattuneista syistä - joten mua siis kiinnostaa vain se, että voisiko buranalla kyseistä vaivaa hoitaa, vai tarviinko jotain stydimpiä tavaraa. Mites esim. Voltaren? Vai auttaakos sekin vain lihasperäiseen kipuun. Huoh... :)

Joo... mulla taitaa olla sit sama vika! Etenkin kun tekeen penkkiä yli 4:n toiston sarjaa tai esim. ylätaljaa, niin sattuu kyynärvarsista nii helvetisti!:wall:

Jep, toi VIOXX on toimivaa, mutta helevatin kallista. Naproksenia saa rekkakuormallisen samaan hintaan :)

joo, näinkin. Sitähän tosiaan pitää ottaa ainostaan se yksi päivässä :)
Ostohetkellä se vaan tuntuu niin kalliilta

Voiko näitä geelejä laittaa nivusten alueelle? Meinaa tuo nivunen nimittäin vähän vihoitella. Muistelisin jonkun sanoneen, että ainakaan ice-poweria ei saisi laittaa nivusiin, syytä en kyllä muista.

Originally posted by H0J
Voiko näitä geelejä laittaa nivusten alueelle? Meinaa tuo nivunen nimittäin vähän vihoitella. Muistelisin jonkun sanoneen, että ainakaan ice-poweria ei saisi laittaa nivusiin, syytä en kyllä muista.

No ei ehkä Ice-Poweria kannata laittaa...jo se että oot laittanut sitä esim olkapäähän ja pessyt kädet huonosti ja sitten käyt kusella niin se polte on melkonen...että en suosittele...

Yhdyn edelliseen. Tai siis edellisen mielipiteeseen. Kerran tuli laitettua tiikeri-balsamia reisiin ennen nukkumaan menoa ja aut armias ku käännyin kyljelleni ja eräs jäi reisien väliin hetkeks... Ei tullu kyl nukkumisesta mitään. :D

Mutta mullkin oli tommonen vika. Mulla korjaantu heti ku lopetin suoran tangon käyttämisen, eli mun särky (tuntu ku joku olis puukottanu kättä ku irrotin otteen) johtui käytännössä ranteen/kyynärvarren ylisupinaatiosta (ulko-kierrosta) yhdistettynä lihasjännitykseen.
Eli hauberit muotoillulla tangolla (EZ-bar) tai käsipainoilla. Sillä lähti. Ei tarvinnu lääkkeitä. Nykyään, pienen totuttelun jälkeen ei ongelmaa esiinny. :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom