SUPERCARB 1kg -40%

Kyykky ei tunnu pakaroissa?

En usko että ongelma on paino, vaan jos ongelma on jotenkin korjattavissa oleva, niin se liittyy nyt ennen kaikkea käsien asentoon. Jos jaksat investoida, koeta löytää sellainen ammattilainen joka voisi katsoa ongelmaa tangon kanssa. Urheilufyssarin tausta olisi plussa, mutta sellaisia voi olla tietysti työläs löytää.

Itselläni esimerkiksi kädet on tangossa varsin leveällä, jotta vältyn pahemmilta jännityksiltä. Jos kädet on esim. sivusuunnassa vain 15 cm etäisyydellä olkapäästä niin tulee helposti tolkuton niskahartiajännitys. Lisäksi kaikkein suurimpia painoja lukuun ottamatta en kierrä peukkua lainkaan tangon ympärille enkä purista tankoa, vaan tanko lepää rentoa kämmentä vasten ja tämä rentous puolestaan edesauttaa muidenkin käsi-hartialihasten pysymistä tarpeeksi rentona. (Jollain taas saattaa juuri kapea ote olla ratkaisu.)

Tuleeko ongelma koko liikkeessä vai vain alhaalla? Jos koko liikkeessä, voi tangon asentoa harjoitella ihan erikseen, eli koetat ilman kyykkyjä opetella tuntemaan ne hankalat lihakset ja sekä jännittämään että rentouttamaan niitä ihan vain tangon kanssa lähtöasennossa seisten.

Jos apua ei löydy, niin sitten tosiaan etukyykky on toinen vaihtoehto, toki vähän erilainen liike tuntumaltaan jo.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kokeilin tuon postaukseni jälkeen etukyykkyä smithissä - jee! Taitaa olla sittenkin "mun juttu" kyykätä juurikin niin.
Pari takakyykkäystä tein ihan koemielessä ja siirtelin painopistettä mutta ei se todellakaan tunnu hyvältä.
Koska etukyykky on nyt opetteluvaiheessa, päätin tehdä pakarat prässissäkin ja muutama askelkyykkäys lisäksi että tuntee tehneensä jotain. Hyvä fiilis :D

Testailin tuota pylly lattiaan -kyykkyä, ja liikkuvuus antoi siihen periksi. Mutta onko se nyt sitten se kyykkysyvyys jota kannattaa suosia? Tässä näitä syvyyksiä kolme havainnoimaan:

1.
hopop2.jpg

2.
kyykky-300x274.jpg

3.
maxresdefault.jpg

En jaksa käydä täällä miljoona ketjua läpi, mutta onko tuo kolmas siis se paras mitä kannattaa tehä? Treenailen siis lähinnä omaksi iloksi ilman isompia tavoitteita, kiva toki jos se pyllykin vähän kohoaisi siinä sivussa. :D Kyykkäilettekö te muut mimmit millä syvyydellä sitten?

Mä kyykkään nykyään vain sumoa ja maksimaalisella syvyydellä. Tähän mennessä paras kyykky se. Bulgarialaisen lisäksi.

Kyykkäilettekö te muut mimmit millä syvyydellä sitten?

Aina syvälle, tietenkin. Niin ja tosiaan kannattaa kokeilla eripituisia sarjoja ja vähentää/lisätä painoja. Syväkyykkysetin jälkeen vedät vielä askelkyykyt failureen, niin jo pitäs perseessä tuntua. :)

Kai sitä on liian jämähtänyt tuohon 3 x 10 settiin ja tuohon 2. tason syvyyteen, kun niin joskus aikoinaan kuntosaliohjaaja opasti tekemään. Ohjelman tosin heitin silloin aika nopeasti mäkeen ja otin vaan arskan kutosen käyttöön, nyt vähän erilainen ohjelma viel. Kyykyn päälle on siis vielä sjmv, joskus saatan tehä sumokyykkyjä kahvakuulalla, tai loitontajia tms. vielä viimeistelynä. Vähän kyllä kaipaisi ehkä ohjelmaan jotain uutta piristystä, joten pitänee siis vähän hiilata painoja alemmas ja kokeilla tehdä tuota syvempää jonkin aikaa ja kattoa mitä sen päälle huvittaa tehdä. :D

Aina syvälle, tietenkin. Niin ja tosiaan kannattaa kokeilla eripituisia sarjoja ja vähentää/lisätä painoja. Syväkyykkysetin jälkeen vedät vielä askelkyykyt failureen, niin jo pitäs perseessä tuntua. :)

Mä en kyllä sanoisi, että aina syvälle. Syvälle kyykkääminen tosiaan vaatii kropalta paljon, ja sen liikkuvuuden tulee olla hallinnassa. Monilla syvään kyykkääjistä näkee selän "kippaavan" alhaalla, jos liikkuvuus ja pito ei ole kohdallaan. Tällöin alaselkä rasittuu liikaa ja menee jopa rikki. Toki syvälle kyykkäminen on hyvä pitää tavoitteena aina mielessä, mutta kaikki eivät siihen sen hetkisen liikkuvuutensa puitteissa pysty. Silloin on parempi kyykätä vähän vähemmän syvään, kuin olla kyykkimättä ollenkaan :)

Mä en pysty kyykkää syvälle, alaselässä pullistumia ja kulumia ja alaselkä notkistuu väkisinki ala-asennossa :/ mä saan kyl kyykyt perille hyvin vaikka jätänkin liikeradan melko pieneksi :)

Mä en kyllä sanoisi, että aina syvälle. Syvälle kyykkääminen tosiaan vaatii kropalta paljon, ja sen liikkuvuuden tulee olla hallinnassa. Monilla syvään kyykkääjistä näkee selän "kippaavan" alhaalla, jos liikkuvuus ja pito ei ole kohdallaan. Tällöin alaselkä rasittuu liikaa ja menee jopa rikki. Toki syvälle kyykkäminen on hyvä pitää tavoitteena aina mielessä, mutta kaikki eivät siihen sen hetkisen liikkuvuutensa puitteissa pysty. Silloin on parempi kyykätä vähän vähemmän syvään, kuin olla kyykkimättä ollenkaan :)

Totta tämäkin. Mun kokemuksen mukaan kuitenkin jos ei just nyt pysty kyykkäämään syvälle, se ei tarkoita etteikö ollenkaan pystyisi. Ainakin mun kohdalla ainoa mitä tarvittiin oli venyttelykuuri ja painojen pienentäminen. Eli mö sanoisin että kannattaa pyrkiä syväkyykkyä kohti sopivilla liikkuvuus- ja tekniikkaharjoitteilla, mutta olla rikkomatta itseään matkalla! :)

Tuo syväkyykyn (alhaalla reisi-pohjekosketus) opetteleminen oli aika nöyrää touhua. Olin tehnyt 3x6x80kg 90 asteeseen ja ekan 4x8 treenin tein syväkyykkyä pelkällä 10kg tangolla (osansa toki sillä, että alastulovaihe kesti viisi sekuntia, se on HIDAS + kroppa ihan pihalla siitä, mitä pitää tehdä). Jos tuntuu hankalalta, niin korokkeet kantapäiden alla auttavat. Itse pääsin korokkeista eroon kolmessa kuukaudessa.
Kiitos tästä. Mulla on tää vaihe menossa ja sinne alas on tosi vaikea päästä. Aloitin voimaharjoittelun viime vuoden lopulla/tammikuusta lähtien säännöllisesti ja sain kyykyn mukavan alas ja painot sinne kehopainon tietämille (65kg). Sitten sain palautetta ja itsekin tajusin, että kippaan pahasti selällä eikä ole tarpeeksi liikkuvuutta. Nyt olen pari viikkoa suosiolla jäänyt pienemmille painoille ja keskittynyt suorana pysymiseen. Joka kerta painot vaan pienenee. Nyt 35kg! :( Hyytyy joka treenikerralla aiemmin ja ei auta motivaatioon. Ei vaan nouse ja energiaa menee kippauksen estoon. Sun tekstistä tuli idea, että mun pitäis mieltää syväkyykky ihan omaksi uudeksi liikkeeksi, jota lähtisin hakemaan kuin mitä muuta uutta liikettä tahansa eli sieltä pohjalta pienillä painoilla, ilman vertaamista mun kippikyykkypainoihin.

PS. Sun kyykky on ihailtava!

Aloitin kyykkäämään jalat kapealla 90asteen kulmaan ja siitä pikkuhiljaa siirryttiin voimanostokyykkyyn. Tarvitsi minun kohdalla ihan älyttömästi venyttelyä (ja turhautumista) ennen kuin alkoivat kyykyt kulkemaan edes jollain tapaa. Vieläkin jos pylly on jumissa kyykyt eivät tahdo tulla alas asti vaan jäävät vajaiksi tai kippaavat eteen. Vaatii paljon pitkäjänteisyyttä!
Kyykyn ja voimaharjoittelun lähtötaso oli 0, joten myös keskivartalon lihakset olivat tosi heikot. Kun keskivartalo vahvistui, myös kyykyt paranivat. Paljon on kuitenkin vielä opittavaa kyykkäämisestä, varsinkin maksimipainoilla tehdessä. Oma lemppariliike kyykyn lisäksi on julle, joka vahvistaa keskivartaloa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen.. en osaa sanoa tuntuvatko kyykyt pyllyssä vai ei, ainakaan tehdessä, mutta kyllä ne ainakin jälkeen päin tuntuvat. :)

Hyviä pointteja tullut porukalta ja en niihin sinällään mitään kommenttia sen kummemmin heitä. Mutta yksi seikka mitä en huomannut ainakaan mainittavan (ellen sitten hypännyt yli :D) on kireät lonkankoukistajat. Siis tuohon lisäksi. Jos etupuolella lihakset kiristää liikaa, niin pakara ei aktivoidu välttämättä kunnolla. Eli kannattaa venytellä niitä lyhyesti vaikka alkulämmön yhteydessä ja tietenkin muutenkin. Mutta pitkät venytykset eivät ole Treenin yhteydessä suositeltavia. Lonkkaahan toki voi avata dynaamisilla liikkeillä toki lämmittelyn yhteydessä. Sitten kyykky istuen taakse, luonnollinen notko selässä, keskivartalon tiukkana ettei vatsa pullahda ja nosto kantapäiden kautta ylös ja lantio suoraksi ellei jopa eteen.

En muista mista loysin tan (se oli joku video), mutta semmoinen liike on auttanut, etta teen jumppakuminauhasta ison lenkin, sidon toisen paan vaikka rappusten kaiteeseen, menen itse sinne sisaan jumppakuminauha hartioiden korkeudella. Sitten kyykkaan. Joudun kunnolla selkaa tyontamaan taakse kuminauhan antaessa vastusta alas kyykatessa.

Tassa on sama idea kuin kuminauhan virittelemisessa polvien ympari kyykatessa - niita polvia pitaa sitten kunnolla puskea ulospain.

Postaan jos loydan sen videon.

Sun tekstistä tuli idea, että mun pitäis mieltää syväkyykky ihan omaksi uudeksi liikkeeksi, jota lähtisin hakemaan kuin mitä muuta uutta liikettä tahansa eli sieltä pohjalta pienillä painoilla, ilman vertaamista mun kippikyykkypainoihin.

Tsemppiä harjoitteluun! Alku aina hankalaa, mutta tämä kannattaa opetella, mikäli kropassa ei ilmene kiputiloja. Kaikille syväkyykky ei vain sovi, mutta useimmille kyllä. Ei ne painot, vaan tuntuma tässäkin tärkeimpänä. Pyöreitä pakaroita kaikille kyykkäilijöille :)

Täällä hyvää juttua syväkyykyn opettelemisesta: Rautaa ja Ravintoa

Nyt kun on kyykkäilly syvemmälle, niin pohkeet on ruvennu jumittamaan. Onko se ihan normaalia? O_o

On ainakin minulla, jos kehonhuolto unohtuu. Ekan 5kk syväkyykkyjakson jälkeen ne olivat itselläni niin kipeät, etten pääsyt kyykkyyn edes ilman painoja kivun vuoksi. Myönnän, kehonhuoltoni oii olematonta. Nyt kompressiosäärystimet aina kyykkytreeneissä jalassa + rullailua pohkeille säännöllisesti, niin ei ole ollut kipuja/jumeja juuri ollenkaan. Jos on kireät nilkat/akillesjänteet, tulevat pohket herkemmin kipeiksi. Liike vaatii nilkastakin paljon liikkkuvuutta.

On ainakin minulla, jos kehonhuolto unohtuu. Ekan 5kk syväkyykkyjakson jälkeen ne olivat itselläni niin kipeät, etten pääsyt kyykkyyn edes ilman painoja kivun vuoksi. Myönnän, kehonhuoltoni oii olematonta. Nyt kompressiosäärystimet aina kyykkytreeneissä jalassa + rullailua pohkeille säännöllisesti, niin ei ole ollut kipuja/jumeja juuri ollenkaan. Jos on kireät nilkat/akillesjänteet, tulevat pohket herkemmin kipeiksi. Liike vaatii nilkastakin paljon liikkkuvuutta.

Tuo pohjeongelma onneksi helpotti itsestään oikeastaan aika nopeasti, kaiketi vain siis tottumattomuuskysymys, muisti vaan venytellä niin ei pohkeista jää ainakaan kiinni tuo alastulo enää. :)

Mullakin tuntui pitkään kyykyt pelkästään etureisissä, samoin jalkaprässi. Mutta sitten sain pt:ltä neuvon tehdä jalkaprässiä (vaaka-asentoinen painopakallinen prässi) perse aavistuksen ilmassa. Tällä sain pakarat heräteltyä töihin. Sen jälkeen kyykytkin alkoi tuntua ihan eri tavalla, kun olin "löytänyt" pakarani. Nykyään jos ei meinaa tuntua (teen kyykkyjä aika harvoin) niin teen sumokyykkyjä lämmittelyksi, sen jälkeen normikyykytkin menee myös pakaroihin. :thumbs:

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom