SUPERCARB 1kg -40%

Kyykky ei tunnu pakaroissa?

Mikä avuksi, kun kyykky ei kunnolla tunnu pakaroissa? Jännitän niitä kyllä ylös noustessani, mutta ei niihin tule sellasta poltetta, kun esim. lantionnostossa. Vai kuuluuko ees tulla?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulla ainakin kyykky tuntuu enemmän reisissä, en tiiä oiskohan joku rakenteellinen tai lihastasapainojuttu... Onhan sulla tekniikka kunnossa?

Mulla kyykky tuntui aluksi vain reisissä kun aloitin pitkän tauon jälkeen. ..sitten vähitellen alkoi tuntua muuallakin, tai ei ainakaan reisissä pelkästään. Bulgarialainen kyykky tuntuu kyllä selkeästi jossain pakaroiden tuntumassa.

mulla on alaselkä asentovirheiden takia tosi suora. sillon kyykky ei tunnu pakaroissa. nyt kun oon opetellu pitää alaselässä neutraalin notkon niin johan tuntuu pakaroissa :)

Mulle neuvottiin kyykyssä, että pohjasta tultaessa painetaan kantapäät lattiasta läpi, jolloin takaketju pääsee aktivoitumaan etureisien sijasta.

Kiitos vastauksista! Kyllä mielestäni tekniikka oisi kunnossa, kun painojakin pystyn nostamaan, mutta ei kukaan ole sitä mulle varta vasten katsonut. Pitäis varmaan pyytää. Toi kantapäät lattian läpi kuulosti hyvältä, kokeilen ens kerralla!

En enää muista tulivatko pakarat aroiksi, kun kyykkäsin 90 asteeseen, mutta syväkyykkyä tehdessä ovat kyllä tulleet kipeiksi. Sikakyykyn jälkeen olivat todella arat, tosin etureidet toki vielä kipeämmät, koska dominoivat muutenkin. Sunnuntaina tein tiukkoja kolmosia ja eihän tuota tiistaina pystynyt kovalla lattialla istumaan :D Yksi keino voisi olla kokeilla syventää kyykkyä, jos liikkuvuus antaa periksi. Toki pakaroille löytyy monta muutakin hyvää liikettä :)

Mä keskityn myös jatkossa syvyyteen enkä jatkuvaan painojen lisäämiseen, voisin jopa tiputtaa sarjapainoja ja alkaa kyykätä pylly lattiaan. Kun enhän niinkään treenaa voimaa vaan muotoa ;)

Onko tekniikka oikea? Eli kyykky pitää tehdä mm. siten, että takapuoli liikkuu taakse alas. Keskity ylöstulovaiheessa pakaroiden aktivointiin, purista pakaroilla ylöstulovaiheessa. Jos asento on liian pysty, liike menee reisille. Haara-asentoa leventämällä voi kohdentaa liikettä enemmän pakaroille. Hae ensin oikea tekniikka ja sitten voit lisätä painoja suunnitelmallisesti. Pelkkä pakaroiden aktivointi ei lihasta kasvata, vaikka onkin edellytys sille, että liike kohdentuu toivotuille lihasryhmille.

Haa, sikakyykky menee kokeiluun kun lakkaan olemasta sairas! Varmaan kannattaisi muutama viikko kyykätä alle, nyt en ole kyykkinyt varmaan koko vuonna kunnolla. Voisi olla aika brutaalia tehdä "kylmiltään".

Toisaalta kyykkyhän ei ole sellanen yhden lihaksen poltteluliike, vaan siinä koko kroppa tekee töitä, joten tunne voi olla vähän erilainen senkin takia. Se ei silti tarkota etteikö pakaratkin vahvistu. :)

Kuulostaa "kivalta" tuo sikakyykky, tuolta toisaalta luinkin mankkin fiiliksistä. Delgado ja muutkin voisi jakaa tuntemuksia tuon testaamisen jälkeen. Erityisesti kiinnostaa sellaisten ihmisten kokemukset joista tuntuu, ettei pakara aktivoidu kyykyssä - tuntuuko tuon rupeaman jälkeen, että kyllä ne siellä on töitä tehneet? (Ja onko kyykätty syvään vai esim. 90 asteen kulmaan?)

Joo, voisin kokeilla itsekin mutta jotenkin ei nyt ihan lähiaikoina huvita (ajatuskin lähinnä oksettaa) - Paitsi, että kohta varmaan kaikki ottaa tuon testiin niin innostun sitten minäkin. :D

Sikakyykky on ehkä sellainen kerran elämässä -kokemus (2,5kg korotukset oli siis itselläni joka kierroksella). Tuo syväkyykyn (alhaalla reisi-pohjekosketus) opetteleminen oli aika nöyrää touhua. Olin tehnyt 3x6x80kg 90 asteeseen ja ekan 4x8 treenin tein syväkyykkyä pelkällä 10kg tangolla (osansa toki sillä, että alastulovaihe kesti viisi sekuntia, se on HIDAS + kroppa ihan pihalla siitä, mitä pitää tehdä). Jos tuntuu hankalalta, niin korokkeet kantapäiden alla auttavat. Itse pääsin korokkeista eroon kolmessa kuukaudessa.

Nykyisin liikkuvuus on turhankin hyvä :D Tuolta lattiasta on 70kg puristettu ylös (mutta ei toki tempauksena, mikä näkyy kuvassa).

Näyttökuva 2015-02-11 kohteessa 8.01.09.webp

mankki, nätti kyykky!

Mä sanoisin lisäksi (taas) syväkyykkyä opetteleville, että venytelkää ahkerasti! Se nimittäin ihan oikeesti vaatii aika paljon liikkuvuutta.

Tuleeko teillä niska kipeäksi lainkaan kun kyykkäätte painon kanssa? Itselläni alkaa järkyttävä päänsärky ja lapaluista ylöspäin jäykistyy ihan liikkumattomaksikin eikä laukea kuin 1000mg ibuprofeiinilla tai, niinkuin kerran kävi, piti hakea Sirdulad-resepti ja lääkäri pisti vielä jonkin relaxantin ruiskeena :(
Olen yrittänyt aloittaa monta kertaa ihan alusta eli pelkällä tangolla mutta enpä pääse kuin 20 kg kun ongelmat alkaa jo tuntua. Olen ihan sairaan kyllästynyt kipuiluun.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Tuleeko teillä niska kipeäksi lainkaan kun kyykkäätte painon kanssa? Itselläni alkaa järkyttävä päänsärky ja lapaluista ylöspäin jäykistyy ihan liikkumattomaksikin eikä laukea kuin 1000mg ibuprofeiinilla tai, niinkuin kerran kävi, piti hakea Sirdulad-resepti ja lääkäri pisti vielä jonkin relaxantin ruiskeena :(
Olen yrittänyt aloittaa monta kertaa ihan alusta eli pelkällä tangolla mutta enpä pääse kuin 20 kg kun ongelmat alkaa jo tuntua. Olen ihan sairaan kyllästynyt kipuiluun.

Ootko kokeillu etukyykkyä (jos nyt teet taka)? Missä kohti pidät tankoa? Onko sulla niskassa muita ongelmia?

Ei ole muita ongelmia niskan alueella ja siksi se ihmetyttääkin. Tankoa olen kokeillut pitää lähellä niskakuoppaa, myös sitä olen yrittänyt että pidän vähän alempana. Jos käytän pelkkää tankoa ilman painolevyjä, pystyn sen keveyden takia pitelemään sitä hieman ilmassakin, niin ettei se lepää harteillani lainkaan. Etukyykkyä en ole kokeillut, täytyykin googlata ja katsoa mitä kaikkea löytyy.
Myös taljaa vedän alas eteen, en niskaan lainkaan koska siinäkin alkaa särkeä niskanseutua.
Hölkkään kolmesti viikossa ja olen tietoisesti harjoitellut jo vuoden päivät siten, että toinen käsi lepää juoksumaton käsikahvan päällä että toista tulee aktiivisesti liikutettua ja pidettyä olka rentona -olen huomannut usein nostavani olkapäät ylös kun hölkkään ulkona joten juoksumattohölkkä näkyy sopivan paremmin. Juoksen noin minuutin ja vaihdan sitten puolta. Tämän kikan sain PT:lta ja se on eittämättä helpottanut.

Vaikka, voihan se tietysti olla että parinkymmenen vuoden treenitausta alkaa jo tuntua kolotuksina ja kremppoina kun olen jo keski-ikäinen.

Mulle on opetettu että tanko pitää olla epäkäslihasten, ei niskanikamien päällä. Mulla ainakin tulee niska kipeäksi jos tanko painaa rankaa. Eli vedä vähän hartioita taaksepäin ja etsi kohta jossa tanko lepää lihasten "pehmustamana". Tällöin sen kannattelu ei pitäisi vaatia juurikaan jännitämistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom