Kyykkymaksimin kokeilu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JHM

Ikä
42
Tekniikka toistaiseksi niin epävarmaa, ettei vielä ajankohtaista mutta...

Tulipa mieleeni, että kyykkymaksimia kokeillessa sieltä lattian rajasta ei enää joku kaunis päivä pääse ylös.. mitäs sitten tapahtuu?

Penkissähän voi käyttää varmistajaa tai sitten yksin penkatessa voi jättää ne lukot päistä ja pudotella sitten painoja pois kesken suorituksen ni taas jaksaa paremmin :)

Voiko kyykyssä käyttää varmistajia sivuilla tms? Tarvitaanko maksimikyykyn kokeiluun sellaset "tangot/raudat" sivuille ja voiko näihin huoletta sen tangon tiputtaa (tähän kai ne on tarkoitettukin?)

Sitä varten ne raudat siinä sivuilla on.. mutta enpä suosittelisi maksimia kokeilla kyykyssä varsinkaan jos tekniikka vielä epävarmaa.. Satutat vaan itsesi..

JHM sanoi:

Tulipa mieleeni, että kyykkymaksimia kokeillessa sieltä lattian rajasta ei enää joku kaunis päivä pääse ylös.. mitäs sitten tapahtuu?

Penkissähän voi käyttää varmistajaa tai sitten yksin penkatessa voi jättää ne lukot päistä ja pudotella sitten painoja pois kesken suorituksen ni taas jaksaa paremmin :)

Voiko kyykyssä käyttää varmistajia sivuilla tms? Tarvitaanko maksimikyykyn kokeiluun sellaset "tangot/raudat" sivuille ja voiko näihin huoletta sen tangon tiputtaa (tähän kai ne on tarkoitettukin?)

Se miten sitä kyykkyä kannattaa varmistaa riippuu ainakin minun mielestäni jonkin verran myös siitä mitkän ne maksimipainot ovat. Jos hirveillä raudoilla kyykkää niin silloin toi kaks varmistajaa toinen tangon toisessa päässä valmiina ja toinen toisessa on varmasti hyvä ratkaisu. Mut taas esim. mun maksimipainot on sen verta pienet :D , että varmistaja voi auttaa suorittamaan sen toiston loppuun avittamalla keskivartalosta. Ja sen tangon kanssa jää sinne kyykkyyn tai jonnekkin puoleen väliin eikä oo apua saatavilla niin kyllähän tuon taakse pudottamalla saa suht siististi pois sieltä niskasta.. (en tosin taas tiedä, että jos on ne hirveät raudat siellä tangossa, että miten tämä toimii.. :lol2: )

Power-rack on oivallinen laitos, jos sellainen salilta löytyy. Tai myös vaihtoehtoisesti sellainen kyykkyteline missä nuo varmistus raudat löytyy. Jos taas on niin, kuten tuolla salilla missä ite käyn, että ei ole kumpaakaan, niin varmistajat on hyvä olla. Ja mielummin niitä varmistajia niin paljon, että he varmasti saavat sen tangon sitten pois, jos ite jäät sinne alas jopa tai sattuu joku paikka menemään rikki. Itse otan kyllä sen 3 varmistajaa aina kovimpiin nostoihin, siinä on yksi ukko nesteessä jos vaikkapa tasapaino pettää nostaessa.

Epävarmalla tekniikalla ei tosiaan maksimia kannata lähteä nostamaan, sillä siinä saa vain itsensä rikki. Suuriakin painoja on kyllä hyvä harjoitella ottamaan ja maksimeissa se ukko aina hiukan tutisee ja tärisee siellä alla, koska kuormaa tulee jo paljon.

Ehdottomasti varmistaja tangon kumpaankin päähän kyykkymaksimia kokeiltaessa.

EDIT: Hidas, jpm ehti jo sanoa kaiken oleellisen.

Sen lisäksi, että hankkii kaksi kokenutta reenaria ja vankkaa äijää varmistamaan, niin ite ainakin ehdottomasti joka kerta erikseen kerron, miten haluan varmistettavan ja kysyn, että on ymmärretty ja sovitaan, että niin kanssa toimitaan. Miksi näin? Siksi, että kyykyssä varmistaminen tuntuu melkein kaikille reenareille olevan epäselvä asia.

Ainoa Oikea Tapa varmistaa kyykyssä (kaksi varmistajaa, tangon molemmissa päissä, kolmatta ukon takana en pidä silloin tarpeellisena:

1) Kyykkää mukana!!! Tämä on tärkeintä. Jos seisot, et todellakaan kerkeä tehdä yhtään mitään, jos nostaja ei jaksa tai jos häneltä yhtäkkiä esim. hajoaa joku paikka, eli pitäisi toimia nopeasti.

Ota siis tanakka ja sopivan leveä jalka-asento, niin kuin olisit itse kyykkäämässä kovilla kiloilla, pidä keskikroppa tiukkana ja kyykkää samaa tahtia ja yhtä syvälle, kuin maksiminostoa tai sarjaa tekevä nostajakin.

2) Kädet hipovat tankoa, mutta ottavat kiinni vasta, kun todella tarvitsee. Kämmenet ja sormet mieluiten myös semmoisessa asennossa (limittäin sormet ehkä), että niihin myös tanko jää, jos yhtäkkiä putoaa. Kysy varmistettavalta, milloin pitää auttaa.

3) Seuraa varmistettavaa ja tankoa silmä kovana. Tässä on kyse vähintään nostajan selän ja polvien terveydestä, ehkä myös nostajan hengestä, joten ole pirun tarkkana, keskity!

Jos salilla on ihmisiä, voit pyytää paria tyyppiä varmistamaan sivuilta. Jos taas salilla ei ole ketään, voit ihan rauhassa vain tiputtaa tangon harteiltasi taaksesi jos ei nouse. Niin minä teen.

iivili sanoi:
2) Kädet hipovat tankoa, mutta ottavat kiinni vasta, kun todella tarvitsee. Kämmenet ja sormet mieluiten myös semmoisessa asennossa (limittäin sormet ehkä), että niihin myös tanko jää, jos yhtäkkiä putoaa. Kysy varmistettavalta, milloin pitää auttaa.
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että menee kunnolla tasapaino (tai vaikka taju) ja varmistajat nappaavat/yrittävät napata tangon "ilmasta kiinni". Kuinka kävi? Voisi kuvitella, että ei ole ihan helppoa, jos aavistuksenkin myöhästyy. Oletuksena vaikka, että itse kyykkääjä ja varmistajat ovat kyykkääjinä samantasoisia eli esimerkiksi kaksi 200 kg:n kyykkääjää nappaa 200 kg ilmasta kiinni.

Itselläni joskus polvi vähän pyörähti ja horjahdin reilusti eteenpäin, kun vaistomaisesti en laittanut painoa huonossa asennossa olevan jalan päälle. 140kg tipahti varmistusraudoille. Onneksi oli raudat niin ei käynyt kuinkaan. Jäin vaan miettimään, että olisikohan varmistajat kerenneet tehdä yhtään mitään, jos olisin viereisessä raudattomassa telineessä kyykkäillyt ja pyytänyt varmistajat mukaan. :rolleyes:

Jos varmistajia käyttää niin kannattaa tosiaan varmistua siitä, että ne ei norkoile jossain metrin päässä.

JHM sanoi:

Itse kyykyn varmistamiseen tuli jo Iivililtä niin hyvät vinkit, että siihen enää puutu.

Mutta esim. tuossa penkissä ei sitten missään tapauksessa toimita noin ja jos vaikka olkapää pettää tai lihas revähtää, niin siinä ei enää niitä limppuja ravistella tangosta pois, joten AINA SE VERMISTAJA KUN MAKSIMIA KOKEILLAAN tai mennään sarjassa viimeisiin toistoihin asti. Ja penkatessa olisi syytä aina olla joku toinen treenaaja lähettyvillä.

Timba79 sanoi:
Itse kyykyn varmistamiseen tuli jo Iivililtä niin hyvät vinkit, että siihen enää puutu.

Mutta esim. tuossa penkissä ei sitten missään tapauksessa toimita noin ja jos vaikka olkapää pettää tai lihas revähtää, niin siinä ei enää niitä limppuja ravistella tangosta pois, joten AINA SE VERMISTAJA KUN MAKSIMIA KOKEILLAAN tai mennään sarjassa viimeisiin toistoihin asti. Ja penkatessa olisi syytä aina olla joku toinen treenaaja lähettyvillä.

Sorry ei oikeen leikannu... pitäis kyllä tällä osiolla selkeesti ilmasta, millon jonkun asian sanoo leikillään ja millon tosissaan. :arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JHM sanoi:
Sorry ei oikeen leikannu... pitäis kyllä tällä osiolla selkeesti ilmasta, millon jonkun asian sanoo leikillään ja millon tosissaan. :arvi:

No varmuuden vuoksi minäkin tuon kirjoitin, ikinä ei voi tietää kuka mitäkin ottaa tosissaan.

Timba79 sanoi:

Mä menen penkatessa lähes aina niihin viimeisiin toistoihin asti, enkä viitsi häiritä muita pyytämällä varmistamaan. Jos tuntuu siltä, etten jaksa nostaa viimeistä toistoa, niin ei muutakuin persettä reilusti ilmaan, niin johan nousee. Koskaan ei oo painot rinnalle jääny.

PunttiOskari sanoi:
Mä menen penkatessa lähes aina niihin viimeisiin toistoihin asti, enkä viitsi häiritä muita pyytämällä varmistamaan. Jos tuntuu siltä, etten jaksa nostaa viimeistä toistoa, niin ei muutakuin persettä reilusti ilmaan, niin johan nousee. Koskaan ei oo painot rinnalle jääny.

Kannattaisi ehkä joskus ottaa se varmistaja sinne.. ei sitä ikinä tiedä mitä voi tapahtua.. ja painot sopivasti pyörähtää kurkun päälle niin siinähän sitä sit ollaan..

PunttiOskari sanoi:

Kukin tyylillään, mä pyydän aina varmitajaa jos teen sarjan loppuun. Eipä nuo itelläkään jää rinnalle jos ei tapaturmaa tule, kun ei yksin yksinkertaisesti uskalla edes kokeilla sitä mahdollista viimeistä toistoa (joka usein tuleekin kun on varmistaja).

Suositut

Back
Ylös Bottom