Kyykky ja alaselän kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
yks kivun aiheuttaja saattaa myös olla jäykät ylätakareidet ja sitä kautta lantion (alaselän) pyöristyminen kyykyn ala-asennossa. tutki sitä kyykkyäs tangon kanssa sivultapäin ja katso pysyykö alaselkä jämäkkänä vai pyöristyykö se.

tää johtaa kovaan ja epäluonnolliseen rasitukseen alaselässä ja saattaa myös erilaisista lihasepätasapainoista johtuen vetää kyykkyä vinoon. lisäksi pyöree alaselkä vaikuttaa rautoihin vähentävästi siten, ettei saa pakaroita kunnolla käyttöön, jos alaselkä on pyöree...

usein alaselkä pyöristyy myös johtuen liian etupainoisesti ja usein myös kapeasta kyykystä, eli liike menee päkiälle.

huoltavina liikkeinä fasettiniveliä (jotka menee helposti lukkoon ja jumittaa koko selkää) ympäröiville pikkulihaksille voisi tehdä sellasia selän kiertoja hyvin lyhyellä liikeradalla ja tiuhaan nykyttävällä tahdilla. lisäksi kyykkyjen jälkeen kannattaa hieman roikkua tangosta jalat maassa hieman edessä ja kevyesti heilutella lantiota puolelta toiselle ja eteen-taakse. tämä pumppaa välilevyjä takasin alkuperäiseen kuosiin.

jalkaprässi saa alaselän kipeeksi taatusti, jos persus nousee penkistä ala-asennossa, eli tapahtuu sama, kuin em. kyykyssä --> alaselkä pyöristyy.

Täytyy laittaa muut ihmiset kattomaan tarkemmin ku kyykkään. Josko löytyis tommonen vika. Olis kova, jos ois videokamera ja vois jälkikäteen analysoida todella tarkkaan liikeratansa... :cool:

Toi kuullostaa samalta mitä mulla oli joskus.
Se tuli siitä kun vedin rintaa eteen ja persettä ylöspäin kyykätessä. Varsinkin smithissä se tuli vuoren varmasti.

Vyö kyykätessä ja alaselän vahvistaminen autto mulla, tietysti hieronta myös.

Keskittyminen myös tärkeetä.

jto:
yks kivun aiheuttaja saattaa myös olla jäykät ylätakareidet ja sitä kautta lantion (alaselän) pyöristyminen kyykyn ala-asennossa. tutki sitä kyykkyäs tangon kanssa sivultapäin ja katso pysyykö alaselkä jämäkkänä vai pyöristyykö se.

(tarkoitatko, että se pyöristyy niinkuin eteenpäin tai silleen alaspäin? mun vastaus on sille pohjalle laadittu. vai tarkoitatko tuota samaa kuin tappi1?)

tappi1:

Se tuli siitä kun vedin rintaa eteen ja persettä ylöspäin kyykätessä.

Yks mahdollisuus (mietin tässä pääni puhki tuota asiaa) vois olla se, että varon liikaa tuota jto:n mainistsemaa ilmiötä ja se aiheuttaa tappi1:n mainitseman ongelman. Täytyy kattoo tuota asiaa nyt oikein kunnolla ja tarkkaan, että pääsee siihen hommaan kiinni kunnolla, kun kerran on tullu paljo hyviä ehdotuksia. Sais sen tekniikan kuntoon nyt sitte kerralla. Ei kai se haittaa, jos tekniikan uudelleenopettelemisen takia joutuu (taas) alottamaan pienistä, kai ne siitä taas sitte kasvaa (painot) kun homma lähtee kunnolla käyntiin.

Saa nyt nähdä, ymmärsinkö nuo jto:n viestin oikein, mutta nyt ainakin asia on ajattelussa ja toivottavasti saa homman kuntoon... (käsitin, että jto tarkoitti ikäänkuin toisinpäin pyöristyvää selkää kuin tappi1) ??????

Toi edellinen meni aika sekaseks. Eli tarkotitteko samanlaista pyöristymisttä molemmat?

Jos näin on, niin siinä voi olla vika. Käsitin tuossa, että tarkoititte erisuuntaan pyöristymistä, mutta niin se ei tainnut olla...

Originally posted by tappi1
Toi kuullostaa samalta mitä mulla oli joskus.
Se tuli siitä kun vedin rintaa eteen ja persettä ylöspäin kyykätessä. Varsinkin smithissä se tuli vuoren varmasti.

Vyö kyykätessä ja alaselän vahvistaminen autto mulla, tietysti hieronta myös.

Keskittyminen myös tärkeetä.

Tarkoitatko selän liioteltua kaarta, eli perse liian takana?
Yks syy tuohon on jos katse on liian alhaalla, pitäisi katsoa suoraan eteensä tarkoitan pään asentoa, sama kait se on vaikka ne silmät pyöris päässä :eek:

Noin mä ton käsittäisin. Ja vaikka yritän pitää katseen oikein, niin voi olla silti, että pidän persettä liian takana.

Vittu, että sais varmaan porukat nauraa ku kattois mun kyykkäämistä. Ainaki näitten selostusten mukaan...

heh... koitetaas selventää sit:
kun seisot normaalisti, on alaselässäsi sivultapäin katsottuna ns. normaali kaari eli lordoosi. kun siiten menet alaspäin kyykyssä, tämä normaali kaari kääntyy päinvastaiseksi (köyry), eli alaselkä pyöristyy. häntäluu ikäänkuin pyörähtää perseen alle, sanoakseni.
eotetaan siis kaksi käsitettä: kaari ja köyry jälkimmäisen ollessa se väärä, eli alaselkä pyöreänä :-)

ilmiö johtuu niistä ylätakareisien kireyksistä ja on erittäin suuri vaikuttaja kyykyn tekniikkaan ja voimaan ja niihin kipuihin. hyvä liike lisätä paikan elastisuutta on takareisien venyttely tietenkin, mutta nimenomaan lajinomaisesti, eli tässä tapauksessa jalat koukussa.

mene esim. matalalle penkille istumaan jalat kummankin puolen penkkiä. pidä jalat hieman yli kyykkyleveydellä polvet ulkona ja pyri saamaan napa penkkiin kiinni. idea on venyttää takareisiä, joten selässä tulisi sen normaalikaaren säilyä. älä siis jatka venytystä alemmas, jos alaselkä alkaa pyöristyä. saman voi tehdä seisten jalka polven korkuisella korokkeella ja painaen sitten taas selkä kaarella napaa alaspäin tuntien venytyksen siellä takareisien yläosassa.

Tarkotin just tota liioiteltua kaarta, kun painaa perseen ylös ja ottaa katseen liian KORKEALTA, niin alaselän lihakset jää puristuksiin ja sitä kautta menee jumiin.
Keskusteltiin tästä asiasta yhden mun treeni kaverin kanssa joka on urheiluhieroja/voimannostaja.

Tohon vois kokeilla vaikka etukyykkyä???(oma ajatukseni)

Ok. Kiitoksia neuvoista. Nyt alkaa se kuntoutus. Uskaltaakohan sunnuntaina kyykätä varovasti,(vielä on kipua jäljella) vai olisiko syytä jättää tän viikon kyykky väliin ja sitten opetella tekniikka alusta ens viikolla uusin kujein?

No, jokatapauksessa, nyt alkaa varmasti suunta olemaan ylöspäin. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onpahan wanha tredi, mutta yritän itsekin saada selvää että miksi minulle tuntuu olevan täysin mahdotonta päästä takakyykyssä kulmaan ilman että alaselästä katoaa kaari.

Pystin tekemään etukyykkyjä ja tanko pään yläpuolella-kyykkyjä syvyyteen ilman samaa ongelmaa. Viittaako tämä tuohon takareisien kireyteen? Sisäreitenikin tuntuvat olevan jäykät, olisiko ongelma siellä, ja miten korjata?

Sama vika täällä! Takareisiä oon koittanu venytellä mutta venytykset tuntuu yleensä enemmän alatakareidessä. Täytyypä kokeilla tota penkillä tehtävää versiota.

itselleen on hyvä testata sopiva jalkaleveys ottamalla jonkin sortin keppi tempauksen yläasentoon ja lähtemällä siitä kyykkyyn päin. itse eilen testasin noin ja olin ennen nähtävästi kyykännyt liian kapealla. normaalilla leveydelläni ei menty kuin n. 50 asteen kulmaan, kunnes alaselkä alkoi pyöristyä. levensin asentoa n. 10cm molempiin suuntiin ja nyt pääsin niin alas kuin vaan voi, eikä selkä pyöristynyt :thumbs:.

tiedä nyt sitten alanko venyttelemään niin paljon että pääsen riittävän syvälle kapealla, vai alanko kyykkäämään tuolla vähän leveämmällä asennolla :rolleyes: ....ehdotuksia?

huumor sanoi:
itselleen on hyvä testata sopiva jalkaleveys ottamalla jonkin sortin keppi tempauksen yläasentoon ja lähtemällä siitä kyykkyyn päin. itse eilen testasin noin ja olin ennen nähtävästi kyykännyt liian kapealla. normaalilla leveydelläni ei menty kuin n. 50 asteen kulmaan, kunnes alaselkä alkoi pyöristyä. levensin asentoa n. 10cm molempiin suuntiin ja nyt pääsin niin alas kuin vaan voi, eikä selkä pyöristynyt :thumbs:.

tiedä nyt sitten alanko venyttelemään niin paljon että pääsen riittävän syvälle kapealla, vai alanko kyykkäämään tuolla vähän leveämmällä asennolla :rolleyes: ....ehdotuksia?

molempi parempi

Back
Ylös Bottom