kysyttävää kyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jölli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka noita jalkoja kannattaa pitää kyykyssä? Meikäläiselle on monesti sanottu etä jalkaterien pitäisi olla suoraan eteenpäin jotta polvet ei hajoa. Kuitenkin olen nähnyt että monetkin enemmän salilla käyneet tekevät kyykkyä jalkaterät hieman ulospäin, samoin olen ymmärtänyt joidenkin muiden puheista näillä sivuilla.
Riittääkö se estämään polvien hajoamisen että jalat koukistuvat jalkaterien suuntaisesti vakka ne olisivat ulospäin käännetyt?

Nimenomaan jalkaterät vähän ulospäin, ja ehdottomasti polvet ja varpaat samaan suuntaan. Mitä leveämmällä asennolla kyykkäät, sitä enemmän myös jalkaterät kääntyvät ulospäin ja HUOM! jalat "aukeavat" lonkista asti.

kukas kumma tää Jolli on? ite kun oon sellanen jo toisessa polvessa :) täällä vaan tällä eri lyhenteellä. :kippis1:

en viitsinyt tehdä tästä uutta topicia joten kysyn tässä:
Mistä mahtaa johtua takakyykkyä tehdessä kipu alaselässä, aina jos on pitänyt yli 1.5 viikon tauon kyykystä?
Eilen tein kyykkyä 2vkon loman jälkeen ja aina kun nosti tankoa telineestä niin tuntui kipua alaselässä, ja myös kyykkyyn mennessä aina pari ekaa toistoa sattui alaselkään

Lämmitteletkö kunnolla? Pyöristyykö selkä kyykätessä? Menetkö liian rajusti alas?
Jos ei noista löydy, saattavat tukilihakset piiputtaa?

katse yläviistoon auttaa tuossa asiassa aika hyvin, itsellä selkä menee jumiin jos se pääsee taittumaan liian alas kyykätessä.

jos ylätakareidet on liian tiukat, alaselkä pyöristyy ja lantio kääntyy alle ala-asennossa. venyttely auttaa ja tuo myös lisää voimaa.

Joo lämmitelly olen aika hyvin ennen reeniä, mutta venytelly en ole muutakuin reenin jälkeen....Pitää varmaan kokeilla venytellä heti lämmitelyn jälkeen

Tai sitten menet käymään hierojala, joka hieroo alaselän ja takareidet auki. Jo häviää kipu alaselästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jto sanoi:
jos ylätakareidet on liian tiukat, alaselkä pyöristyy ja lantio kääntyy alle ala-asennossa. venyttely auttaa ja tuo myös lisää voimaa.

Kiitos vinkistä, itselläni on nääs juurikin tuo ongelma kyykyssä.

Onko olemassa jotain spesiaalitehokasta venytysliikettä tähän pulmaan, vain pelittääkö vanha tuttu polvet-suorina-kämmenet-lattiaan -liike edelleen...?

Gillyanne sanoi:
Onko olemassa jotain spesiaalitehokasta venytysliikettä tähän pulmaan, vain pelittääkö vanha tuttu polvet-suorina-kämmenet-lattiaan -liike edelleen...?

Kyllä toikin on ihan toimiva venytys. Omalla kohdalla tehokkaimmaksi takareiden yläosan venyttäjäksi olen havainnut asennon, jossa seisotaan ja jalka on nostettu jollekin tasolle (esim. pöytä tai tuoli tms.). Venytettävä jalka pidetään hieman koukussa, ei siis aivan suorana ja painetaan yläkroppaa niin että alaselkä ei pyöristy (tärkeää) kohti venytettävän jalan polvea. Oikeestaan mitä enemmän jalka on koukussa, sitä enemmän menee tuonne takadeiden yläosalle. Ero saman venytyksen jalka suorana-versioon on mielestäni melko suuri.
Melkein kaikki tarpeellinen venyttelystä löytyypi vaikka osoitteesta http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_toc.html
Siellä erääksi riskialttiiksi liikkeeksi on mm. mainittu juuri tuo straight-legged toe touches. Itse en kyllä näy ko. venytyksessä mitään vaaraa jos sitä normaali terve ihminen tekee.

gaf: En toki polvet lukossa/tikkusuorina venytäkään, vaan hivenen koukussa aina.

Kiitos linkistä, pitääpä tutustua siihen paremmalla ajalla! :)

ei pelitä. sillä venyy paremmin vaan se keski- ja alaosa. yläosan venyttelyssä polven täytyy olla koukussa. mitä enemmän sitä ylempää venyy.

teepäs näin:
- mee melko matalalle penkille hajareisin semmoselle reilulle leveydelle
- selkä normaalikaarella, ei köyryssä
- paina napaa kohti penkkiä, se on koko homman idea

toki voit tehdä venytyksen myös jalka esim. boksin/penkin päällä, mutta tossa se on aika lajinomanen ja kertoo sulle, missä kohtaa selkä alkaa pyöristyä.

EDIT: kas myöhässä olin... mutta noin siis :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom