Kyykky ja alaselän kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Tästä oli jotain juttua edellisellä palstalla, nyt hiukan jatkoa.

Eli mulla ei alaselkä tykkää hyvää, kun kyykkään. Liiasta painosta ei varmaankaan johdu, painoja on niin vähän, että palstan tytötkin nauraisivat tietäessään. Tekniikka ei välttämättä ole täydellinen, mutta mitään ankaraa rykimistä ja kontrolloimatonta liikettä en harrasta.

Hulkki kirjoitti ed. palstalla:
Jos haluat kyykyn turvallisuutta parantaa ja samalla tehostaa sen vaikutusta lihaksiin ota painoa pois ja tee liike hitaasti. Siis ei tietenkään mitään superslow (10-20s / toisto) pelleilyä vaan ihan kunnolla jarruttelet negatiiviset (4-5 s) ja otat tuntumalla nostovaiheenkin, ei mitään räjäytystä ylös jolloin lihasjännitys katoaisi hetkeksi.

Kokeilin sitten eilen tehdä tuolla tyylillä. Aikaa ei ehkä ihan noin kauaa mennyt neg. osassa, ehkä n. 3s. Mutta aika hitaasti ja kontrolloidusti kuitenkin. Ja ylöstulokin oli aika mallikas, ei räjäytystä... Painot olivat pienet, tein pitkiä sarjoja, toistot oli välillä 20-12, loppua kohti hyydyin aika pahasti, painot olivat koko ajan samat. Maastavetoa otin pari sarjaa kyykyn perään, tekniikka aika hyvä, ei tuntunut ottavan alaselkään.

Alaselkä otti taas jo kyttyrää tuosta kyykystä, vaikka painot oli pienet ja liike hallittu ja kohtalaisen hidas. Rupesin oikein asiaa miettimään, kun ei pitäisi liiasta romusta ainakaan kiinni, että mikä on vikana. Sitten kun posetin peilin edessä mahtavia reisilihaksiani :eek: huomasin, että vasen jalka taitaa olla isompi kuin oikea. Silleen kohtalaisen selvästi. Ja kun asiaa ajattelin eteenpäin, niin tulin siihen tulokseen, että kyykkytekniikkani saattaisi olla hiukan vino, eli kyykkäisin enemmän vahvemmalla (vasemmalla) jalallani. Eli ei ole ihme, että selkä ei tykkää...

Jos se vika on nyt vihdoin löytynyt, niin miten tuollaista vahvemman jalan varassa kyykkäämistä voi saada tasaisemmin molemmille jaloille meneväksi? Miten saan tekniikkani kuntoon?

Aloitin juuri pari kuukautta sitten taas kyykkäämisen parin kuukauden tauon jälkeen, erittäin pienistä aloin tuoda painoja ylös. En tiedä, missä vaiheessa on alkanut menemään epätasapainoiseksi. Todennäköisesti ollut kaiken aikaa, mutta sen verran vähäisenä, ettei sitä huomaa muuta kuin tuo alaselkä...

Millä opin kyykkäämään suorassa?

Avusta olen äärimmäisen kiitollinen.

saattaapi olla se heikompi koipi hieman lyhyempi ,laitappa ohut kumimatto 3-5mm jalan alle. tee muutama kyykkytreeni näin muutaman viikon ajan ,niin huomaat onko tilanne parempi.

vedot eri päivänä kuin kyykky!!

Kiitoksia, kokeilen tuota mattoa

Kyselinkin tuosta maastavedosta aiemmin. Pienipenkkaaja sanoi tekevänsä selkäpäivänä vedot.

Itellä on selkäpäivä lauantaina ja jalkapäivä lauantaina, eli tässä tapauksessa ei varmaan ole hyvä vetää lauantaina selkätreenin yhteydessä? Olisiko esim. keskiviikko hyvä vaihtoehto, silloin on muuten aika kevyt treeni, joten varmaan jaksaisi hyvin vetää silloin? (samalla kasvaisi kauheat vatsapalikat ja uskomattomat hauikset, kun tulisi mahtava kasvuhormoniboosti maastavadon sivutuotteena) :D

keskiviikko varmasti sopii mainiosti! itsekkin olen sitä mieltä, että kyykky ja veto (jalat ja selkä) on hyvä treenata eri päivinä...

Yksi keino on tehdä kyykkäys vapaiden painojen sijaan hackissä jos sellainen saliltasi löytyy. Sellaiset hackit johon mennään selälleen makaamaan tukevat hyvin alaselkää. Varmuuden vuoksi voit laittaa vielä painonnostovyön. Ekana tietty kivut sairastetaan pois ennen kuin mennään urheilemaan.

Mulla yleensä alaselkävaivat tulevat sen jälkeen kun kumartuu eteenpäin ja twistaa vielä sivulle samaan aikaan tekee jonkun nostoliikkeen isolla volyymillä. (Epähuomiossa esim. kun noustaa painoja takaisin telineeseen.) Alaselkä on silloin kuullemma 700 % heikomalla kuin normaalisti. Ne kaksi pientä lihasta eivät jaksa tarpeeksi ja vierellä olevat pitkät selkälihakset kramppaa huolella. Se on vaan puolustusreaktio ettei tulisi isompaa vahinkoa.

Kn

Mite ois semmonen teoria et alaselkä treenit on jääny vähemmälle? Selänojennuksilla lisäpainojen kera, saa alaselkään hyvin vahvuutta. Ja pitäis kyllä kipujenkin hävitä?? Toi on vaan mun teoria.

Alaselkää tulee YLEENSÄ tehtyä kahdesti viikossa, toisella kertaa lisäpainolla, toistot n. 8-12 ja toisella kertaa ilman painoja toistoja hakien. En tiedä, onko hyvä tyyli. Joskus tosin unohtuu nämä. Mutta ei niitä varmaan viikkoa enempää olla tekemättä...

Originally posted by Tonza
Alaselkää tulee YLEENSÄ tehtyä kahdesti viikossa, toisella kertaa lisäpainolla, toistot n. 8-12 ja toisella kertaa ilman painoja toistoja hakien. En tiedä, onko hyvä tyyli. Joskus tosin unohtuu nämä. Mutta ei niitä varmaan viikkoa enempää olla tekemättä...

Kai sä kuitenki teet useammanki ku yhen sarjan?? 4 sarjaa lisäpainojen kans vois olla hyvä (toistot 10-15)?? Ainakin mulla, teen ton kyllä vaan kerran viikossa, selkätreenin lopuks.

Mulla on kanssa ollut alaselän kanssa viime aikoina ongelmia. Ensin oli alaselkä helvetin jäykkä mutta se hävisi hieronnalla ja venyttelyllä.

Nyt on kuitenkin tuossa vähän ristiselän vasemmalla puolella sellainen vihlova kohta joka ei tunnu paranevan millään, ei venyttelyllä, ei hieronnalla eikä jääpussilla.

Jalkakyykkyä olen tehnyt Smithissä kuten normaalistikin, mutta esim. maastavetoa en ole uskaltanut tehdä.

Olisiko teorioita kivun syystä ja parannuskeinoista ??

Originally posted by Testos

Kai sä kuitenki teet useammanki ku yhen sarjan?? 4 sarjaa lisäpainojen kans vois olla hyvä (toistot 10-15)?? Ainakin mulla, teen ton kyllä vaan kerran viikossa, selkätreenin lopuks.

Teen 2-3 sarjaa, yleensä kolme. Tuli mieleeni, että voiko toi 2 kertaa viikossa olla liikaa, ei ehdi palautumaan?????? Enpä tiiä, kumpi lienee parempi...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Tonza

Teen 2-3 sarjaa, yleensä kolme. Tuli mieleeni, että voiko toi 2 kertaa viikossa olla liikaa, ei ehdi palautumaan?????? Enpä tiiä, kumpi lienee parempi...

Voipa olla liikaa joo. Kokeilemalla se selviää.

keskikroppa

ensimmäisenä tulee mieleen keskikropan heikkous. Eli vatsaan voimaan, ei pitkiä pumppi sarjoja vaan voimaa koneeseen.

Vaikka alkuun saman tavalla kun teet alaselän jotta molemmat puolet samalla tasolla.

Hyvä keino oli itsellä ainakin vyön pois jättö, näin pakkiin tuli voimaa "sivutuotteena"

Jos meni metsään niin sitten meni, metsässä voi poimia marjoja ja tehdä muuta mukavaa :p

Joo heti tuli mieleen kans et vatsalihakset kuntoon...eli ei missään tapauksessa pelkkää selkää koko ajan. Itekin on nyt ruvennu runtiin vatsaa vaan kunnolla niin sais ton keskivartalon vahän tukevammax noissa isoissa liikkeissä.

Niin sen verran tässä lisään, kun alussa en tainnut mainita, eli kipu tulee vaan vasemmalle puolelle. Siksi rupesin epäilemään tuota epätasaista nostoa. (sama puoli, jolla taidan nostaa enemmän)

Mutta kyllä nou vatsalihakset kaiken aikaa ovat rääkissä, n. 2kertaa viikossa ne treenaan ja koko ajan kovennan vähän. Eli jos eivät vielä ole kunnossa, niin kyllä tulevaisuudessa pitäis olla...

Originally posted by Nitsku
Nyt on kuitenkin tuossa vähän ristiselän vasemmalla puolella sellainen vihlova kohta joka ei tunnu paranevan millään, ei venyttelyllä, ei hieronnalla eikä jääpussilla.

mulla on ollu sama vika jo 3 kuukautta mikään ei ole oikeen auttanu.....lääkärillä kävin kerran.....mutta ei osannu mun mielestä sanoo juuta eikä jaata että mikä siellä alaselässä voisi olla vikana.kuulemma

pitäisi varmaan käydä erikoislääkärillä jos sillä vaikka olisi jotakin sanottavaa....paska.

Alaselkä täälläkin paskana...

Joo, se on kumma paikka tuo alaselkä. Se kun kerran menee, niin mulla ei ainakaan ikinä oo enää toiminu, ja haittaahan se treenaamista. Mulla se kipu alkaa myös kyykyssä, prässi on myös yks pahimpia, kulmasoudussa jonku verran ja penkissäkin joskus. Mut ehdottomasti pahin liike on kyykkäys, ja johtuu varmaan siitäkin, että ei osaa ihan mallitekniikalla puskea niitä painoja. Kerran se oli jalkatreenin jälkeen niin kipeä, etten päässy koko iltana sohvalta ylös... sit saunaan kuitenki vääntäydyin ja koitin siellä hieroa sitä. Auttoi jonku verran, mut kylmä tosiasia on se, että joka ainoan jalkatreenin aikana pitää purra hammasta yhteen, ettei valu vedet silmistä kun niin paha tuska alaselässä...

Noh, ei auta...täysillä vaan...

Mulla hajos 15-vuotiaana futista pelatessa ylirasituksessa alaselästä nikamasta lähtevä koukkumainen luu (nimeä en muista). Meni siis ihan poikki. Tämän totes erikoislääkäri, jolla kävin ku mutsi oli sitä mieltä, että ei ne terveyskeskuksessa osaa kuitenkaan sanoa mitään. Lääkärin mukaan se on periytyvä juttu joka on n. 5%:lla suomalaisista, että toi kyseinen luu on vähän heikompi ja saattaa hajota.

Aika pitkään kesti, ennenku kipu lähti kokonaan pois. Pikkuhiljaa se katos alaselkää joka päivä venyttelemällä. Mitään muuta keinoa ei tuohon ollut. Eipä ole vaivannut sen jälkeen.

En nyt usko, että topicin alottajalla on tätä ongelmaa, mutta tuolla tais olla parikin ihmistä sanoa, että kipua on enemmän toisella puolella, eikä lähe millään pois. Mulla kipua oli enemmän oikeella puolella eli samalla, jolta se luu hajos.

Joo, jalkojen eripituisuus voi olla syynä kyykkyongelmiin. Ootko kokeillu yhden jalan kyykkyä?

Pidä huoli, että osaat tekniikan hyvin. Vyö pois ainakin puoleksi vuodeksi. Olikohan Ed Coan (tai joku muu huippu voimanostaja, koetan keritessäni etsiä sen haastattelun internetistä), joka sanoi jossain haastattelussa, että jos kyykkää ja maastavetää ilman vyötä, ei tarvii erikseen vatsalihaksia reenata, vahvistuvat ihan tarpeeksi siinä sivussa. Aika radikaali mielipide, kommentteja? Kumminkin, keskivartalon lihasten kokonaisvaltainen vahvistaminen ja tekniikan hallinta auttaisi varmasti monen kyykkyongelmaan.

En enää tee yli 10 toiston kyykkysarjoja (enkä vetoo) juuri koskaan. Syy: kiloja sen verran vähän pidemmissä sarjoissa, että ei meinaa millään pysyy keskittyminen ja huolellinen tekniikka kasassa. Kun laittaa enemmän painoo (4-8 toistoo vaikka), niin siihen on PAKKO keskittyä. Tiedän, tuo on typerää, tekniikka pitäisi AINA olla huolellinen, mutta noin se mulla menee.

Pitäneepä opetella pikkuhiljaa kyykyttelemään sitten ilman sitä vyötä. Mutta kyllä ainakin tuo Colemannin kumimattohomma menee kokeiluun sunnuntaina, jos olo on sellainen, että uskaltaa kyykkyä edes harkita. Nyt on vielä kipua selässä. Eilen ei ollut, nyt taas hiukan pahentunut. Toissapäivänä tein hiukan alaselkää verryttelymielessä ja olisiko sitten se auttanut vähäsen. Pitäsiköhän sitä alkaa vääntämään alaselkää joka päivä, jos kerran aina seuraava päivä on lähes kivuton... No, kokeilen nyt kai sillä kerran viikossa-systeemillä...

Back
Ylös Bottom