Kysymys laktoosi-intoleranssista

Sellainen juttu kiinnostaisi tietää, että onko kenelläkään hajua tälläseen kysymykseen? Mulla on laktoosi-intoleranssi ja jos vedän tavallista maitorahkaa niin se vetää mahan heti sekaisin...Sen haluaisin tietää, että imeytyykö siinä proteiini kehoon? Sen käsityksen oon saanu kun olen lukenut tosta asiasta, että maitosokeri ei imeydy, mutta kuinka on proteiinin laita? :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi sä syöt sitä jos kerran olet allerginen? Ei maitoproteiini muutenkaan ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Anyway, ei imeydy, kun on pakki sekaisin ei imeydy kunnolla mikään.

En mä sitä syö, mutta kiinnosti vaan tietää imeytyiskö se proteiini. Muistelen vaan joskus kauan aikaa sitten kun ei ollu vielä todettu laktoosi-intoleranssia ja söin joka päivä ihan sikana maitotuotteita ja aina oli pakki sekaisin, mutta kyllä kaikki tulokset ja lihakset hyvin kasvo. Varmaan jonkun vuoden joutu lääkärissä valittelee mahaa ennenkun ne laitto siihen testiin ja siellä sitten ilmeni laktoosi-intoleranssi. Siitä vaan päättelin, että pakko siitä on jotain kroppaa imetyä. Laktoosi-intoleranssista löytyy paljon tietoa, mutta ei oikein kunon käsitystä saa siitä imeytyykö proteiini. Tässä on yksi lainaus lääkärisivuilta ja tostakin saa sen käsityksen et vaan laktoosi ei imeydy. Laktoosi-intoleranssi on laktaasientsyymin puutoksesta aiheutuvien oireiden nimitys. Oireet aiheutuvat siitä, että elimistö ei pysty ohutsuolessa pilkkomaan laktoosia käyttöönsä, vaan se kulkeutuu paksusuoleen.

Laktoosi sitoo vettä. Kun laktoosi ei ohutsuolessa pääse imeytymään, se vetää runsaasti ja nopeasti vettä kudoksista suolen sisälle. Suolen sisältö paisuu, suolenseinämä venyy, suolen aaltoliike lisääntyy ja sisältö kulkee vauhdilla eteenpäin. Tästä aiheutuu vatsan kurinaa ja vatsan löysyyttä tai ripulia.

Juuri näin, sisältö kulkee vauhdilla eteenpäin, hyvästi ravintoaineet. Oon kyllä itsekkin tuota joskus miettinyt. Nykyää pysyn kaukana myös Into- Ja Hylatuotteista. Menee muuten maha todella huonoon kuntoon.

Ei varmaan parane alkaa rahkaa syömään isoja määriä ja kaikki hylatuotteetkin on ihan sika kalliita. Onhan niitä jotain pillereitä tohon laktoosihommaan et se ruoka laktoosi imeytyy, mut nekin on varmaan tosi kalliita.

En kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä sellaisia tuotteita pitää syödä missä laktoosia on. Jos sille siis on allerginen. Kallista? Ok, kalliimpaa kun ei vähälaktoosiset tuotteet, mutta so what? En minä ainakaan halua itselleni huonoa oloa halvan rahkapurkin takia. :0:

:offtopic: Sitä mie en ymmärrä että mihin sitä diagnoosia tarvitaan että huomataan onko sulla laktoosi-intorelanssi? =D kyllä sen miusta itekki huomas kun tarpeeks söi maitotuotteita ja paska lenti? Teoriassa kun oon fysiologiaa lukenut niin ei sen pitäis vaikuttaa proteiinin imeytymiseen mutta käytäntö on aina vähän erilaista ja henk. kohtasta.

käyttelin tuossa söörtsiä mutten onnistunut löytämään tähän kunnollista vastausta.
Eli, mulla todettiin hiljattain laktoosi-intoleranssi. Osaisko joku antaa vinkkejä millä korvata esim tuota maanmainiota rahkaa ku ei enää perse kestä sitä? Mitä muita laktoosittomia tuotteita ootte käyttäny?
Kiitän :worship:

Aamupala/välipala/iltapala:
Kaseiini/maitoproteiini (n. 20€ /kg)
Soijaisolaatti (alle 15€ /kg)

Palkkari:
Heraisolaatti (n. 25€ / kg)

Sitten tietenkin possua/kanaa/nautaa/tonnikalaa muihin ruokiin.

Laktoositonta maitojuomaa tuli vedetty vuoden verran 1-2litraa päivässä. Nyt ei sitten maha kestä enää mitään maitotuotteita, ilmeisesti olen allerginen myös maitoproteiinille. Laktoosittomista herajauhoista ei luoja kiitos mene maha sekaisin. Mutta kuten tuossa vanhassa postissa sanoinkin, ei se maitoproteiini mikään välttämättömyys ole. Kanaa,kalaa,lihaa.katkarapuja, hei maailma on sun oisteri :thumbs:

SEAGRAM sanoi:
Laktoositonta maitojuomaa tuli vedetty vuoden verran 1-2litraa päivässä. Nyt ei sitten maha kestä enää mitään maitotuotteita, ilmeisesti olen allerginen myös maitoproteiinille. Laktoosittomista herajauhoista ei luoja kiitos mene maha sekaisin. Mutta kuten tuossa vanhassa postissa sanoinkin, ei se maitoproteiini mikään välttämättömyys ole. Kanaa,kalaa,lihaa.katkarapuja, hei maailma on sun oisteri :thumbs:

Aivan sama juttu. Puoli vuotta vedin 1-2 litraa laktoositonta maitojuomaa per päivä, kunnes sekin pisti mahan sekasin. Nyt tulee maha kipeäksi jos edes näen maitotölkin.

Palkkarin kanssa otan aina laktaasientsyymiä, koska proteiinijauheessa on kuitenkin se pari grammaa laktoosia...

andrew sanoi:
käyttelin tuossa söörtsiä mutten onnistunut löytämään tähän kunnollista vastausta.
Eli, mulla todettiin hiljattain laktoosi-intoleranssi. Osaisko joku antaa vinkkejä millä korvata esim tuota maanmainiota rahkaa ku ei enää perse kestä sitä? Mitä muita laktoosittomia tuotteita ootte käyttäny?
Oman laktoosi-intoleranssin takia vetelen raejuustoa tuon rahkan sijaan. Suurin osa laktoosi-intolerantikoista pystyy syömään juustoa ja jogurttia oli se hylaa tai ei, minulla nuo ei ainakaan pistä vatsaa lainkaan sekaisin.
Tatuoitu Mies sanoi:
Sen haluaisin tietää, että imeytyykö siinä proteiini kehoon? Sen käsityksen oon saanu kun olen lukenut tosta asiasta, että maitosokeri ei imeydy, mutta kuinka on proteiinin laita?
Eikö laktoosi ole maitosokeria?
Minun mielestä jos syö laktoosia niin paljon että se vatsa menee oikeasti sekaisin niin siinä ei oikeastaan pääse mikään imeytymään. Kaikki ravinto vain liitää läpi suoliston. Mutta jos ottaa laktoosi-pillereitä (laktaasientsyymiä) niin sehän mitätöi laktoosin joten en uskoisi että silloin laktoosi estäisi proteiinin imeytymistä.

Driamer sanoi:
Oman laktoosi-intoleranssin takia vetelen raejuustoa tuon rahkan sijaan. Suurin osa laktoosi-intolerantikoista pystyy syömään juustoa ja jogurttia oli se hylaa tai ei, minulla nuo ei ainakaan pistä vatsaa lainkaan sekaisin.

Eihän perus juustoissa edes ole laktoosia, siis edam,emmental yms. kypsätjuustot. Vai että jogurttia allergikolle, mikäköhän taika tossa muka on :anssi: sanon minä. Tai saat sä sitä juoda niin paljon kuin napa vetää, mutta älä nyt sitä muille suosittele. Ja mitä eroa hyla-raejuustolla ja hyla-rahkalla muka on?

Edit. en nyt halua kettuilla mutta toi laktoosientsyymikapseli juttuhan on itsestään selvyys. Itsekkin laitan puolikkaan laktrasen palkkariin, kun tota whey+:saa ei enää saa 5kg:n säkeissä ja onhan whey3 muutenkin halvempaa.

SEAGRAM sanoi:
Eihän perus juustoissa edes ole laktoosia, siis edam,emmental yms. kypsätjuustot. Vai että jogurttia allergikolle, mikäköhän taika tossa muka on :anssi: sanon minä. Tai saat sä sitä juoda niin paljon kuin napa vetää, mutta älä nyt sitä muille suosittele. Ja mitä eroa hyla-raejuustolla ja hyla-rahkalla muka on?

Edit. en nyt halua kettuilla mutta toi laktoosientsyymikapseli juttuhan on itsestään selvyys. Itsekkin laitan puolikkaan laktrasen palkkariin, kun tota whey+:saa ei enää saa 5kg:n säkeissä ja onhan whey3 muutenkin halvempaa.
Healthy eating club sanoi:
Fermented milk products - including some yoghurts, mature/ripened cheeses (like cheddar cheese, fetta and mozarella) , and butter - generally pose no tolerance problems.
Woolworths sanoi:
Many people with lactose intolerance tolerate yoghurt because the bacteria that thicken the yoghurt help in the breakdown of lactose.
Medic8 Family health guide sanoi:
Some sufferers may be able to tolerant yoghurt despite its high lactose levels. Research shows yoghurt contains some of the lactase enzyme needed to aid digestion of the milk sugar.
Gastro Net sanoi:
Yoghurt may be tolerated by some individuals as some of the lactose is predigested by the yoghurt's bacteria.
Essortment sanoi:
During the fermentation of milk to make products such as yogurt, chesse, sour cream, buttermilk and cheese the bacteria or yeast in the fermentation produces enzymes that break down lactose. This would make these foods easily digested by people who are lactose intolerant because the lactose is already broken down.
Löytyisi lisääkin mutta luulen että pointtini tuli selväksi.
Enkä puhunut hyla-raejuustosta, vaan raejuustosta.
Tiedän että laktaasientsyymin ottaminen on itsestäänselvyys, mutta tarkoituksenani oli mainita että en usko että se vaikuttaa proteiinin imeytymiseen.

Jees, itselläni on vaan aika jyrkkä asenne laktoosia kohtaan, koska minulla on täydellinen imeytymishäiriö :itku: Eikä se mahdollinen maitoproteiiniallergiakaan auta asiaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom