Kyynärpään anatomiasta?

humanteri sanoi:
Pystytkö tekemään ranskalaista punnerrusta ? Jos et, ja kipu on kyynärpään sisäpuolella, niin viittaa vahvasti golf-kyynärpäähän.

..eli en pysty tekemään ranskalaista & kipu on tosiaankin kyynärpään sisäpuolella :down:
No pari viikkoa taukoa punnerrusliikkeistä ja lämmittimet ostoon, *kele.

Kiva vaan, ku vuosi sitten täytin 30v, niin hajosi olkapää. Täytin äsken 31v ja kyynärpää vi**uilee. Mitä ensi vuonna? Polvi? :rolleyes:
Sapettaa.

Itselläni kyynerpäät kiukutellut myös vuosia. Ranskalaisissa punnerruksissa ja muissakin punnerrusliikkeissä. Lämmittiminä / tukena käytän polvisiteitä (vanhat ja löysät). Niiden avulla kyynerpäät on pysyny suht kunnossa ja pystyy treenaan. Polvisiteitä ei kuitenkaan kannata kovin tiukalle kiskoa, ainakaan pitemmissä sarjoissa.

Aave sanoi:
Itselläni oli kauan aikaa samanlaisen oireet, se napsuna tuli kyynärhermosta, mikä hyppäsi pois radaltaan "luunapin yli". Minulla se aiheutti pikku- ja nimettömän sormen puutumisen kun käsi oli koukussa. Molemmat hermot leikattiin kerralla viime vuonna, sen jälkeen ovat toimineet ihan hyvin.

P.S. eka posti :kippis1:

Aiheuttiko tuo muitakin oireitat kuin puutumista? Allekirjoittaneella epäillään ilmeisesti samaa vammaa, (=ulnar hermon siirtyminen(?)) ja ainakin mulla ranteen asentoa vaihtamalla ja kättä koukistamalla saan kyynärpään nupin ulkosyrjälle sellaisen kahden sekunnin vihlovan kivun jolloin kättä ei voi käyttää. Puutumista tosi harvoin. Jostain kuulin että tenniskyynärpään hoitoon tarkoitettu tuki voisi tuossakin toimia korjaamaan liikerataa oikeaksi. Kokeiltiinko sulla tuohon kuntoutusta ennen puukkoa?

Aave sanoi:
Itselläni oli kauan aikaa samanlaisen oireet, se napsuna tuli kyynärhermosta, mikä hyppäsi pois radaltaan "luunapin yli". Minulla se aiheutti pikku- ja nimettömän sormen puutumisen kun käsi oli koukussa. Molemmat hermot leikattiin kerralla viime vuonna, sen jälkeen ovat toimineet ihan hyvin.
Minkälainen operaatio oli? Leikkaus sinällään lienee aika pieni, mutta minkälainen treenitauko tuosta seurasi? [niin, millään muullahan ei olekaan mitään väliä... :rolleyes: ]

Nimimerkki "Samassa veneessä"

humanteri sanoi:
Ensimmäisellä kerralla diagnosoitiin tennis-kyynärpääksi, mutta siinä tapauksessa kivun pitäisi olla kyynärnivelen ulkosyrjällä.
Hoitoon olen käyttänyt mobilattia, tosin en ole kovin vakuuttunut sen tehosta tässä tapauksessa. Ennen treeniä laitan käärmesalvaa kyynärpään alueelle ja puuvillaisen kyynärlämmittimen. Ennen treeniä kyynärpää ehtii lämmetä mukavasti.

Minulla on juuri nyt vaiva päällä (tenniskyynärpää, ulkosyrjällä siis). Sain lääkäristä kuurin Ibumax 600 ja jotakin Mobilattia vahvempaa geeliä. Kipu lähtee sillä pariksi tunniksi täysin pois ja voi tehdä melkein mitä vaan. Kun kysyin punttien nostosta lääkäriltä, käski jatkaa vaan kunhan ei niin että oikeasti sattuu. Vähän kipua siinä saisi kyllä esiintyä.

Eipä itselleni tullut nuo lämmittimet mieleenkään. Pitää mennä heti ostamaan, kun on nyt ollut taukoa kivun takia.

Max Gluteus sanoi:
Minkälainen operaatio oli? Leikkaus sinällään lienee aika pieni, mutta minkälainen treenitauko tuosta seurasi? [niin, millään muullahan ei olekaan mitään väliä... :rolleyes: ]

Nimimerkki "Samassa veneessä"

Operaatio oli aika pieni, molemmat leikattiin kerralla, noin 8 tikkiä per käsi. Aamulla Pulssiin ja illalla ulos. Alussa oli vaatetus vähän vaikeaa, ei voinut koukistaa edes 90 astetta, mutta tikkien poiston jälkeen alkoi jo liikkumaan paremmin. Koska kyseessä oli vain ulnaarihermoradan siirto, sai treenaamisen aloittaa noin kuukauden päästä leikkauksesta.

BTW, yksi oire oli "pistely" kyynärpäästa alaspäin kun hermo hyppäsi radaltaan, hermo turpoaa ja kipeytyy...mulla vaiva oli olemassa monta vuotta, mutta paheni lopuksi niin, ettei voinut tehdä työntöliikkeitä lainkaaan :wall:

BTW2, minut leikannut lääkäri sanoi että on korjannut alle 10 vastaavaa tapausta n. 20 vuoden aikana

Nimimerkki "nyt olkapäässä jotain outoa..."

Aave sanoi:
Operaatio oli aika pieni, molemmat leikattiin kerralla, noin 8 tikkiä per käsi. Aamulla Pulssiin ja illalla ulos. Alussa oli vaatetus vähän vaikeaa, ei voinut koukistaa edes 90 astetta, mutta tikkien poiston jälkeen alkoi jo liikkumaan paremmin. Koska kyseessä oli vain ulnaarihermoradan siirto, sai treenaamisen aloittaa noin kuukauden päästä leikkauksesta.

BTW, yksi oire oli "pistely" kyynärpäästa alaspäin kun hermo hyppäsi radaltaan, hermo turpoaa ja kipeytyy...mulla vaiva oli olemassa monta vuotta, mutta paheni lopuksi niin, ettei voinut tehdä työntöliikkeitä lainkaaan :wall:

BTW2, minut leikannut lääkäri sanoi että on korjannut alle 10 vastaavaa tapausta n. 20 vuoden aikana

Nimimerkki "nyt olkapäässä jotain outoa..."

Mitä leikkaus makso ?

Anteeksi, ihan aiheen ohi, mutta olipa aamukahvi läikkyä, kun luin nopeasti/väärin tuon otsikon.

lansive sanoi:
Minulla on juuri nyt vaiva päällä (tenniskyynärpää, ulkosyrjällä siis). Sain lääkäristä kuurin Ibumax 600 ja jotakin Mobilattia vahvempaa geeliä. Kipu lähtee sillä pariksi tunniksi täysin pois ja voi tehdä melkein mitä vaan. Kun kysyin punttien nostosta lääkäriltä, käski jatkaa vaan kunhan ei niin että oikeasti sattuu. Vähän kipua siinä saisi kyllä esiintyä.

Eipä itselleni tullut nuo lämmittimet mieleenkään. Pitää mennä heti ostamaan, kun on nyt ollut taukoa kivun takia.

Lämmittimet ovat hyvät. Muistahan kuitenkin parannella vamma kuntoon oikeasti aktiivisella levolla. Muuten vamma pitkittyy ja pitkittyy. Kuntoutusvaiheessa on hyväksi tehdä ennaltaehkäiseviä harjotteita, siis jos tietää mistä vamma on tullut. Itse kun kärsin kyynärpään yliojentumisesta, olen tehnyt mm. hauis-sarjoja niin paljon että saan jonkinlaisen pumpin aikaiseksi. Tällä olen hakenut sitä, että pumpissa oleva hauis 'jarruttaisi' käden täysin suoraksi ojentumista.

juhata sanoi:
Mitä leikkaus makso ?

Kelan korvaus vähennettynä vahän reilu 1300€.

Olen muuten käyttänyt siitä lähtien Wrangen kyynärpäälämmittimiä, mukavampi tehdä, kun ne hieman tukevat ja pitävät paikat lämpimänä.

humanteri sanoi:
Lämmittimet ovat hyvät. Muistahan kuitenkin parannella vamma kuntoon oikeasti aktiivisella levolla. Muuten vamma pitkittyy ja pitkittyy. Kuntoutusvaiheessa on hyväksi tehdä ennaltaehkäiseviä harjotteita, siis jos tietää mistä vamma on tullut.

Ihan 100% varma en ole, mutta muutaman viikon kun olin hauikselle tehnyt Zottmanin kääntöä, niin vaiva alkoi. Tietysti hiiren käyttö töissä varmasti vaikutti asiaan. Lääkäri juuri sanoi noita kiertoliikkeitä pahoiksi, vaikka muuten olisikin kyynärvarret kunnossa.

Nyt kun taas tuntuu, että pääsee tekemään jotakin käsille, niin nuo lämmittimet ovat ajankohtaiset. Vähän yli pari viikkoa on mennyt pelkässä levossa, mitä nyt olen venytellyt lääkärin ohjeiden mukaan.

Ihan tyytyväinen olen, että menin heti lääkäriin, enkä odotellut viikkoja. Tuntuu ainakin lähteneen parantumaan hyvin, ei toivottavasti jää pysyväksi riesaksi. Minua varoitettiin, että vaivasta voi saada jokavuotisen kaverin säännöllisen treenitauon aiheuttajan, joten ajattelin hoitaa kuntoon ettei tarvitse sitten jatkossa potea. Varsinkaan kun hiirestä ei töissä pääse eroon, vaikka haluaisi.

Aave sanoi:
Kiitoksia tiedoista, itselläni on diagnosoitu toistaiseksi vain ihan "tavallinen" ulnariksen pinnetila (sulcuksen proksimaalipuolella). Valtaosa punnerrusliikkeistä onnistuu vielä, ainakin käsipainoilla, ojentajien kanssa on enemmänkin ongelmia. Ja ei tuo samaisen käden olkapääkään ihan kunnossa ole... :itku:

Back
Ylös Bottom