Kysymys KELA-asiantuntijoille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Elikkäs olin kolme viikkoa sairaslomalla kesätöiden lopussa. Nyt pitäisi täyttää jokin KELAn lappu, jolla työnantaja hakee mahdollisia korvauksia KELAlta. Siinä lapussa kysytään yhdessä kohdassa, että onko saanut opintorahaa työssäoloaikana, tai neljältä kuukaudelta ennen työkyvyttömyyttä. Ja olen saanut koko vuodelta.

Kelan sivuilla sanotaan näin:

"Jos hakija on saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen työkyvyttömyytensä alkoi, hänen sairauspäivärahansa lasketaan opintorahan perusteella. Päiväraha on vähintään opintorahan kuukausimäärän 25. osa. Hakijalle voidaan maksaa sairauspäivärahaa, jos hänen opinto- tai kuntoutusetuutensa maksaminen on keskeytetty työkyvyttömyyden takia."

Eli mitä tämä on Suomeksi? Saanko normaalin sairasajan palkan, vai vai vaikuttaako ylläoleva teksti minun saamaan rahaan vai työnantajan saamaan korvaukseen. Töissä eivät palkanlaskennassa tienneet mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuten ihan hyvä ehdotus, mutta aikaisempin knfliktien vuoksi olen vannonut pyhän valan, että en asioi Kelan kanssa kynää ja paperia läheisemmällä tavalla. Ja toivon, että tätä valaa ei ainakaan vielä tarvitsi rikkoa, Odotan vielä pivän jos joku osaisi kertoa.

Jos olisin sinä, lähettäisin ne hakemukset ja jäisin ottaa ylläriä, että tuleeko enemmän rahaa vai vähemmän rahaa.

Toi teksti kyllä puhuu siihen tyyliin, että saisit sen opintotuen mukaisen rahan, mutta toisaalta taas sun työnantajalla on oikeus saada korvausta Kelalta, jos olet sairaana ja pois töistä.

Niin lopputulos on se, etten osaa vastata, mutta pitipä kuitenkin kertoa mielipide.

lej sanoi:
Muuten ihan hyvä ehdotus, mutta aikaisempin knfliktien vuoksi olen vannonut pyhän valan, että en asioi Kelan kanssa kynää ja paperia läheisemmällä tavalla. Ja toivon, että tätä valaa ei ainakaan vielä tarvitsi rikkoa, Odotan vielä pivän jos joku osaisi kertoa.
KELAlta on tosiaan ihan turha kysyä mitään, vastuu on kuulijalla. Nimimerkki 2000€ takaisin maksettavaa.

lej sanoi:
Elikkäs olin kolme viikkoa sairaslomalla kesätöiden lopussa. Nyt pitäisi täyttää jokin KELAn lappu, jolla työnantaja hakee mahdollisia korvauksia KELAlta. Siinä lapussa kysytään yhdessä kohdassa, että onko saanut opintorahaa työssäoloaikana, tai neljältä kuukaudelta ennen työkyvyttömyyttä. Ja olen saanut koko vuodelta.

Kelan sivuilla sanotaan näin:

"Jos hakija on saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen työkyvyttömyytensä alkoi, hänen sairauspäivärahansa lasketaan opintorahan perusteella. Päiväraha on vähintään opintorahan kuukausimäärän 25. osa. Hakijalle voidaan maksaa sairauspäivärahaa, jos hänen opinto- tai kuntoutusetuutensa maksaminen on keskeytetty työkyvyttömyyden takia."

Eli mitä tämä on Suomeksi? Saanko normaalin sairasajan palkan, vai vai vaikuttaako ylläoleva teksti minun saamaan rahaan vai työnantajan saamaan korvaukseen. Töissä eivät palkanlaskennassa tienneet mitään.
IMO sinulle maksetaan sairausajanpalkka ihan normaalisti ja työnantajasi hakee kelalta korvauksen. Käsittääkseni aina lyhyissä sairauksissa firma maksaa työntekijälle palkan riippumatta onko kyseessä tapaturma tai sairaus. Eli ei pitäisi vaikuttaa mihinkään tuo opintoraha.

Käsittääkseni, jos olet ollut ennen sairastumista yli kuukauden töissä, niin se on sitten sinun työnantajasi ongelma. Hänen tulee maksaa normaali palkka ainakin ensimmäiseltä kahdelta viikolta. Se on sitten kiinni työpaikalla noudatettavasta työehtosopimusta, että kuinka monelta viikolta työnantaja on velvollinen korvaamaan sinulle sairastumisesi.

Oman alani työehtosopimuksessa sanotaan, että korvattava neljältä viikolta, mikäli työntekijä ollut töissä alle kolme vuotta

Olin ollut yli kaksi ja puoli kuukautta töissä ja TES:n mukaan pitää saada koko palkka sairausajalta. Tuli vaan pienoinen hämmenys sitä Kelan paperia täyttäessä, ja kun palkanlaskennassakaa ei mitään selkeää vastausta saanut.

Taas kerran pelastuin ainakin toistaiseksi asioimasta Kelan henkilökunnan kanssa. :worship: kaikille.

No nyt sitten tuli tälläinen mukava sähköpostiviesti:

"Palkanlaskennastamme tuli viestiä, että sairaslomasi loppuosaa ei
työnantajalle korvata, koska olet hakenut opintotukea samalle ajalle. Nyt
sinun tulisi tehdä muutos opintotukihakemukseesi, jotta työnantaja saa
sairaspäivärahan korvauksen Kelalta. Muussa tapauksessa palkanlaskentamme
tulee laittamaan perintään noin yhtä viikkoa vastaavan palkan sinulta.
Teetkö muutoksen?"

No en vittu tee!! Haistakaa paska, kun vielä sanoitte että se sairaspäivärahahakemus on vaan normaali muodollisuus ja saan normaalin sairasajan palkan. Ja sanottiin, että opintotuki ei vaikuta. (Tämä on siis allekirjoittaneen henk.koht mielipide kyseisen firman toiminnasta)

Ja miksi helvetissä se raha piti maksaa ja nyt sitten vaatia takaisin.

lej sanoi:
Olin ollut yli kaksi ja puoli kuukautta töissä ja TES:n mukaan pitää saada koko palkka sairausajalta.
lej sanoi:
"Palkanlaskennastamme tuli viestiä, että sairaslomasi loppuosaa ei
työnantajalle korvata, koska olet hakenut opintotukea samalle ajalle.
Lueppa noi ajatuksella. TES:n mukaan työnantaja maksaa sinulle. Kelan mukaan ei työnantajalle korvata.

Selvitä noi jutut; näyttää siltä että ne yrittävät kusettaa sua.

Soitin juuri Metalliliittoon (vaikken jäsen olekaan) ja kysyin asiasta ja TES:sta, heidänkin mukaan työnantajan kuuluu maksaa ja Kela korvaa niille minkä korvaa.

Yritin saada Kelasta vastausta, mutta sieltä on vastauksen saaminen kyllä kiven takana.

Kai mun pitää vielä soitta Ekonomiliittoon, niin on edes joku joka voi mun puolesta jotain tarvittaessa tehdä.

Kysyin asiaa Ekonomiliitostakin ja sielläkin pidettiin asiaa hieman outona ja Kelan jutuista en sanut oikein selvää, mutta sen verran käsitin, että ei vaikuta mitään tässä asiassa jos perun opintotukea.. Ja työpaikan palkkalaskennassa syystettiin suurinpiirtein huijauksesta, kun olen samaan aikaan saanut opintotukea kun olen ollut töissä.

Sain SEFEn lakimieheltä sähköpostia jossa sanottiin, että työnantaja on heidän näkemyksen mukaan korvauvelvollinen Kela-korvauksesta riippumatta. Ilmoitin tämän sitten eteenpäin, niin vastahakoisesti suostuivat jättämään rahat perimättä. Silti kuuli selvästi, että pitivät minua jonkin sortin rikollisena ja huijarina.

Sanoivat vielä, että jos ensi kesänä tulen taas töihin niin pitää sitten sopia, miten silloin toimitaan sairasajanpalkan kanssa jos sairastuu. Siis mitä HELVETTIÄ!!! :david: :david: :hyper: . No totta kai silloinkin toimitaan lain mukaan. Saatana! En kai rupea johonkin sopimuksiin, etten saa korvausta jos sairastun. Ja vielä pitävät edes mahdollisena, että menisin kyseiseen firmaan enää ikinä töihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom