Kysymys uuden koneen asennuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ostamassa uutta konetta. Vaihtoon olisi menossa emolevy, prossu, muistit ja näyttis.

Kysymys kuuluukin:

Jos pidän vanhan kovalevyni jossa on tällä hetkellä kaikki ohjelmat, asetukset yms. yms. ja lyön sen kiinni uuden koneen emolevyyn niin sujuuko tämä käyttöönotto ongelmitta ts. toimiiko käyttöjärjestelmä ilman kommervenkkejä uudessa emolevyssä? Vai tarvitseeko se jotain asennuksia esim. Windowsin uudelleen asennuksen (ja samalla mahd. formatoinnin?).

Löytyisikö keneltäkään tietoa tähän?

KIITÄN!
:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei toimi ongelmitta, jos on laittaa rahaa kiinni niin osta toinen kovalevy (esim. 40 GB) johon asennat sitten sen Wintoosan uusiksi, sitten laitat vanhan levysi viereen slaveksi ja poistat sieltä turhat (esi. system, prog files... -hakemistot).

Toimiiko tälle vanhalle kovolle asennetut ohjelmat sitten kuinka?
Eikö ne pidä asentaa sitten uudestaan nekin? Eli olisi ihan sama vaikka formatoisi kovon?

lepex sanoi:
Toimiiko tälle vanhalle kovolle asennetut ohjelmat sitten kuinka?
Eikö ne pidä asentaa sitten uudestaan nekin? Eli olisi ihan sama vaikka formatoisi kovon?

Kyllä minä formatointia suosittelisin. Ne ohjelmat joko toimii tai ei toimi. Ihan ohjelmasta riippuu.

Tuskin toimivat eli uudelleen joudut asentamaan ohjelmat. Jos ei siellä ole tavattomasti kuvia, mp3:sia tms. säästettävää niin formatoi ihmeessä ja aloita puhtaalta alustalta.

lepex sanoi:
Olen ostamassa uutta konetta. Vaihtoon olisi menossa emolevy, prossu, muistit ja näyttis.

Kysymys kuuluukin:

Jos pidän vanhan kovalevyni jossa on tällä hetkellä kaikki ohjelmat, asetukset yms. yms. ja lyön sen kiinni uuden koneen emolevyyn niin sujuuko tämä käyttöönotto ongelmitta ts. toimiiko käyttöjärjestelmä ilman kommervenkkejä uudessa emolevyssä? Vai tarvitseeko se jotain asennuksia esim. Windowsin uudelleen asennuksen (ja samalla mahd. formatoinnin?).

Löytyisikö keneltäkään tietoa tähän?

KIITÄN!
:)

Mä vaihdoin just emon, prossun ja muistit. Samat kovot vaan kiinni, eikä mitään ongelmia - paitsi, että winkka piti aktivoida uudelleen, kun se tunnisti liian suuren laitekokoonpanomuutoksen.

kyllä se hyvinkin voi toimia, kannattaa kokeilla. wintikka kyllä tunnistaa vaihdetut komponentit jne.. tai sitten ei :)

Mä tekisin näin.

1) kokoa uusi kone ja laita vanha kovo sinne.
2) mene Windowsiin vikasietotilassa.
3) mene Lisää/Poista- sovellukseen ja uninstalloi näytönohjain, emolevyn drivert, verkko- äänikortin ajurit yms.
4) Sit käynnistä kone uudestaan ja mee normaalisti windowsiin, se alkaa löytämään kamaa. Sano kaikkiin "älä asenna, anna olla, unohda" tms.
5) sit ala asentamaan ajureita uudestaan uusien osien mukana tulleista ajuri-CD-levyistä.

Yksi mun tietokoneista rupesi boottaileman heti windowsin käynnistyessä, kun vaihdoin näytönohjaimen toiseen ja käynnistin sit vaan suoraan window$iin takaisin. Sit ku poistin vanhat ajurit eka vikasietotilassa ja käynnistin uudestaan, niin sit alko pelittämään.

Kaverit puhuvat arvatenkin wintoosan XP-versiosta, se saattaisi operaatiosta selvitäkin. Lepex ei viestissään kertonut mikä version winukasta on käytössä, mutta jos siis XP niin kokeile, et ilmeisesti menetä mitään?

Joo, XP Pro on käytössä.
Tuo Mixun ehdotus kuullostaa ihan käyttökelpoiselta.
Siinä on vain yksi pulma, olen meinaan ollut siinä käsityksessä että käyttöjärjestelmä asentuu myös jollain tapaa emolevylle. Jos uudella emolevyllä ei sitten olekaan näitä tiedostoja mitä WIN ehkä kaipaa niin sitten ollaan jumissa.
Mutta noh, onneksi on tuo kovo jaettu osiin niin ei sentään toivottavasti ihan kaikkea lähde. Harmittaa vain kun joutuu sitten kaikki ohjelmat asentamaan uudestaan. Se on taas koko päivän homma kun lataa kaiken toimintakuntoon.

Miten muuten on, mahtaisiko tässä emolevyn-vaihto-operaatiossa toimi sellainen juttu että hoitaisi sen tuolla Automatic Recovery -hommalla eli sillä Windowsin asennuslevyllä tulevalla korjaustoiminnolla?

lepex sanoi:
...Mutta noh, onneksi on tuo kovo jaettu osiin niin ei sentään toivottavasti ihan kaikkea lähde. Harmittaa vain kun joutuu sitten kaikki ohjelmat asentamaan uudestaan. Se on taas koko päivän homma kun lataa kaiken toimintakuntoon...
Se on max 3h, kun windowsin + ajurit, päivitykset ja ohjelmat asentaa. Nopeemmin selviää urakasta, jos polttaa cd:lle tarvittavat "omat" ohjelmat valmiiksi. Pikkufiksailu sit tulee tehtyä siinä matkan varrella.

Jos mun kanta nyt ei jo selvinny, niin asenna windows kokonaan uusiks.

Edit. Itse oon tehnyt kansion asentamattomille ohjelmille ja se on eri asemassa kuin XP. Jolloin käyttikseen on vielä nopeampi asentaa "omat" ohjelmat, eikä tarvi räplätä cd:n kanssa.

lepex sanoi:
Joo, XP Pro on käytössä.
Tuo Mixun ehdotus kuullostaa ihan käyttökelpoiselta.
Siinä on vain yksi pulma, olen meinaan ollut siinä käsityksessä että käyttöjärjestelmä asentuu myös jollain tapaa emolevylle. Jos uudella emolevyllä ei sitten olekaan näitä tiedostoja mitä WIN ehkä kaipaa niin sitten ollaan jumissa.

Siis se toimii näin: Kun asennat Winkkarin, niin se toki tunnistaa emolevysi ja sitten asentaa itse tiettyjä Windows- ajureita kovalevylle. Jos vaihdat emolevyn huomattavasti erilaiseen malliin, niin silloin Windows käynnistyessään saattaa käyttäytyä oudosti, koska se ei olekaan asentanut sellaisia ajureita kovolle, mitä uusi emo vaatisi. Jos tämmöinen tilanne syntyy, niin Windowsin korjaava uudelleenasennus kyllä tutkii koneen uudestaan ja asentaa myös uuden emon vaativat ajurit lisäksi. Mutta menetät tällöin Service Packit, eli joudut asentamaan SP2:n uudestaan.

Jus vaihdoin emon, prossun ja näyttiksen. Ei mitään ongelmia ole tullu.. Tosin oli vanha näyttis radeon 9500 ja uusi 9600, että meni samoilla ajureilla. Emo vaihtu nforce2:sta toiseen vastaavaa, että sikäli varmaan vaikutti.. Eli riippuu ihan mitä on vaihtamassa ja mihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom