kyynärpää tohjona, treenaus ja toipuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nonnis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
heti alkuun anteeksi, että yhdellä kädellä kirjoittaen en jaksa väkertää isoja alkukirjaimia!

taustaa: olen pian 33v nainen ja olen tässä kolmisen kuukautta käynyt salilla, tarkoituksena hankkia voimaa ja lihasta, yksijakoisella starting strength -tyyppisellä ohjelmalla, ja mukavasti olen alkuun päässytkin.

nyt kävi kuitenkin niin, että lauantaina kaaduin ja kyynärpää meni sijoiltaan ja nivelsiteet paskaksi. käsi on kipsissä reilun viikon ja sairaslomaa rekkakuskin työstä yhteensä kuukausi. eikä mitään hajua milloin käsi on sitten painojen nostoon kelvollinen.

onko kellään kokemusta vastaavasta, kuinka kauan meni toipua? tuliko kyynärpää ennalleen?

entä kuinka voisin kuntoilla näin yksikätisenä? kaikki jalkojen heiluttelulaitteet käyttöön, mitäs niitä onkaan? prässi, reisien heiluttelut molempiin suuntiin, polvien heiluttelut molempiin suuntiin, kyykky lyijyä repussa? selkälihasliikkeet toisella kädellä kiinnipidetyllä lisäpainolla? tähän asti en oo noihin hilavitkutinlaitteisiin koskenut, vaan keskittynyt lenempi isoihin liikkeisiin vapailla painoilla. ja rajallisestihan noita hilavitkuttimia pikkukunnan salilla on.

oikeeta kättä ei varmaan kantsi nyt treenata lainkaan?

vai unohdanko vallan kivasti alkaneen kuntoilu-urani?

:(

Itse en lähtisi yläkroppaa kauheena tekemään jos pystyy tekemään vain "toispuoleisesti", ettei tuu mitään epätasapainoja. Alakropalle pystyy vaikka sun mitä tekemään, justiisa lyijyä reppuun ja kyykkyä, prässiä, hack-kyykkyä, pohkeita, (loitontajia ja lähentäjiä...) :D, pakarapotkuja taljassa, mitä ikinä keksiikään, mutta siis yläkropalle ei nyt varmaan pariin viikkoon juurikaan mitään ja siitä sitten pikkuhiljaa rautaa kehin kuntouttamisen jälkeen ja entistä ehompana reenailemaan. tsemppiä!

Reisien heiluttelut molempiin suuntiin jättäisin ehkä pois. Jos siis tarkotat niillä jalan loitonnuksia ja lähennyksiä. Ei niistä mitään hyötyä oo.

Yläruumista ei kannata tosiaan treenata oikeestaan ollenkaan, ettei tuu epätasasuuksia. Vatsat voit tietty treenata ja kipsistä eroon päästyäsi onnistuu varmaan viparit laitteessa (painot periaatteessa kyynerpäiden päällä). Muuten ei kannata alkaa tekemään mitään ennen kuin on parantunut. Noista vipareistakaan en ihan varma ois (tee jos ei tunnu huonolta), mut se nyt vaan oli liike ku tuli mieleen, joka vois olla mahdollinen. Peck deck laitteessa (kädet kyynerpäistä taitettuna ylöspäin) vois kans onnistua, mutta en siitäkään varmaks mee sanomaan mitään.

Panosta jalkoihin nyt.

no ei tuolla salilla oikein muuta sitten ole kuin prässi, polvilaitteet ja ristikkäistalja jos noi reisien lähentäjät/loitontajat jättää pois. prässi on sen mallinen että onnistuu yksikätisenäkin eli taljapohjainen ja vaakatasossa.

täytyy toivoa, että ortopedi osais vähän neuvoa kuntoilun suhteen eikä heti kieltää kaikkea muuta paitsi puolen kilon käsipainoja :D alkuun ei kuulemma saa nostaa mitään. siksi noin pitkä saikkukin heti suoriltaan. toisaalta jo työnkin takia käsi olis saatava normaaliksi tai muuten en saa vanhan ekeriläisen perävaunun kylkiovia ikinä kiinni.

Reisien heiluttelut molempiin suuntiin jättäisin ehkä pois. Jos siis tarkotat niillä jalan loitonnuksia ja lähennyksiä. Ei niistä mitään hyötyä oo.

Ite olin samaa mieltä mutta pari kertaa kun kokeilin varsinki tuota lähennyslaitetta ni on pysyny visusti ohjelmassa. Ei sitä joka kerta tartte tehä jalkoja treenatessa, mutta esim kerran kahteen viikkoon jalkatreenin lopuks, tekee ihmeitä nivusten liikkuvuudelle kun tekee rauhallisia pitkiä sarjoja sopivilla painoilla...

kyllä tää vammautuminen vetää mielen niin matalaksi etten ole saanut tehdyksi yhtään mitään, lojun vaan sohvalla haisten pahalle :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom