Kyykyn vaarat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rongeri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olin tuossa äskettäin kyykkyä tekemässä ja rautaa oli yli 100kg, menin kyykkyn ja lähin nostaa, puoleenväliin nousi, mutta sitten ei nousu ja selkä taittu rajusti eteen, ei ois montaa senttii tarvinnu kallistua enää, että tasapaino ois menny. Mutta onneksi kaverit sai tangosta kiinni ennen kuin kaaduin. Nii rupesi mietityttämään että mitä ois käyny jos kaverit ei ois kerenny ottaa tangosta kiinni, oisko niskat voinu taittuu tangon alle jos oisin kaatunut? En tiedä onko oikea paikka kysyä täältä, mutta onko teille sattunu mitää vastaavaa tai oletteko kuullut mitään että kyykyssä olisi pahojakin vammoja tullut? Enkä tiedä kysynky oikeassa osiossakaan...

Pudota painoista puolet pois ja aloita varovasti rakentamaan pohjaa. Välilevyn pullistuma on yksi mahdollinen vamma, jonka esittämälläsi "kyykkytekniikalla" voit saada aikaan.
Hyvä nyrkkisääntö on, että miehen täytyy viedä painoja eikä painojen miestä.:)

Siis joo se oli puolikyykkyä ja maksimia kokeiltiin testeissä, ehnän minä tavalisesti tommosila painoilla mitään tee... vaan se mietityttää että voiko mennä henki kyykkäillessä jos tangon alle jää?

Jos rautaa oli "yli 100kg" niin kannattaako kokeilla puolikyykyn maksimeita ennenku osaat kyykätä?
Ja varsinkin jos pitää jälkeenpäin kysyä että onko vaaroja?

En mäkään hyppää ralliauton rattiin henkilöauton jälkeen ja totea jälkeenpäin että meinaspa käydä köpelösti kun se vähän lähti.

Eikä mitenkään henk.koht tai vittuiluna, olisi vaan ikävä lukea kuinka aloitteleva treenaaja repii välilevyt tommosilla kokeiluilla.

No olen punttaillut puolisen vuotta, että olen vielä aloittelija joissain mittasuhteissa, mutta lähinnä haluaisin tietää että olisiko koko hommassa voinut mennä henki? Ja sen sanon itsekkin että rautaa ei olisi pitänyt laittaa loppujen lopuksi niin paljon.

No olen punttaillut puolisen vuotta, että olen vielä aloittelija joissain mittasuhteissa, mutta lähinnä haluaisin tietää että olisiko koko hommassa voinut mennä henki? Ja sen sanon itsekkin että rautaa ei olisi pitänyt laittaa loppujen lopuksi niin paljon.

Olet aloittelija jokaisella mittapuulla.
Henki voi lähteä joka hommassa, kyykkääminen ei ole poikkeus. Fiksusti tehtynä todennäköisyys siihen pienenee paljon.
Yksi hyvä pointti on että ei yliarvioi omia voimiaan, eikä ota mitään ekstempore-maksimeita.

En ole koskaan kuullut kenenkään menehtyneen kyykätessä. Toki tangon valuminen vauhdilla niskanikamien päälle --> tajunnan menetys ja musertuminen tangon alle, voisihan sekin onnistua?! Näitä ei kyllä todellakaan pitäisi tarvia miettiä..

En ole koskaan kuullut kenenkään menehtyneen kyykätessä.

Olisi kyllä kunniallinen tapa lähteä.

mutta joo, näin voi käydä pahimmillaan.
5907d1094200713-jp-fuxin-vanhat-onnettomuuskuvat-jpfux.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se kyykky sen vaarallisempaa ole kuin tien ylittäminen kuhan ei nostele painoja mitä ei jaksa nostaa. Kyllä sitä jalkoihin saa lihasta tai voimaa ilman että kertaakaan kokeilisit maksimia.

Ei se kyykky sen vaarallisempaa ole kuin tien ylittäminen kuhan ei nostele painoja mitä ei jaksa nostaa. Kyllä sitä jalkoihin saa lihasta tai voimaa ilman että kertaakaan kokeilisit maksimia.

Mä oon alkanut tekemään vähän lyhyempiä n.4-8 toiston sarjoja kyykyssä niin saa paremmin tuntuman että missä se maksimi pyörii. Pari kertaa on kyllä tullut vedettyä viimeinen sarja turhan loppuun asti. Jotenkin tuntuu kyllä että se viimenen toisto nousee helpommin kun ei oo kukaan varmistamassa, kun siinä tavallaan ei oo sitä vaihtoehtoa että jättäis nostamatta :)

Eipä tarvitse kovasti pelätä jos laittaa varmistusraudat alle. Itseä kyllä aina vähän jänskättää, kun mennään yli 90% painoihin ilman rautoja, tai jos tiedossa on todella tiukka sarja. Aina kuitenkin tulee otettua sen verran varmanpäälle, ettei oo tarvinnut lattialle pudottaa.
Polvien ja selän hajottaminen on varmaan kyykyssä suurimmat vaarat. Tuskin siinäkään hyvin käy, jos jostain syystä taju lähtee kun on kyykkyraudat selässä. En usko kuitenkaan että niskaa saa ihan helposti katkastua. Se kun joustaa aika hyvin jos tanko lähtee kierimään yli. Mutta eikös sen tangon saa aika turvallisesti pudotettua selän taakse tarvittaessa?

Mutta eikös sen tangon saa aika turvallisesti pudotettua selän taakse tarvittaessa?

Saahan tuon pudotettua ainakin, jos on tasapainossa, nimimerkillä kokemusta on. :D Joskus aika alkutaipaleella viimoisessa kovassa sarjassa uskoin saavani vielä 2 täyden sarjan ja 4 toiston jälkeen sen viidennen, viimeisen toiston, mutta eihän se sieltä sitten tullukaan ja jäätiin pohjaan. Eipä siinä muuta ku tanko selän taake. Ihan nätisti se sieltä tuli eikä ollu mitään ongelmia. Sain vain muutamia oudoksuvia katseita osakseni kanssatreenaajilta. :P Onneksi kyseessä ei olleet kovin isot painot; tais olla luokkaa 90-95kg. Tiedä sitten miten toi maksimipainoilla onnistuis. Ja varmaan paskempi homma, jos homma alkaa eteenpäin kaatumaan. Siitä mulla ei oo ainakaan vielä kokemusta.

Emmä usko et sä iha heti ittees kyykkäämäl tapat. Polvet ja selän ehkä rikot. Treeni kaverilla on katkennu jalka kesken kyykyn.:rolleyes:

Eiköhän isoimmat riskit piile juuri puolikyykyn tekemisessä isommilla painoilla kuin minkä käsittelyyn voimat oikeasti riittävät. Pikkaisen kun erehtyy kerran menemään sitä normaalia 10cm liikerataa syvemmälle tai muuten vain tasapaino pettää niin helppo uskoa että painot lähtevät äkkiä viemään miestä, kun jalat ja keskikroppa hädin tuskin riittävät romumäärän hartioilla pitämiseen suorassa seisten.

Kun tekee sellaisilla, joilla pystyy jotenkin järkevään syvyyteen kyykkäämään, edes suunnilleen sen yhden toiston, niin äärimmäisen harvoin kyllä käy niin että painot tuosta vain lähtisivät karkuun ilman että niitä saisi hallitusti jätettyä turvarautoihin tai varmistajat ehtisivät puuttua peliin (ilman varmistajia tai turvarautoja ei sitten kannata ihan äärirajoille mennä, jollei todella tiedä mitä tekee. Minä en ainakaan uskaltaisi.)

Ja varmaan paskempi homma, jos homma alkaa eteenpäin kaatumaan. Siitä mulla ei oo ainakaan vielä kokemusta.

Helppoa, kun sen osaa:
http://www.youtube.com/watch?v=R7pebAX-BeQ

Back
Ylös Bottom